Zpět k tématu.
Česko nemá tržní ani tvůrčí potenciál vytvořit zcela originální herní design. Souvisí to samozřejme s tím, že naši autoři herně tvoří, jen když mají čas.
DrD udělalo tu dobrou věc, že vzalo přední herní engine (DnD) a postavilo na něm českou obdobu. Jistě, DrD bylo postaveno na původním DnD, a v době vydání DrD už bylo na trhu ADnD. To ale Martin Klíma v té době nevěděl. Takže z jeho pohledu byla vydána moderní hra na hrdiny.
Stejně tak Střepy snů si vzalo za cíl udělat storytellingovou hru, Erric se podíval na přední hry v tomto segmentu, nechal se inspirovat a postavil na nich počeštěnou verzi.
Stejně tak Příběhy impéria se snaží postavit hru postavenou na Fate s co nejmodernějšími trendy v tomto segmentu her.
DrD+ udělalo tu chybu, že se snažilo skloubit víc přístupů najednou. A bylo to, jak když pejsek s kočičkou pekli dort.
V nové verzi Dračího doupěte bych si prve položil otázku: Jaká ta hra má být (stylově)? Jako GURPS z divokého západu? Jako Fate z prostředí fantasy? Jako WoD? Jako DnD 4E? Jako Warhammer Fantasy RPG? Rozhodl bych se právě pro jeden z nich (nebo jiný), ale nekombinoval bych ty styly dohromady! Následně bych si přečetl aspoň core příručku, založil forum pro hráče toho podobného systému, např. takto:
Co se vám líbí a co nelíbí na ... ? (doplň DnD 4E, WoD whatever...)
A těžil bych z reakcí.
A co z hlediska autorů? Problém může být oslovení hráčů indies a předpoklad, že udělají úspěšnou mainstreamovou hru. Občas slýchám názor autorů: Nechceme udělat klon žádné hry. Ptám se: Proč ne? Když dva dělají totéž, není to totéž. A i kdyby se autoři nakrásně pokusili vytvořit klon, stejně to bude jiná hra (viz např. DrD jako klon původního DnD). V tom lepším případě však výsledkem bude hra postavená na úspěšných základních principech.
Jako autory bych naopak oslovil přední hráče onoho systému, podle kterého bych chtěl hru tvořit.
Ještě si neodpustím poslední poznámku. WotC uvolnil ukázky s poznámkami o vývoji dvou povolání pro DnD 4E - Monka (
část 1 a
část 2) a Psiona (
1. část a
2. část). To mi přijde dobré, že člověk může nahlédnout přímo do kuchyně, kde se tvoří nejúspěšnější světová RPG a něco si z toho odnést (nechat se inspirovat).
Osobně si myslím, že by Altar vůbec nic neriskoval, kdyby se nechal 4E inspirovat.