Pravidla

Efferwyck
27.12.2021 17:23
DnD 5e/JaD dotazy novacka
Docela dlouho /tak 15 let/ zadny rpg nehral takže sorry pokud vam nektery otazky budou pripadat vazne idiotsky ale pozitri mame v planu hrat JaD tak si potrebuju ujasnit par veci /jo a taky sem nenasel zadny jiny vlakno kam to nacpat aniz bych mel pocit ze tu delam bordel/

1. kouzla - pokud tam neni napsany zachrany hod pro cil tak si caster haze na utok ale proti cemu? proti stejnymu OČ jako pri normlanim utoku zbrani? tzn bonus za obratnost + hodnota zbroje? priklad cíl ma kyrys +1 do obratnosti takze musim prehodit 15 abych tim kouzlem trefil spravne? na prvnim lvl je to teda +int (caster je kouzelnik) a +2 (zdatnost) + d20. ale pokud tam je nejaka past tak si haze jen cil proti te pasti jo?
takze muzu missnout treba mrazivy paprsek ale ne horici ruce ty daj dycky aspon pul damage.

2. cernokneznik - pakt cepele to co si vyvola muze bejt uplne cokoliv? jakoze klidne obourucni mec? a v pripade ze to bude jednaapulrucni zbran treba dlouhej mec tak haze 1d10? a nema na to zadnej postih normlane si pocita +str + zdatnost na utok a +str na damage jop?

3. jak moc rozbije hru kdyz proste budu ignorovat ty kramy ke kouzlum co se maj mít v inventari ? napr Falešný život - malé množství alkoholu nebo destilatu. chapu ze pokud je to nejaka rare slozka tak asi jop ale zrovna priklad vysse mi prijde jako zbytecny to nejak hlidat.
26.7.2022 00:27 - sirien
Loki: takže kvůli jednomu hráči budou všichni účtařit - a co je ještě mnohem horší, řešit, jak vlasntě přepočítat čas proti Stupňům pozic a rozhodovat odkud se plní nebo jestli a jak si o tom hráč rozhoduje sám. Kromě toho jak je psáno výše - ten problém není v mechanice, ale v přístupu; pokud jen prohodíš Odpočinky za čas, tak jen vrátíš do hry 5 minute workday stereotyp, kdy hráči vybouchaj co můžou a pak se pudou na X hodin někam zašít...

Kromě toho mnoho mechanik v JaD / 5e s tím rozdílem typů Odpočinků prostě počítá - nejen kouzlení, ale i běžné schopnosti. A zrovna Černokněžník celý stojí na tom rozdílu těch dvou Odpočinků a bez něj přestane dávat smysl.

Btw. ty Odpočinky jsou definované dost přesně a diskuse "co je vlastně krátký odpočinek?" nemá až tak moc prostoru.
26.7.2022 09:30 - LokiB
sirien píše:
takže kvůli jednomu hráči budou všichni účtařit


Nepřišlo mi, že by zrovna tohle přinášelo moc velkou účtařinu při reálné hře, když jsme to používali.

sirien píše:
pokud jen prohodíš Odpočinky za čas, tak jen vrátíš do hry 5 minute workday stereotyp, kdy hráči vybouchaj co můžou a pak se pudou na X hodin někam zašít...


Ani toto jsem při hře nepozoroval.

Jinak - já se ptal na možné zkušenosti někoho, kdo to zkoušel v DnD, ne na teoretické zdůvodnění, proč by to nemělo jít. To sis tam dosadil zbytečně, já ty možné nevýhody znám a chápu.
30.7.2022 15:57 - Broly
Ahojte. Mám pár otázok k pravidlám JaD.

1. Druid a jeho "Zvieracia podoba". V pravidlách je napísané, že druid môže ukončiť zvieraciu podobu pomocou bonusovej akcie. Keď sa však druid rozhodne zmeniť na to zviera, tak to urobí tiež ako bonusovú akciu? Počas boja je to celkom dosť dôležitá vec a nikde v pravidlách som to nenašiel.

2. Manéver "Hození (útočný manévr)". Tvora, ktorého držím a ktorý nie je o Triedu väčší, môžem hodiť... Pri tomto manévri sa nehádže žiadne overenie, či sa to hodenie podarilo? Pri všetkých ostatných manévroch sa hádže nejaké overenie na atletiku, alebo akrobaciu, prípadne nejaký improvizovaný útok a pri Hodení nie? Príde mi to trošku zvláštne, že môžem niekoho len tak hodiť.

3. Mali sme v skupine veľkú debatu o tom, aký je rozdiel medzi Pátraním a Vnímaním. Veľa listovania v pravidlách, veľa googlenia a vlastne sme z toho asi ešte viac zmätení, ako sme boli. Napríklad, postava začne prehľadávať nejaký stôl. Začne sa prehrabávať medzi vecami, ktoré sú položené na tom stole, potom vytiahne šuplík, jeho obsah vysype na stôl, prehrabe sa v tom. Potom začne samotný šuplík obzerať z každej strany, či nemá dvojité dno, ale či tam nie je nejaká skrytá schránka atď... Čo to je? Je to overenie akej vlastnosti? Akej dovednosti? Je to pátranie? Prečo? Ako sa vlastne vyhodnocuje pátranie a vnímanie, kedy? Pátranie mi pripadá, ako používanie logických postupov a spájanie, na prvý pohľad navzájom nesúvisiacich vodítok, stôp atď, ale dá sa pátranie aplikovať na prehľadávanie toho stola, čo som popísal vyššie? Vnímanie je podľa mňa niečo ako postreh. Je to niečo čo môžem postrehnúť, všimnúť si, cítiť pomocou svojich zmyslov. Môžem ale vnímanie použiť na prehľadávanie toho stola?
30.7.2022 16:25 - Aegnor
Ad 1 - helemese, opomenutá chybka, proměna do zvířete je Akce.

Ad 2 - ten Manévr je "omezený" tím, že cíl musíš Držet, tzn. musel jsi předtím úspěšně provést manévr Chycení. A reálně tím získáš vlastně "jenom" to, že se cíl přesune o pár sáhů dál, než kdybys ho rovnou srazil.

Ad 3 - popsané prohledávání stolu je Pátrání. Používá logiku, přemýšlí nad tím, hledá něco co ho zaujme/přijde mu důležité. Vnímání je věc, kterou vlastně málokdy děláš aktivně.
30.7.2022 16:38 - Log 1=0
1. Je to Akce. A máš pravdu, že to tam chybí. Naše chyba.
2. Nemůžeš ho hodit jen tak, musíš ho nejprve chytit, on se ti nesmí osvobodit, pokud dostane možnost, a teprve pak jím můžeš hodit. Ostatní manévry mají jako podmínku, že to musí dávat fikčně smysl, případně nemají žádné. Pro hození si musíš jiným manévrem připravit situaci, a hozením o tu výhodu z Chycení přijdeš. Hození je automatické, aby toto vyrovnalo. A navíc to není jediný manévr, kde se nic neháže. Pravda, tenhle je o trochu silnější, ale viz začátek.
3. Rozdíl chápeš správně. Pátrání a Vnímání mají docela solidní překryv, na prohledání stolu můžeš použít oboje. Záleží na tom, jak konkrétně se která akce popíše. Ale v zásadě, pokud dává smysl oboje, může se použít oboje.
30.7.2022 16:44 - Log 1=0
3 - Vida, drobný rozpor. Asi výzva k tomu, to rozepsat ještě víc.
Já bych Vnímání na prohledání stolu povolil, pokud by na to někdo šel stylem "random vytahuju šuplíky a rozhrabávám věci". Pokud by jednal civilizovaněji, tak je to samozřejmě pátrání. To je pro mne to "jak se akce popíše". A zapoměl jsem dzdůraznit, že různé přístupy mohou mít různé dopady na fikci. V tomhle případě prohledávání stolu Vnímáním udělá neukliditelný bordel, cž je jedno, pokud se tam někdo vloupal silou, pobil stráže atp. ale pokud by to byla nenápadná akce, o které by vlastník stolu ideálně neměl vědět co nejdéle, je to krajně nežádoucí.
30.7.2022 20:38 - sirien
Koukám, že u schopnosti Zvířecí podoba sme zbastlili co sme mohli :/

Ohledně Vnímání a Pátrání - trochu zjednodušeně se to dá vzít tak, že Vnímání je použití smyslů a pozornost k detailu (ať už vizuálnímu nebo třeba zvukovému atp.), zatímco Pátrání je cílená snaha, která zahrnuje nějaký úsudek nebo systematičnost.

Tj. Vnímání je o tom všimnout si, že je něco na stole nebo že někdo rychle něco schoval do šuplíku. Pátrání je snaha prohledávat stůl a něco v něm buď rychle najít (protože najít něco pomalu nevyžaduje dovednost) nebo v něm odhalit skrytou zásuvku.

Existují nějaké hraniční případy, kdy např. postava na hlídce vyhlížející očekávaného zloděje sice vynakládá nějaké úsilí, úsudek a systematičnost, ale v podstatě jde pořád hlavně o smysly - jestli si všimne že v tom stínu někdo stojí nebo zaslechne kroky na střeše atp. Z opačné strany snaha rychle prošmejdit místnost je sice i o tom jak si všimneš nějakého detailu, ale zase je to především o tom kam Tě v tom krátkém čase napadne se podívat, takže to je spíš Pátrání.
3.8.2022 01:06 - Miksvi
Ahoj, mam dotaz k Bersekrovi, k cestě bijce. Tvrdá rána dává na zásah 1k6+oprava síly. Přičítá se k tomu i bonus na zásah ze zuřivosti, udávány v tabulce Barbara?
3.8.2022 01:18 - sirien
Ano.
2.9.2022 11:14 - Azaghalus
Ahoj, mám dotaz začátečníka v JaD ke konkrétním kouzlům.
Mentální úder - cíl nemusí mít "mysl", takže pokud nemá Imunitu na psychické zranění, i kostlivec, sliz nebo oživlý strom se dá zranit tímto trikem? Stupeň inteligence tedy nehraje roli, jde o to aby cíl byl Tvor (je Tvor nějak přesně definován?).

Čarodějnický blesk - co se stane, pokud sesilatel úspěšně zasáhne a vytvoří bleskový oblouk, ale pak je Vyřazen, má si házet na záchrany, ale je během trvání kouzla Stabilizován a vyléčen. Je bleskový oblouk zachován (předpokládejme že ostatní podmínky jsou splněny)?

Ještě pak menší dotaz k http://kartoteky.d20.cz, nedaří se mi tam najít trik Drtivé úponky....
Díky za odpovědi a díky autorům za skvělou práci odvedenou na pravidlech!
2.9.2022 11:51 - sirien
Mentální úder: as written ano - nicméně as intended by to kouzlo mělo působit na Cíle které, well, mají mysl. Tj Slizy atp. spíš ne (i když tam by to měly asi řešit imunity), osobně myslím že ani na zvířata... U nemrtvých to je hodně do diskuse a o kontextu herního prostředí, kostlivec a upír budou hodně jiné případy. Ještě to probereme asi mezi autory, je možné že jsme tady opomenuli nějakou potřebnou formalizaci omezení, dám tu pak vědět k čemu jsme došli.

Čarodějnický blesk se ztratí ihned, kdy ztratíš Soustředění. Viz pravidla pro Soustředění. Tj při Vyřazení blesk ihned skončí.

Pro tip: tohle kouzlo je vyhlášeně slabý a buď se domluvte na house rule že ho zesílíte (může dávat o něco větší Zásah, půlit Rychlost cíle, umožnit s ním manipulovat a házet okolo jako lightning ve Star wars, způsobit nějaký slabší Stav, připravit Cíl o Reakce...) nebo si ho neber a vem si místo něj něco jiného. (Tohle je legacy z DnD 5e... Nebyl prostor opravit všechno :) ) viz tahle sranda diskuse
2.9.2022 12:43 - Azaghalus
Mentální úder - chápu, nějak to upravíme dle fikce.

Čarodějnický blesk - Díky, to Soustředění jsem u Trvání přehlédl, pak je to jasné. Ve fikci by to taky nedávalo smysl. Proberu to se synem a nabídnu mu asi výměnu za jiné kouzlo. :)

Díky!
2.9.2022 14:53 - sirien
Add Mentální úder: ok, probrali jsme to v týmu a vyjádřil se i přímý autor kouzla a trochu sem to tu zamotal.

Je pravda, že Mentální úder má fungovat jen na tvory kteří oplývají myslí (nějakým základním myšlením, cítěním, aspoň tím nejvíc elementárním sebeuvědoměním atp. - není to pravidlo, ale jako vodítko může posloužit fakt, že bytost lze Vystrašit nebo Zmámit), nicméně tohle by mělo být ošetřené na straně samotné potvory (v rámci Odolností a Imunit na Psychické zásahy), nikoliv na straně kouzla.

Přitom v tomto smyslu zvířata mysl určitě mají*, stejně tak ji mají i animovaní nemrtví (kostlivci) nebo konstrukty (golemové), kterým mysl dala (nebo propůjčila) magie. Tohle je nicméně věc, která se už setting od settingu může lišit - např. na Asterionu bych u animovaných nemrtvých a konstruktů řekl, že mysl efektivně nemají - ale to je už nějaká adaptace pravidel pro konkrétní prostředí.


* ...osobně bych teda nějakým krokodýlům, hadům nebo piraňám klidně dal Odolnost, ale to by bylo nějaké moje osobní rozhodnutí nad pravidly, samotná pravidla tohle neobsahují.
2.9.2022 15:41 - Gergon
Já mám pocit, že mnoho dotazů na nějaká pravidla - DnD 5e za mě specificky - je úplně zbytečných, pokud si člověk přečte pravidlo přesně.
Ono to skutečně není tak těžké ani rozbordelené jak se může zdát, jen je potřeba vnímat konkrétní slova jako "akce" kolo" útok" bonusová akce" případně tady "soustředění "tvor "humanoid "bytost ... jasně že si to můžou lidi upravovat pomocí homebrew nebo jsou někde složité aplikace při nějakém kombu atd... ale co se týká základních pravidel, tak jsou celkem jasně specifikovaný.

Což není odpověď na žádný z dotazů - spíš jen povzdech nad hromadou dotazů na pravidla která mi chodí celkem pravidelně a 90% z nich by vyřešilo kdyby si člověk přečetl dobře to pravidlo =) takže nováčci - zkuste se občas nad dotazem zamyslet - přečíst si dvakrát třikrát ten odstavec a uvidíte, že na spoustu věcí přijdete sami ;)
2.9.2022 15:49 - sirien
Gergon: já bych nedělal žádnou tragédii z toho že někdo něco přehlédne nebo opomene a tak se na to zeptá - jakože bych se netvářil že je okolo někdo komu se to samotnýmu někdy nestalo, ať už u herních pravidel nebo u čehokoliv jinýho.
2.9.2022 16:37 - Gergon
No mě se to právě taky stává často :D a právě proto, že většinu takových problémů vyřeší druhé přečtení, tak se snažím lidi trošku postrčit k tomu, aby se víc snažili =) jinými slovy - je to univerzální rada na 50% zde položených dotazů - "přečti si to ještě jednou a pořádně a budeš znát odpověď" =)
9.9.2022 18:24 - snekoun
Že lidi nečtou je prostý fakt. Často vyřeším reklamaci tím, že jen lidem pošlu citaci z návodu, který je součástí výrobku. To stejné platí o hrách. Spousty lidí není schopná si přečíst pravidla a je pro ně jednodušší se zeptat na internetu.
9.9.2022 18:47 - Gergon
A proto se lidstvo stává stále hloupější, protože začínají být lidi líný přemýšlet sami a radši se ptají, aby za ně ten problém vyřešil někdo jiný. A to je přesně ten důvod proč sem takové věci píšu - třeba někoho postrčím k tomu, že začne víc přemýšlet než vyrazí na net se ptát =)
9.9.2022 19:41 - sirien
Já jen přemejšlim, kolik lidí s naprosto legitimnim dotazem ten dotaz nepoloží a nedostane odpověď, protože se budou bát, že nějakej protivnej veterán se kdo ví proč neudrží (místo toho aby věc ignoroval, když mu ani neni adresovaná) a sjede je, že v tý x-set stránkový (a ne vždycky dokonale přehledný, zejména ne pro nováčka) příručce něco přehlídli.

O tom že to předvádíte v explicitně nováčkovsky-otázkový diskusi nemluvě.
9.9.2022 19:52 - Gergon
Já myslím že nikdo, já jim neříkám aby se neptali, ale aby si nejdřív dobře přečetli pravidla toho na co se chtějí zeptat a pokud jim to ani potom nebude jasné, tak pak ať se klidně ptají. Ale většinu těch dotazů druhé přečtení a pár vteřin přemýšlení může vyřešit. A když se pár lidí naučí ty věci vyřešit takhle, tak pak se jim bude v životě mnohem lépe dařit i v jiných oblastech, protože si dokážou poradit a nebudou odkázaní na pomoc někoho jiného.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.078240871429443 secREMOTE_IP: 3.236.214.123