Mně se ten dotazník ňák celkově nezdá. Myšlenka imho šlechetná ale.
Několik postřehů, přeberte si je jak chcete:
DnD i DrD byly DIY produkty od bandy nerdíků kteří netušili ani zbla o marketingu a cílovkách a potřebách zákazníků mimo svůj okruh nerdích známých, a jak píše Zak S., možná právě to byl důvod, proč se to tak chytlo a je to awesome zábava. Snaha moc hrotit přizpůsobování se někomu, u koho stejně nemáme jistotu, že si to pak půjde koupit, vedla k DnD 4e a víme jak to dopadlo.
Podle mě nerdi a geeci a fantasáci, prostě cílovka na tadyty gamistický DnD-like hry, jsou tak tvrdohlavý a svérázný a roztříštěný ve vkusu, že žádné "typické" názory na to, co dělá dračák dračákem, nemají, jak píše Sirien.
"hra podobná pojetím hry, mentalitou a obsahem. Na názvu mi nezáleží" - že se to musí jmenovat Dračí doupě, jinak se to bude prodávat 50x méně, je známý fakt. Na to nepotřebujete dělat anketu. Si zkuste prodávat RPGčka a uvidíte, že když přijde do krámu člověk rozhodnutý koupit si "dračák" tak většinu z nich na jinou značku nepřesvědčíte. Skaven mi psal, že to má ve fantasyobchodě taky tak.
Tzn. i kdyby vám v anketě vyšlo, že naprostá většina lidí chce hlavně kvalitní pravidla, i kdyby se to nejmenovalo dračák, realita prodejů bude... no víte jaká.
Teď pár postřehů k Drd2. My všichni si tu můžem rvát vlasy jaký ho považujeme za fail... ale teď reality chceck. Ta hra se prodává výborně, i její rozšíření se prodávají výborně, a hraje se hodně. Ne v okruhu vašich známých a známých vašich známých, ale fakt se hraje. A už asi tuším proč. Moje teorie je: my tady jsme s Drd2 nespokojený, protože většina z nás jsou třicátníci, kteří si pamatují Drd.old z doby, kdy nám bylo 15-25 a v této době pro nás pravidla a kombení postav bylo důležitý. Proto nás mrzí, jak ta pravidla překopali.
Zatímco typický hráč Drd2, z toho co mám aspoň vypozorováno, je 18letý fantasák či fantasačka (holky jsou tam velké procento), který miluje Tolkiena a Drd2 si pořídil proto, že ve 12 letech na táborech a ve skautu hráli Drd.old.
Těmto lidem nevadil přechod na Drd2, protože:
1) Drd.old hráli v době, kdy ještě pravidla pořádně nechápali a tato složka "dračáku" tak pro ně není zas tak podstatná
2) Tihle lidé milují čtení, čtou všecko a mají na to čas, takže přelouskat tu příšerně napsanou úmornou Drd2 bichli pro ně není problém. I když ta pravidla po prvním přečetní nepoberou, neodložej to, místo toho si to přečtou znova.
3) Tihle lidi jsou strašně kreativní. Jen co dočtou rulebook, začnou vymýšlet houserules. Prostě proto, že vymýšlení houserules je zábava. Nezáleží na tom, jestli jsou pravidla napsaná dobře nebo špatně.
Vychází mi z toho, že pro spoustu lidí odpověď na otázku "co je pro mě dračák" je pro ně prostě a jednoduše vzpomínka na úžasný zážitky z dob, kdy byli šťastní. Tohle si ale většinou ti lidi neuvědomujou, v anketě to nejspíš nezachytíte (minimálně ne v tý verzi, kterou tam máte teď) a ono to v zásadě ani není potřeba zjišťovat anketou, když se to dá zjistit pohledem na čísla prodejnosti Drd a Drd+ a Drd2, možná zkuste z Bouchiho vymámit nějaký přesnější numera, aspoň procenta, když už ne tvrdá čísla prodejů.
Lidi chtějí rulebook Drd 1.6. To víme, protože nám s dotazem na reprint choděj do krámu. O tom, jestli chtějí Drd 1.7, nevíme nic.
Logicky se pak nabízí otázka, pro koho by se teda mělo to Drd 1.7 dělat. Jestli ti třicátníci, co tvrdí, jak přestali hrát kvůli znechucení z Drd2, to neříkají spíše jako výmluvu, že už na hraní nemají čas a tak vůbec. Jestli ti lidi, co chtějí stará Drd.old pravidla, je náhodou nechtějí spíš do sbírky a stejně moc nehrajou. Jestli ujišťování fanoušků v anketách "tohle potřebuju a pak to pro mě bude dračák" taky znamená, že až ta nová verze vyjde, skutečně na ni přejdou, nebo se ukáže, že kámošům se do toho nechce a tak zůstanou stejně u starý.
Jestli není jednodušší primárně dokopat Bouchiho k dodělání toho 1.6 pdf, co dostal od ShadoWWa, aby byli spokojení to, co touží po 1.6 - protože o těch víme, že existují a co chtějí. Pak můžete začít dělat rovnou na Drd3, protože životní cyklus Drd2 už bude brzy v polovině, a jestli se rozhodnete udělat to jako Class and level + Task resolution + fantasy, pak to tak udělejte ne kvůli výsledkům nějakých anket, ale kvůli tomu, že právě tento styl máte rádi a tvoří se vám v něj nejlíp. Stejně si z toho neuděláte kariéru a nezbohatnete, takže podle mě nejlepší hru vytvoříte tak, že budete tvořit něco, co byste chtěli hrát sami. (což Drd2 nezvládlo a tam vidím jeho hlavní průser, ne v tom, že se pravidla moc odklonila od "drd feelingu".)