[Teorie] AGE model

Obsah článku:

Tři prostory

V AGE Modelu existují tři prostory, v nichž dříve uvedené zdroje sídlí, a které jsou definovány z velké části zmíněnými třemi principy.
Herní prostor: (v orig. Gamespace) představuje všechny možné akce, které může hráč provést, zdroje které jsou mu k provedení těchto akcí dány a legální procesy, kterými hráč může směňovat zdroje v rámci herního hospodářství, tak jak je pravidly definováno. Hra může být vizualizovaná jako série toulajících se cest a smyček skrze herní prostor, kterak hráči sledují různé vzorce pravidel. Byť herní prostor začíná jako místo možných pravidly představovaných akcí, v průběhu hry (či vzájemnou shodou) může být proměněn přidáním nových možností či odstraněním jiných.
Emprostor (v orig. Emspace) je definován jako prostor všech možných hráčských akcí, zdrojů a procesů, bez ohledu na pravidla, a definovaná emulativní shodou všech hráčů. Emprostor je psychosociální konstrukt hráčů hry. Představuje součet všech akcí možných v rámci hráčského porozumění pravidlům, navrch k tvůrčímu vyjádření jednotlivých hráčů. Emprostor má jednu důležitou vlastnost - je ohraničen jenom shodou hráčů hry. Teoreticky je jakákoliv akce hráče plně legální v rámci emprostoru, dokud všichni hráči souhlasí s přijetím jejích důsledků.
Důsledkem emprostoru je uprostor (artistic space - umělecký prostor), které je souhrnem tvořivého vyjádření jakéhokoliv jednoho hráče, bez ohledu na pravidla a jeho část (případně i celek) je vyjádřen a absorbován do sociálního celku herního emprostoru. Uprostor je technicky neohraničený ničím jiným, než limity hráčovy představivosti.
Hřiště: Konečně hřiště (v orig. playspace) je sociální prostředí, v němž hráči jednají jeden s druhým. Hřiště je prostředek, skrze nější jsou hráčské uprostory vzájemně předávány, půda, na níž je vytvářen emprostor, a aréna jejíž vymezení hráči souhlasili ctít. Ač herní prostředí je triviálně fyzické (stůl, okolo nějž hráči sedí, dvorec či pískoviště, kde si hrají), bez svého společenského aspektu hřiště účastníky neovládá a nemění je v hráče.
Níže uvedený diagram pomůže čtenáři představit si tyto prostory:
none
Herní prostor je obdélník nahoře vpravo. Každý hráč má v hlavě svou vlastní verzi pravidel (která může a nemusí být kompletním odrazem pravidel) a které je rozšířena o hráčovo porozumění a interpretaci pravidel. Tyto individuální herní prostory (u-herní prostory) spolu s kulturními postoji, znalostmi, životní zkušeností a rodícím se tvůrčím výrazem vytváří hráčův individuální uprostor (na obrázku označeno jako A1,A2,A3).
Hráči jsou propojeni hřištěm představovaným zakulaceným obdélníkem okolo hráčů, který je sociální arénou v níž je hra hrána.
A jak je hra hrána vytváří se emprostor vyjádřeními jednotlivých hráčů. Ten pramení v jejich vlastních uprostorech a je vyjednáván na hřišti a společnesky konstruována, aby vytvářel herní emprostor.
Konečnou částí tohoto procesu (není na obrázku) je, že je emprostor znovu interpretován každým z hráčů, kteří si poté podrží individualizovanou verzi emprostoru ve svém vlastním uprostoru. Rozlišení mezi těmito individualizovanými emprostory je, podobně jako herní prostor, vyjednáván skrze hřiště - rozdíly v interpretaci vyjádřeny a buď opravovány skupinou tak, aby odpovídali jejich zkušenosti v emprostoru nebo rozšířením emprostoru a ovlivněním ostatních hráčů.
V praxi, kdykoliv je možné svobodné vyjádření na straně hráčů, je herní prostor z definice menší než emprostor. Ve hře, kde není prostor pro hráčské vyjádření a kde jsou na tom všichni hráči ve znalosti pravidel stejně, jsou si herní prostor a emprostor rovné.
Jenom v případech, kde hráč chápe pravidla jen částečně (když je například nováček), hráčův u-herní prostor definuje méně akcí než skutečný herní prostor. Ale uprostor ve své celistvosti, ve všech svých záměrech a účelech je neprozkoumaně velký a nekvantifikovatlený.
< AGE model, část III. >
Age model, část II. Age model, část IV.
A to je vše. Jelikož je model v poměrně značném vývoji (začal jsem psát ještě o verzi I. a v průběhu mého psaní se objevila verze I.I.) tak si šťouravé připomínky odpustím a budu doufat, že se dočkáme něčeho zajímavého a užitečného.
Napsal Alnag 11.08.2006
Zaslat reakci na článek
Velikost okna: [1] [2] [3]
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13182306289673 secREMOTE_IP: 18.224.39.74