Myslím si, že do mrtvoly jsem se nakopal už dost (i když si to ten zombík zaslouží, když v klidu neleží) a teď bych jí měl zapálit nějakou tu svíčku.
Došlo k tomu tak, že jsem u rodičů vyhrabal DrD dobrodružství "Danghanská kletba". Podle mě je to nejlepší české dobrodružství, které vyšlo (ukřižované děti, umučené dívky a chichotající se vesničané). Je velká škoda, že nevyšlo k DrD začátečníci nebo alespoň k DrD pokročilí. Spousta hráčů (včetně mě) by mělo hezký materiál k uchopení pravidel, za ten správný konec. Jedná se dokonce o dobrodružství, které bych si znovu rád zahrál (i když, už asi jen, jako PJ), nicméně v jiných pravidlech.
Jak jsem zjistil, tak strach a tísnivá atmosféra, která k tomuto dobrodružství neodmyslitelně patří, nemá pražádnou podporu v pravidlech DrD.
Nicméně nebudete-li vědět co zahrát a tohle jste ještě nehráli, či hledáte nějaké príma dobrodrůžo pro začátečníky, zahrajte si Danghanskou kletbu. Klidně i v DrD. Kdo by to chtěl hrát jako hráč, tak ať dál nečte, přeci jen tu vyzradím něco ze zápletky.
Tak tedy, zde je má pocta jedné mrtvole.
Vezmu-li to od začátku, narazím na rady pro začínající Pány jeskyně. Což je dobře. A první rada se hned týká toho nejdůležitějšího - nepředvídané situace. Je zde v podstatě dvojí způsob řešení. Té první radě, lepší a myslím, že dnes preferovanější, je věnován jeden krátký odstavec. Je zde zmíněno, že je jednodušší a má vycházet z logiky světa, prostě super rada, bohužel bez příkladu, právě pro ty začínající PJ.
Druhá rada, obhajovaná větou "Všichni dobře víme, že náhoda je důležitá věc jež někdy rozhoduje o životě a smrti." je rozpitvána na půl stránky. Přiznávají zde, že je pracnější, což je hezké, ale opět je to pro začátečníky rada špatná, která znesnadní přístup k RPG.
Proč? Když nevíte jak dál vytvořte si seznam všech možných situací, přiřaďte jim procenta a hoďte si. Může bejt, ale aby postavám při útěku z vězení pomohlo zemětřesení, no já nevím. A téhle možnosti, je přiřazeno v příkladu, mocné 1%. To by mi hráči omlátili o hlavu. Rada je to opravdu náročná, v řešení nečekaných událostí nepoužitelná, neb potřebuje sakra dlouhou přípravu. Takže, hned jak se zde začne mluvit o procentech přeskočte na další kapitolu.
Boj a vyjednávání, Atmosféra hry a Cizí postavy jsou podkapitoly, podle mě prospěšné a začátečníci by se jimi měli řídit.
Pak je zde něco o démonech a pravidlech k nim. Já bych podpořil tu část, jak je obejít, nemáte-li DrD PPP. A poslední část, kam to celé umístit. Přílohy a mapky nechám na konec.
A konečně k samotnému dobrodružství.
Celé to začíná ve městě. Pro úplné hráče-začátečníky bych asi rovnou přistoupil k setkání s kupcem. Bloudění po městě a zjišťování úkolu by mohlo začátečníky odradit. Pro zkušenější hráče a zkušenější postavy je to fajn začátek, se spoustou možností. I samo město může být jakýmsi příkladem jak by mohla města v dobrodružstvích vypadat. Je zde v podstatě všechno: několik hospod, lazebník, mág, hřbitov, kovář, špitál, trh i bordel a mnoho dalšího. Všechno má nějakou tu popisku, která v pohodě stačí.
Postavy by tak po troše nákupů a poflakování měli narazit na kupce Flina, který hledá svoji dceru. Respektive někoho kdo by ji našel. Kupec Flin je odveze na svém žebřiňáku do Danghanu, malé vesničky dvě hodiny od města.
A několik mil od vesnice postavy přepadne úzkost a nejistota.
Mě naprosto vyhovuje styl tohoto dobrodružství. Je zde popsáno co by se stalo, kdyby dobrodruzi nedorazili, což pomáhá, právě, při řešení nečekaných výmyslů. Je zde k tomu i časová osa. Což je potřeba, protože čas je jedna z věcí, které se postavám nebude dostávat. Čím déle budou okounět, tím více obyvatel bude bláznit a zabíjet se, až nezbude nikdo - což je jeden z konců :-)
Danghan je vesnička s cca dvaceti usedlostmi a statky a jedním kostelíkem. Všichni obyvatelé jsou zde popsáni. Je zde co vědí, jak budou přistupovat k postavám i jejich povaha. Několik z nich má i obrázek, což jsou ti nejdůležitější. Musím říct, že díky zápletce i popisům, mi bylo líto, každé postavy, která umřela, a že jich málo nebylo. S trpkým mlčením jsem musel sledovat, jak hráči míjeli stopy a další a další obyvatelé umírali.
Jednou ze stop je povaha obyvatel a její změna. Pro zahrání je to trochu obtížnější a zde právě naráží systém DrD. Chtělo by to nějaké mechaniky na odhad lidí, všímavost, blafování, atd. V DrD si nějak musíte pomoci sami nebo to odehrát. A jelikož nejsem rozený herec, ani nerozený, tak některé vesničany jsem odehrál špatně a tím znesnadnil či zjednodušil dedukci hráčů, právě v těch nejnevhodnějších momentech. Ale i tak si myslím, že propracovanost NPC je to, co z toho dělá super příběh.
Celé je to stavěné na vyšetřování a těch několik bojů (až na finále), je spíše rvačka. Zabijáci to budou mít spíše těžší a nakonec se s nimi nikdo nebude bavit. To, že to bude těžké vyplývá ze změny povah a nervozity všech obyvatel.
Každopádně je zde většina toho co by nemělo v temném fantasy chybět: zlý a sobecký elf, lynčovaní barbaři a hraničáři, opíjející se kněz, ukřižované dítě, oběšený puberťák, umučená (a to fakt pořádně) slečna, pološílení obyvatelé, tajemné zvuky na hřbitově, čarodějný sabat a mnoho dalšího.
Jediná věc, předbíhající multikulti dobu a bourající DrD klišé, jsou přátelští skřeti. Jedna skřetí rodina Mangurovců tu před lety žila :-)
Po odhalení zla, které se pokouší Danghan ovládnout, jsou dobrodruzi nasměrováni do podzemí. To bych považoval spíš za menší podzemí. Ale určitě netrpí syndromem Bílého hradu. Jsou tam jen skřeti a jejich pán, jo a vězni. Takže by se dalo považovat za vcelku logické, minimálně tak, že to běžného hráče nebude vůbec rušit. Zde se už boji vyhnout nedá i když skřeti nebudou bojovat za každou cenu do hořkého konce, a tak je tu prostor i pro nějakou tu taktiku.
A poslední nepřítel Nekrotheurg bude, samozřejmě, veliký oříšek. Jeho rozhodnutí záleží na rychlosti s jakou ho postavy dostihnou. Takže se může stát, že prach bídně zdrhne.
Dvě barevné mapky co tu jsou, nemají valné úrovně, ale mě stačily a na dobu (před dvaceti lety) a místo vzniku (ČR) je to dostačující. Je tu pár matoucích úkolů a deník jednoho z obyvatel, který opět považuji za dobrý.
Takže za sebe mohu tuto vykopávku jen doporučit a myslím si, že do dnešní doby nevzniklo dobrodružství (v Čechách samozřejmě) s tak propracovanou psychologií postav.