Slaan3sh píše:
Tak určitě, v zemi, kde s DrD začal svého času skoro každý, to je jasná věc...
Svého času nebyla jiná možnost. Ti, kterým DrD nevyhovovalo buď záhy přestali hrát, nebo si začali dělat vlastní pravidla. Většina lidí u něj ale toho "svého času" zůstala.
Nechci řešit, zda to je nebo není dobře. Chtěl jsem jen říct, že "výhoda" DH v tom smyslu, že ji nějaký nováček začne hrát, později přejde na jiný systém a tím rozšíří řady hráčů RPG nemá moc velkou oporu v současné realitě. Spíše povede k tomu, že vyroste další generace hráčů s názorem "na pravidlech nezáleží, nejdůležitější je dobrý PJ", což není moc dobrý přístup, protože k DH se žádný dobrý PJ nepřibaluje, a ani takové PJje nijak nepomáhá vychovat.
LokiB píše:
ti nevím. přijde mi, že kdybych měl brát vážně tebou vyzkoumané statistiky, tak vlastně dneska nehraje RPG nikdo, protože to lidi po prvních neúspěších s DrD 0 vzdali :)
Počet lidí u nás, kteří RPG chtěli zkusit hrát, případně ho zkusili hrát a po pár pokusech přestali, případně ho pár let hráli a pak ho pro nedostatek času nebo zábavnosti přestali hrát několikanásobně přesahuje počet hráčů, kteří začali hrát a vydrželo jim to, tedy nás. Pochopitelně, zkoumáním bubliny aktivních hráčů se to nedá zjistit :-)
Jak moc silná nebo slabá ji komunita ve srovnání s jinými zeměmi si netroufám odhadovat. Vím jen, že v některých zemích je mnohem slabší, a v některých zřejmě o dost početnější (což ale může být dané jen zpožděním vývoje u nás).
Každopádně jak jsem psal výše, nevěřím tomu, že by DH nějak významně rozšiřovala počty hráčů RPG u nás. Rozšiřuje počty hráčů Hlídky, zřejmě hlavně na úkor hráčů Dračáku.
Ve zkoumání vlivu na nováčky určitě nějaký Bias mám, protože obecně je těžké dostat se k lidem, kteří RPG chtěli zkusit a neuspěli. Naštěstí za ten rok došlo k několika propagacím DH, při kterých Tirus veřejně na netu nabídl DH úplně nezkušeným zájemcům o hraní RPG, takže jsem ty lidi mohl oslovit a zeptat se jich, jak se jim to podařilo. Ano, jen málokdo odpoví, nejspíše o díky automatickým filtrům na FB, nicméně mimo Discord DH jsem nenarazil ani na jednu skupinu, které by se podařilo na DH začít, a v komunitě DH to byla jediná. Zato jsem narazil na řadu skupin, ve kterých někdo začal po letech opět hrát, a hrajou DH - protože když nenašli dva stará pravidla DrD, šli do obchodu, kde sháněli "Dračák", a dostali buď DrD2, nebo Hlídku. V mezičase, či spíše už předtím díky složitosti DrD2 raketově vzrostla poptávka po starých pravidlech DrD, lidé vykoupili prakticky všechny nabízené výtisky na netu a jejich cena se vyšplhala značně vysoko.
LokiB píše:
Kdy vyšla PPP DrD? Lidi si počkali.
Jestli lidé přejdou na něco jiného ... možná jo, ale imho to není tak masový úprk kvůli absenci PPP.
Pravidla pro začátečníky vyšla tuším v prosinci 1990, pravidla pro pokročilé vyšla během roku 1991, tedy ani ne za rok.
O masovém úprku kvůli chybějícím pokročilým jsem nic neříkal, ona pravidla můžou "dojít" jen skupinám, které hrajou často, a nevím, kolik jich je. Asi jich nebudou tisíce, možná ani stovky.
LokiB píše:
jenže i tehdy platilo, že jsme o hře daleko víc mluvili, než hráli (a to jsme hráli hodně)
... A z nějakého důvodu je to brané jako klad. I to, že pravidla byla tak mizerná, že vznikly doslova tisíce domácích verzí, protože nikdo nehraje podle pravidel tak, jak jsou napsaná. Osobně bych řekl, že dílem proto, že to vůbec nejde, dílem proto, že je to složité, a dílem proto, že když už to zkouší, tak je to nezábavné, či "nedostatečně zábavné".
LokiB píše:
A nedostatek všeho a přiblblost mnoha částí vedly k tomu, že jsme měli chuť a potřebu na tom pracovat, domýšlet a upravovat.
To je pravda, kreativním hráčům to dalo prostor. Nicméně v tomhle máš obrovský bias ty, protože počítáš jen hráče, kteří vydrželi, a navíc byli kreativní. A těch byla menšina. Tím myslím třeba 10%. Kdybych to bral jen podle svého okolí, tak z lidí, se kterými jsem hrál Dračák a vím o nich, a z lidí v něm okolí, o kterých vím, že Dračák hráli, jsem jediný, kdo u RPG zůstal.
Každopádně, u DH uvidíme časem, jak se bude vyvíjet a jaký vliv bude mít propagace na všech možných kanálech.