Bouchi píše:
Usili reprezentovane zkusenostmi, ne? V tomto ohledu nevidim zasadni rozdil mezi "za X zkusenosti si pozvysuju pouzivane skilly dle sveho vyberu" a "za X zkusenosti postoupim na dalsi level a zlepsim si tim skilly ze zvoleneho baliku".
Ty je nevidíš, hráči v tom vidí rozdíl naprosto zásadní a prakticky všichni se v tomto směru vyjádřili. Protože když hráč válečníka v průběhu hry zjistí, že by se potřeboval nenápadně plížit, tak si prostě napíše dovednost plížení (zatím na nule) a když se mu povede, tak se naučil základní plížení a za zkušensoti si může tuhle dovednsot zvednout. Nemusí si kvůli tomu brát jiné povolání, ani jiný balík, a ani se z něj nestane nic jiného než válečník. To samé třeba s ošetřováním, nebo stopováním.
Bouchi píše:
v CPH uvadis jako orientacni priklad 40 bodu zkusenosti za sezeni. Za 5 sezeni tedy 200 bodu, coz staci na zvyseni 5 skillu ze stupne 5 na 10 (a vzhledem k nepovinnosti pravidla o vycviku a praxi toho postava skutecne muze dosahnout, bude-li hrac chtit).
Doufám že sis přečetl, že tohle je příklad hry, ve které se hráči mají za rok intenzivního hraní vypracovat z průměrných postav na supermany a tak má GM návod, jak si spočítat rychlost růstu postav.
V běžné hře totiž postava získá tak pět zkušeností za pětihodinové sezení, plus mínus nějaké drobné.
Píše:
Uznavam, ze je trochu hloupe hadat se s tebou o tvem systemu, ktery znas asi tak stokrat lip nez ja, ale delam totez co kritici DrD II - sepisuju sve vyvody na zaklade zverejnenych informaci (tj. vychazim ze zverejneneho textu CPH).
Jenže mezi CPH a DrD2 jsou dva rozdíly - CPH jsem testoval celkem deset let, než jsem ho uložil k ledu, 95% hráčů s ním bylo spokojených a námitky těch co nebyli (i těch co byli) jsem do pravidel promítl, což mimochodem zahrnovalo dvakrát překopání úplně celého systému včetně základu, jednou po třech měsících testování a podruhé asi po roce a půl.
Druhá věc je, že CPH bylo v každé době přístupné lidem k vysvětlení, později k přečtení a kritice, přičemž jsem detailně rozebíral veškeré nejasnosti - tak detailně, až to některé lidi iritovalo (Alnag ti to určitě potvrdí). Naprosto nesrovnatelné mírou testování DrD2 a mírou zveřejňování, nebo spíše utajování pravidel.
Kromě toho CPH bylo vždycky založeno na myšlence "řekni, co chceš hrát, a pravidla se tomu jednoduše přizpůsobí."