Force powers & disciplines
ohledně úrovně disciplíny: asi to není úplně 100% intuitivní, pokud nemáš v krvy systém Vampire disciplines nebo Werewolf Gifts (a další), nicméně to je docela jednoduché a věřím že se to dá rychle obsáhnout:
Všecny disciplíny jsou postavené tak, aby shrnovaly nějakou výseč schopností Force jako celek a nijak zvlášť se nekřížily - z toho důvodu je například jen jedna telekinetická disciplína, která shrnuje zároveň levitace objektů a strhávání battle cruiserů z orbity a zároveň odhazování lidí a tvorbu Force waves. Zabraňuje to pitomým situacím typu "jaktože ho nemůžu odhodit, kdy dokážu levitovat stihačku?" případně naopak "jaktože nemůžu levitovat stihačku, když umím udělat telekinetickou vlnu přes půlku bojiště?"
[výjimkami je heal a resurrection, které jsou rozdělené mezi self a other, aby nebyly tak ultimátní a všudypřítomné, což by nesedělo do SW feelingu a pak Destroi droid, ktrá je tak trochu telekinetická, tak trochu technokinetická, ale která je svébytná i fluffově, takže skončila sama za sebe]
Schopnosti disciplín jsou pak odstupňované tradičním WoD modelem lehké exponeciály (rozdíl mezi 1 a 2 je menší než rozdíl mezi 4 a 5) přičemž jsem se volně držel modelu:
1 - elementární základy, provedení "menších" triků
2 - zvládnutí disciplíny na základní úrovni
3 - skutečné ovládnutí disciplíny v "plné" síle, tak, jak byla běžně demonstrována ve filmech
4 - mistrovské zvládnutí disciplíny obsahující i její velice těžké a pokročilé prvky
5 - úroveň, které dosahují Force (Jedi/Sith/...) mistři, kteří se na danou disciplínu specializují, ovládnutí schopností které běžní Fu mají mimo svůj výhled
Otázka prerekvizit tu je taková problematická, dlouho jsem přemýšlel jestli ji vůbec zavádět. Když jsme hráli naší SW kampaň, tak jsme se spoléhali na narativní cítění všech zúčastněných a vůbec jsme se nenamáhali provazovat znalost disciplín se znalostí FPowers. Jinými slovy nikdo si prostě nebral Force push na úrovni 4 nebo dokonce 5, pokud měl Power 1 (pokud to nějak hustě neospravedlnil, na což ale ve hře nikdy nedošlo) a zároveň se nikdo z nás nesnažil improvizovat "nesmysly" (např. vytvořit Force wave, pokud měl Force push 0 nebo 1), pokud se to scénicky fakt nehodilo (a pak jsme k tomu přidávali nějaké kruté popisy, pálili WP a podobně a často jsme takovou scénu prohlásili za takové "prozření" a při první příležitosti jsme nalili do dané disciplíny pár expů abysme jí navýšili a tak)
Při psaní pravidel mě nicméně napadlo, že když sepisuju takováhle pravidla veřejně, tak se nemůžu spoléhat na to, že každý kdo je dostane do ruky bude tuhle "žánrovou intuici" sdílet. Z toho důvodu jsem se rozhodl zavést prerekvizity, které jsem nastavil:
> intuitivním odhadem ve stylu "ok, pokud se bude někdo chtít specializovat na Force push tak, aby ho měl na 4, tak se dá předpokládat že bude mít Power taky tak kolem 4...
> částečně se do mého odhadu nejspíše promítla zkušenost s MtA a odhad na základě stupňování Sfér/Arkán (sporem Asc a Awk se nemusíš zatěžovat, je to tam stupňované dost podobně)
Technicky bych Ti doporučil se na FPower prerekvizity při samotném hraní naprosto vykašlat a případně je použít jen jako limitaci pro učení se vyšších úrovní disciplín (v současnosti Volitelné pravidlo "Žádné postihy za malé powers", kpt. The Force, poslední rámeček)
V současnosti (po diskusi o těchto pravidlech s pár lidmi) stejně uvažuji, že v další versi pravidel bude defaultní nastavení právě takovéhle (tj. malé FPowers nebudou dávat postihy k hodu, ale budou jen limitovat případné braní vyšších úrovní disciplín) a postihy za malé FPowers přesunu do volitelných pravidel, nicméně ohledně toho ještě čekám na nějaký herní feedback jak to lidem funguje v praxi.