York:
1) K důvodům, proč může být dlouhá tvorba postav špatná jsem se blíže vyjadřoval již
Zde
2) Jde-li o hru, která má nějak oslovit nováčky, je zpravidla lepší, pokud tvorba postavy netrvá tři hodiny, protože ať už Může být tvorba postavy zábavná, zdaleka nemusí vždy (nepamatuji se například, kdy bych tvorbu postavy do GURPS označil za kdovíjakou zábavu) a pak může hráče spíš odradit. Taky to pak trochu vypovídá o potenciální komplikovanosti hry. Ostatně jak jsi sám řekl, Může to být hodně zábavný proces. Nemusí.
3) "Nemusí to být nutný zlo" je opět stanovisko, které bohužel ne vždy platí.
4) Nevím, co má s kritikou RPG "as writen" (což bych docela očekával, že je pointa tady toho vlákna) společného jeho "přizpůsobitelnost", není-li tím myšleno, že sám systém vysloveně upravuje způsoby, jak jej ad hoc zjednodušit pro potřeby například oneshotů na conu. Jinak je to úplně irelevantní úvaha, protože to, jestli si systém můžu hacknout, aby tvorba postav trvala deset sekund má nulovou vypovídací hodnotu k potenciálním kvalitám hry. Ostatně pokud část hry, kterou sám hodnotíš jako docela důležitou, úplně obejdeš tím, že hráčům předchystáš postavy, tak z toho pro potřeby hodnocení systému nic nezjistíme.
V neposlední řadě "RPGčka bejvaj hodně přizpůsobitelný" je sice občas pravda, ale často taky ne (a často jsou o přizpůsobitelnosti RPGček přesvědčení lidi, co ani nevěnují dost času, aby si je pořádně prostudovali a pochopili jejich fungování - to není narážka na nikoho, btw, jen obecné konstatování).