LokiB píše:
Ty si prostě vybíráš divné popisy a postupy, které jsou podle tebe "v duchu DrD", abys na tom ukázal, že Drd je špatné.
Ale že si volíš špatné popisy a postupy, to nepřipouštíš.
Vybírám si takové postupy, které jsem v DrD sám zažil, viděl hrané a slyšel používané.
Průrva v zemi. Hráč řekne "skáču", hodí si, zahlásí výsledek, PJ řekne "to je málo, nastává neúspěch" - a popíše ho. Tak se DrD hrálo Před dvaceti i před deseti lety. Žádné otázky a možnosti pro hráče uprostřed vyhodnocování pravidla neznají, natož dodatečné bonusy. Ne že by se tam nedaly přidat, jen nejsou v pravidlech. Ty takové možnosti hráčům ve své hře dáváš?
LokiB píše:
to je ovšem prostě jiná hra. není to LEPŠÍ HRA. je to TOBNĚ VÍCE VYHOVUJÍCÍ hra
Však jsem napsal "pro mě to bude lepší". LokiB píše:
To že odmítáš toto připustit a stále opakuješ svoji zkušenost, kde jsi zvolil jiný postup, hrál jinou hru a bylo to pro vás lepší, je tu irelevantní. A iritující.
Doufám že si uvědomuješ, že přesně tohle děláš i ty. Ale ne o jiných pravidlech, ale o DrD - popisuješ řešení, která v pravidlech nejsou, a vydáváš je za normální věc, kterou mohl/měl udělat každý, kdo nechtěl hrát špatně.
Nicméně to není předmětem mého příspěvku. Jím jsem chtěl ukázat, že je vždycky lepší, když se hráč může rozhodnout, že si buď akci své postavy popíše sám podle výsledku mechaniky, nebo to nechá popsat GMma. Spokojeni jsou všichni - jak ti, kteří si chtějí popisovat akce vlastní postavy, tak ti, kteří celkově nebo jen v dané chvíli neví, jak by měli akci popsat, a tak to nechají na GMmovi. Při zkoušení na lidech se mi ukázalo, že úspěch akce si dokáže popsat 95% hráčů (včetně nováčků), u neúspěchu je to složitější - jsou hráči, kteří si ho dokážou popsat skoro vždy, hráči, kteří to občas nechají na GMmovi, hráči, kteří to na GMmovi nechají vždycky, i hráči, kteří se moc neumí držet pravidel a popisují tak, že je to vlastně úspěch, a potřebují doplňující otázky ve stylu "co se ti nepovedlo". Případ, kdy výsledek vždy popisuje GM je pak jednou z možností tohoto přístupu.
LokiB píše:
Pojďme hrát hru ...
Zahraj si tu hru s jedenáctiletými kluky a pak řekni, kolik z nich bylo schopných od začátku odvodit výsledek.
LokiB píše:
Jo vy byste chtěl skvělé hack&slash dobrodružství, u kterého neumřou postavy ... hmm, hmm.
DrD je hack&slash? Já jen, abych si to tedy ujasnil. A abych si ujasnil, že to o něm v roce 1993 měli jeho hráči vědět. Jinak mám dojem, že tohle není napsané ani ve verzi pravidel 1.6.
Šaman píše:
Jestli hráči nechtějí riskovat, tak budou první dobrodružství zachraňovat zaběhlou ovci. Není to epické. Ale bezpečné.
Hráli jste to evidentně jako dungeon crawl. Tam je smrt normální, tak nevím, co se vám na tom nelíbí. Hřbitovy jsou plné hrdinů.
Nebo snad byl nějaký rp důvod, aby kouzelník se 4 životy lezl do nebezpečného podzemí?
Jak jsi hrát DrD před 25 lety? Hledal jsi zaběhlou ovci, nebo jsi jako ostatní prostě šel do jeskyně, ve které byly potvory z bestiáře s životaschopností 1? Pro hráče kouzelníka to byla první nebo druhá hra. Jak ten ani nemohl vědět, že ho zabije první krysa. Pro PJje to bylo první vedení hry. Jak mohl vědět, že by tyhle dvě postavy spíše měly hledat zaběhlou ovci?
S tím co vím dneska bych to hrál úplně jinak, mnohem opatrněji, pětistopá tyč, lucerna na tyči, naslouchání 10 minut před každým vstupem, prostě tak, jak jsme hráli o rok později normálně. Ale při první hře jsem se držel jen toho, co jsem znal. Což z herních fantasy světů byla maximálně první knížka Lone Wolfa.
Šaman píše:
Hraničář by bez problémů mohl dát obě krysy. Pokud vyhraje iniciativu, tak je seseká pravděpodobně jednou ranou (krysy maji 1-2 životy a pokud se hodí dost vysoko, útok pokračuje na další krysu).
Hraničář iniciativu nevyhrál (házelo se za celou stranu najednou, PJ měl víc), a i kdyby, tak by neútočil (protože jsem ho hrál já a mě by nenapadlo jen tak útočit na krysy). O tom že přebytek útoku projde na další cíl slyším v souvislosti s DrD prvně. Jinak máš pravdu v tom, že kdybych zaútočil jako první, tak jsme to nejspíš s přehledem vyhráli.
Naslouchání nás nenapadlo, a oba jsme tam vešli, protože já držel meč a štít a kouzelník mi svítil. Dokud nevešel do místnosti i on, tak jsem v ní nic neviděl (podle PJje).
Družina samozřejmě zlamila co mohla, protože jak postavy, tak hráči byli naprostí začátečníci. Na fóru o tom píšu nikoliv po patnácti, ale po 25 letech, a ne jako frustraci, ale jako příklad toho, jak taky mohla vypadat první hra.
Osobně bych očekával, že znalí hráči DrD by řekli "Jo, to se mohlo stát," a pak by asi nebylo co řešit. Místo toho se tu ale dvanáctiletý PJ obviňuje z toho, že špatně vedl hru, případně se tu dozvídám, že když někomu umře takhle rychle postava, tak si za to může sám :-/
Šaman píše:
Sakra, mě vlastně v první hře Člověče nezlob se vykopli figurku těsně před domečkem. To se mi nelíbilo, je to strašně špatný systém! Jdu o tom někam napsat.
Hodinu si připravuješ figurku, PJ tři hodiny připravuje plán. Nasadíš figurku na dráhu. Spoluhráči padne pětka a rovnou tě vyhodí. Hra pro tebe končí.
Skvělá zábava, že jo? Spoluhráč se zeptá "Tak co, hrajeme ještě jednou? Příprava figurky ti bude trvat už jen půl hodiny".
Po 25 letech čteš jak někdo píše "Člověče nezlob se byla skvělá hra, vydržela nám na hodiny zábavy" a tak napíšeš "No nevím, podle mě to byla pitomá hra, kde se hodinu připravuješ a za minutu skončíš." A přijde odpověď "To tedy nebyla, hráli jste to blbě, měli jste si upravit pravidla, vždyť to v nich bylo napsáno, a navíc mají v názvu "...nezlob se", takže je jasné, že budeš mít důvod ke zlobě, kterou musíš překonat. Ty jsi určitě ani žádné stolní hry hrát nechtěl. Jsi špatný hráč."
Mimochodem ani nepomáhá, když připustím, že jsem byl špatný a nezkušený hráč, a že i spoluhráč byl nezkušený. Stejně to nemůže být chyba pravidel. Pravidla byla a jsou v pořádku.
(Jen aby bylo jasno - klasické Člověče nezlob se je pro mě příklad debilní hry, jejíž rozšíření a četnost nasrání při hraní celkem dlouho stála v cestě většímu rozšíření deskových her a dělala jim špatnou reklamu. Naštěstí se na ní už nedá moc narazit.)
Edit: Nevím, zda šlo o krysu, nebo obří krysu, pravidla jsem neviděl. Podle popisu si ale pamatuju malé krysy, prostě nic z čeho bych si měl dělat starosti. Krysa velikosti mohutného psa by mě určitě vyděsila. Jen vím, že krysa měla útok 1, kouzelník obranu 1 a 4 HP (což si zřejmě PJ nepamatoval, pokud to věděl.)