Lidi, tohle je jak flame windows vs linux apod. na IT forech. Vy uz se lidi hadate jen z principu, ze proste musite odmitnou post toho druheho. Ad ban = nevidel jsem tu od Fritze jediny post, ktery by si ban zaslouzil. S jeho prvnimi posty dokonce z vetsi casti souhlasim, chyba je, ze se nechal zatahnout do chaoticke osobni polemiky s Alnagem kde uz nejak ztraci prvotni konzistenci a jasnost. Alnag se taky z normalni oponentury stal zatatym odpurcem samotneho nicku Fritzs. Sorac, ale uz to tak fakt vypada, o co vlastne porad jde? Neverim, ze proste nevidite, co ten druhy chce rici.
- Fritzs: ano, 4e je z 90% o boji, a me taky vadi pojmenovani a zduvodneni mnoha powers a featu, jsou casto vystrizene z kreslenych superhrdinskych serialu, az to buci. Ale pokud si uvedomis, ze jsou to jen nalepky na baliccich bonusu a ze ve 4e je proste jednotna mechanika pro "bojova cisla" a veskere rozdily se resi pomoci powers a featu, tak to smysl dava. No a skupina s fantazii si poradi s non-combat vecma tak jako tak. 4e vypada aspon "rychlejsi" a s mene listovanima. Jenze to se bohuzel zmeni s dodatky.
- Alnag - co bys delal ty, kdyby DnD proste zmizelo? Ja bych proste hral FATE, GURPS, Wampira, proste bych si neco nasel a siril to dal. Tenhle styl her je prastary a Gygax ho urcite nevynalezl, ostatne to nikdy netvrdil. Na DnD proste nic nevisi. To je stejne nesmyslne prohlaseni, jako rici, ze kdyby padl Microsoft, tak prestanou existovat osobni pocitace. 4e je proste jen dalsi hra. Zadny zazrak se nekonal, je to proste jen dosud "nejrychlejsi" DnD, takovy Chainmail o par generaci dal. Osobne se mi vic libi FATE, ale 4e nevypada, kdyz ignoruju nebo prejmenuju obcasne cartoon-like demence, taky nijak spatne. V den, kdy by zmizelo DnD by vyskocilo tisice pohrobku a alternativ volne na netu a drive ci pozdeji by se neco chytilo. Ne, RPG by nezmizely. Nabozna ucta neni na miste.
Osobne mam proti 4e po precteni jen jedno - Ocekaval jsem, ze tam budou mechaniky na vytvareni mechanik, proste pravidla, jak tvorit libovolne powers, classy, spelly. To by ovsem eliminovalo podstatnou cast doplnku, ktere by se uz zabyvaly jen a pouze lokacemi a "fluffem", coz by se mi libilo, ale chapu, ze se na tom tak nevydela. Bojim se tedy, ze pocatecni jednoduchost a eliminace prilisneho listovani vezme rychle zasve pod naporem neprehledneho mnozstvi doplnku, tak jako u 3 a 3.5 edice. A tedy se uz ted teste, ze za nejakych 6 let se tu sejdeme znova nad polemikou o 5e.
píše:
QuentinW: Alnag nema pravdu - ja prisel pres Tolkiena , hru Dungeon Master, Black crypt a Lone Wolf gamebooky! A k DnD jsem se dostal vyhradne proto, ze existovaly hry Eye of the Beholder a Dark Sun s manualy, ze kterych se velka cast ADnD 2e dala odvodit, a jednoho dne jsem zahledl ve vykladu Dark Sun prirucky "Dragon Kings" - a neodolal jsem, kdyz jsem videl povedoma loga a muj oblibeny Athas... Kdyby existoval PnP system, jaky pouzival Dungeon Master nebo dalsi pocitacove RPG starych casu, tak dosud hraju ten. A tak to je porad. Kamaradi mych deti se k RPG dostavaji vetsinou tak, ze hraji pocitacove RPG a pak jim nekdo rekne, ze se to da hrat taky u stolu a s mnohem vetsi volnosti a privede je na sesnu. A pak zalezi na DM, jaky zvoli system. Tem novym je to naprosto jedno, pokud to trochu pripomina styl jim znamych her. A to by mohla byt odpoved na to, proc 4e vypada tak, jak vypada.