Řada lidí si řekne, že to je dost odvážné tvrzení. Nemusíte být nijak zvlášt zainteresovanými hráči, abyste věděli, že D&D je často láno pro nedostatek realističnosti. Takových lamentací je celá řada (týkají se životů, naložení, zranění z pádu, příležitostných útoků, atd). Některé z těchto tvrzení jsou tak zakořeněné, že tvrdit opak je považováno skoro za kacířství.
Pojďme se teď podívat na pár pravidel a vyzkoušet, jak je na tom D&D a náš svět. Ale ještě než začneme, připomeňme si, že D&D je hra. Její systémy jsou abstraktní a zjednodušené, aby se uchovala její zábavnost. Takže ano, jsou tu kompromisy, není to učebnice fyziky. A ani není bez chyb. Ale i tak je to prostě velmi dobrá hra.
Vyrážení dveří
Vyrážení dveří znamená v D&D ověření Síly. Takže první věc, které musíme rozumět, je rozložení hodnot vlastností v obecné populaci. Podle DMG jsou cizí postavy v D&D tvořeny podle dvou sad: elitní sady a průměrné sady. Elitní sada se užívá pro výjimečné jedince. A průměrná sada je... no, pro průměr.
Elitní sada: 15, 14, 13, 12, 10, 8
Průměrná sada: 13, 12, 11, 10, 9, 8
S použitím point-buy systému je elitní sada získána pomocí 25 bodů a průměrná pomocí 15 bodů. Elitní sada je v podstatě statisticky typický výsledek házení 4k6, kdy se nejnižší nepočítá, zatímco průměrná sada je statisticky typickým výsledkem hodů 3k6.
Z DMG se přímo nedozvíme, jak běžné jsou elitní postavy, ale dá se vcelku bezpečně předpokládat, že jsou vzácné. Řekněme, že jich je v populaci tak 5%. Co to tedy znamená? To znamená, že většina lidí, které potkáte, bude se štěstím mít bonus +1 v jakékoliv jejich vlastnosti. Většina z nich bude mít jednoduše desítky a jedenáctky.
Takže, když víme tuhle základní věc, pojďme vyrážet dveře...
Vyrazit jednoduché dřevěné dveře - jako dveře, které jsou mezi jednotlivými místnosti v typickém domě - je TO 13. To znamená, že průměrná osoba (s opravou Síly +0) uspěje ve vyražení dveří asi ve 40% případů. Jinými slovy - jeden dva kopance a prakticky kdokoliv projde skrz.
A to odpovídá běžné životní zkušenosti: vnitřní dveře nic nevydrží.
Tak pojďme na něco odolnějšího. Například dobře vyrobené vstupní dveře se zamčenými zámky. To bude TO 18 v D&D (za "dobré dřevěné dveře"). Ty je mnohem těžší vyrazit. Průměrná osoba bude mít šanci jen 10% na první pokus. A typicky si to žádá pět až šest solidních kopů, aby se dostala dovnitř.
Opět: To vcelku odpovídá životní zkušenosti. Vstupní dveře jsou odolné, ale nejsou nezdolné a násilné vniknutí dosvědčují tisíce vloupaček každý rok.
Ale jakmile vezmete silný dřevený trám a použijete jej jako závoru zapuštěnou do solidní železné konstruce (Rozlomení TO 25) je pro průměrnou osobnu nemožné jednoduše dveře vyrazit ramenem.
A opět to potvrzuje životní zkušenost. Přerazit patnáct centimetrů široký trám by bylo nemožné pro kohokoliv s výjimkou těch nejsilnějších.
Vyrážení dveří je jednoduchý příklad, ale ukazuje nám, že i v drobných detailech je systém v souladu s reálnou zkušeností.
Je také zajímavé se podívat na různé magické efekty a převést je do termínů reálného světa. Například
hold portal přidává +5 k TO vyražení dveří. Takže toto kouzlo je v podstatě ekvivalentem bezpečnostního zámku na dveřích. Kouzlo
arcane lock pak přidává dokonce +10 k vyražení dveří, to je asi jako když si necháte vybetonovat zárubně a pořídíte bezpečnostní dveře se sérií bezpečnostních rozvorů.
Takže když za sebou prchající nekromant magicky zpevní dveře, jaké to je, když se proti nim válečník vrhne ramenem? Teď už to víte.