k6, k10 (úspěchové), k10, k20 (lineární pravděpodobnost);
úspěchové: Házíš větším počtem na úspěch. U k6 nastavíš úspěch 1/3 případů, u k10 máš větší šanci. Hod je pak vlastně bernulli trial https://en.wikipedia.org/wiki/Bernoulli_trial, má to poměrně dobré vlastnosti a do jisté míry je to "intuitivní". Jenže, pořád je to postavené na trochu složitější pravděpodobnosti a zjistit pravděpodobnost úspěchu není tak jednoduché, pokud nemáš tabulky nebo tak. Navíc pak zjistit rozdíl mezi 5 a 6 kostkama, aby si věděl, co je lepší do jaké situace (nedej bože, aby si měl ještě hodnocený úspěch). To už je pak peklo na počítání a od stolu to nedáš.
lineární: Naprosto primitivní počítání, díky toho, že je to na dobře počitatelné úrovni (0.05 nebo 0.1 -> 5% a 10% je mnohem intuitivnější než nějaké třetiny, dvanáctiny atp.), jakékoliv bonusy mají lineární vylepšování (oproti předchozímu, kde má každá další kostka menší a menší vliv na úspěch). Pokud použiješ k10, tak mají bonusy poměrně velkou úlohu a musíš je používat opatrně (DrD 2: +1 za vybavení, +1 za dočasný předmět a pak třeba +1 za situační výhodu by mohlo fungovat spíše než počítat +1 za každý kus magické výbavy). U d20 můžeš defacto použít dvojnásobné množství bonusů než u d10, takže tam těch kusů šrotu můžeš mít víc.
Tady si všimni jedné zajímavé věci rozdílů mezi úspěchovým a lineárním hodem vzhledem k často exponenciální ceně větších skillů (z 1->2 to stojí dost méně než 2->3). Takže zatímco u lineárního hodu se ti dramaticky zvedá cena každého bodu na kostce, zatímco jeho vliv zůstává stejný, což je tak trochu nutí se to snažit zvednou dalšími bonusy (pokud jsou levné), u úspěchového hodu to tak neplatí a jsi penalizovaný v podstatě dvakrát, jak vzrůstající cenou skillpointu, tak menším vlivem každého nového skillpointu na pravděpodobnost úspěchu.
No a pak jsou tu ještě součtové (2k6, 3k6) a ty bych raději úplně vynechal. Ty snad nemají výhodu žádnou. Jako teoreticky tam můžeš mít nějakou výhodu normálního rozdělení a nějaké skillpointy ti pak posunují jeho střed... ale je to totálně neintuitivní a navíc, jestli si dobře pamatuju, to hodně závisí na tom, jak můžeš zkombinovat kostky tak, aby si dostal jejich součet. Pak pokud vím se ti může stát že číslo ve středu součtů bude mít méně kombinací (a tedy pravděpodobnost jeho hodu bude menší) než nějaké jiné číslo.