Gurney: Rozhodne bych nechtel delat edition wars.
Ja si myslim, ze mas pravdu. Dokonce bych rekl, ze s tebou skutecne souhlasim, v tom ze nema smysl ve 4ed zkouset delat "boj jako valku". Protoze na to 4ed neni postavena. Muzes hrat valecnou kampan a pouzivat ostatni nastroje, ktere ti dava - skill challenge a ritualy (a jejich martial obdobu) na to, abys "vyhral" valku. Ale samotne souboje, pokud k nim dojde a nebudou vyreseny nejaky skill checkem, by mely byt "boj jako sport".
A ano, ja jsem presne ten typ cloveka, ktery si souboje radsi odehraje jako "sport", protoze to je to, co ja hledam. To je to, co me hrozne stvalo na 3.x, kde jsem ani po nekolika letech nedokazal presne odhadnout, co se bude v souboji dit. A stvalo me to. Mozna by me to nestval, kdybych byl ochotny delat velkou pripravu s mapama, presne poresenyma priserama a tak. Jenomze, kdyz jsem to delal, tak me to stalo hrozne moc casu. A pak ta prisera odesla po jednom Save or Die efektu. Prisera na jejiz tvorbe jsem stravil treba hodinu. A jindy jsem proste vzal obycejneho mooka z Monster Manualu a protoze se hraci rozhodli, ze na nej nebudou plejtvat jeden z tri Save or Die efektu, ktery meli k dispozici, tak z toho byla otravna bitva na hodinu nebo vic.
Tahle disproporce - straveny cas pripravou a casove vyuziti pripravene veci me natolik odradilo od DnD 3.x, ze jsem se zarekl, ze ho nikdy hrat nebudu. Nebo minimalne nebudu DMovat. A samotne hrani jako postavy jsem si malem zkusil tesne pred prichodem DnD 4ed, kdy jsme s kamosem, ktery to chtel DMovat tak tezce house-rulovali hru, ze uz nevypadala jako DnD.
Je to proste tim, ze jako foreverDM si ja vybiram, co chci a nechci DMovat a po neustalem zklamavani se 3.x jsem prichod 4ed a jeji "boj jako sport" privital s nadsenim.
A po nekolika letech hrani DnD 4ed musim rict, ze jeste porad nejsem vyhorely a znechuceny systemem, na rozdil od podobne situace predtim. Nevyhlizim Next jako spasu, vubec nekontroluji updaty, neresim zmeny, nectu clanky z playtestu. Protoze me 4ed vyhovuje a libi se mi. Nevidim duvod, proc menit system. Ano, hraji v soucasnosti oWoD, nWoD, DnD 4ed a budu zacinat SR (ten posledni je myslim 4ed, ze?) jako postava a planuji udelat nejakou kampan "play-by-post" temer free form, takze je to mozna tim vetsim rozhledem, protoze nejsem nuceny pouzivat jeden system porad dokola.
Ale na dungeon crawl budu pouzivat DnD 4ed. Jedine pokud Next udrzi veci co se mi libi na 4ed a pritom mi jako DMovi da do ruky nove dobre nastroje. O tom to pro me hlavne je - pokud mam hrat bojovou hru, tak musim mit dobre nastroje. A to mi podle me 3.x nedala. Nikdy jsem nepochopil, jak jsou v MM postavana monstra, nidky jsem nenasel presnou mechaniku, ktera by mi poradila, jak to mam delat. Ano, pochopil jsem z toho co jsem nacetl a jak jsem hral - proste se to ma tipovat. Naplacat dohromad zivoty, savy, ACko, utoky, ability, kouzla, mozna i skilly. A doufat, ze to bude nejak fungovat. A potom prileti Save or Die efekt a cela tva prace je fuc jednim mavnutim ruky kouzlenika, ktery ani nezvedl svoje znudeny oci ze Spell Compedia.
Pro me to je konecne - spatne nebo zadne nastroje pro Dungeon Crawl? Nebudu hrat. A na jiny druh hrani existuji systemy, ktere jsou lepsi.