Corny píše:
Asi jo, já to ostatně i naznačoval výše, že zrovna u DrD je to stejně trochu diskutabilní vzhledem k vrozené "volitelnosti" těch mechanik. Ostatně je tu fakt rozdíl mezi tím hrát podle pravidel třeba Blades a třeba GURPS
Takže už neplatí "Corny: To je skutečně dostatečně jednoznačné a srozumitelné stanovisko i bez bližší definice. A pokud nějaká pravidla dle svého vyjádření ignorovali, protože jim nevyhovovala, pak dle pravidel skutečně přesně nehráli."
To jsem rád, že sirienovi podařilo to vyjasnit.
sirien píše:
a) na vesnické fantasy nakonec byla shoda hodně a b) je velmi zásadní rozdíl mezi neshodnou se všichni a neshodne se nikdo.
b) ano
a) ok, tak to jsem asi už tu debatu tam opustil, než se to shodlo, ale beru, že nakonec tedy shoda byla možná.
sirien píše:
ano, navzdory tomu co tu sem tam někdo píše, velká část hráčů skutečně hraje hry přesně podle toho co a jak je napsané v příručce
Jo, když se nebazíruje na významu "přesně podle pravidel", které použil Corny.
Jerson píše:
... A z nějakého důvodu je to brané jako klad.
No, protože to pro určitou roli pravidel klad je. Není to klad, když chceš tu hru hrát. Ale je to klad, když hraní her pro tebe v daném období je významnou zábavou a hlavní volnočasovou aktivitou. Pak je povídání/diskutování o hrách, včetně pohledu na jejich problémy, jak bys je rád řešil atd, pozitivní, protože ti to přináší nové myšlenky a vhled. Když dostaneš na začátku dokonalý produkt, je to zábavnější na hru, ale jinak mi to přijde sterilní. Ne, není to důvod proč jásat na každým bazmekem :)
Jerson píše:
o je pravda, kreativním hráčům to dalo prostor. Nicméně v tomhle máš obrovský bias ty, protože počítáš jen hráče, kteří vydrželi, a navíc byli kreativní.
No ... ne. Ono to právě dalo prostor i hráčům, kteří by jinak kreativní nebyli :) ale ty díry a problémy DrD byly tak obrovské, že i ne moc kreativní hráč měl pocit, že s tím dokáže a chce něco dělat. "Opravovat" či "rozvíjet" DND 5E je pro takové hráče daleko obtížnější, protože třeba pro tvorbu povolání už potřebuješ celkem silný vhled do jejich návrhu. DrD žádný návrh neměl, nic jednotícího v nich nebylo (snad jen kromě zvyšování životů a potřebných XP), takže jsi mohl vymyslet něco "zcela odlišného" a s ničím se to netlouklo. V DND 5E bys s tím měl imho problém (ale nebudu se tvářit jako zkušený designér, třeba je to jinak).