Teda, jsem rád, že jsem našel diskuzi k D&D 4 edici, protože jsem si před pár týdny koupil právě tyhle pravidla a zajímaly mě názory ostatní lidí co si o nich myslí. Přesto po prvních 30 stránkách sem raději přestal číst, protože to ve mě vzbuzovalo cokoliv, jen ne chuť si je zahrát, i když jak jsem tak koukal na posledních pár stránek, tak se buď vytratili tyto názory anebo ti co je měli, ale to je jedno.
Taky bych rád napsal svůj názor, který je však zatím neherně podložený a vyplývá jen z toho, co jsem zatím vyčetl z příruček. Nebudu hodnotit žádnou grafickou a estetickou stránku příruček, protože na to jednoduše nemám a protože oproti příručkám DRD (alespoň edice 1.5, DRD+ je na tom líp) je to naprosto jiná kategorie.
Vyrůstal jsem pouze na DRD a DRD+ a dvakrát jsem měl tu zkušenost s D&D3.5e, která mě dost nadchla, už jenom kvůli tomu, že se jsem se s ní setkal u počítačových her jako Baldurs Gate I a II a podobně. No a když jsem dostal možnost koupit si tyhle pravidla, řek sem si paráda. Sice jsem původně chtěl koupit edici 3.5 jenže ta už v žádném knihkupectví (v americe) nebyla k dispozici(stále preferuji osahat si to co si kupuji, před internetovým kupováním, občas bohužel), a slyšel jsem pár vět o tom, že 4e není dobrý nápad. Přesto jsem si řekl no a co, dám jim šanci.
Když jsem se po 3 hodinové procházce vrátil do svého obydlí obtěžkám 4 novými knihami, byl jsem celý nedočkavý až je otevřu a přečtu si skvělého se v nich ukrývá. Asi po půl hodině listování PHB1 jsem byl zděšený, co že se to stalo, to není to co sem si vůbec představoval a pomalu se proklínal za ty vyhozené peníze. "Vždyť co to udělali s klerikem, žádný healer, životy přibývají naprosto divně, mnich taky nikde k nalezení, skilly zjednodušené, no to je asi spíš dobře, ale co se stalo s multiclassem? Jenom dvě stránky, co to má být?". Ale když už sem za to ty prachy dal, tak s tím něco udělám a při neznalosti těchto stránek jsem se pustil do svého amatérského překladu, ať aspoň vím co kdo umí na 1. úrovni a přibližně proniknu do pravidel.
Tak po týdnu už jsem se dostal z prvotního šoku a říkal si, že to nemusí být tak špatné. Po měsíci, kdy už jsem si pročetl oba dva PHB a MM i DMG jsem začínal být i docela natěšený na to, až si zahraju. Vzhledem k tomu, že neznám předchozí pravidla D&D je to pro mě posun k něčemu novému, lepšímu a neohranému.
Přesto mi pář věci nelíbí jako výše zmiňovaný multiclass (zdá se mi takový nijaký, dost ochuzený oproti předešlé edici), vždy pouze 1 útok za kolo, pokud nějaká schopnost neřekne jinak (chudák válečník, říkejte si co chcete, ale 4 útoky za kolo 2 zbraněmi, to má svůj určitý půvob zvlášť když je to srp a kladivo :-D), původně se mi i zdálo, že umět 1 schopnost ze 4 je pekelně málo, ale tento názor začínám pomalu měnit. Všeobecně jsou to všechno pouze maličké mouchy, které celku zas tak neublíží a postupně se s nimi člověk vypořádá.
Co se týče DMG tak takhle příručka mě vážně nadchla, jako začínajícímu DM, který zatím nevedl moc dobrodružství mi rozhodně pár rad přišlo vhod, i když už jsem je třeba dříve slyšel, ale nikdy neviděl nikde napsané a opakování je matka moudrosti že :-). A MM je příručka, která je vážně použitelná, protože co si z DRD dokážu vybavit, tak většina monster se musela různě upravit aby byla vhodnými protivníky pro družinu. Na druhou stranu bylo jednodušší vytvářet si vlastní monstra, ale tady to, myslím, nějakou dobu nebude potřeba.
A jinak co tu probíhalo ohledně kupování si miniatur a nutnost čtverečkovaného papíru a o tom jak je to strašně všechno o boji a RP to odsouvá daleko do pozadí. K tomu mám jen pár věcí. RP nezáleží na pravidlech, ale na lidech co hrají a na taky dost na DM aby v tom hráče podporoval. Pravidla jsou prostě jen volný návod, bez kterého občas neobejdete, ale rozhodně nejsou proto aby omezovala. Myslím, že něco takového už tu bylo dříve řečeno, ale mnohem lépe. Nikde v příručce jsem nenašel větu typu, kašlete na RP hlavní o co tady jde je boj (já vím je to přehnané, ale takhle jsem to z mnoha příspěvků pochopil). Hraju tyhle RPG protože mám šanci hrát za někoho jiného a chci si taky tu postavu roleplayově užít ovšem abych si to pořádně užil rád si taky zabojuju, abych viděl, co moje postava dovede, možná jsem příliš jednoduše založený, ale tak to prostě je a boj je pro mě neoddělitelnou součástí RPG. No a ohledně těch miniatur, papír si vytisknu, nakreslím na něj prostředí, nějaký barevný kamínky či něco podobného seženu a může se hrát. A přinejhorším se to dá i bez tohoto, i když by to byl asi dost velký záběr na DM a na hráče aby si to dokázali představit a věřím, že markování by v tomhle dělalo nejspíš dost chaosu, ale dokážu si to představit a možná bych to i zvládl. Jenže pro zjednodušení a lepší přehled si myslím, že sehnat si těch pár věcí není zas takový problém.
No, koukám, že jsem se nějak rozepsal tak to raději ukončím a omlouvám se za jakékoliv hrubky, které jsem tu nasekal, holt si to moc nekontroluju. A naposled ještě taková otázka k tvorbě postavy. Necháváte hráče rozdělit si k vlastnostem oněch 22 bodů, které jsou doporučeny nebo jim dáváte k dispozici pár bodů navíc. Protože mi přijde, že když si nahážu postavu kostkou, tak mi vyjdou příliš často mnohem (někdy i o dalších 20 bodů) lepší statistiky.