bigbythewise: pozor, ve 4ed neplati stejna pravidla pro hracske a pro nehracske postavy. Obe dve veci jsou diametralne odlisne. Proc? Protoze Nehracske postavy, hlavne nepratele nepotrebuji (radsi ted dodam "ve vetsine pripadu") mit propracovanou minulost, mit nebojove schopnosti, protoze je v boji nemohou pouzit a zbytecne zabiraji misto na jejich vyisu. Coz znamena, ze nevim jak vysokou Arcane ma mocny mag, ktery sedi ve vezi a kouka na pohyby hvezd. Proc bych to taky potreboval vedet? Ano, je velmi jednoduche tam ten stat dodat, kdyby byl treba (za inteligenci na karte ma cislo, k tomu prictu +5, treba pridam jeste +2 a je to). A to plati vice versa - hrac nema ritualy a neumi kouzla, ktera by delaly ty stejne veci, jako umi nehracske postavy.
Coz znamena, ze muzeme mit super mocneho maga, o kterem vsichni vi, ze je skutecne strasne drsny, protoze si povolal super mocne demony atd. Ale uz se nesmis ptat: "Cim si je povolal?" Takova vec neni v priruckach. Odpovedi na to je: "Povolal je ritualem, ktery se naucil po padesati letech sezeni ve vezi a vyzkumu postaveni plani vuci sobe a transmutaci mnoha portalu naraz." Ono se velmi podobna vec uz stejne pouzivala ve treti edici, protoze jinak nebyl zpusob, aby summoni vydrezli nejak dele atd. (prosim nepocitam Gate, mluvim o postavach nizsich nez uplne ultimatnich lvl)
Ad moc hra kouzelnici versus nekouzelnici: co hrajes za charakter v 3ed? Kouzelnika? Pokud ano a nikdy v zivote jsi delsi dobu nehral valecnika, jeste ke vsemu v kampani, kde se dostanes rekneme z prvniho lvl na tak nejak patnacty, pripadne pokud jsi nezkousel nejaky one shot na vyssim jak osmnactem lvl (a zaroven nekdo v nem hral kouzlenika, ktery si ty prirucky precetl a nasel si ty kouzla, ktera potrebuje), tak nikdy nepochopis. Nepochopis frustraci valecnika, kdyz vidis, souboj, ktery zacne tim, ze kouzelnik vyhodi dve miniaturni koule, ktere se trefi do oponenta, pak nevidtelny preleti o kus dal, vpadne SAM do dalsi mistnosti a zatimco se cela parta mydli s jednou priserou, tak kouzelnik cisti dalsi cast jeskyne... Avasculate znas? Kouzlo sedmeho nebo sesteho lvl, ktere nedava dmg? Neni proti nemu save? A udela to ze zmensi pocet zivotu prisery na polovinu? (aha, tak on ma tak 400 zivotu - Avasculate! Avasculate! Power Word Kill! dobry jdem dal)
DnD 3ed me ke konci, kdy jsem ji hral hrozne deprimovala. Mel jsem ji tak poupravovanou, pak jsme dokonce zacali prepisovat jednotlive postavy, abychom mohli nejak rozume hrat a aby si hraci nepripadali v soubojich ABSOLUTNE k nicemu ("to je dobry, Divyath ma jeste nejaky kouzla, tak mi tady pockame, zatimco on si to vyridi s tema elementalama, co jsou imuni na ten sneak attack a litaji," zbytek party rogue, cleric a fighter). Na zacatku (prvni levely) tresta hra hrace kouzelniku jednim, dvema az tremi kouzly. Bez nich je postava uplne k nicemu a muze jenom strilet kusi. Jo velka zabava. Na vyssich lvl se hra postupne preklapi az tak priblizne do dvanacteho lvl, kde se to uplne lame a tresta hrace nekouzleniku za to, ze nemaji kouzla.
Tl;dr: ja jsem treti edici zahodil uz rok a pul pred vyjitim ctvrte a jsem za to rad.