Alojz píše:
tak to hej, v tom máš pravdu.
jenomže ono to velice úzce souvisí právě s tou nesjednoceností. Pokud Ti šest povolání funguje na třech diametrálně odlišných principech, přičemž i ony tři dvojice jsou mezi sebou značně odlišné, tak je pak jakákoliv představa otevřeného class konceptu naprosto šílená.
Tři různé koncepce povolání jsou doočíbijící ukázkou příliš složitého a nejednotného jádra systému, nejednotné jádro přímo implikuje špatnou přenositelnost principů. Když se podíváš do historie RPG, zjistíš, že se tenhle koncept začal počátkem 90. let dost silně opouštět, což mělo své důvody (ne, že by autoři DrD byli ochotní se v jakémkoliv směru poučit ze zkušeností ostatních tvůrců, spíš paličatě opakují již vyřešené chyby - viz právě tohle). Kolem r. 2000 už byly prakticky všechny významné RPG vystavěny na velice transparentních systémových jádrech.
Alojz píše:
a PJ ma vyhodil za dvere že to nemám počuť.
Tohle není problém DrD, to je spíš o tom že byste si měli trochu promluvit o konceptu uzavřeného a otevřeného roleplayingu (opět co tak sleduju tendence je poslední dobou silný příklon k otevřenějším hrám, hodně to je vidět třeba na DnD 4e, tam otočili k otevřenosti fakt docela brutálně)
Alojz píše:
Tu vidím len jeden problém.
Rovnou můžeš přidat:
> přenesení agendy nad hráčovou postavou na PJ (to je z mého pohledu přímo zrůdnost - postava je přímým vkladem hráče do hry a jeho nástrojem k jejímu formování a pravidla implicitně přenáší značný podíl z této jeho agendy na PJ. Samotnej tenhle koncept mi připadá až heretickej)
> k tomu jako bonus neobeznámenost hráče s možnostmi vlastní postavy (zatímco např. hráč zloděje hraje v otevřeném RP konceptu, hráč hraničáře je přímo nucen k uzavřené hře. Tím je hned z počátku nastavena nerovnováha kreativního vkladu různých hráčů do hry, opět prakticky heretický koncept, proč by měl mít jeden hráč větší možnosti než druhý?)
> přenesení značné části kreativní agendy postavy na PJ přímo užírá jeho pozornost, čas ve hře, čas při přípravě. Na PJ je toho už takhle kladeno dost a tohle tomu ještě přidává víc a víc, což je opět v naprostém protikladu s vývojem RPG ve světě.
Kdyby Altar vystoupil s DrD+ na západě, tak se budou hráči dobře chlámat, na RPG net forums, RPG Site, indie-games a dalších to v diskusích rozcupujou na hadry a celou tu hru omlátěj autorům o hlavu.
Bohužel, u nás si může dovolit vyjít i něco takovéhleho, protože tu je jen málo lidí, co by na ty chyby poukázali, málo lidí, kteří vědí, jak vypadá scéna mimo ČR a můžou srovnat a vidět, že Altar zopakoval již vyřešené chyby.
Co se prvního DrD týče, tak tam to ještě beru - po revoluci, RPG vakuum u nás, nadšení pro věc... bylo dobře, že se tu hned objevilo RPGčko a buďme za to rádi. Ale zatímco se čas posunul, cs scéna v tomhle směru zle stagnuje. DrD+ vzniklo už v době, kdy tu bylo relativně dost lidí, kteří se orientovali v RPG jako takových - bohužel, autoři mezi ně z většiny očividně nepatří a narozdíl od původního DrD k tomu už žádná omluva není.