Corvus: Ano, tu větu jsem četl i v Bifiho postu a někdo by si za ní skutečně chválu nezasloužil, zejména proto, že nás připravil o pokračování. Celé to zní takto:
PHB, s. 18-19 píše:
D&D is a roleplaying game but not necessarily an exercise in improvisational theater. Sometimes, the role you play is defender or leader—the character you’re playing is engaged in combat and has a job to do so that your team comes out victorious. Even in combat, though, you can interject bits of personality and dialogue that make your character more than just the statistics on your character sheet.
Podtrhuji, že slovo občas implikuje, že většinou je to jinak a dále, že hned v další větě (v té, o kterou nás Bifi připravil, aby tak úchvatně vypointoval ten svůj příspěvěk) se dozvídáme, že naopak bychom měli v boji zapojit osobnost postavy a dialog, aby to nebyla jen suchá statistika. Prostě jak jsem říkal, účelově vytrháno z kontextu. Upozorním i na další pozoruhodné pasáže, když teda jsme teď v módu výměny citací.
PHB, s. 18 píše:
Your character is more than a combination of race, class, and feats. He or she is also one of the protagonists in a living, evolving story line. Like the hero of any fantasy novel or film, he or she has ambitions and fears, likes and dislikes, motivations and mannerisms, moments of glory and of failure. The best D&D
characters blend the ongoing story of their adventuring careers with memorable characteristics or traits.
Stále příliš wargame? Zkusme tohle...
PHB, s. 8 píše:
You can make these decisions based on your character’s personality, motivations, and goals, and you can even speak or act in character if you like.
No ano, ta hra tě nenutí to dělat. Hrůza. A ještě z trochu jiného soudku, ukažme si, jak hra operuje i s jinými pojmy, než překonávaní překážek. Za domácí úkol si můžete nastudovat, která "kreativní agenda RPG" to jako je...
PHB, s. 9 píše:
Between encounters, your characters explore the world. You make decisions about which way your character travels and what he or she tries to do next. Exploration is the give-and-take of you telling the DM what you want your character to do, and the DM telling you what happens when your character does it.