Pilgrim: Není zač. Nejde o to, že mám rád evolučně psychologická vysvětlení, ale o to, že mám rád vysvětlení úplná. Vysvětlení, které si samo žádá vysvětlení je pro mne neuspokojivé. Takže pěkně, až na dřeň.
1) Sociální aspekty - co se týče specificity, nabídl bych to takto. Lidské chování je determinováno souběhem připravenosti a příležitosti. Připravenost jsou ty sociální aspekty - člověk se socializuje (tak nebo onak), protože je připraven se socializovat a je připraven se socializovat, protože z toho něco má atd. To, jakým způsobem se socializuje (to jest tak specificita) je na druhou stranu dáno příležitostmi, před které je postaven a jejich atraktivitou. Má/nemá fotbalové hřiště a hrající kamarády. Na hraní RPG ho pozve pěkná slečna/nejlepší kamarád... atd. Problém je, že specificita se zkoumá dost blbě, protože může být silně individualizovaná...
2) Teorie pavího chvostu - nechtěl jsem to tu rozebírat až tak do detailu, ale je to tak, jak píše Chrochta. To, že dokážeš přežít i přes zjevný handicap vypovídá o kvalitě tvého genomu. Což je pro samičky atraktivní.
Jinak sám píšeš, že samice páva preferuje ty s krásnějšími (těžším) chvosty a tedy se chová "nerozumě". Jenže, kdyby se skutečně chovala nerozumě (tedy neadaptivně), snížila by šance na vlastní reprodukci a ta samice, která by se podle tebe chovala rozumě (adaptivě) by si ji naopak zvýšila, čili bychom skončili s pávy bez ocasů. Fakt, že se tak neděje, znamená, že se samice chová rozumě a to vyžaduje vysvětlení.
Stejně tak lidi by se mohli chovat "rozumě" a snažit se zvyšovat svou zdatnost tím, že místo hraní RPG (nebo jiných zdánlivě podobně neplodných činností) se budou snažit ulovit nějakého partnera/zajistit si přežití. Kdyby tato druhá strategie fungovala lépe než ta zdánlivě neplodná tak by to neplodné chování vymizelo. Když nevymizelo, žádá si opět vysvětlení.
To, že není jasné, jak hraní RPG zlepšuje možnosti reprodukce nebo přežití neznamená, že je nezlepšuje případně, že není adaptivně neutrálním vedlejším produktem něčeho, co tyto možnosti zlepšuje.
Teorii memů znám a znám i lecjaké jiné teorie, ale Millerova teorie "Mating Mind" s analogií pavího chvostu se mi zdá lepší. A v rámci své diplomky pracuji na její verifikaci.
3) Jak jsem psal ta funkční organizace mozku mi je taky trochu proti srsti. Ale ono jde o to, že escapismus je jenom posunutí problému ne vysvěltení. Pokud přistoupím na tezi, že hraní RPG je formou (jednou z forem) únikové fantazie, tak mám stále tentýž problém, jen místo otázky proč hraju si kladu otázku proč unikám?