Pravda, měl jsem napsat, že 83% učitelů to vidí jinak, jak je mým dobrým zvykem, a mohli jsme se o tom bavit další týden a 300 příspěvků. (Což je možná i důvod, proč psaní tvrdých dat do diskuse by nejspíše stejně nebylo řešení - obvykle pak už nikdo neodpoví, natož aby napsal "Jersone, měl jsi pravdu a já se mýlil." :-) )
___
Nicméně k věci.
Jak jsem si všiml, většina přispěvatelů podporuje jen Krotitele draků a žádný jiný projekt, což vypadá na zajímavou fanouškovskou základnu (jeden člověk přispěl i 11 000 Kč, to fakt koukám.)
Nicméně v diskusi mě zaujala tahle výměna:
Peter Jankovič píše:
Not bad, ale príde mi to až moc niekedy. Všetky tie strihy, animácie, obrázky... až moc postprodukcie. Bez toho by to bolo aj lacnejšie a podľa mňa lepšie.
Tomáš Mikulka píše:
No hele amatérský dračák bez postprodukce v česku vypadá asi takto (odkazuje na Strangers And Dragons
) a i tady to muselo dát dřinu dobře sestříhat, bez postprodukce by to pro mainstream úplně nebylo a pokud jsem správně pochopil, účelem je dostat roleplay právě k lidem kteří ho nikdy nezkusili :)
Tak jsem se na Strangers And Dragons (dále jen
SaD) znovu podíval, a popravdě - nepřijde mi vůbec o nic horší, spíše naopak. Nevypadá to "profi", ale evidentně je to parta kluků, kteří se hraním baví, rekvizity mají na stole takové, jaké sehnali, herní místo nevypadá jako televizní seance, ale nijak neurazí. Rozdíl v nákladech musel být velký a rozdíl v kvalitě mi až tak zásadní nepřipadá - co do roleplayingu tedy ano, ale ve prospěch SaD. A kdyby tahle parta měla místo čtyř kluků dva kluky a dvě holky, mohli by mít sledovanost obdobnou. Ostatně když porovnám počet sledujících SaD (2024) a jejich počet lajků (89) s čísly u KD (3239 versus 129), čísla za půl měsíce mají Krotitelé vyšší než SaD za rok a půl, ale to je dané reklamou - nicméně počet potěšených diváků je obdobný, 4 % - SaD mají i chloupek víc, ale to je zanedbatelný rozdíl. To samé počty nespokojených diváků, zanedbatelné v obou případech, nikdo ani jedné partě nechce házet klacky pod nohy.
Tedy když srovnám pět profíků, kteří se rok sehrávali, mají profesionální produkci a speciálně připravené prostředí a profesionální postprodukci, ve srovnání s partou celkem obvyklých dobrých hráčů, tak mi přínos té profesionální stránky věci a případného půl miliónu Korun vychází jako nulový. Jo, je v tom kampaň a promo, které za dva týdny udělá sledovanost takovou jako mají amatéři za rok - ale na druhou stranu oni nevypadají, že by nějaké promo (a hype) k fungování potřebovali.
Nevím, kolik peněz by parta z SaD dokázala vybrat, když by šli na Startovač, ale osobně odhaduju, že když je za nimi nějaký výsledek vidět, vedli by si možná podobně jako KD, jen by jim možná stačilo sto tisíc, nebo jen padesát, což by podle mě byl lepší začátek. Půl miliónu mi na takový projekt prostě přijde moc ambiciózní plán.
Tedy, vzhledem k tomu, jak k financování LK přistupoval před třemi roky a jaké platby plánoval za věci, které jsou v RPG komunitě tradičně "zadarmo" mě to nepřekvapuje, ale teď ve třetině běhu Startovače jsem přesvědčen, že se můj původní odhad potvrdí a že je to prostě moc peněz za málo (i když dobře vypadající) muziky.