Dobře, x3 je přehnané, x1.5 nebo x2 fungovat může dobře. To, že se tím změní náročnost soubojů a "hard" budeš muset nastavovat trochu jinak je pravda - na druhou stranu to je v důsledku pravda v jakékoliv úpravě, zejm., pokud máš encoutnery hodně rozdílné (např. přidat konstantní +dmg enemákům a postavení "hard" encounteru s hromadou slabších nepřátel povede taky k dobrému masakru).
Základní problém 4e co se týče délky soubojů je a) délka herního kola (než kolegové odehrajou zbytek kola a na mě je znovu řada, stihnu si udělat kafíčko) a b) hrozná výdrž obou stran (měřeno v HP a vlnách). Pokud chceš souboje zkrátit, jedno z toho musí jít pryč. Herní kolo moc nezkrátíš, protože všechny ty různé akce a reakce a bonus akce atp. jsou zakotvené hluboko v systému, takže musíš měnit výdrže.
A v tu chvíli máš samozřejmě několik cest. Plošné zvýšení dmg je jedna. Snížení HP enemákům a bonus k jejich dmg je druhá. Oba tyhle způsoby nutně povedou k nerovnováze "základního" nastavení encounterů v určitých konstelacích. Ten můj způsob bude krutej v momentě kdy postavíš encounter proti pár silnějším potvorám nebo proti jedné silné potvoře s area effectama. Ten Tvůj bude krutej v případě encounteru s vysokým počtem slabších enemáků. Navíc dvojité zásahy.
Matematika 4e je docela komplikovaná a bohužel ne úplně flawless.
Radit abys měl v družině dva strikery... jako možná funkční, ale dost křivě záplatový popravdě.
Naprosto upřímně - pokud někomu nějak moc vadí délka souboje ve 4e, pak mám trochu pochybnost, že se pro dotyčného 4e hodí, protože 4e je celá designovaná tak, aby právě encountery různého typu protěžovala a dělá z nich "The Event". Encounter kterej je ve 4e na 2h hry jsem v jiném systému schopnej - a teď naprosto bez legrace, natvrdo jsem to zkoušel - zvládnout i za 20 minut (1/6 času) (a pořád to je zábavná scéna). V podstatě koho znám že jede 4e, tak jede 4e s tím, že ho právě ty souboje atp. baví. Koho nebaví, přešel jinam.
Což mě napadlo, že sem idiot, že sem zmínil DnD a PF, když samozřejmě pro přechod od 4e jinam jsem měl v první řadě zmínit především 13th Age, což je systém, kam většina čtřkařů co znám emigrovala a považují ho za další krok "čtyřkové" evoluce.