Colombo: Ale vůbec ne. Jen si nesmíš podzemní architekturu představovat stejně jako tu nadzemní.
Pokud bys vzal nějaký jeskynní komplex (třeba postupně utvořený za staletí stále klesající podzemní řekou), tak máš hned ideální základ. Postupně vytěžený důl (nebo důl, kde se těžba už přesunula někam hloubějc/dál) by byl také solidní základ.
Město by bylo tvořeno především chodbami, v nichž by se nacházely jednotlivé příbytky. Na několika místech u větších křižovetek by vznikla náměstí (3D náměstí, samozřejmě - klidně vytažená do výšky, různá schodiště, ochozy...), pouze centrální části města by byly tvořené nějakými halami nebo dómy (s největší pravděpodobností by to byly původní jeskyně, postupně rozšířené a upravené).
Světlo by se dalo snadno získávat buď z nějakých olejových lamp (v podzemním městě si snadno dokážu představit systém olejových kanálků které rozvádí automaticky olej po celém městě), pokud by jsi měl v okolí města nějaký zdroj (ropu? zemní plyn?), což by vyžadovalo pouze rozumný systém větracích šachet... nebo by jsi mohl použít světélkující rostliny (plus lampy tam kde bys chtěl fakt hodně světla), pokud by město patřilo nějaké rase uzpůsobené životu pod zemí (pajzlové) tak by Ti toho světla mohlo stačit i relativně (sakra hodně) málo. Pokud by město bylo blízko povrchu, tak by se daly použít i osvětlovací šachty se spoustou zrcadel, uznávám, že to už by bylo divočejší, ale ve světě kde můžeš zrcadla zpracovávat aspoň trochu alchemickými postupy naprosto v klidu.
No a potrava... by se dala pěstovat na povrchu. Nebo by tam mohla být umělá jezírka jako sádky pro ryby, co se živí nějakými snadno sehnatelnými chaluhami. Plantáže různých hub... Hlubinná města by musela pracovat s trochu odlišnými zdroji, ale i to by se dalo - nikde není psáno, že město musí být obklopeno tvrdou žulovou skalou (naopak mi přijde smysluplné, aby v tvrdé skále byla třeba jen část města...), takže tam mohou být natvrdo plantáže něčeho co nepotřebuje světlo (nebo příliš mnoho světla - zase, nějaké houby a podobné blbosti) plus ty sádky plus třeba žižalo-krtčí farmy...
(heh, jak cool by se trpaslíci dali popsat, kdyby se někdo nesnažil jen opsat stereotyp a místo toho se trochu zamyslel...)
Jako netvrdím, že by to bylo nějak extra snadné, ale koncepčně to není neproveditelné. Kdyby se nějak ospravedlnilo, že se do těch hloubek ta rasa vydala (nějaké démonické nebezpečí na povrchu v dávných dobách?) tak to je už jen otázka přemýšlení o problémech a řešeních.
A ano, Tvoje představa města napůl pod zemí a napůl nad zemí z vytěžené skály také není špatná - dá se to napojit i historicky: nejprve trpaslíci žili na povrchu, pak přišlo Zlo a oni se začali schovávat napůl v zemi, když Zlo vygradovalo, tak zalezli hluboko pod povrch a později se zase z části vrátili, ale jako exrtémně schopní horníci a kameníci s neskutečně dlouhou tradicí v těchto řemeslech (kurva, proč je ve fantasy rasovej bonus? Stačil by kulturní - trpaslík má bonus na zvolené řemeslo a hornické práce, protože kurňa od narození žil obklopen hornickými pracemi a rodovým řemeslem, takže i když se mu nevěnuje, tak sakra něco pochytil... bylo by to IMO i víc kchůl) pro ně bylo prostě přijatelnější zůstat alespoň z části pod povrchem a udělat nadzemní části svých měst kompaktní, ucelené, podobné podzemním labirintům. A navíc mají v rasově-kulturní paměti stále vzpomínky na ono Zlo, legendy o jeho návratu pověry, historii staletých válek i v podzemí, takže jim takovéhle hezky bránitelné místo přijde prostě mnohem příjemnější, než jakási směs pálené hlíny a dřeva uprostřed pláně, ze které v případě potřeby není úniku.