Já to s dovolením úplně střihnu jinam; navážu na toho Alefa, který to tu pěkně shrnul celé, pro nás, co jsme sice řadu těch neustále se měnících a zároveň silně neúplných informací z Pevnosti četli, ale máme v tom trochu hokej:
1) "Staré" DrD mělo pět základních profesí, které se na vyšších levelech rozdvojily v deset variant, někdy odlišných hodně, někdy málo.
V novém DrD tohle zůstalo v tom smyslu, že je pět základních a deset pokročilých povolání. Nějak jsem ovšem zbloudil v tom momentě, jak to na sebe navazuje; zřejmě to funguje tak, že pokud někoho omrzí kejklíř, stane se klidně třeba alchymistou. Což je trochu podivné.
2) Základní sada Bojovník, Lovec, Kejklir, Mastičkář a Zaříkavač je v zásadě úplně stejná, jako ve starém DrD, tedy co do rozdělení kompetencí. Akorát mi moc nesedí, jak se to jmenuje; u těch posledních dvou to chápu jako trochu degradující. "Jmenuji se Arcturus a jsem Bojovník,", to zní hrdě. "Jmenuji se Arcturus, a jsem Mastičkář", zní divně, a asi by se tím nikdo nechlubil. Mám dojem, že autoři jen lovili různá slova, co znějí středověce a místně, aniž by se tím zabývali z podobných úhlů.
3) Jdeme dál, a konečně do podstaty věci. Dejme tomu, že kašleme na to, jak se to jmenuje; třeba budou hrdí Zaříkávači a Kejklíři. Podstatné je, co se z nich může stát dál.
Válečník - klasika, dřív se to jmenovalo Bojovník, a jen se to přehodilo, aby si to nikdo nepamatoval. Podstatný problém byl, že tahle profese mohla být časem poněkud nudná; větší bojovník víc mlátí mečem, a to je celé. Ale rozhodně je to užitečné, a pokud to někdo nastaví v settingu hromadou dalších podrobností, totiž, že to je vlastně Rytíř se vším všudy, je to zajímavé až dost. Což ovšem mohla uidělat už i pravidla a vyřešit ideologický problém Paladina.
Hint - kvůli rytířům se do středověku vydává dobrá polovina teenagerů.
Alchymista - opět se přehodily názvy, tentokrát docela logicky, protože alchymista je vyšší level, než nějaký zoufalý mastičkář. Problém je, že popisovaná profese žádný vyšší level není - je to stejný béčkový patlal. Přečtěte si, prosím, alespoň Coelha, ať máte mlhavou představu, co to slovo má zhruba znamenat; rozhodně ne
Píše:
vyraba lektvary, elixiry, dokonca na magickej urovni.
To by bylo za mnoho levelů studia zatraceně málo. A má to zatraceně málo i k oběma variantám alchymisty z prvních pravidel, který byl stylově sice velmi podivný, ale rozhodně se dal hrát skvěle.
Alternativa vývoje, mimochodem, pro Mastičkáře není. Nehlaste se všichni, kdo to bude chtít hrát.
Druid byl v první verzi propadák, a v druhé verzi se radostně opakuje. Proč, to ví Ilúvatar.
Lupič - evoluce Kejklíře ve Zloděje je něco, co moc ideově nechápu. Ale budiž; povolání je to klasické, jasné, byť neoriginální.
Mág - minule měl veliké problémy s rovnováhou; byl tak silný, že proti němu nemělo šanci nic živého. Možná by to mohlo být zajímavé povolání, kdyby se to dotáhlo. A kdyby se rozdělila kouzla, což nevím, zda se stalo.
Hraničář - "advanced lovec", jak řekl Alef, jasně, tady není co dodat. Minule byl taky příšerně silný, bacha na to.
Vědmák - tady mám jednak problém s tím autorstvím, a mírným "parazitováním na pověsti", jednak s tím, čím se vlastně liší od Hraničáře, a s tím, z čeho má tahle podivná věc vznikat. Z Bojovníka, nebo z Lovce? Je to třetí postava typu "silný mlátič".
Šaman - jasná konkurence Hraničáře a Druida. IMHO mnohem vděčnější, než Druid - mohl by se klidně domluvit i s městskými krysami nebo psy. Opět nevím, z čeho vzniká - logicky mi to vychází jako třetí pokračovatel Lovce a Druida radši zapomenout.
Zvěd - další úplně nejasná postava. Takový Mangudai, nevím, zda pokročilý Kejklíř (ale proč by měl začít jezdit na koni...?), Válečník, nebo co vlastně. Superman mnoha profesí, které k sobě moc nepatří.
Čaroděj - ten je úplně jasný, leč minule byl moc silný. Což by se mělo vyřešit.