Právo a spravedlnost Orionu

Před nějakou dobou jsem na dotaz, jaký právní systém by byl nejvhodnější pro náš herní svět, byl vybídnut, abych ho trochu popsal, že mi s tím pomůžete. Takže, zde je, co o Orionu zatím víme.

K obecné povaze světa
Na Orionu hrajeme už hodně dlouho. Objevoval jsem ho spolu s postavami, a protože oni ho prošly jen malý kousek, zbytek je zahalen v mlhách nevědomosti. Pro jednoduchost jsem se v něm držel panteonu popsaném v Dnd 3,5e a také jeho kosmologie.

Obecně bych to řekl asi tak, že se mi nechce svět moc řešit, chci si hrát a ne si mořit hlavu se zeměpisem, národohospodářstvím a kulturou :)

Popsaný máme zatím jediný kontinent, který má být ústřední silou světa. Postavy se pohybují ve značně civilizovaných zemích, kde už dlouhá léta panuje mír a prosperita. Charakterem připomínají středověkou Evropu, stejná zeměpisná šířka i přibližně podobný tvar. Jen velikost je asi trochu menší. Rozvrstvení obyvatel a technologie odpovídá cca letům 1450 - 1650, jak se nám co líbilo a co jsme znali. S jedinou velkou výjimkou, zatím jsem se vyhýbal střelnému prachu.
Království na tomto kontinentě je pět, mají velmi podobné kulturní dědictví, protože vznikla po rozpadu velkého impéria, které kdysi sjednotilo jazyk, míry a váhy, vytvořilo hustou síť dobrých cest. Zákoníky jednotlivých království se sice v drobnostech liší, ale všechny vycházejí z práva platného v tomto království. Těmto pěti královstvím se říká Severní Liga.

Sice již hrajeme podle 4e, ale rasy zůstaly klasické - zdaleka nejvíce je lidí, jsou tu ovšem i elfové, trpaslíci a hobiti. Mají vlastní samosprávu, případně vlastní království a ty zatím řešit nechci.

Zajímá mě právní systém Severní Ligy, konkrétně největšího království Ligy, Andalusie.

Dále uvádím, co jsem zatím o Orionu sepsal; na zbytek se ptejte, rád odpovím.

Severní Liga

Jedná se o volné společenství pěti lidských království, která se kdysi spojila proti mocné Stygii a jejím nekromantům. Jeho členy jsou, v abecedním pořádku: Andalusie, Bogoma, Riga, Riva a Sorelis.
Spojení vydrželo i po válce, i když bylo načas přerušeno obdobím bratrovražedných bojů a občanskými válkami. Ligu dalo dohromady zejména úsilí knězů těch bohů, kteří v konfliktu se Stygií nejvíce lidem pomohli. Tito bohové jsou zde dodnes uctíváni a každý jeden bůh má v jednom království vždy dominantní roli. Jejich jména uvádíme v takovém pořádku, jaký náleží jejich úctě a vznešenosti.
Pelor zvaný Zářící, Heironeus zvaný Nepřemožitelný, Sv. Gisbert a Kord známý jako Rváč.

Pelor je nejvíce uctíván v Andalusii a Bogomě. V Sorelisu je nejváženější Heironeus, v Rivě Kord a v Rize, matce měst, sv. Gisbert.

Bogoma sousedí s Andalusií, stejně jako ona se rozkládá na velké, úrodné pláni. Sorelis je hornatá země pod Ledovými horami, Riva je horká země na jihu se skalnatým pobřežím, výbornými přístavy a četným loďstvem. Riga leží na rozhraní Rivy, Bogomy a Andalusie, v zálivu na velké skále u pobřeží. Je to městský stát, který se stal centrem náboženství a obchodu.

Šlechta a její tituly

V Andalusii uděluje vyšší šlechtické tituly pouze král. Jedná se o titul hraběte a barona. Do rytířského stavu mohou povyšovat i tito urození pánové, mohou také darovat nebo propůjčovat lénem svou půdu. Vyšší šlechtic má půdu darem od krále a jeho titul je dědičný, s tím, že musí být při přejímání z otce na syna nebo jiného mužského dědice potvrzen králem.
Základní výsadou každého šlechtice je, že je osvobozen od daní. Má ovšem povinnosti vůči lidem, kterým vládne, i svému králi nebo urozenému pánu, v jehož kraji má léno. Svěřené léno může ten, kdo ho propůjčil, kdykoli oné osobě odebrat, klidně i bezdůvodně. To se ovšem nedělá, pro takový čin je třeba závažný důvod v podobě zrady nebo těžké neplnění povinností.
Darovanou půdu smí odebrat pouze král a to až po konsensu Královského sněmu, na kterém se k tomu shodnou všichni vyšší šlechtici (vyjma provinilce, samozřejmě).

Povinnosti vyššího šlechtice
1. Bezpečnost životů a majetku obyvatel i poutníků.
2. Obrana země před útoky, povinnost dostavit se se stanoveným počtem vojáků v patřičné zbroji a výstroji, pokud král vyhlásí brannou hotovost.
3. Chovat se dle dvorní etikety.
4. Vzývat dobré bohy a podporovat jejich kněze.

Povinnosti nižšího šlechtice
1. Chovat se čestně a zdvořile.
2. Dostavit se osobně v patřičné výzbroji, případně se stanoveným počtem vojáků, na brannou hotovost nebo když ho o to požádá lenní pán.
3. Vzývat dobré bohy a podporovat jejich kněze.


Dále jsou uvedeny šlechtické hodnosti a tituly, jak jsou známé v Andalusii. Jsou seřazeny dle důležitosti od nejméně významného po nejvyšší.

Šlechtic (pán) - uděluje se například za bezúhonnou 30-ti letou službu ve vojsku, za výjimečné činy pro blaho království nebo pána. Pokud je svázán s lénem, šlechtic se nazývá zeman. Je-li šlechticem měšťan, bývá někdy titulován baronetem. Za výsadu být jmenován šlechticem je dotyčný povinen zaplatit 105 dukátů. Nejedná se o dědičný titul, nejstarší mužský potomek má však velkou šanci na přiznání titulu otce, pokud o něj bude stát. Lenní pán může poplatek za jmenovací dekret samozřejmě odpustit.

Rytíř (rytíř) - jedná se o čistě nedědičné postavení, udělované na základě vojenské zdatnosti a vybavenosti. Je to doživotní titul, který mohl být odejmut pouze králem, za provinění proti rytířským ctnostem.
Podmínkou jmenování je přísaha dodržování rytířského kodexu. Poplatek za jmenovací dekret činí 140 dukátů, bývá však obvykle odpouštěn.

Baron (svobodný pán) - patří k vyšší šlechtě, titul je tedy dědičný, ale vztahuje se pouze na pána rodiny. Ostatní členové byli pouze šlechtici, případně rytíři.
Pro jmenování bylo zapotřebí, aby zásluhy o veřejné blaho rod prokázal ve více generacích. Poplatek za jmenovací dekret činí 315 dukátů.

Hrabě (urozený pán) - titul se uděloval pouze lidem s "dlouhým rodokmenem", dědil se a vztahoval na všechny příslušníky rodiny. Poplatek za jmenovací dekret činí 630 dukátů.

V Andalusii je asi (50 ?) mocných rodů a na (1000 ?) šlechtických rodin. Z nich však sotva třetina se mohla vyrovnat středně bohatým měšťanům. Polovina rytířských rodin nemá majetky větší než 10 kop dukátů, čili jsou na úrovni bohatších sedláků.

Náboženství

V Lize severních království jsou uctíváni dobří bohové známí též jako Čtveřice: Pelor zvaný Zářící, Heironeus Nepřemožitelný, Sv. Gisbert a Kord známý jako Rváč.
Pelor je nejvíce uctíván v Andalusii a Bogomě. V Sorelisu je nejváženější Heironeus, v Rivě Kord a v Rize, matce měst, sv. Gisbert.

V každém království Ligy má jeden ze Čtveřice vždy dominantní roli. Jeho chrámy a kněží jsou v každém větším městě a na dvorech šlechticů a panovníka. Ochrana a podpora jejich víry je ukotvena v zákonech. Ve větších městech a výjimečně i na menších městech nebo v samostatných klášterech, je možné se setkat jak s kněžími ostatních bohů Čtveřice, tak i dalších bohů, kteří nejsou v Lize tak oblíbení.

V Lize panuje náboženská snášenlivost, zákony zakazují pouze uctívání bohů pomocí lidských obětí a temných rituálů čerpajících moc z Pekla nebo přivolávající tam odtud pomoc. Kněží zlých bohů mají ovšem veliké potíže se založením svého svatostánku a jsou pak pod ustavičným dohledem kněží Čtveřice i místního pána.

Mystická magie

Magie kouzelníků a čarodějů není sice v zemích Ligy zakázaná, ale jednotlivé státy se jí pokoušejí kontrolovat. Obecně platí, že je na ní nazíráno s větším podezřením, než na magii knězů Čtveřice.
Andalusie má proslulou Královskou magickou akademii (KMA), velikou školu mystického umění, která je v sídelním městě. Kdokoli chce čarovat na území Andalusie, musí mít osvědčení o nezávadnosti své magie a svého charakteru od lektorů této univerzity, jinak mu hrozí vysoká pokuta, případně vězení.

Ve výjimečných případech uděluje KMA nejen doktorandum, ale i profesorium, což dává ctěnému mágovi možnost učit vlastní žáky a propůjčovat jim osvědčení, jako by je odsouhlasila lektorská rada KMA.
Osvědčení má podobu kovového medailonu (kvalita kovu se liší dle zámožnosti žáka), který je unikátním magickým předmětem nesoucím jednoznačný otisk svého majitele. Libovolný lektor či doktor KMA má možnost ověřit, zda medailon opravdu patří majiteli a kdy a kým mu byl vydán.

Medailon má ale nejen světský účel; díky němu je možné identifikovat nejen mága na pohled, ale zejména veškerá kouzla, která poslal. Kdokoli dostatečně znalý magie dokáže rozpoznat jednoznačnou auru kouzla nebo magie, kterou ten který amulet vtiskl a zdůraznil u svého majitele. Díky tomu jsou všichni absolventi KMA ve svém používání magie nebývale uvážliví.
Ještě jednu vlastnost medailon má, které si kouzelníci i čarodějové váží nejvíce a je to jeden z dobrých důvodů, proč jít na školy a nechat se "ocejchovat". Podpora magické aury majitele zvětšuje jeho moc; čím zkušenější mág je, tím větší sílu z medailonu získává.

Povaha
Povaha mystické magie je jasná - je nezávislá na božské vůli, žádný z bohů jí nemůže smrtelníkům ani dát, ani odepřít. Mohou se jí jedině postavit svou vlastní božskou magií.
Je to jeden z hlavních důvodů jisté rivality mezi kněžími a mágy. Existuje totiž mnoho teorií, které mají tento fakt vysvětlovat; a kněží se většinou přiklání k těm, které staví mystickou magii do opozice k magii božské.

Původ
Jedna z oblíbených a asi nejrozšířenějších legend praví, že Velký Otec, tvůrce světa i bohů, vytvořil i lidi. A někteří byli nepokojní, zlí a odbojní, záviděli bohům jejich sílu a usilovali o vlastní. Zradili a zabili prý krásnou a důvěřivou bohyni a okradli jí o její moc a rozdělili se o ní. Bohové je samozřejmě pronásledovali, takže někteří vzdorovali a byli zabiti, jiní uprchli a skryli se na nejrůznějších místech. Jejich moc je ale pokřivila a oni se změnili v nejrůznější divné rasy a nestvůry. Tak se zalidnil svět nejen lidmi, ale i potvorami, které jsou povětšinou nepřátelské a zlé, jako jejich prapředci.

Další teorie, vykládaná spíše v učenějších kruzích, zase vypráví o Titánech; obrech, kteří se brodili dávnými pralesy jako člověk strništěm, bojovali mezi sebou, tvořili i ničili z rozmaru a bez plánu. Pak se jim narodili bohové, kteří stvořili člověka k obrazu svému. Jenže titáni chtěli po nějaké době lidi zničit a bohové to nedovolili. Došlo k první, Titánské bitvě.
Bohové nakonec po urputném boji zvítězili a titány, kteří boj přežili, spoutali a zbavili je síly. Vyřízli jim srdce, které ukryli do diamantové hory v daleké pustině, kde nic nežilo. Titáni od té doby leží bez života v zemi, ale nejsou mrtví; jejich srdce bijí, pomalu, ale jistě, a s každým úderem dál vydávají svou sílu. Jenže místo titánům jí dávají všemu okolo, zemi i větru - a také lidem, kteří ovládají tajná znamení a řeč titánů, jež tuto moc poutá a usměrňuje.

Soudy a právo

Právo soudit a trestat podle zákonů zemských a božských má vždy lenní pán daného území, nezávisle na tom, zda se jedná o majetek světský či církevní. Ten má možnost delegovat nižší soudní pravomoc na pověřené osoby, rychtáře, městské rady, kastelány či správce a dokonce se může nechat zastupovat ve výkonu svého práva soudu jmenovaným soudcem, který v jeho jménu řeší odvolání a soudí vážné případy, jež nespadají do výkonu práva nižšího (např. hrdelní zločiny).
Pokud je někdo odsouzen jmenovaným soudcem nižšího práva, má možnost se odvolat k lennímu pánu, nebo jím ustanovenému soudci práva vyššího. Ten může vždy udělit milost nebo jakkoli změnit již vynesený rozsudek.

Náklady na soudní řízení nese obviněný v případě trestního sporu, v případě sporu občanského pak strana, která podala návrh. Soud může rozhodnout, aby jí protistrana, je-li ve sporu poražena, náklady nahradila. Tarify za soudní pře jsou stanoveny výnosem zemského sněmu a jsou jednotné pro všechny osoby království.
Držitelé vyššího práva soudního mohou být souzeni pouze zemským sněmem, nebo tribunálem zemským sněmem ustanoveným k tomuto účelu. Osoby stavu duchovního podléhají jurisdikci církevních institucí a soudů jimi ustanovených.
Přečiny proti víře, heretické a bezbožné konání, jakož i užívání temné magie spadá do pravomoci inkvizice.
Napsal: Rytíř
Autorská citace #21
20.8.2009 09:41 - Lotrando
Já bych se inspiroval Dobrodružstvím kriminalistiky. Pamatuješ na ty procesy, kde se obhajovaly samotné důkazní postupy. Něco už může být zaběhnuté a uznávané. Může nastat i varianta, kdy takovou důkazní metodu někdo zneužije ke svedení vyšetřovatelů ze stopy.
Autorská citace #22
20.8.2009 09:49 - Merlin
Lotrando: je potřeba na to ale nahlížet z pohledu středověkého práva (byť zmodernizovaného magií). Největší váhu mělo svědectví. Pak nalezené důkazy u obviněného. Pokud někdo někoho křivě obvinil a neprokázalo se to, často byl potrestán stejným trestem jako hrozilo obviněnému.

Hlavně si nehrát na Matlocka nebo McBeelovou (nebo jak se ta vychrtlá kráva jmenovala)
Autorská citace #23
20.8.2009 10:12 - Rytíř
No, samotný soudní proces mě v tuhle chvíli až tak nezajímá, to hrát nehodlám (alespoň zatím) :)
Spíš mi jde právě o to, jak to brát. Že se hodně počítá svědectví s ohledem na postavení daného svědka určitě beru, to je základ. Teď jde o to, jestli třeba právě ty rituály nebrat v potaz jen od nějaké konkrétní církve nebo od kohokoli důvěryhodného..
No anebo to nechat jak píše Lotrando, aby si to u soudu obhájili (opět to bude hlavně o té důvěryhodnosti svědka, primárně).

Zapracovat je do soudní mašinérie teda moc nechci, ale zase je třeba počítat s tím, že magie v tom světě je a není úplně vzácná, v každém větším městě (2000 obyv a víc) je někdo, kdo by něco podobného zvládl, kdyby chtěl.
Autorská citace #24
20.8.2009 10:18 - Merlin
Proto říkám. Jako práci s mrtvými a dušemi, bych to zakotvil v soudním systému jako výsadní oprávnění pro církev Havraní královny. Bylo by na zvážení příslušného kněze jestli žádosti vyhoví a ceně, kterou si za to bude účtovat.
Autorská citace #25
20.8.2009 10:28 - Rytíř
Jo, jinak jsem stanovil pravidlo, že "mrtvý nelžou" :)
Neboli rituál Mluv s mrtvým ti zaručí pravdivé info, což je relativně lákadlo (samozřejmě pravdivé z pohledu mrtvoly).
Autorská citace #26
20.8.2009 10:30 - Merlin
:) ještě bych stanovil, že mrtvola nemůže vyslovit jméno ještě žijícího tvora...mrtvého může
Autorská citace #27
20.8.2009 10:32 - Lotrando
Merlin: ty svojí profesi nezapřeš :)
Autorská citace #28
20.8.2009 10:33 - Argonantus
Hm, o tom bych asi měl něco vědět.

"Divadelní" soud má svoje zásadní důvody; jde totiž o jeho důvěryhodnost; lid obecný si může sáhnout na to, jak se spravedlnost dělá, a vidí, že se nešvindluje. To je prapůvodní smysl a to funguje (i v realitě). Nevýhodou je to, že dobrý řečník může získat body, i když nemá pravdu.

Naopak, "kabinetní" soud, bez veřejnosti, s dlouhými pasážemi v zkulisí (předběžné řízení, inkvizice), se daleko snadněji manipuluje.

Celé to má samozřejmě spoustu stupňů a variant - částečná veřejnost, porota (což je IMHO jistý extrém), a nebo speciální obludnost patent Stalin - vypadá to jako veřejné, ale je to secvičené (Slánský).

Na výsledek to tedy má vliv; ale vůbec nejdůležitější je, nakolik je soudce skutečně nezávislý a opravdu rozhoduje věc (a nebo to jen předstírá).

V magii nevidím žádný problém; lze to řešit znalcem z oboru magie (tak by na to šla dnešní justice), a nebo je soudce z profese mágem (čímž se vyděluje mezi jakousi superelitu; soudce a k tomu mág, to je fakt veliká moc).
Autorská citace #29
20.8.2009 11:22 - Merlin
Lotrando: :)
Argo: souhlasím, avšak masivním používáním "mluv s mrtvými" by se téměř vyloučila možnost, že nebude dotyčný dopaden a usvědčen. Samozřejmě je tu velké procento případů, kdy by oběť řekla pouze průběh smrti, okolnosti a pokud by neznala totožnost pachatele, jeho popis. Nicméně i to by byla velká pomoc. (předpokládám, že když již dojde k soudu, je někdo obviněn. nejedná se o vyšetřování, ale o dokazování.)

Tedy předpokládám, že by nebyl kněz/mág zván ke každému mrtvému, kterých je jistě ve městě/státě mraky.
Autorská citace #30
20.8.2009 11:41 - Argonantus
Merlin:

Za předpokladu, že kriminalita obsahuje zejména vraždy... což je v RPG předpoklad zčásti důvodný.

Pokud zajersonuju, lze očekávat, že solidní nájemný vrah v takovém světě svoje oběti krouhne ze zálohy či zdálky snajperkou, aby nic netušily.
Autorská citace #31
20.8.2009 12:27 - Merlin
Argo: s tím souhlasím. Pochopitelně kriminalita "té doby" s sebou pochopitelně nesla jiné, častější druhy zločinu. Loupeže, krádeže, žhářství....vraždy byly sice běžnou součástí a rozhodně nedílnou (hlavně v chudších čtvrtích), ale ostatní zločiny byly častější.

takže ano, když se nad tím zamyslím, nebylo by to až tak nereálné. Tolik vražd, které by se dostaly až k soudu s nějakým obviněným by nebylo. Přesto, pokud by záleželo na mě:
*rituál Mluv s mrtvými by u soudu mohl provádět pouze kněz Havraní královny
*mrtvý by nesměl lhát (resp. říkal by to co by sám považoval za pravdu)
*nesměl by vyslovit jméno živého tvora (mohl by ho popsat)
*náklady by hradil odsouzený, pokud by nebyl, hradily by se ze zvláštního fondu té instituce, která by si službu kněze vyžádala
Autorská citace #32
20.8.2009 12:35 - Argonantus
Píše:
rituál Mluv s mrtvými by u soudu mohl provádět pouze kněz Havraní královny


Autorizovaný.

Jinak na náklady samozřejmě dlabejte; to je nejnudnější část soudu.

Soudní proces už jsme měli, nicméně když byl v nejlepším a hlavní pachatel (naštěstí NPC) začal mluvit, tak ho zmizeli jeho komplicové, schovaní v publiku.
Autorská citace #33
20.8.2009 12:45 - Merlin
Argo: nejnudnější ano, ale pokud by žalovala někoho třeba strana zastoupená postavami, musela by uhradit částku za rituál (kolik to je nevímn z hlavy) a to by pro leckoho mohl být problém (a píšu to tam proto, protože Rajtr chce znát detaily a pitvat se v nich..tak až se ho nějaká postava zeptá..a kdo to asi tak zaplatí, tak briskně proneze..."Dle Královského výnosu O soudní stolici, jest povinností vyzyvatele uhraditi náklady vzniklé při povolání kněze ku soudnímu dvoru. Výše stanovena jest na sedm kop zlatých, jenž zaplaceny musí býti před započetím samotného úkonu. Pakliže obviněný bude uznán vinným, nechť jeho majetek pokryje náklady, jenž vznikly protistraně...."
Autorská citace #34
20.8.2009 12:58 - Lotrando
Argonantus píše:
tak ho zmizeli jeho komplicové, schovaní v publiku.


taky NPC? to je normální RR, podvod na hráče, fuj, búúúú :)

P.S. smajlíky nemáš rád, ale radši ho tam dávám
Autorská citace #35
20.8.2009 13:01 - Rytíř
Merlin píše:
*nesměl by vyslovit jméno živého tvora (mohl by ho popsat)


Zajímavý, jak jsi na tenhle nápad přišel? :)
Přiznám se, že mi není jasné, čemu by to prospělo, takovéhle pravidlo.

Jak pravil Argo, první, co trochu zkušenějšího vraha napadne, je vraždit ze zálohy, neviděn a neznán. Taky by to nutilo nepřátele oběti dávat si majzla, jak moc dávám své emoce a motivy najevo, když už vím, že ho chci nechat zabít.

Další věc ihned napadla postavy - pokud mrtví nelžou, tak jakmile mi nějakej šmejd bude věšet bulíky na nos, stačí říct: "Koukej zpívat nebo tě zabiju a pak povíš všechno!" Dost ultimátní výhrůžka.. :)

Argo: Soudce mágem, ufff. Raději ne :)
Líbí se mi představa, že ty soudy "nižší instance" jsou založený na selském rozumu a normálních lidech, žádná magie a zázraky, nechci magii uplně tahat natvrdo do běžného života. Naopak církevní soudy by takové byli, magie bude hrát důležitou roli a bude tam striktně dáno kdo a jak může čarovat, aby to bylo bráno v potaz.

Rituál Mluv s mrtvým umožní na jedno seslání položit 1-3 otázky a pro představu v porovnání k našim poměrům jedno provedení rituálu stojí cca 30 000,- Kč (ve hře jako dva průměrný jezdecký koně). Čili obnos, který není pro bohatší postavy problém, ale zas to je částka, o které se nedá prohlásit, že nemá cenu se jí zabývat a udělat rituál vždy když to jde.
Autorská citace #36
20.8.2009 13:04 - Argonantus
Lotrando:

Jasně, railroading, ale ne podovod; padoucha by už stejně těžko dostali do ruky. To je vlastně ekvivalent shnití v base nebo popravy (pravděpodobnější). O tu NPC už nešlo - šlo o informaci, jak to bylo, a tu se jim podařilo dostat. Co se děje s obětmi řádění Hercula Poirota, to se také dozvíme jen občas (když se stačí efektně zasebevraždit).

Ale herně to bylo zajímavé, protože se prostě sháněly důkazy, výpovědi, lejstra, jako v nějaké detektivkové PC adventuře. A fungovalo to docela dobře. Půdorys detektivky je docela vděčný i pro dobrodružství, kde jde o něco jiného.

Rytíř:
K soudcům - čarodějům mám docela dobrý vztah. Bývalý kolega Brumbál to také říká.
Nicméně to může být také lákavé téma; když se takový maník dá ke zlu, vznikne problém.
Autorská citace #37
20.8.2009 13:05 - Rytíř
Merlin píše:
"Dle Královského výnosu O soudní stolici, jest povinností vyzyvatele uhraditi náklady vzniklé při povolání kněze ku soudnímu dvoru. Výše stanovena jest na sedm kop zlatých, jenž zaplaceny musí býti před započetím samotného úkonu. Pakliže obviněný bude uznán vinným, nechť jeho majetek pokryje náklady, jenž vznikly protistraně...."


supér, to si poznamenám :)))
Jen prachy změním, máme na Orionu grešle/tolary/dukáty a kůň místo doupěťáckých 75 zl stojí 7 tolarů.. ;)
Autorská citace #38
20.8.2009 13:08 - Merlin
Rytíř: ani ti nevím, tak mě to nějak napadlo. tak nějak myšlenka, že z říše Královny mrtvá duše nesmí zasahovat do říše živých tak, aby přímo ovlivnila smrtelníka. Možná se mi to spojovalo se spoustou jiných věcí.
*Třeba i to, že pokud mrtvá duše vysloví jméno živého, přenese na něj kletbu mrtvých? tím by mohly vznikat zajímavé rodové cursy.
*když jméno vysloví, sváže se mrtvá duše k živému...

(možná i vzpomínka na Feista, kdy nesměli elfové vyslovovat jména mrtvých, aby je nepřivolávali zpět do světa)
Autorská citace #39
20.8.2009 13:14 - Argonantus
Merlin:

To je dost pěkný. Rozbíhá se to jako hejno vrabců; mrtvola pronese vrahovo jméno, a tím ho vtáhne do světa mrtvých (je z něho duch, prokletý, v pekle, atd.)

mrtvola pronese vrahovo jméno - a splete se...
mrtvola pronese svědkovo jméno - a svědek má malér...

Vypadá to docela dějetvorně.

Jinak magie u soudu může být daleko bohatší; advokát sesílá na klienta iluzi, aby zakryl zranění po té rvačce; mrtvola předstírá, že je živá; advokát sesílá na porotu kouzlo optimismu a lásky k bližnímu; revizní znalecký posudek z oboru časoprostorové magie z ústavu Vysoké magie a soudního kouzelnictví...
Autorská citace #40
20.8.2009 13:18 - Lotrando
Merlin: je to nápad, který určitě použiju, Argo to dobře rozepsal.

Argo: zrovna včera jsem řešil situaci, kdy postavy svým pátráním potvrdili vinu jedné osoby. Požádal jsem pak GMa o scénu, ve které má postava pustila příslušnou informaci mezi postižené. Mám určitou představu, jak to dopadne. Chci tím říct, že usvědčením to nekončí a forma trestu má příběhový potenciál. Budete se zas dít něco kolem oblíbené lokality/tématu.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Rytíř


Jan "Rytíř" Pleskač
Je mi krásných mladých 33 let, mám ženu, dítě, psa, dům i auto. Prostě všechno, co je chlapovi v životě třeba, takže si můžu hrát...

Hraju Dnd. Už jenom. Ostatní systémy nestojí za učení, beztak jen kradou a rozvíjí nápady z Dnd. :) No a sem tam nějakou strategii nebo o...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.088555812835693 secREMOTE_IP: 3.14.246.254