Gergone, nevím co myslíš tím "dřív", ale před v době před sto lety, o kterou se zajímám, dávali někteří důraz na kvalitu a jiní důraz na prodejnost masám podobně jako dnes.
A není pravda, že když byl někdo dobrý, tak měl (automaticky) úspěch. Být dobrý - tedy dělat dobré věci - bylo občas podmínkou úspěchu, ale nebyla to podmínka jediná, ani dostačující, ani nezbytná. Vytvářely a prodávaly se mizerné věci, nebo dokonce nebezpečné až zabijácké věci, a mnoho z těch, kteří vytvářeli kvalitní věci, se nikdy nedokázalo prosadit v konkurenci. To že ve výsledku si pamatujeme spíše ty dobré věci, které přetrvaly je obvyklý survival bias, protože vady těch špatných věcí se obvykle nakonec ukázaly a povědomí o nich rozšířilo do společnosti.
A navzdory tomu, co si myslíš, tak i naprostí diletanti měli občas úspěch u veřejnosti.
To že zrovna ve filmech je rozdíl markantní bylo speciálně u nás dané tím, že řada dobrých umělců a režisérů nechtěla či nemohla točit filmy, které by normálně točili, tak tvořili komedie a pohádky, takže zpětně mezi nimi najdeš dobrá díla častěji než dnes.
A to že mají úspěch Youtubeři točící debilní věci je mrzuté, nicméně důvody vidím u sebe doma, kdy můj syn na taková debilní videa chce koukat, protože je to pro něj jednoduchá zábava. A pokud je takových dětí hodně a vydrží jim to do dospělosti, tak prostě vyžadují jednoduchou zábavu a youtubeři jim jí nabízí. Navíc do toho zasahují zobrazovací algoritmy samotného Youtube, které sledují pravidelnost a sledovanost, a (podle lidí kteří se tím zabývají) jakýkoliv pokus o jiný obsah, který sníží sledovanost kanálu, má negativní vliv na promování tohoto kanálu a ukazování v nabízených souhrnech, což youtubeři nechtějí, takže vyrábí další a další obsah, u kterého ví, že budou mít sledovanost.
Což je podobný problém jako u filmů, kdy producenti filmů vidí jako risk v nějakých velkých pokusech, a tak se točí série filmů podle podobných modelů a přístupů (z pohledu řady lidí nesmyslné sračky nastavované vizuálními orgiemi).
Pro lidi jako jsi ty do toho hází vidle dlouholetá skutečnost, že úspěšnost lidí téměř v libovolném oboru je zhruba 5%, přičemž ta úspěšnost s kvalitou produktu příliš nekoreluje. Tedy i když vezmeš stovku lidí vytvářejících kvalitní obsah, jen pět z nich bude úspěšných díky souběhu řady faktorů, které moc nemůžou ovlivnit. Bohužel ti úspěšní tvůrci podléhají biasu, že to jsou právě jejich schopnosti či kvalita jejich práce, která jim pomohla k úspěchu, a často tvrdí, že když bude někdo dřít tak moc jako oni a bude tak dobrý, také se dočká úspěchu.
Verisatium má na tenhle bias moc hezké
video, které bych ti doporučil, protože je to velmi úspěšný youtuber, který si je vědom toho, že kromě množství práce potřeboval i štěstí v těch správných chvílích, aby se stal takto úspěšným, a že by stačilo málo, aby na jeho místě byl třeba někdo úplně jiný.