Ve WoD postupuju vzásadě následovně (všem stejně):
1 - za účast
1 - za hru která byla 6+ hodin (počítáno bez ot atp.)
1 - za posun příběhu nějakým směrem
5 - ukončení jedné kapitoly příběhu (obvykle 4-7 session)
10 - ukončení kroniky (3-6 kapitol?)
__
Obvykle tak 2-3 expy
individuálně:
1 - roleplaying. Obvykle automatickej exp, nebaví mě hrát s lidma kteří by ho nedostali.
1 - za aktivní podporu atmosféry hry. S tímhle expem to je podobné jako s tím výše.
1 - za nějakou brilantní scénu, nějaké rozhodnutí co hodně zamíchalo hru, prostě za věci co si ostatní zapamatují a nechá to v nich stopu.
1 - za to když hráč nějakým zajímavým způsobem řekne o své postavě něco nového, co je zajímavé pro ostatní. Jedno jestli nějakým rozhodnutím které postava udělá nebo tím že in character nebo flashbackem nebo nějak odvypráví část jejího příběhu.
1-4 - za to když hráč ve volném čase připraví něco pro hru - vede zápisy, shání faktické informace k herním tématům, vede záznamy o NPC, místech a událostech, sežene tematické obrázky nebo hudbu... samozřejmě to je i za to když hráč vytvoří nějaký zajímavý okruh NPC, nějaké zajímavé in-game reálie atp.
__
obvykle tak 2 expy za hru, nebo 4 u hráčů co pro tu hru něco dělají...
...celkově se tak u WoD pohybuju na hraně 4-7 expů na hru, což při dlouhodobé hře udržuje takové hezké napětí tím, že se postava vyvíjí, ale nevyvíjí se až tak rychle, takže je pořád na co se těšit.
Musim říct že se většinou snažim dávat expů všem stejně - víc dávám jen pokud je očividné že si i ostatní myslí že si to někdo zaslouží. Nikdy nedávám někomu o exp míň - na té hře se tak nebo tak podílí všichni a jde především o zábavu.
Samozřejmě ne-mortálí 4WoD k tomu ještě přidává zvláštní expy - Arcane expy u mágů, team expy u hunterů a tak.
_____
U exaltů co teď hraju s pár lidma to řeší tak že dávají 4 expy na session (ta má tak do čtyř, max pěti hodin) a pak se hlasuje o tom kdo dostane bonusový 5tý exp - ne že by mi to vadilo, ale blízké mi to také není.