Takže ještě jednou.
Zaprvé - nebavím se tu o
přínosu DrD, ale o
vlivu DrD. Tedy nejen o přínosu, ale i negativních efektech.
Zadruhé - moje výtka se týkala tohoto tvrzení:
Efram píše:
G) v té době byla pravidla DrD jasně nejpřístupnější všem začátečníkům, kteří chtěli hrát. Rozumná cena a nulová jazyková bariéra
To "všem" jsem zvýraznil já. Tohle tvrzení je nepravdivé. Nebudu vyčítat DrD, že bylo fantasy. Ale DrD rozhodně nebylo "pro všechny". Bylo omezeno na zájemce, kterým nevadilo fantasy (nebo měli fantasy rádi). Z této skupiny bylo DrD jen pro ty, kteří se smířili / měli rádi komplikované číselné řešení řady situací, a vedle toho či zároveň dost nesmyslný systém magie fungující na principu magic bias "To je magie, neřeš".
Následkem toho, že DrD bylo takové jaké bylo vznikla u nás celá jedna generace hráčů RPG, pro kterou bylo téměř nepředstavitelné, že by RPG mohlo
nebýt fantasy. DrD celkem spolehlivě odradilo všechny hráče, kteří chtěli, aby magie v herním světě (a případně i celý svět) dávala smysl.
Neříkám, že to byla chyba autorů,. nebo že tyhle následky měli předvídat. Prostě stalo se. DrD mělo za následek vznik nějakých cca sto tisíc hráčů fantasy světů, a blíže neurčeného počtu (podle mých odhadů tak třicet tisíc až třista tisíc) lidí, kteří měli na mnoho dalších let spojeno "RPG je jen fantasy -> fantasy znamená nesmyslnou magii, elfy a draky -> RPG není pro mě," případně "RPG je 'bojování' na čtverečkách, škrtání životů!!, házení kostkou, nic pro mě".
To neberu jako výtku k DrD, beru to jako vliv DrD. Moje výtka se týká lidí jako Efram, kteří vyzdvihují jen ty pozitivní věci okolo DrD a ignorují nebo bagatelizují negativní vlivy.
Samozřejmě že kdyby první RPG v Česku byl Shadowrun, zřejmě by si jedna generace hráčů myslela, že se dá hrát jen postapo fantasy cyberpunk. Už si nejsem jist tím, zda by tolik GMmů považovalo za regulérní styl vedení hry fajkování hodů a ojebávání hráčů ve stylu "hoďte kostkami jen tak" nebo "falšujte hody, abyste dosáhli svého záměru" nebo "naveďte hráče do připraveného řešení."
TO už jsou věci, které autorům DrD vyčítám a vyčítat budu - nevím zda byly hned v první verzi, ale ve verzi 1.5 byly určitě.
A osobně si myslím, že kdyby bylo první RPG třeba něco ve stylu Fate či jiného univeerzálního systému, bez jasného přiřazení do fantasy a volitelné, dobře zpracované magie, bez výše popsaných rad pro PJ navádějících ke špatnému vedení hry, tak by tohle RPG vytvořilo více hráčů, kteří by sice hráli navzájem nekompatibilní světy, ale to by ničemu nevadilo. Stejně tak nevidím důvod, proč by už první RPG nemohlo mít jen jednu mechaniku na ověřování všeho - já tuhle jednu mechaniku začal používat zcela přirozeně. Proč mít hod na útok, hod na past a procenta, odlišný způsob boje zbraněmi a kouzly - to dodnes nechápu a tuhle část opět považuju za chybu autorů DrD. Pokud vím, tak ani původní DnD nemá tak široké spektrum nekompatibilních mechanik.
Ještě jedna věc na konec - od roku 2001, kdy jsem o svých pravidlech začal mluvit z jinými lidmi přes net jsem začal zjišťovat, jaké problémy při hraní DrD mají (Do té doby jsem je zjišťoval jen nepřímo z článků v Dechu Draka a dalších časopisech, a samozřejmě z našich vlastních her.) Z toho celkem logicky vyplývá, že jsem se více než jiní hráči DrD setkával s lidmi, kteří mi popisovali své zkušenosti a
já v těch zkušenostech viděl problémy, které si ovšem tihle lidé neuvědomovali. Tím chci říct třeba to, že PJjové popisovali, že stráví přípravou dobrodružství 20 hodin, přičemž se hraje jen 8 hodin. Oni to neviděli jako problém, protože je to bavilo. Následně při hře své hráče více či méně manipulovali k tomu, aby jejich dobrodružství prošli předem připraveným způsobem, nevybočili jinam, ani nenašli nějakou zkratku. Opět - oni sami v tom neviděli problém. Jejich hráči v tom nejspíše taky neviděli až tak zásadní problém, protože ti, kteří s takovým stylem vedení hry problém měli už z jejich skupiny odešli. Já v tom viděl
problémy pro hráče, kteří z nějakého důvodu nehrají. Případně problémy pro hráče, kteří sice hrajou, ale hlavně proto, že jsou při hře s kamarády nebo chtějí hrát, ale nemají lepšího PJje.
Tohle všechno jsou důvody, proč znám o jeden až tři řády víc zkušeností s komplikacemi nebo nespokojenými hráči než běžní hráči/zastánci DrD - oni po problémech ostatních nepátrali. A také je to vysvětlení, proč ti Eframe moje zkušenosti a příhody přijdou "anekdotické" - prostě jsi po nich nepátral, tak ses s nimi nesetkal. Já se taky nikdy nesetkal s reakcí "RPG je blbost" u hráčů, kteří si přišli zahrát na nějakém conu. Stejně tak bych nečekal, že se takoví lidé objeví v zaznamenatelném počtu ve Fantasy / sci-fi klubu, nebo třeba na tomhle fóru. Nedává smysl, aby tu vůbec byli. A i kdyby tu byli, sami od sebe by své negativní postoje nesdělili.
Nicméně zrovna tenhle portál můžeš brát jako obdobu vašeho klubu, jen tu je docela velké zastoupení lidí, kteří s DrD mají nedobré zkušenosti. A když se podíváš na
anotaci DrD na RPGF, tak uvidíš, že i další lidé (kterých bohužel není tak moc) nebyli s DrD spokojení.