Trocha listování příručkou
aneb
první i poslední dojmy z ukázkového dobrodružství Kalmarovo kletba.
Příručka vypravěče pro Dračí hlídku obsahuje kromě jiného i ukázkové dobrodružství. To je známá věc. A já jsem včera dostal chuť si to přečíst. Ať už zbytek knihy obsahuje cokoliv, ukázkové dobrodružství dělá tvůrcům i pravidlům jistou vizitku. A mě to dost zajímalo. Bohužel, čím víc jsem knihu pročítal, tím víc jsem zvedal obočí a tím více se ve mně mísily emoce. Vztek a zklamání.
Tak schválně (spoiler alert):
1) Otevřu obsah v knize a hledám stránku, na které to dobrodružství má být. Kniha má 14 velkých kapitol a jedna z nich je i ukázkové dobrodružství. Ale nějak to nemůžu najít. Až po chvíli hledání si všimnu, že nadpis kapitoly v obsahu zcela chybí! První chyba, první “achjo“.
2) Je tam dost dalších chyb a nesrovnalostí, které by tam být neměly. Například:
- Vesnice, ve které dobrodružství začíná, se jmenuje Temnobor. Když ale najedete na mapovou přílohu, vidíte jméno vesnice Nový Sad. To jako vážně? Jediná vesnice na mapě a oni tam nechají chybné jméno?
- Vesničani prý poslali na pomoc pro kleriky. V prvním odstavci do města Winterhorn, na jiné stránce je informace o tom, že poslali pro pomoc do Kizmaru. Další chyba, další povzdech.
- V popisu vesnice je uvedeno, že budova krčmy je napravo od studny (dům s kulatým oknem). Ale napravo od studny žádný dům s kulatým oknem není. Ten je buď nalevo, nebo nahoře.
3) Vesnice je v ohrožení nemrtvých, kteří povstávají z nedalekých polí, kromě jiného i proto, že byla vyrabována hrobka mrtvého generála, který díky tomu povstal jako nemrtvý přízrak. Nemrtvé lze trvale zničit pouze magickým mečem, který je ale ve věži čaroděje, který nedávno zemřel. V informacích pro PJ se píše, že je nutné se do věže čaroděje dostat, najít klíč, odemknout truhlu a získat magický meč. V dostupných informací pro hráče je ale pouze to, že čaroděj, který držel nemrtvé dlouho na uzdě, se nějakou dobu neukázal, nejspíš prostě zemřel. Jinak ale nic. Žádná zmínka o meči, o tom, že meč družině pomůže, že ho čaroděj měl. Jasně, každému samozřejmě dojde, že čaroděj kosil nemrtvé mečem…
Jak se má teda družina dozvědět, že potřebují meč k tomu, aby zneškodnili přízrak generála? Já jako zkušenější vypravěč s tím problém nemám, ale fakt nevím, jak budou reagovat úplní náctiletí začátečníci a jaké informace družině skutečně dají.
Prostě další “achjo“.
4) V závěru dobrodružství není nijak uvedeno, co s tím mečem má družina dělat. Odvozeně je uvedeno pouze: jakmile je přízrak zabit, kletba se zlomí a pak už jenom zbývá vyrazit pro odměnu do vesnice. Takhle jako končí informace pro začínajícího pána jeskyně? Takhle mají končit profesionálně připravené dobrodružství? Co ten meč? Má si ho družina nechat jako odměnu? Takhle kouzelný meč hned od první úrovně? Nebo se má družina snažit meč vrátit někomu zodpovědnému od krále? Dostanou díky tomu další nabídky? Některé informace v závěru tu pro začínající hráče skutečně chybí!
5) Parametry přízraku generála Kalmara, jakožto nejdůležitější nestvůry tohoto dobrodružství, jsou popsány pěkně na hovno! Když kouknu do bestiáře v rámci příručky vypravěče, tak klasický přízrak nemá ÚČ ani OČ a útočí pouze takzvaným posednutím či přeludem. Přízrak generála v popisu tohoto dobrodružství ale má ÚČ a OČ, v popisu je vyloženě uvedeno, že jeho útokům se nedá bránit zbraní ani zbrojí a že jeho útok neubírá životní úroveň. Ale to je všechno.
Jak teda útok přízraku vypadá? Útočí asi nejspíš dotykem, co ale postavy po zásahu cítí, když jim neubírá životní úroveň? Cítí chlad? A může kromě klasických útoků teda používat i ten přelud nebo posednutí, když je to v pravidlech bestiáře? Proč má o tolik více životů než klasický přízrak a jak teda vypočítali zkušenosti za jeho zabití? Tohle všechno by tam začátečník měl mít! Takhle z toho budou nováčci akorát zmatení.
Navíc, tohle dobrodružství je dělané pro postavy na první úrovni. Už klasický přízrak z bestiáře má nebezpečnost 3 a přízrak generála je dle bodů zkušeností ještě silnější. Takže pro ukázkové dobrodružství klidně družině podstrčí nestvůru, která je číselně silnější než oni, a o které vlastně ani netuší, jak jí mají zabít?
Další zatraceně hořké “achjo“.
6) Kvalitu celkové zápletky radši už nehodnotím. Jde však vidět jakýsi vzor u většiny z dostupných dobrodružství, která jsou na stránkách hlídky dostupná. Kdysi se něco stalo, postavy pak přijdou a mají to řešit. Informace chabé a mizivé, motivace minimální, nepřítel nejasný.
* * *
Já teda nejsem žádný game designer. Ale v rámci takhle odvedené práce se rozhodně nebojím toto celé hlasitě ohodnotit jako mizerné. Za tohle si autoři nezaslouží žádné pochvaly, za tohle si nezaslouží žádnou finanční odměnu. Naprosto netuším, kdo z těch čtyř jmen korektorů si tohle četl, jestli tohle dobrodružství odvyprávěl i někdo jiný než jeho autor, ale je to bída. Vážně. Jerson i PetrH nejsou jediní, kdo jsou z těchto pravidel zklamaní...
Kdo by chtěl, klidně mu toto naskenované dobrodružství můžu poslat odkazem, ať vidíte, že nekecám…