D&D a reálný svět

Obsah článku:

Vědění a řemeslo

Je častou chybou, když dojde na D&D, představovat si, že Einstein byl fyzik na 20. úrovni. Takže v D&D by Einstein - ten malý starý muž - měl něco jako bambilion životů a museli byste jej mnohokrát bodnout, abyste jej zabili. To je šílené!
Problém s touto úvahou je v tom, že Einstein nebyl fyzik 20. úrovně. Fyzik 20. úrovně je krůček od Boha fyziky. Einstein byl zřejmě expertem kolem 4. - 5. úrovně.
To může být pro mnoho lidí těžko stravitelné, ale tak si zkusme trochu prosté matematiky. Výjimečný specialista na 5. úrovni - jakým Einsten byl - bude mít:
  • +8 stupňů dovednosti
  • +4 bonus vlastnosti
  • +3 odobornost Zaměření na dovednost
V případě Einsteina na 5. úrovni mu to dává +15 bonus k ověřování Znalosti (fyzika). Může nenuceně odpovídat na otázky týkající se fyziky (tím, že vezme 10) až do TO 25. Takové otázky podle popisu dovednosti Znalost v Příručce hráče jsou mezi nejtěžšími fyzikálními znalostmi známými člověku. V 75% případů bude znát odpověď na velmi obtížné otázky (TO 30).
A když bude dělat výzkum, bude schopen získat výhody z nahlédnutí do vědeckých časopisů (okolnostní bonus +2), konzultovat kolegy (+2 pomoc druhému), použít nejlepší dostupné vybavení (+2 okolnostní bonus) a podobné zdroje, aby porozuměl problémům tak se vzpírajícím řešení, že je před ním ještě nikdo nezodpověděl (TO 40+).
(Tudíž náš Einstein na páté úrovni může být vytvořen byť i jen s 5ti životy - 1 za každou úroveň životaschopnosti. I kdyby si hodil průměrný počet životů (tj. 3) na každé úrovni, jako starci mu průměrná Odolnost klesne o dva. S výsledným postihem za Odolnost má jen 10 životů. To je další důvod, proč argumentace proti životům není příliš životaschopná.)
Stejnou chybu uvidíte, kdykoliv se někdo vynoří a tvrdí, že místní kovář "musí" být na nejméně 10. úrovni, aby byl ve své profesi kompetentní. Ve skutečnosti je vesnický kovář nejspíše postava 1. úrovně. A na 1. úrovni vypadá Řemeslo (kovářství) onoho průměrného kováře nějak takto:
  • +4 stupně dovednosti
  • +1 bonus inteligence
  • +3 zaměření na dovednost
  • +2 od tovaryše, který pomáhá
To je bonus +10 na ověřování. Bonus, který umožňuje vzít 10 a vyrobit předmět mistrovské kvality. Kovář na 3. úrovni si s tím poradí i bez pomocníka.
I méně schopný kovář 1. úrovně (bez pomocníka nebo zaměření na dovednost) má stále bonus +5 k dovednosti. To mu umožňuje vzít 10 a vytvářet velmi kvalitní předměty (jediné věci, které nezvládne, jsou exotické zbraně a složité předměty).
A jak vypadá takový výjimečný kovář 5. úrovně?
  • +8 stupňů dovednosti
  • +4 bonus inteligence
  • +3 zaměření na dovednost
  • +2 mistrovské náčiní
  • +2 od tovaryše, který pomáhá
  • +2 od tovaryše, který pomáhá
To je +19 bonus na ověření. Když vezme 10, může reálně ztrojnásobit rychlost, s níž tvoří běžné předměty, jako jsou železné kotlíky a podkovy. Může snadno vytvořit dílo mistrovské kvality a čas od času (při hodu přirozené 20ky) vytvořít dílo legendární kvality (DC 39).
Co to znamená?
Že nejvýjimečnější kováři reálného světa jsou na 5. úrovni. Amakuni, legendární japonský výrobce mečů, který vytvořil techniku překládání oceli? 5. úroveň.
Arachné, legendární tkalkyně, která vyzvala Athénu na souboj (a prohrála)? Mohla být na 10. úrovni.
Znamená to, že byste neměli nikdy do svého hraní zasadit kováře 10. úrovně? Nikoliv. D&D je konec konců mýtická fantasy. Ale když se rozhodnete dát do hry kováře na 10. úrovni, mějte na paměti, že ten člověk bude výjimečný. Bude produkovat takové věci, o kterých si kováři reálného světa mohou nechat jenom snít. A kovář na 20. úrovni bude jen krůček od Héfaista.
(Shodou okolností - proč mají trpaslíci takovou pověst mistrů kovadliny? Mají +2 rasový bonus na ověřování Řemesla. To znamená, že narozdíl od lidských kovářů průměrný trpaslík nepotřebuje být na 3. úrovni, aby sám zvládl vyrobit mistrovský předmět - dokáže to i na 1. úrovni. V podstatě díky své přirozené povaze jsou trpaslíci mistrovskými řemeslníky ještě dřív, než opustí svoje tovaryšská léta.)
< Vědění a řemeslo >
Naložení Skákání
Zdroj: Justin Alexander - The Alexandrian (volně přeloženo a upraveno)
Napsal Alnag 26.04.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 74 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15519618988037 secREMOTE_IP: 52.14.84.29