Právo a spravedlnost Orionu

Před nějakou dobou jsem na dotaz, jaký právní systém by byl nejvhodnější pro náš herní svět, byl vybídnut, abych ho trochu popsal, že mi s tím pomůžete. Takže, zde je, co o Orionu zatím víme.

K obecné povaze světa
Na Orionu hrajeme už hodně dlouho. Objevoval jsem ho spolu s postavami, a protože oni ho prošly jen malý kousek, zbytek je zahalen v mlhách nevědomosti. Pro jednoduchost jsem se v něm držel panteonu popsaném v Dnd 3,5e a také jeho kosmologie.

Obecně bych to řekl asi tak, že se mi nechce svět moc řešit, chci si hrát a ne si mořit hlavu se zeměpisem, národohospodářstvím a kulturou :)

Popsaný máme zatím jediný kontinent, který má být ústřední silou světa. Postavy se pohybují ve značně civilizovaných zemích, kde už dlouhá léta panuje mír a prosperita. Charakterem připomínají středověkou Evropu, stejná zeměpisná šířka i přibližně podobný tvar. Jen velikost je asi trochu menší. Rozvrstvení obyvatel a technologie odpovídá cca letům 1450 - 1650, jak se nám co líbilo a co jsme znali. S jedinou velkou výjimkou, zatím jsem se vyhýbal střelnému prachu.
Království na tomto kontinentě je pět, mají velmi podobné kulturní dědictví, protože vznikla po rozpadu velkého impéria, které kdysi sjednotilo jazyk, míry a váhy, vytvořilo hustou síť dobrých cest. Zákoníky jednotlivých království se sice v drobnostech liší, ale všechny vycházejí z práva platného v tomto království. Těmto pěti královstvím se říká Severní Liga.

Sice již hrajeme podle 4e, ale rasy zůstaly klasické - zdaleka nejvíce je lidí, jsou tu ovšem i elfové, trpaslíci a hobiti. Mají vlastní samosprávu, případně vlastní království a ty zatím řešit nechci.

Zajímá mě právní systém Severní Ligy, konkrétně největšího království Ligy, Andalusie.

Dále uvádím, co jsem zatím o Orionu sepsal; na zbytek se ptejte, rád odpovím.

Severní Liga

Jedná se o volné společenství pěti lidských království, která se kdysi spojila proti mocné Stygii a jejím nekromantům. Jeho členy jsou, v abecedním pořádku: Andalusie, Bogoma, Riga, Riva a Sorelis.
Spojení vydrželo i po válce, i když bylo načas přerušeno obdobím bratrovražedných bojů a občanskými válkami. Ligu dalo dohromady zejména úsilí knězů těch bohů, kteří v konfliktu se Stygií nejvíce lidem pomohli. Tito bohové jsou zde dodnes uctíváni a každý jeden bůh má v jednom království vždy dominantní roli. Jejich jména uvádíme v takovém pořádku, jaký náleží jejich úctě a vznešenosti.
Pelor zvaný Zářící, Heironeus zvaný Nepřemožitelný, Sv. Gisbert a Kord známý jako Rváč.

Pelor je nejvíce uctíván v Andalusii a Bogomě. V Sorelisu je nejváženější Heironeus, v Rivě Kord a v Rize, matce měst, sv. Gisbert.

Bogoma sousedí s Andalusií, stejně jako ona se rozkládá na velké, úrodné pláni. Sorelis je hornatá země pod Ledovými horami, Riva je horká země na jihu se skalnatým pobřežím, výbornými přístavy a četným loďstvem. Riga leží na rozhraní Rivy, Bogomy a Andalusie, v zálivu na velké skále u pobřeží. Je to městský stát, který se stal centrem náboženství a obchodu.

Šlechta a její tituly

V Andalusii uděluje vyšší šlechtické tituly pouze král. Jedná se o titul hraběte a barona. Do rytířského stavu mohou povyšovat i tito urození pánové, mohou také darovat nebo propůjčovat lénem svou půdu. Vyšší šlechtic má půdu darem od krále a jeho titul je dědičný, s tím, že musí být při přejímání z otce na syna nebo jiného mužského dědice potvrzen králem.
Základní výsadou každého šlechtice je, že je osvobozen od daní. Má ovšem povinnosti vůči lidem, kterým vládne, i svému králi nebo urozenému pánu, v jehož kraji má léno. Svěřené léno může ten, kdo ho propůjčil, kdykoli oné osobě odebrat, klidně i bezdůvodně. To se ovšem nedělá, pro takový čin je třeba závažný důvod v podobě zrady nebo těžké neplnění povinností.
Darovanou půdu smí odebrat pouze král a to až po konsensu Královského sněmu, na kterém se k tomu shodnou všichni vyšší šlechtici (vyjma provinilce, samozřejmě).

Povinnosti vyššího šlechtice
1. Bezpečnost životů a majetku obyvatel i poutníků.
2. Obrana země před útoky, povinnost dostavit se se stanoveným počtem vojáků v patřičné zbroji a výstroji, pokud král vyhlásí brannou hotovost.
3. Chovat se dle dvorní etikety.
4. Vzývat dobré bohy a podporovat jejich kněze.

Povinnosti nižšího šlechtice
1. Chovat se čestně a zdvořile.
2. Dostavit se osobně v patřičné výzbroji, případně se stanoveným počtem vojáků, na brannou hotovost nebo když ho o to požádá lenní pán.
3. Vzývat dobré bohy a podporovat jejich kněze.


Dále jsou uvedeny šlechtické hodnosti a tituly, jak jsou známé v Andalusii. Jsou seřazeny dle důležitosti od nejméně významného po nejvyšší.

Šlechtic (pán) - uděluje se například za bezúhonnou 30-ti letou službu ve vojsku, za výjimečné činy pro blaho království nebo pána. Pokud je svázán s lénem, šlechtic se nazývá zeman. Je-li šlechticem měšťan, bývá někdy titulován baronetem. Za výsadu být jmenován šlechticem je dotyčný povinen zaplatit 105 dukátů. Nejedná se o dědičný titul, nejstarší mužský potomek má však velkou šanci na přiznání titulu otce, pokud o něj bude stát. Lenní pán může poplatek za jmenovací dekret samozřejmě odpustit.

Rytíř (rytíř) - jedná se o čistě nedědičné postavení, udělované na základě vojenské zdatnosti a vybavenosti. Je to doživotní titul, který mohl být odejmut pouze králem, za provinění proti rytířským ctnostem.
Podmínkou jmenování je přísaha dodržování rytířského kodexu. Poplatek za jmenovací dekret činí 140 dukátů, bývá však obvykle odpouštěn.

Baron (svobodný pán) - patří k vyšší šlechtě, titul je tedy dědičný, ale vztahuje se pouze na pána rodiny. Ostatní členové byli pouze šlechtici, případně rytíři.
Pro jmenování bylo zapotřebí, aby zásluhy o veřejné blaho rod prokázal ve více generacích. Poplatek za jmenovací dekret činí 315 dukátů.

Hrabě (urozený pán) - titul se uděloval pouze lidem s "dlouhým rodokmenem", dědil se a vztahoval na všechny příslušníky rodiny. Poplatek za jmenovací dekret činí 630 dukátů.

V Andalusii je asi (50 ?) mocných rodů a na (1000 ?) šlechtických rodin. Z nich však sotva třetina se mohla vyrovnat středně bohatým měšťanům. Polovina rytířských rodin nemá majetky větší než 10 kop dukátů, čili jsou na úrovni bohatších sedláků.

Náboženství

V Lize severních království jsou uctíváni dobří bohové známí též jako Čtveřice: Pelor zvaný Zářící, Heironeus Nepřemožitelný, Sv. Gisbert a Kord známý jako Rváč.
Pelor je nejvíce uctíván v Andalusii a Bogomě. V Sorelisu je nejváženější Heironeus, v Rivě Kord a v Rize, matce měst, sv. Gisbert.

V každém království Ligy má jeden ze Čtveřice vždy dominantní roli. Jeho chrámy a kněží jsou v každém větším městě a na dvorech šlechticů a panovníka. Ochrana a podpora jejich víry je ukotvena v zákonech. Ve větších městech a výjimečně i na menších městech nebo v samostatných klášterech, je možné se setkat jak s kněžími ostatních bohů Čtveřice, tak i dalších bohů, kteří nejsou v Lize tak oblíbení.

V Lize panuje náboženská snášenlivost, zákony zakazují pouze uctívání bohů pomocí lidských obětí a temných rituálů čerpajících moc z Pekla nebo přivolávající tam odtud pomoc. Kněží zlých bohů mají ovšem veliké potíže se založením svého svatostánku a jsou pak pod ustavičným dohledem kněží Čtveřice i místního pána.

Mystická magie

Magie kouzelníků a čarodějů není sice v zemích Ligy zakázaná, ale jednotlivé státy se jí pokoušejí kontrolovat. Obecně platí, že je na ní nazíráno s větším podezřením, než na magii knězů Čtveřice.
Andalusie má proslulou Královskou magickou akademii (KMA), velikou školu mystického umění, která je v sídelním městě. Kdokoli chce čarovat na území Andalusie, musí mít osvědčení o nezávadnosti své magie a svého charakteru od lektorů této univerzity, jinak mu hrozí vysoká pokuta, případně vězení.

Ve výjimečných případech uděluje KMA nejen doktorandum, ale i profesorium, což dává ctěnému mágovi možnost učit vlastní žáky a propůjčovat jim osvědčení, jako by je odsouhlasila lektorská rada KMA.
Osvědčení má podobu kovového medailonu (kvalita kovu se liší dle zámožnosti žáka), který je unikátním magickým předmětem nesoucím jednoznačný otisk svého majitele. Libovolný lektor či doktor KMA má možnost ověřit, zda medailon opravdu patří majiteli a kdy a kým mu byl vydán.

Medailon má ale nejen světský účel; díky němu je možné identifikovat nejen mága na pohled, ale zejména veškerá kouzla, která poslal. Kdokoli dostatečně znalý magie dokáže rozpoznat jednoznačnou auru kouzla nebo magie, kterou ten který amulet vtiskl a zdůraznil u svého majitele. Díky tomu jsou všichni absolventi KMA ve svém používání magie nebývale uvážliví.
Ještě jednu vlastnost medailon má, které si kouzelníci i čarodějové váží nejvíce a je to jeden z dobrých důvodů, proč jít na školy a nechat se "ocejchovat". Podpora magické aury majitele zvětšuje jeho moc; čím zkušenější mág je, tím větší sílu z medailonu získává.

Povaha
Povaha mystické magie je jasná - je nezávislá na božské vůli, žádný z bohů jí nemůže smrtelníkům ani dát, ani odepřít. Mohou se jí jedině postavit svou vlastní božskou magií.
Je to jeden z hlavních důvodů jisté rivality mezi kněžími a mágy. Existuje totiž mnoho teorií, které mají tento fakt vysvětlovat; a kněží se většinou přiklání k těm, které staví mystickou magii do opozice k magii božské.

Původ
Jedna z oblíbených a asi nejrozšířenějších legend praví, že Velký Otec, tvůrce světa i bohů, vytvořil i lidi. A někteří byli nepokojní, zlí a odbojní, záviděli bohům jejich sílu a usilovali o vlastní. Zradili a zabili prý krásnou a důvěřivou bohyni a okradli jí o její moc a rozdělili se o ní. Bohové je samozřejmě pronásledovali, takže někteří vzdorovali a byli zabiti, jiní uprchli a skryli se na nejrůznějších místech. Jejich moc je ale pokřivila a oni se změnili v nejrůznější divné rasy a nestvůry. Tak se zalidnil svět nejen lidmi, ale i potvorami, které jsou povětšinou nepřátelské a zlé, jako jejich prapředci.

Další teorie, vykládaná spíše v učenějších kruzích, zase vypráví o Titánech; obrech, kteří se brodili dávnými pralesy jako člověk strništěm, bojovali mezi sebou, tvořili i ničili z rozmaru a bez plánu. Pak se jim narodili bohové, kteří stvořili člověka k obrazu svému. Jenže titáni chtěli po nějaké době lidi zničit a bohové to nedovolili. Došlo k první, Titánské bitvě.
Bohové nakonec po urputném boji zvítězili a titány, kteří boj přežili, spoutali a zbavili je síly. Vyřízli jim srdce, které ukryli do diamantové hory v daleké pustině, kde nic nežilo. Titáni od té doby leží bez života v zemi, ale nejsou mrtví; jejich srdce bijí, pomalu, ale jistě, a s každým úderem dál vydávají svou sílu. Jenže místo titánům jí dávají všemu okolo, zemi i větru - a také lidem, kteří ovládají tajná znamení a řeč titánů, jež tuto moc poutá a usměrňuje.

Soudy a právo

Právo soudit a trestat podle zákonů zemských a božských má vždy lenní pán daného území, nezávisle na tom, zda se jedná o majetek světský či církevní. Ten má možnost delegovat nižší soudní pravomoc na pověřené osoby, rychtáře, městské rady, kastelány či správce a dokonce se může nechat zastupovat ve výkonu svého práva soudu jmenovaným soudcem, který v jeho jménu řeší odvolání a soudí vážné případy, jež nespadají do výkonu práva nižšího (např. hrdelní zločiny).
Pokud je někdo odsouzen jmenovaným soudcem nižšího práva, má možnost se odvolat k lennímu pánu, nebo jím ustanovenému soudci práva vyššího. Ten může vždy udělit milost nebo jakkoli změnit již vynesený rozsudek.

Náklady na soudní řízení nese obviněný v případě trestního sporu, v případě sporu občanského pak strana, která podala návrh. Soud může rozhodnout, aby jí protistrana, je-li ve sporu poražena, náklady nahradila. Tarify za soudní pře jsou stanoveny výnosem zemského sněmu a jsou jednotné pro všechny osoby království.
Držitelé vyššího práva soudního mohou být souzeni pouze zemským sněmem, nebo tribunálem zemským sněmem ustanoveným k tomuto účelu. Osoby stavu duchovního podléhají jurisdikci církevních institucí a soudů jimi ustanovených.
Přečiny proti víře, heretické a bezbožné konání, jakož i užívání temné magie spadá do pravomoci inkvizice.
Napsal: Rytíř
Autorská citace #61
24.8.2009 12:03 - Argonantus
Píše:
Možnost oživování mrtvých je otázka nikoli soudnictví, ale celkového settingu světa.



Má pravdu, předsedo - a to jsem měl přesně na mysli.

Píše:
pokud se neplatila jen náhrada, pak by jediný rozdíl byl, že náhradu dostane dotyčný osobně nikoli jeho dědicové.


Je to příšerné o.t., ale neodpustím si - Wergeld, jinepravo.cz, loňská debata. Nikoli středověké, ale ryze současné.

Píše:
takové svědectví bude zase závislé na důvěryhodnosti zavražděného


(spíš pro Jersona)
On totiž svědek vůbec není nijak zázračný důkaz, jak si myslí laici. Lidé si moc nepamatují, zejména, když jsou tázání na nesmyslné podrobnosti s odstupem třeba roku; kde jde byli 22.8.2008 dopoledne a co přesně jste dělali...? bez diáře to průměrný jedinec nedá dohromady, a výsledek bude ze tří čtvrtin zpětná fabulace.

I kdyby byla mrtvola nakrásně oživena v původní slávě a lesku, bude mít stejné technické problémy - leccos prostě neviděla a neví.
Autorská citace #62
24.8.2009 12:06 - Lotrando
Ona je řeč o rituálu, kde stačí jakkoliv nepatrná část původního těla a na čase nezáleží. Jen ta duše musí souhlasit a nesmí ji nic zadržovat, sežrat apod.

V případě mluv s mrtvým zase nevoláš duši, ale jen mluvíš s mrtvolou, která má faktické znalosti z minulého života. Počet otázek je však omezený, takže žádnou tiskovku nečekej.
Autorská citace #63
24.8.2009 12:34 - DenGrasse
Čistě technicky, neumím si představit, co si pamatuje tělo bez duše krom fyziologických faktů (které dnes zjistí např. pitva), ale to je otázka herního systému, případně jeho úpravy v daném světě.

Oni ti svědci nebyli ve středověku většinou bráni jako svědci v moderní podobě. nezáleželo na to, co viděli nebo si pamatují a mnohdy vystupovali jako svědci i lidé, kteří svědky technicky vzato vůbec nebyli a v daném případu nijak nefigurovali! tj. vůbec mu nebyli přítomni. jejich svědectví spočívalo v "záruce" dobrého jména dotyčného, tj. dosvědčili, že je to řádný a bohabojný člověk a s dobrou pověstí atd. Na tom, co svědek viděl nebo neviděl, nezáleželo prakticky vůbec (pokud se to náhodou nehodilo do krámu, ale to se stávalo jen v problémových procesech, např. inkvizičních).

Právo soudit čaroděje má jakýkoli soud, čaroděj není společenská kategorie. Bude ovšem obvyklé přizvat jiného důvěryhodného čaroděje nebo kněze, aby zamezil čarodějovým kejklům, pokud se tedy ví, že se o čaroděje jedná.

Nevím jestli ustanovení "právo soudit kněze má jen inkvizice" je úplně šťastné. Inkvizice by měla mít právo soudit kohokoliv, kdo je podezřelý z kacířství či užití zakázaných praktik magických, ale není důvod, aby soudila rvačku mezi dvěma opilými kleriky nebo spor mezi farářem a sedlákem o pozemek...
Autorská citace #64
24.8.2009 12:51 - DenGrasse
K té formulaci soudní pravomoci bych to udělal asi takhle:

Právo soudit a trestat podle zákonů zemských a božských má vždy lenní pán daného území nezávisle na tom, zda se jedná o majetek světský či církevní. Ten má možnost delegovat nižší soudní pravomoc na pověřené osoby, rychtáře, městské rady, kastelány či správce a dokonce se může nechat zastupovat ve výkonu svého práva soudu jmenovaným soudcem, který v jeho jménu řeší odvolání a soudí vážné případy, jež nespadají do výkonu práva nižšího (např. hrdelní zločiny).
Pokud je někdo odsouzen jmenovaným soudcem nižšího práva, má možnost se odvolat k lennímu pánu, nebo jím ustanovenému soudci práva vyššího. Ten může vždy udělit milost nebo jakkoli změnit již vynesený rozsudek.

Náklady na soudní řízení nese obviněný v případě trestního sporu, v případě sporu občanského pak strana, která podala návrh. Soud může rozhodnout, aby jí protistrana, je-li ve sporu poražena, náklady nahradila. Tarify za soudní pře jsou stanoveny výnosem zemského sněmu a jsou jednotné pro všechny osoby království.
Držitelé vyššího práva soudního mohou být souzeni pouze zemským sněmem, nebo tribunálem zemským sněmem ustanoveným k tomuto účelu. Osoby stavu duchovního podléhají jurisdikci církevních institucí a soudů jimi ustanovených.
Přečiny proti víře, heretické a bezbožné konání, jakož i užívání temné magie spadá do pravomoci inkvizice.
Autorská citace #65
24.8.2009 13:05 - Jerson
Argonantus píše:
On totiž svědek vůbec není nijak zázračný důkaz, jak si myslí laici. Lidé si moc nepamatují, zejména, když jsou tázání na nesmyslné podrobnosti s odstupem třeba roku; kde jde byli 22.8.2008 dopoledne a co přesně jste dělali...? bez diáře to průměrný jedinec nedá dohromady, a výsledek bude ze tří čtvrtin zpětná fabulace.

Zrovna tohle mi vysvětlovat nemusíš, já nechávím hráče sepisovat hlášení ze hry, aby pak bylo hezky vidět, jak dva lidé tu samou věc popisují úplně jinak.

Nicméně co si pamatují mrtvoly a co duše, zejména na Orionu, do toho nevidím. Ostatně taky jsme nezjistili všechno, ale pár stop ano.
Autorská citace #66
24.8.2009 13:16 - Lotrando
Jerson píše:
Zrovna tohle mi vysvětlovat nemusíš, já nechávím hráče sepisovat hlášení ze hry, aby pak bylo hezky vidět, jak dva lidé tu samou věc popisují úplně jinak.


podezřívám z rozdílů spíš různou interpretaci herního prostředí v představivostí
hráčů.


DenGrasse píše:
Čistě technicky, neumím si představit, co si pamatuje tělo bez duše krom fyziologických faktů (které dnes zjistí např. pitva), ale to je otázka herního systému, případně jeho úpravy v daném světě.


čistě tělo je čistě mozek a v něm je všechno zaznamenáno. propojení neuronů atd. tady se nabízí otázka, zda má mrtvola i krátkodobou pamět. kdyby ne, řešilo by to mnoho problémů a mrtví by se probouzeli jen kvůli důležitým věcem :)
Autorská citace #67
24.8.2009 13:29 - DenGrasse
To už je hodně technická otázka, jak fungujou neurony bez příkonu šťávy, jestli vůbec a jestli když přestane tělo fungovat se informace nevymažou... a to pomíjím věčnou filosofickou otázku, jestli mozek sám stačí na udržení informace nebo ta je spíš součástí té duše :-) což je mimochodem varianta, k níž se ve svých světech přikláním já.
Ale znovu, tohle je otázka nastavení settingu světa a Rytíř si to musí rozhodnout sám. Osobně doporučuju varianty, který používám já, protože poskytujou poměrně stabilní mix možností a jistot, se kterým se dá pracovat jak ze strany hráčů tak GM a neohrožuje příliš stabilitu světa (např. devalvací smrti při běžném oživování nebo masivním užívání magie).
Autorská citace #68
24.8.2009 14:00 - Jerson
Lotrando píše:
podezřívám z rozdílů spíš různou interpretaci herního prostředí v představivostí hráčů.

To samozřejmě také, ale už jsem se několikrát přesvědčil, že lidé jsou ochotni přísahat, že se věci staly nějak, a přitom jsem měl občas zapsáno, že se staly jinak.
Autorská citace #69
24.8.2009 14:19 - DenGrasse
To je známá věc. pokud jste četli poměrně zajímavou knížku TB11 se nevrací o tom, jak se v C.K. námořnictvu vzbouřila posádka torpédovky a rchla do Itálie, autor druhého vydání konstatoval, že paměti přímého účastníka akce Bohumila Brkla po letech silně nekorespondovaly se stavem zjištěným ve spisech, tj. mnohdy si pamatoval věci, které se nemohly udát, neboť lodě o nichž mluvil prokazatelně kotvily stovky mil daleko.
Autorská citace #70
24.8.2009 14:34 - Argonantus
Píše:
lidé jsou ochotni přísahat, že se věci staly nějak, a přitom jsem měl občas zapsáno, že se staly jinak.


pročež, jestli se na tomto efektu shodneme - a praxe mi ho mnohokrát potvrdila - netuším, proč by toho měly být ušetřeny ubohé mrtvoly, kde lze uvažovat o tom, že jejich chybovost naopak roste díky zmíněným sporným otázkám.
Autorská citace #71
24.8.2009 15:09 - DenGrasse
To je jasná věc, ale nikdo tu neoperoval s tím, že mrtvola má bezchybnou paměť. Řešilo se, že nemůže vědomě zalhat, ale i tak je to otázka důvěry soudce (nikoli v mrtvolu ale v mága/kněze). To vidím jako podstatný prvek toho procesu.
Autorská citace #72
24.8.2009 15:21 - Argonantus
No, když ti svědek lže vědomě, a nebo je v omylu, to může být pro účely vyšetřování pěšky jako za vozem.
Není cílem zjistit svědkovu špatnost.
Autorská citace #73
24.8.2009 15:38 - Merlin
Argonantus píše:
Není cílem zjistit svědkovu špatnost
pro obhajobu ano :)
Autorská citace #74
24.8.2009 16:22 - Rytíř
Moc hezky si tu povídáte :)
Nemám moc času, tak jen krátce - DenGrasse, díky za návrh formulace z minulé strany k soudnictví. Líbí se mi ;)

Nápad, že by oživlý zemřelý (klasika vzkříšení) měl vygumovanou paměť je super. Hned by to mohl být důvod se do ničeho moc nehrnout :) Akorát nevim, jestli by to tím pádem vlastně nezlikvidovalo tuhle možnost pro postavy hráčů ,kdo mby chtěl hrát postavu bez vzpomínek.. to už si rovnou můžu pořídit jinou, houby rozdíl.

Mluvení s mrtvolama jsme myslím už u nás docela pořešili - paměť je, ale kupodivu musí být hlavně čím mluvit. Mrtvola bez hlavy nepromluví. (Stačí teoreticky i jen samotná zachovalá hlava. Takže přistižený vrah může třeba i jen vyříznout jazyk..)
Navíc je tam ono nepěkné nejisté cosi, co vzbuzuje veliké podezření, že čím déle s čím mluvíš, tím spíš v něm probudíš něco zlého. :)

ke zbytku příště!
Autorská citace #75
24.8.2009 16:48 - Merlin
rytíř: tak to udělej tak, že oživlá postava si nepamatuje události "těsně před smrtí" a průběh smrti (trauma). A nepamatuje si nic z druhé strany. Tím se vyhneš problémům s amnezií, ale pořád nebude důvod se hrnout do oživování za účelem odpovědí
Autorská citace #76
24.8.2009 16:53 - Lotrando
Merlin: taky se kloním k tomuto řešení. pro běžný setting to je jednodušší.
Autorská citace #77
24.8.2009 16:58 - DenGrasse
Merlin píše:
pro obhajobu ano :)
pro středověkou obhajobu ne :-) je to fakt šumák, co je svědek za svini. důležitý je jaký postavení má ve společnosti. pro toho, kdo se o to více zajímá, doporučuju dějiny islandského práva :-) zejména vraždy cestou na sněm jsou poučné :-)

znovu opakuji, soudce se nebude zatěžovat tím, jakou věrohodnost přiřkne mluvící mrtvole - až na naprosté výjimky žádnou. je vůbec otázka, zda mág bude takovou věc předvádět na veřejnosti. každopádně, svědectví bude podávat mág/kněz a je to otázka jeho důvěryhodnosti v očích soudce.

pro fajnšmekry :-) popis takové vyvolávací evokace je v povídce Fantom chrámu v knize Meč strachu.
Autorská citace #78
24.8.2009 17:57 - Jerson
Rytíř píše:
Mluvení s mrtvolama jsme myslím už u nás docela pořešili - paměť je, ale kupodivu musí být hlavně čím mluvit. Mrtvola bez hlavy nepromluví. (Stačí teoreticky i jen samotná zachovalá hlava. Takže přistižený vrah může třeba i jen vyříznout jazyk..)

Tohle mi nikdy do hlavy nepůjde, ale asi je to mem, který se lidem nedá vymlátit z hlavy. Prostě hlava může mluvit a nepotřebuje k tomu plíce.
Autorská citace #79
24.8.2009 20:37 - Rytíř
Jerson píše:
Tohle mi nikdy do hlavy nepůjde, ale asi je to mem, který se lidem nedá vymlátit z hlavy. Prostě hlava může mluvit a nepotřebuje k tomu plíce.


Já nevim, že zrovna tohle tě tak bere... když se můžeš smířit s tím, že magie oživí mrtvý tělo a donutí ho mluvit, vytáhne odněkud vzpomínky, atd.. tak jestli k tomu dodá i drobet vzduchu, to už je fakt detail.. :))

Jinak pls odlišovat Mluv s mrtvým a oživování. Jedno s druhým v zásadě nesouvisí, nikdo (tedy já ne) nepředpokládal, že se bude oživovat oběť kvůli soudu!

Den Grasse: Jen tak ze zvědavosti, jak dlouho to trvalo, než se začalo na důkazech drobet bazírovat a osoba svědka přestala být tak zásadní svým postavením ve společnosti jako spíš tím, co může dosvědčit?
Autorská citace #80
24.8.2009 20:50 - Merlin
dengrasse: jasněže ve středověku bylo putna, ale to už jsem psal dávno :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Rytíř


Jan "Rytíř" Pleskač
Je mi krásných mladých 33 let, mám ženu, dítě, psa, dům i auto. Prostě všechno, co je chlapovi v životě třeba, takže si můžu hrát...

Hraju Dnd. Už jenom. Ostatní systémy nestojí za učení, beztak jen kradou a rozvíjí nápady z Dnd. :) No a sem tam nějakou strategii nebo o...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.062987089157104 secREMOTE_IP: 3.128.199.210