Broly:
1 - ano, samotné cestování Únavu nezpůsobuje, má jen druhotné následky na Nenápadnost a Pasivní vnímání. Je to přístup převzatý z DnD 5e, který jsme v JaD nijak neměnili - i když když si to teď vypích, kdyby nás to napadlo, možná bysme tomu věnovali rámeček s volitelným pravidlem pro zájemce. Podobně není žádné pravidlo řešící nedostatek spánku.
V tom případě by pravidlo
mohlo (!) vypadat např. tak, že každý den cestování vyvolá riziko Cestovní únavy. Pomalé tempo dá SO 6, Normální SO 10, Rychlé dá SO 14, Běh
nebo Usilovný pochod si vyžádají 2 hody proti Cestovní únavě místo jednoho (se stejným SO) a Běh
a Usilovný pochod si vyžádají 2 hody s Nevýhodou. (Popř. 2 hody a druhý s Nevýhodou - to je už otázka ladění pravidel, vkusu a zejména požadovaného žánru - pamatuj, že pravidla JaD jsou v základu psaná pro
heroickou fantasy, takže dávají postavám určitý benefit hrdinství, i když poladěním Odpočinků (
podrobný návod tady) popř. lehkou úpravou pár dalších pravidel - např. právě pro Cestovní únavu - se to dá snadno změnit).
(SO 6, 10 a 14 jsou záměrně stupňovaná o +4 místo "klasických" +2, aby případné zdvojení hodu a Nevýhoda dělaly velký rozdíl - pokud by SO byla blízko k sobě, tak by se nikdy nevyplatilo vyhlásit Běh / Usilovný pochod při pomalém tempu - to by nebylo nutně špatně co do fikce/simulace, ale herně by to ubralo z možností, mezi kterými si hráči můžou legitimně vybírat, což by ubralo na "herní" zábavnosti.)
EDIT: ...podobně můžeš zavést nějaké pravidlo o riziku Únavy při absenci spánku. Je ale otázka, jestli to hru udělá zábavnější - pamatuj, že simulace reality pro simulaci reality většinou moc zábavná není. Kromě pravidel pro Únavu můžeš situaci kdy po dni výpravy postavy vyrazí něco dělat řešit i tím, že Hráče např. varuješ že za sebou mají den cesty a pokud si neodpočinou, tak dnešní večer prostě nesplní podmínky pro Dlouhý odpočinek - tzn. ať se stane dál cokoliv, tak pak celý další den nebudou moct obnovit síly. Atp. Obecně je zajíměvější před hráče stavět volby a dilemata a nechat je rozhodovat, než věci zakazovat nebo "jen" deklarovat následky popř. Hráče dokonce zpětně bez varování za něco "penalizovat". /EDIT
2 - ano. Běh a Usilovný pochod si jsou v základu velmi podobné - obě přidají +1BP a vyvolají Záchranu proti Únavě s SO 12. Liší se v omezeních (Běh není možný s Těžkým naložením) a zejména ve fikci (což může přinést nějaká další omezení, např. pokud hrajete na Zranění atp.) Pokud postavy zkombinují obě možnosti, tak získají +2BP na daný den, ale skutečně to vyvolá dvě Záchrany proti Únavě, jednu s SO 12 a druhou s SO 15 (která z nich je za Běh a která za Usilovný pochod je popravdě vcelku jedno). Pokud v obou hodech selžou, tak to skutečně znamená získání 2 Stupňů únavy za daný den (Viz i příklad:
...Pokud by se se Středním naložením rozhodly pro Rychlou jízdu a Usilovný pochod, dokážou překonat první hex pozdě večer hned prvního dne, ale jejich Zvířata budou vystavena dvěma hodům proti Cestovní únavě (se SO 12 a 15)).
Celá tahle pasáž pravidel je stranou nějaké "simulace" cestování především o zdrojích, rozhodnutích a jejich následcích - postavy můžou cestovat rychleji nebo ještě rychleji, ale výměnou za určité riziko a je na Hráčích, pro co se rozhodnou. (Proto tu také pracujeme s rizikem a ne prostě s udělením Stupně únavy - riziko nám přijde co do Hráčského rozhodování herně zajímavější a zábavnější.)
3 - zamýšlené to je na konci dne - kdy přesně jsme neřešili. Pokud se má v cíli daného dne popř. někdy ke konci cestování stát něco zajímavého a přijde ti, že by bylo herně zajímavé a/nebo zábavné kdyby tomu postavy čelily už s případnými následky cestování, tak je asi legitimní nechat Cestovní únavu vyhodnotit
ke konci dne, ale ještě předtím, než postavy narazí na zamýšlený problém. Osobně bych to ale použil nejdřív za polovinou, spíš dvěma třetinami cestovního dne, dřív by mi to přišlo ne moc smysluplné a ne moc "fér".
4 - "Cestovní únava" je mechanika (konkrétní pravidlo s přesným postupem vyhodnocení - proto je psaná s "C") a je přímo definovaná jako hod na Záchranu proti Únavě. Tzn. "být vystaven Cestovní únavě" znamená "být přinucen k Záchraně a při selhání obdržet Stupeň únavy". Tj. pokud Zvíře selže v Záchraně proti Únavě, tak obdrží Stupeň únavy a jeho jezdec je donucen ke stejné Záchraně. Může proto nastat situace kdy se zvíře unaví, ale jezdec ne, nebo situace, kdy byla cesta tak náročná, že se unaví oba - zvíře i jeho jezdec.
To odráží jak možnosti, které se objevují v příbězích (literatuře, filmech...), tak i možnosti z reality (viz článek
Koně a jezdectví v RPG s popisem nějakých herně zajímavých reálií, mimo jiné:
...cestování "na" koni často v praxi vypadalo jako chůze vedle vedeného koně. Hlavní důvod bylo samozřejmě koni odlehčit a ulevit, ale šlo i o to se skutečně prostě projít - sedět celý den v sedle se jak omrzí, tak otlačí - ale jezdec se při náročné cestě může unavit i "jen" jízdou v sedle)
EDIT: teď mi došlo že jsme neřešili co se stane když zvíře čelí dvěma Záchranám proti Cestovní únavě ale selže jen v jedné.
As written by měl být jezdec vystaven tomu SO, proti kterému zvíře selhalo, ale není to nutně
as intended - osobně bych se přikláněl k variantě že první Cestovní únava má SO 12 a druhá ve stejný den SO 15. Tohle je v pravidlech asi popsané trochu nešťastně.