Netvrdím, že je to jediná cesta, jen že je to naše cesta.
A taky nemáme středověké reálie (jen občas v nějakých oneshotech, pak tam zase nejsou fantasy prvky).
Tvrzení 1: "Pokud PJ nahodí středověké reálie, kouzelník z oDrD pravidel mu z nich nadělá kůlničku na dříví. A alchymista taky."
Tvrzení 2: "Mám raději nízko až středně magické světy. Takže kouzelník by měl být vzácnost. I v družině. A když už tam je, neměl by to být univerzální zachránce situace, ale mít roli jako každý jiný. Dmg dealer, léčitel, střelec, specialista (třeba na přírodu), ale ne všechno najednou."
Když jsem tak uvažoval o těch hradbách, o kterých tu je řeč. Hradby nejsou proti vniknutí jednotlivce, od toho jsou stráže. Takže to, že tam zloděj vleze po laně, kouzelník vyletí a druid se nechá vynést břečťanem je v pohodě, nezničí to logiku světa.
Ale hradby slouží proti armádě. Armáda má prostředky, takže pokud jsou kouzelníci poměrně běžní, bude mít i kouzelníka. Takže v takovém světě musí existovat třeba ochrana brány proti vyražením kouzlem. Kouzlo nemůže být o nic silnější, než konvenční beranidlo.
Stejně tak každá pokladnice bude mít magickou ochranu, taky většina trůních sálů (psychická magie vyjednavačů bude běžná - sugesce, hypnóza) atd. Stejně, jako pasti na zloděje budou speciální pasti na kouzelníky.
A když tohle nechci, tak raději udělám kouzelníky méně univerzální. To, že někdo ovládá oheň je sice WOW, ale pořád je to jen alternativní dmg dealer.
To, že kněz léčí a je silný proti černé magii, je fajn, ale nic co by narušilo běh světa.
<disclaimer> Všechno uvedené je jen můj pohled na věc a nemá to být základ další x stránkové diskuze. Kdyby něco, všechno popřu! :D </disclaimer>