Dva rody souperi o trun

Vsem lidem, hram a kniham, kde kradu jmena se hrooozne omlouvam. Text dole je takovy nastin situace, ktera by byla na pozadi moji hry. Do vyvoje by mely postavy moznost v pripade zajmu zasahnout. Nejde mi o simulaci reality, nechci z toho delat hru o truny. Staci mi, kdyz tam bude lehky, uveritelny nadech, ktery v hracich vyvola pocit,ze svet neni koule okolo postav, ale ze v pozadi se tvrde bojuje o moc.

Kampan by mela jakoby 3 slupky.

1. questy souvisejici pribehy postav a druziny
2. mensi questy, do kterych se postavy muzou nechat zatahnout, zatimco pracuji na 1
3. v pozadi soupereni dvou rodu o trun, kdy bude zalezet na ambicich postav a chuti hracu, jestli a jak zasahnou.


Edward III.

Za jeho vlady kralovstvi prosperovalo, rozvijel se obchod, remesla. Povstani byla vzacna a vzdy prehledne potlacena. Lid byl spokojeny a zeme bohatla. S pribyvajicimi roky kral zacal verit, ze by mel svou vladou oblazit i okolni zeme. Jeho nevlastni bratr Ulric jej v tomto podporoval a jeho naseptavani se promenilo v utok na sousedni kralovstvi. Vystrojit flotilu bylo nakladne, pres velke ztraty se podarilo vylodit. Pozemni bitvy sly stejne spatne jako namorni. Zdanlive bezedna pokladnice se nakonec vycerpala a rise zustala v troskach. Edward III. neunesl svuj neuspech a zesilel. Ulric se prohlasil za lorda Ochrance (rise) a zmocnil se vlady, dokud se kral neuzdravi.

Edward III. mel sedm synu, dva neprezili porod. Nejstarsi, princ Victor, padl v bitve u Tarlois. V poradi druhy, nejstarsi zijici syn, sedmilety Cedric musel zustat v Ehbu jako zaruka, ze se agrese nebude opakovat. Kdyz mu bylo dvanact, sileny kral jej nechal vinou Ulricova naseptavani vydedit a vydal dekrety, ktere ho zbavuji jakehokoli naroku na trun a dedictvi. Pak zde jsou dvojcata Eric a Tjuri, oba v porucnictvi stryce Ulrica. Sance, ze nejmladsiho syn Oren, dosahne na trun byla miziva z byla pro nej zvolena cirkevni draha.

Kralovstvi Ehb se spokojilo s vitezstvim, pomerne nizkym odskodnym 75 000 Korun jednorazove a pote kazdy rok 50 000 Korun.

Corwinu prakticky vladne Ulric, ktery je velmi neobliben jak mezi slechtou, tak prostym lidem. Slaby kral znamena, ze se dari lapkum a podobnym nekalym zivlum. V pripade Edwardova uzdraveni, by jej musel Ulric odstranit a dosadit na trun Erica. (Preskakujic Cedrica a jeho linii).

Cedricovi se za morem dari, je jak inteligentni, tak zrucny se zbrani. Brzy se stava rytirem, prvni vojenske uspechy vyusti v prizeneni se do vyznamne Ehbske slechticke rodiny d´Val. Lide okolo nej citi prilezitost a snazi se s nim manipulovat. V pripade, ze by ziskal dostatecnou podporu a moc, mohl by se pokusit narokovat si Corwinsky trun.

Obe zeme sest let devastuje Cerna smrt, mor, ktery o zivot pripravi tretinu populace.

V teto dobe zaciname hrat. Corwin, kdysi pysne a mocne kralovstvi v cele se silenym kralem, ktery je pouhou figurkou v rukach sveho nevlastniho bratra. Zeme je zadluzena, populace zdecimovana. V lesich jsou lapkove, casto jde o mistni pany, kteri misto aby sve poddane ochranovali na nich parazituji. Septa o revolte. Rytiri uz nejsou verni krali, ale namisto toho se zdruzuji pod prapory jednotlivych slechticu. Ti mezi sebou souperi. Ve vzduchu je citit blizici se konflikt a kazdy se na nej snazi pripravit.

Ehb je v lepsi financni situaci a trun je v pevnych rukou silneho krale. Stale cim dal vice oci se obraci k mori. Je jen otazkou casu, kdy slabost sousedni zeme da udalosti do pohybu. Vzhledem k extremni neoblibenosti Ulricovy vlady, vseobecne nespokojenosti a celkove tragickeho stavu zeme by s dostatecnou podporou lid vital Cedrica jako spasitele. Cast slechty by se pridala na jeho stranu a nasledovala by vlekla valka, kdy by se stesti stridave priklanelo na obe strany. Takovy konflikt mezi dvema soupericimi rody by mohl klidne trvat 30 let, coz by davalo dostatek prostoru pro nekolik kampani.

NPC:
Edward III. - prez sve silenstvi je stale oficialnim kralem Corwinu.
Ulric - lord protector, ochrance rise, zastupuje krale dokud se jeho stav nezlepsi
Cedric - v pripade smrti sveho otce by mohl zpochybnit pravost sveho vydedeni a narokovat si trun
Eric a Tjuri - dvojcata, Eric je o par vterin starsi. V porucnictvi Ulrica.
Oren - mnich

Kralovstvi
Corwin
Ehb

OK, takovej muj prvni pokus timto smerem, jsem zvedavej jak to bude (ne)fungovat pri hre.

Update:

Elizabeth Corwin
Zemrela pri porodu, její smrt Edwarda težce zasáhla.

Cedric Corwin 14 (vyděděn, žije v exilu), Tjuri a Eric 12 (jsou k nerozeznání, dokončují za sebe věty), Oren 9 (klášter), Elise 5

Edward má několik nemanželských dětí, ale vyjma anonymních peněžních darů se k nim nehlásí. (Dokud nebudou potřeba pro hru).

Quest seeds:

Skandál u dvora, zahýbá šlechtična manželovi s jedním z jeho rytířů?
Spory dvou rodů má ukončit svadba jejich dětí. Vzniklé spojenectví se nehodí třetí straně.
Otrávená hostina.
Osvobození šlechtice v zajetí nepřátel.
Ochrana šlechtice ohroženého magií.
Bitva prohrána kvůli zradě.
Bitva rozhodnuta jediným soubojem.
Žoldnéřská kumpanie went rogue.
Královský turnaj ve kterém jde o něco víc.
Za Ulricem (králův nevlastní bratr, který uchvátil trůn) stojí ještě někdo jiný.
Církev
Slabí nepřátelé mají mocné přátele.
Napsal: Element
Autorská citace #1
28.5.2014 11:55 - Element
Kdo tam vidi zprznene valky ruzi vidi o kterych jsem si vcera zbezne cetl, vidi spravne. Vzhledem k tomu, ze to je hra pro me a moje neexistujici hrace snad nevadi, ze se nesnazim o prehnanou originalitu. Originalita je stejne overrated, viz. Dragon Age a obracena mapa evropy, nebo York/Stark vs Lancaster/Lannister apod. Klise mi nevadi, mam je rad.
Autorská citace #2
28.5.2014 11:59 - Quentin
lol, Korvin a Ehb jsou i na mojí mapě :D Jsou to takový populární jména. Ehb jsem slyšel v Dungeon Siege a Korvin na více místech, naposled asi Underworld.
Autorská citace #3
28.5.2014 14:20 - Sparkle
Tenhle typ zápletek miluju, jednu mám taky, bohužel zůstala uvězněna v útrobách padlého rpgf :( můžu aspoň sepsat elaborát, jestli chceš, třeba si z toho něco vykradeš.
Autorská citace #4
28.5.2014 14:25 - Vrabcak
Sparkle píše:
můžu aspoň sepsat elaborát, jestli chceš, třeba si z toho něco vykradeš.
No jasne, rad :)
Autorská citace #5
28.5.2014 15:44 - Sparkle
Autorská citace #6
28.5.2014 17:49 - pipux
Vrabčák píše:
Kdo tam vidi zprznene valky ruzi vidi o kterych jsem si vcera zbezne cetl, vidi spravne.

Válku růží? Ne nutně - stačí hrát Europu Universalis :) . War exhaustion je nepříjemná věc, nízká legitimacy taktéž :)

Mě se to příběhovně docela líbí, až na tohle:
Píše:
Vystrojit flotilu bylo nakladne, pres velke ztraty se podarilo vylodit. Pozemni bitvy sly stejne spatne jako namorni. Zdanlive bezedna pokladnice se nakonec vycerpala a rise zustala v troskach. Edward III. neunesl svuj neuspech a zesilel.

(protože ten král musel být asi úplně blbý, nikdy neválčící, a/nebo pod vlivem špatných rádců, jak uvádíš)

Obecně, tyhlety globální pohledy zvrchu jsou moc fajn, když se zvládnou - ponechávají v sobě tolik příběhového potenciálu. (Válečnou) politiku od renesance do doby bilaterálních smluv lze navíc chápat jako dobu čekání na nerovnováhu - když v některé ze sousedících zemí nastane destabilizace, a daná země není jištěná pakty s jinými zeměmi, tak si prostě jako správný vypočítavý vládce půjdu něco dobít, a přilepšit. Jen musím kalkulovat se všemi okolními možnostmi (vládci, událostmi, rezervami), abych nakonec z konfliktu vyšel vítězně ... protože jinak opravdu nemá smysl konflikt započínat. Mít formální důvod pro započatí války se také hodí :)

Vrabčáku, vlastně jsem uvažoval o podobném příběhu na rozvinutí - měla v něm figurovat slušně bohatá, mocná říše, a její dobyvačný král. Král si měl vést dobře, expandovat, a ukrajovat z talíře sousedům; v pozdějších letech své vlády by ale král pořádně zesenilněl, své mocenská ambice by přehnal takovou měrou, že by to říše nemohla ustát ... a nyní, v současnosti, je králi 80 let (!), jeho jediný syn je vyděděný zvrhlík/úchyl/psychopat, a říše praská pod tíhou dobytých území, která nelze reálně vojensky ani administrativně udržet. Rebélie, spálené země, žoldáci, a političtí oportunisté. Prostě overextension jak má být :)

Sparkle píše:
Tenhle typ zápletek miluju, jednu mám taky, bohužel zůstala uvězněna v útrobách padlého rpgf

A jestlipak si zálohuješ taková data (vždy, a všude -- když jsi tam měla svoji vlastní, obsažnou "Tauril" sekci)? By mě teda opravdu zajímalo, kdy bude této RPGf aféře konec //tyhle aféry každého jen otravují ... :)
Ještě teda mrknu na to tvoje ...
Autorská citace #7
28.5.2014 18:17 - pipux
Ještě toto: těch postav, které se tam mezi sebou odehrávají (ve Vrabčákově, a zvlášť ve Sparklině), ono jich je moc. Kdo komu co nenávidí, miluje a tají, v tom se fakt ztrácím.
Někam ty vztahy znázornit, do diagramu, to by nešlo? Třeba takto?
Autorská citace #8
28.5.2014 18:37 - Sparkle
Takovýhle shrnutí budou vždycky suchý a plný jmen, s tím se podle mě moc dělat nedá. Šťávu tomu dodají ta jednotlivá dobrodružství. Já chci počkat, jestli se rpgf zmátoří. Pokud ne, můžu všecka ta dobrodružství naházet třeba sem (mám to zazálohovaný asi až na jedno a půl).

Jednu mapu vztahů jsem dělala k jiné lokalitě: https://drive.google.com/file/d/0BxAIYEwnv05kbHZrUmp3bWJfV1k/edit?usp=sharing

Ale taky, přijde mi že bez těch dobrodružství to není vončo.
Autorská citace #9
28.5.2014 18:59 - pipux
Jé, díky za parádní mapu vztahů. Kdybych měl rozehrávat svoje přirozené, despoticko-mocensko-intrikánské tendence, pak bych hned věděl, že jako první má přijít pod nůž slečna Kristina De Garmo ;)

Že to bez dobrodružství není ončo, o tom to snad bublá nějaká diskuze hned vedle ( -> že je parádním skillem vypravěče to na hráče tak narafičit, aby mu tito sloužili jako crowdfundingoví novelisté).
Autorská citace #10
28.5.2014 22:26 - chrochta
Dva postřehy.
1) Edwardova manželka - mohla zemřít při porodu; jinak by zřejmě chtěla mluvit do osudu svých dětí (i když Cedrik nemusí být nutně její). A její smrt mohla být onou příslovečnou poslední kapkou do poháru Edwardovy příčetnosti (viz. španělská královna Johana Šílená, matka Karla V. a Ferdinanda I.).
2) kolik je princům? Cedrik je už zřejmě plnoletý, ale o kolik jsou mladší jeho bratři?

A ne, tohle vůbec nemusí být Válka růží; něco dost podobného probíhalo i u nás za třetí generace Lucemburků nebo ve Francii v 15-16. století.
Autorská citace #11
29.5.2014 07:51 - Vrabcak
chrochta píše:
A ne, tohle vůbec nemusí být Válka růží; něco dost podobného probíhalo i u nás za třetí generace Lucemburků nebo ve Francii v 15-16. století.
Tak to jsem si trochu oddychnul. Nepredpokladam, ze bych to hral s nejakyma history buffama. Zkusim neco nacist na ty obdobi, co jsi vypichnul. Teoreticky pro to moje hrani/kampan by stacilo nejaky kratsi obdobi cca 30 let, kdy si rozvrhnu ty udalosti, jak by se bez zasahu postav vyvrbily. Pak bych to nechal bezet v pozadi a v pripade potreby z toho cerpal quest material.

chrochta píše:
2) kolik je princům? Cedrik je už zřejmě plnoletý, ale o kolik jsou mladší jeho bratři?
Nemam to uplne vykoumany. Co by podle tebe byla nejzajimavejsi varianta? Jedinny nad cim jsem premyslel, ze by mohli byt trosku zvlastni, treba ze jsou k nerozeznani, lehce tepla dvojcata, dokoncujici jeden za druheho vety.

chrochta píše:
1) Edwardova manželka - mohla zemřít při porodu; jinak by zřejmě chtěla mluvit do osudu svých dětí (i když Cedrik nemusí být nutně její). A její smrt mohla být onou příslovečnou poslední kapkou do poháru Edwardovy příčetnosti (viz. španělská královna Johana Šílená, matka Karla V. a Ferdinanda I.).
Ano, mohla. Taky jsem tohle jeste nevykoumal. Pripada mi, ze zajimavejsi pro hru by bylo co nejvic NPC drzet na zivu. Mohla byt prohlasena za mrtvou, unesena a drzena na nejakym hradu?
Autorská citace #12
30.5.2014 10:45 - chrochta
Jo, to s hradem by šlo - nebo by mohl být namočena do nějakého skandálu (nejlépe cizoložství), odloučena od lože a stolu (pokud není možný rozvod, jedná se o jediné řešení) a uvězněna. Mimochodem, tohle je realita ze začátku 14. století, kdy "milující" sestřička Izabela, provdaná za anglického krále Edwarda II., zařídila svým třem švagrovým skandál, který je v lepším případě nastěhoval do klášterní internace a v tom horším smrt od rozzuřeného manžela. Ostatně, jen díky tomu si mohl Karel IV. Sličný později vzít za manžerlku sestru Jana Lucemburského, a kvůli "nelegitimitě" jeho nástupců z rodu Valois (ve Francii ženy dědit nemohly, kdežto v Anglii ano) propukla stoletá válka.

Co se týká Lucemburků, Karel mIV. po sobě zanechal tři syny a jeho bratr Jan Jindřich také. O vzájemné "lásce" Václava a Zikmunda je toho známo dost, o Václavově i zikmundově povaze taky; Jan Zhořelecký byl dlouho na straně Václava, dokonce ho v polovině 90. let vysekal z nějakého zajetí nebo tak něčeho, stal se správcem země a dokonce bratrovým dědicem - než ho Václav kopnul kamsi, a při cestě do Zhořelce se už v Lužici milý Jan na noc ubytoval v klášteře, a ráno byl tuhý jak prkno. O otravě se nepochybuje. moravští Lucemburkové byli rozhádaní taky: Jan Soběslav byl svými bratry z dědictví po otci vyplacen, a jelikož byl knězem, byla mu zařízeen nástup na post aquilejského patriarchy - kde se mu opět podařilo si proti sobě poštvat, koho mohl, a byl zde zavraqžděn. Prokop, který se prý nejvíce mpodobal ssvému strýci Karlovi, držel s václavem stejně jako on byl zradou zajat (zase Zikmund) a strávil ve vězení ještě delší dobu než Václav. Nakonec ho sice pusatili, ale 1405 umřel (zanechal po sobě nemanželského syna). Jošt nějakou dobu držel se Zikmundem, dokud ho Ryšavec hrubě nena.ral, pak přeběhl k Václavovi a stál za jeho propuštěním z vězení (bratříčka Prokopa ze stejného vězení nějak tahat nechtěl). Po smrti Ruprechta, římského vzdorokrále, se na nějakou dobu dokonce stal sám římským králem, ale ještě téhož roku zemřel (asi přirozenou smrtí). K tomu si připočti Nejprve spory Václava s Jenštejněm, později s panskou koalicí (včetně vraždy čtveřice jeho rádců na Karlštejně), sesazení Václava z úřadu římského krále "pro nečinnost" (na říšské události z vysoka...), papežské schizma (kvůli tomu došlo na reorganizaci univerzity a odvolání několika arcibiskupů), rozebíhající se reformní hnutí, silně nevhodný výběr rádců krále (můj oblíbený zikmund Huler to dotáhl z obchodnjího zástupce řezenské obchodní firmy Runtinger přes úřad podkomořího až na improvizovanou šibenici v sále Staroměstské radnice kvůli padělání pečetí na falešných dlužních směnkách), domácí odboj v Uhrách proti Zikmundovi podporovaný neapolskými příbuznými jeho první manželky a zvrzanou protitureckou křížovou výpravu, a máš lehce načrtnutou situaci posledních Lucemburků.

Věk princů mě zajímá z toho důvodu, jestli to jsou jen loutky v cizích rukách, nebo zda už "mají rozum" a mohou mít vblastní (politické) názory a stoupence - což by sě některým "ochráncům" nemuselo tak úplně líbit. Hlavně jde o Orena (sedmileté děcko odstěhované nedlouho mpo mporodu i s kojnou do kláštera?).

Jinak se podívám po nějaké zajímavé literatuře k situaci ve Francii na přelomu 14. a 15. století a později. To byla taky "výživná" doba (vraždy politických protivníků - a způsob, jakým byly obhajovány; vzestup a pád protektorů; piklení mezi Burgundskem a Anglií; propaganda...).

EDIT: Podívej se na časopis Historický obzor (zajímavý sám o sobě) a tady - http://biblio.hiu.cas.cz/ - si naklepej jméno Martin Nejedlý, abys věděl, která čísla a které ročníky vyhledat a číst.
Autorská citace #13
1.6.2014 23:07 - Gurney
Vrabčák: Vypadá to hrozně dobře a máš fakt promyšlený co a jak, ale upřímně, je to spíš základ pro vydatnou settingovou příručku než pro kampaň. Bál bych se že kdybys to fakt rozjel jako hru, uděláš pro to neuvěřitelný množství práce a v té hře se to buď vůbec nijak neprojeví (protože postavy budou řešit něco úplně jinýho, co se téhle vysoké politiky bude týkat jen velmi vzdáleně) nebo se to budou snažit řešit, ale utopí se v tom množství NPCček a jejich motivací.

Kenneth Hite někde v NBA psal o tom jak vyexperimentoval, že počet frakcí se kterýma PC interagují v jedný části kampaně neměl jít přeš čtyři, resp. že jak jdeš nad čtyři, začne ta hra být rozplizlá a minimálně někteří hráči se v tom přestanou orientovat, takže bych celý ten konflikt zájmů zkrouhnul takhle:

1) Ulric. Je trochu nuda že je to prostý všemi neoblíbený záporák, nechal bych ho jako neoblíbeného u šlechty (konečně než přišel on, mohla si za vlády chorého krále dělat co chtěla), ale oblíbeného u měšťanů a duchovních, dost možná i venkovských lidí (v té krizi není potřeba moc k tomu aby si ho idealizovali jako zachránce). A jeho svěřenci Eric a Tjuri poprvadě taky nemaj moc důvodů být proti němu, zvlášť pokud nemá Ulric vlastní děti, tak je dost pravděpodobné, že království časem přejde na někoho z nich (což by se jim v případě že se vítězně vrátí Cedric asi nepoštěstilo). A když strejda bude poskytovat různé důležité úřady a přihodí nějaké to zkonfiskované panství, může to být docela užitečné spojenectví. Aspoň prozatím.

2) "Loajální" šlechta. Moc nemusí Ulrica, buď protože byl starý král fakt hustý týpek a všichni ho žrali, ale spíš protože rychle zrušil tu anarchii (...ehm tedy vlastně sebral jim jejich "odvěké svobody", že jo...) co vypukla potom co král přišel o rozum a dost možná při tom pár šlechticům šlápl na palec. Nejspíš mají nějakého mluvčího (ať maj PC s kým jednat), ale ten je zvládne maximálně vyburcovat k nějaké akci ve společném zájmu, na to aby jim něco přikazoval nemá dostatečný vliv.

3) "Procedrikovská" šlechta. Občas volně půrochozí skupina s "loayjalisty", ale generálně má "členství" v téhle skupině smysl hlavně pro lidi, co mají nějaké příbuzenské svazky do Ehbu. Tak trochu idealisti, Ulrica berou jako uzurpátora a Cedrica jako kouzelného prince který vyřeší všechny problémy. A co je možná ještě důležitější, štědře odmění své věrné.

4) Ten chlápek co vládne Ehbu a vychovává si Cedrica coby "svého" krále. Cedric se z jeho vlivu jednou může a nemusí vymanit, každopádně prozatím Ehb potřebuje jestli má někdy získat trůn.

Pokud nějaká strana odpadne/začne být nedůležitá, dá se samozřejmě hned přidat nějaká ta odštěpenecká frakce nebo frakce úplně nová.

EDIT: mimochodem ta mind mapa co postovala Sparkle je výborná na sledování těchhle vztahů - máš to všechno na očích a můžeš do toho snadno zaznamenávat změny mezi NPC/frakcema - třeba když některá vypadne. Není špatný do té mapy zahrnout i hráčské postavy btw.

Píše:
Kampan by mela jakoby 3 slupky.

1. questy souvisejici pribehy postav a druziny
2. mensi questy, do kterych se postavy muzou nechat zatahnout, zatimco pracuji na 1
3. v pozadi soupereni dvou rodu o trun, kdy bude zalezet na ambicich postav a chuti hracu, jestli a jak zasahnou.

Přiznejme si barvu - ve chvíli kdy vymyslíš tohle všechno, nechceš hru o loserech co dělaj FedEx questy, vybíjej dungeony a nechávají velké věci mocným NPC jako na začátku každýho správnýho PC RPG. Chceš hru, ve které se tvoje příprava použije, namísto aby jsi ji musel dělat znova :D

Chápu že hráčská svoboda a tak, ale upřímně, když řekneš hráčům aby si udělali postavy mocných šlechticů a vymysleli si co všechno jim patří a jak mocné jejich rody (a tím "jejich" je myšleno jako "hráčská postava osobně ho má pod palcem") jsou, dost pochybuju že po tom hned neskočí. A hned po tom se nevrhnou přímo do hry o trůny, kvůli které jsi to celý vymyslel (btw vlastně jediný potenciální problém je aby spolu měli od začátku něco společného - krev třeba - a buď takříkajíc táhli za jeden provaz nebo když už nic jinýho aspoň kopali do stejný brány).

Tímhle mimochodem řešíš i Sparklin problém "jak zabránit hráčům aby mi zabili moje oblíbená NPC". Důležitá NPC maj obvykle backing v podobě mocné (a pomstychtivé) rodiny a ta zná další mocné rody a ty když seberou svoje lidi, tak právě vypukla vzájemná válka...hej, počkat, to je vlastně awesome...

...očekávej, že hráči přijdou na způsoby jak tyhle důležitá NPCčka odpravit chytře (vraždy jsou klasika, ale duely taky mají své kouzlo a hned to vypadá přijatelněji než vrazit někomu nůž do zad...) a nech NPC ať se brání všemi prostředky které má, nebraň ho ale z pozice GMa. Oblíbená NPC jsou jako domácí prasata - člověk z nich má taky radost a je hrdej na to jak mu pěkně rostou pod rukama, ale zabíjačku kvůli tomu nezruší. NPC existují aby se jim děly hrozné věci a umíraly strašlivým způsobem, buď rukou jiných NPC nebo lépe, hráčských postav. :)

...jo a historický knížky čti jen pokud tě to fakt baví, čistě kvůli fantasy kampani to nemá význam - na kvalitu hry to nemá vliv a stejně dobrou inspiraci pro zápletky najdeš i v beletrii, filmech a seriálech nebo na tvtroopes. A samozřejmě na Kostce :)
Autorská citace #14
2.6.2014 02:06 - Element
Tady je to ale vazne samy awesome feedback ode vsech zucastnenych :)

Ja se v tom jeste trochu porypu, poradne si projdu co jste psali a sepisu nejakou finalni verzi, tu mapu vztahu, cely to hodim sem + vytisknu a zalozim do world bible.

Jak skonci vikend a budu v praci, tak na to budu mit klid.

Jeste nemam uplne jasno jak s tim nalozim, hlavne jsem to potreboval sepsat, abych to dostal z hlavy nez se to zacne vytracet.
Autorská citace #15
2.6.2014 06:18 - Element
Gurney píše:
dělaj FedEx questy

:D
Autorská citace #16
2.6.2014 09:55 - Quentin
Píše:
Přiznejme si barvu - ve chvíli kdy vymyslíš tohle všechno, nechceš hru o loserech co dělaj FedEx questy, vybíjej dungeony a nechávají velké věci mocným NPC jako na začátku každýho správnýho PC RPG. Chceš hru, ve které se tvoje příprava použije, namísto aby jsi ji musel dělat znova :D

Tady bych nejradši poradil přesnej opak :D

Když hned dáš postavám desátej lvl a skočíš do hry o trůny, tak
a) si neužiješ ten "rise to power"
b) propálíš se děsně rychle tou přípravou
c) svět bude vypadat malý a točící se kolem postav

Doporučuju spíš nechat si tu přípravu, co teď máš, jako pozadí. Je awesome, že budeš mít přehled o tom, co se ve světě děje ve velkém měřítku, a budeš si do toho často sahat pro kontext k FedEx questům. Udělá to ten správnej dojem velkého světa.

Ale základ dnd je pořád dobrodruhování. Hráči se narozdíl od tebe, zejména začátečníci, snáz zorientují v dungeonu se sedmi goblinama, než u dvora se sedmi intrikujícíma rodama. Je to přehlednější a konflikty i jejich řešení jsou jednodušší.

A hlavně - udělají pár lvlů a stejně se dočkáš. Dřív nebo později se do těch velkých věcí taky zapojí. V té době už ale budou vědět, kdo je kdo. Užijou si poctivej character progression. A budou mít nějaké místo ve světě (třeba jako slavní hrdinové, nebo sluhové nějakého čaroděje, nebo vůdci žoldnéřského cechu...)

Vím, že se říká, že si nemáš dobré nápady schovávat na později, ale tahle příprava není nijak ultracool gaming materiál. Působí to na mě spíš jako hezkej backdrop.

Možná je to tím, že jsem si moc zvykl na dnd. Určitě neni nic špatnýho na intrikování u dvora. A určitě je hromada her, co to podporují. Ale jelikož všechny hry, co si vybíráš, jsou vesměs dnd, tak tipuju, že jsi na tom spíš jako já.
Autorská citace #17
2.6.2014 10:22 - York
Gurney píše:
...hráči se to budou snažit řešit, ale utopí se v tom množství NPCček a jejich motivací.

Kenneth Hite někde v NBA psal o tom jak vyexperimentoval, že počet frakcí se kterýma PC interagují v jedný části kampaně neměl jít přeš čtyři, resp. že jak jdeš nad čtyři, začne ta hra být rozplizlá a minimálně někteří hráči se v tom přestanou orientovat, takže bych celý ten konflikt zájmů zkrouhnul takhle:


Nesouhlasím. Tohle zní jak poučka, že žádný puzzle v počítačové hře nesmí být složitější, než zmáčknutí jednoho dobře nasvíceného tlačítka.

Celé je to otázka dávkování. Hryž hra začne tím, že hráči potkají dvorního intrikána, který jim tohle celé odvypráví najednou, tak se v tom pochopitelně ztratí. Když to ale budou odkrývat postupně, tak s tím vůbec žádný problém mít nebudou a naopak ocení, že je to bohaté a provázané. Pokud se to tedy do hry dostane...

QuentinW píše:
Doporučuju spíš nechat si tu přípravu, co teď máš, jako pozadí. Je awesome, že budeš mít přehled o tom, co se ve světě děje ve velkém měřítku, a budeš si do toho často sahat pro kontext k FedEx questům. Udělá to ten správnej dojem velkého světa.


Dojem velkého světa to možná s tímhle přístupem udělá, ale neudělá to politicky laděnou hru. Hraju hodně podobným stylem už hodně dlouho (hlavně jako hráč, ale zkoušel jsem i podobně stavěnou hru vést) a vždycky to končí tak, že hráči vidí spoustu zajímavých věcí někde úplně jinde než PJ, takže se to pravidelně míjí. To, po čem hráči jdou, vyznívá do ztracena a to, co měl PJ připravené, se do hry dostává jen velice obtížně.

Ty hry jsou stále zajímavé, mají nádech tajemna a velkých věcí na pozadí, ale nikdy jsem z nich jako hráč neměl pocit, že bych se skutečně něčeho velkého sám aktivně účastnil a významně to ovlivnil.
Autorská citace #18
2.6.2014 10:26 - Sparkle
Podle mě by tomu hodně přidalo, kdyby minimálně jedno z PC mělo šanci fakt se na ten trůn samo dostat.
Autorská citace #19
2.6.2014 10:38 - York
Sparkle píše:
Podle mě by tomu hodně přidalo, kdyby minimálně jedno z PC mělo šanci fakt se na ten trůn samo dostat.


Buď tak, nebo by hráčské postavy měly mít jasnou vazbu s někým, kdo tu šanci a motivaci má. Tedy například být jeho věrnými vazaly. Tohle je jedna z věcí, které dělají rozdíl mezi "politickou hrou" a "hrou s politickým pozadím".
Autorská citace #20
2.6.2014 10:55 - Naoki
IMHO by bylo lepší kdyby to spojení s někým ze dvora získali, než aby s ním začínali. Měli by takto možnost volnějšího výběru.
Autorská citace #21
2.6.2014 11:04 - Quentin
Píše:
IMHO by bylo lepší kdyby to spojení s někým ze dvora získali, než aby s ním začínali. Měli by takto možnost volnějšího výběru.

Jo, tohle se mi hodněkrát osvědčilo. Udělat všechny s různými výhodami i nevýhodami a nechat hráče vybrat ke komu se přidají.

Píše:
Podle mě by tomu hodně přidalo, kdyby minimálně jedno z PC mělo šanci fakt se na ten trůn samo dostat.

Některým k dobytí trůnu stačí sandály a meč :)
Autorská citace #22
2.6.2014 11:15 - York
QuentinW píše:
Jo, tohle se mi hodněkrát osvědčilo. Udělat všechny s různými výhodami i nevýhodami a nechat hráče vybrat ke komu se přidají.


Tohle z nějakých důvodů obvykle vyhovuje PJům. Může to určitě vygenerovat zajímavou hru, ale z pohledu hráče až po šíleně dlouhém tápání a oťukávání, co že se to jako vlastně děje a kde je to naše místo. Když to dobře vyjde, tak jsou pak ale hráči opravdu hodně zainteresovaní, protože si tu pozici sami vybudovali. Nezřídka ale hra skončí, než se vůbec někam dotápou.

Domluvit se na jedné variantě před hrou naopak umožňuje skočit přímo do centra dění. A ta silná vazba se pak dotváří hrou stejně jako při startu z ničeho. Jako hráč tohle výrazně preferuju.
Autorská citace #23
2.6.2014 11:28 - Gurney
Radit můžeš, ale zasloužíš si tím u mě podrobnej rant :D

QuentinW píše:
Když hned dáš postavám desátej lvl a skočíš do hry o trůny...

Kdo mluví o desátým levlu? Dobrej původ nedává free expy a postava šestnáctiletýho lvl 1 rytíře, co má za sebou jednu bitvu je stejně zajímavá jako postava lvl 1 vesničana co právě se sousedy vyčistil svoji první kobku.

QuentinW píše:
a) si neužiješ ten "rise to power"

Naopak, od zajíce co musí dostat pod kontrolu a uhájit vlastní panství před příbuznýma a rivalskýma rody k císaři dvou království je hodně daleko :)

QuentinW píše:
b) propálíš se děsně rychle tou přípravou

S občasným doplňováním ti ta příprava vydrží klidně na dvě kampaně.

QuentinW píše:
c) svět bude vypadat malý a točící se kolem postav

There si always a bigger fish.

QuentinW píše:

Ale základ dnd je pořád dobrodruhování.

Bullshit, základ D&D je hrát co tě baví :)

QuentinW píše:
Hráči se narozdíl od tebe, zejména začátečníci, snáz zorientují v dungeonu se sedmi goblinama, než u dvora se sedmi intrikujícíma rodama. Je to přehlednější a konflikty i jejich řešení jsou jednodušší.

Tu část o max. čtyřech frakcích v jedné chvíli jsi zcela odignoroval, že? Kromě toho, pohybovat se mezi lidma s různýma názorama a požadavkama je taková relativně (pokud nejseš pleška) normální lidská dovednost. Btw zkus filmy jako Sanjuro, je to o chlápkovi, kterej řeší lokální politické problémy přesně stejně jak by chytrá parta v dungeonu (obzvlášť pokud by to byly Caves of Chaos) vymlátila nepřátele na který naprosto nemá.

QuentinW píše:
V té době už ale budou vědět, kdo je kdo. Užijou si poctivej character progression. A budou mít nějaké místo ve světě (třeba jako slavní hrdinové, nebo sluhové nějakého čaroděje, nebo vůdci žoldnéřského cechu...)

Pozdě, místo ve světě už mají. Narozdíl od těch městských nebo dokonce venkovských loserů, kteří můžou být hrdinští jak chtějí, ale dočkaj se maximálně tak povýšení na ty low šlechtice (za nesouhlasného mručení low šlechty) nebo nějakýho toho podílu na vedení města. Vítej do (psuedo)reality pozdně středověkého světa.

QuentinW píše:
Vím, že se říká, že si nemáš dobré nápady schovávat na později, ale tahle příprava není nijak ultracool gaming materiál. Působí to na mě spíš jako hezkej backdrop.

Naopak, ta příprava co začala diskuzi je ultracool materiál.

QuentinW píše:
Určitě neni nic špatnýho na intrikování u dvora.

Nevím kde jsi vzal že to celý musí být o intrikování. Někdo intrikuje, jinej dělá záškodnický akce nebo ovládá síť assasinů (teda vlastně cech vrahů se tomu obvykle říká ve fantasy) a někdo nabere svých tři sta nejlepších a jde si věci vyříkat na férovku.

QuentinW píše:
A určitě je hromada her, co to podporují. Ale jelikož všechny hry, co si vybíráš, jsou vesměs dnd, tak tipuju, že jsi na tom spíš jako já.

"Ale na Storygames říkali lidi co D&D nehrajou, že je jenom na dungeon crawl a zero-to-hero hry! Vždyť to ani nemá mechaniky pro vztaky v politicky motivovaných sňatcích a řečnický duely!" :P
Autorská citace #24
2.6.2014 11:33 - York
Gurney: Naprostý souhlas.
Autorská citace #25
2.6.2014 11:44 - Sosáček
Ja jsem prestal cist u "ma to nasledujici nevyhody: [...] svet vypada, ze se toci kolem postav".
Autorská citace #26
2.6.2014 12:04 - Gurney
York píše:
Tohle zní jak poučka, že žádný puzzle v počítačové hře nesmí být složitější, než zmáčknutí jednoho dobře nasvíceného tlačítka.

Celé je to otázka dávkování. Hryž hra začne tím, že hráči potkají dvorního intrikána, který jim tohle celé odvypráví najednou, tak se v tom pochopitelně ztratí. Když to ale budou odkrývat postupně, tak s tím vůbec žádný problém mít nebudou a naopak ocení, že je to bohaté a provázané. Pokud se to tedy do hry dostane...

Hru přesně tohoto stylu jsme hrál velice dlouho a moje zkušnosti se shodují s tím co píše Hite v Nights Black Agents - jak to začneš přehánět a je tam dvacet NPC, každý s vlastní tajnou agendou, začne to být strašlivě nepřehledný a ubírá to hráčům možnost zasahovat do hry, prostě proto že se v ní neorientují. Taky si tím připravuješ geniální podklady k tomu, aby hra vyhořela místo dospěla k nějakýmu ukončení.

Srovnání s PC hrama tady naprosto není na místě, tam máš všechno vizualizovaný, můžeš si najít věci v manuálu, mrknout na net, sjet znova tutoríál, zahrát si části co už si nepamatuješ znova nebo to případně celý rozjet od začátku, pokud jsi to hrál už před lety a vůbec si nepamatuješ co a jak. V PnP kampani se klidně může stát že se sejdete po dvouměsíční přestávce, na co si nevzpomenete jako by se nestalo a seznam důležitých NPC z pohledu hráčů bývá mnohdy úplně něco jinýho než tentýž seznam z GMova pohledu (aka polovině lidí splynou některé důležité cizí postavy s jinými, ale budou si pamatovat naprosto bezvýznamná epizodní NPC - vyzkoušeno)

Btw čytři frakce ve skutečnosti můžou (a nejspíš časem budou) obsahovat tak dvacet NPC, který můžeš klidně časem překecat k tomu aby změnili stranu nebo se odštěpily, PC samotné jsou mnohdy v podstatě pátou stranou sami za sebe nebo si můžou vybudovat vlastní frakci. Že je to málo je fakt jenom dojem.

Píše:
Podle mě by tomu hodně přidalo, kdyby minimálně jedno z PC mělo šanci fakt se na ten trůn samo dostat.

Jo, to je fakt. Hodilo by se aby si hráči postavy vytvářely přímo jako nějak spřízněné s královským rodem - syny, dcery, bratrance a sestřenice, zetě ...

QuentinW píše:
Některým k dobytí trůnu stačí sandály a meč :)

+ takovéty nepodstatné položky na osobáku jako žoldáckou armádu, pokud se dobře pamatuju :)
Autorská citace #27
2.6.2014 12:22 - Quentin
Koukám, že vás všechny Hra o Trůny odtáhla od odlehčeného sword&sorcery :D Já z nostalgie pořád raději začínám jako v elder scrolls.

Ale jinak máte pravdu. Na hraní za šlechticů není nic špatného a dnd to určitě unese. Minimálně to unese do tý doby, než někomu přijde trapný, že ty bojový powery na character sheetu šest her nepoužil. Pokud si to ale udrží dostatek dobrodružný atmosféry tak np. Pořádnější začlenění postav do světa a konkrétnější motivace na začátku hry asi nikoho neurazí.

Naše skoro nejhustší postava takhle taky začínala.

sos píše:
Ja jsem prestal cist u "ma to nasledujici nevyhody: ... svet vypada, ze se toci kolem postav".

Fakt?

Mívám s tím potíže. Jak nemám pořádnou sandboxovou přípravu, ale motám ty hry mezi víkendama, tak jsou skoro všechny události následkem hráčských akcí a setting nevypadá moc jako solidní svět k escapismu, ale spíš jen jako kulisa ke hře.

Takovejhle background, jako tu Yasha popsal, je pro větší uvěřitelnost super.
Autorská citace #28
2.6.2014 12:27 - York
Gurney píše:
seznam důležitých NPC z pohledu hráčů bývá mnohdy úplně něco jinýho než tentýž seznam z GMova pohledu (aka polovině lidí splynou některé důležité cizí postavy s jinými, ale budou si pamatovat naprosto bezvýznamná epizodní NPC - vyzkoušeno)


Tuhle zkušenost mám taky. Ale to imho není dané jejich počtem, jako spíš tím, jak vstupují do hry. PJ to má nějak připravené, ale hráči si ten seznam nepřečtou, musí si jej sami vytvořit na základě toho, co se ve hře skutečně stane. Plus se k tomu přidá to zapomínání. Když se ale nějaké NPC výrazně zapojí do celovečerní hry, tak si ho většinou hráči zapamatují (byť bylo myšleno jako bezvýznamné) a nemají problém pak v další hře přidat a zařadit další. Dvacet NPC zapojovaných postupně v každém sezení jedno je v pohodě, dvacet prezentovaných najednou je problém a zmatek.

Fakt ale je, že ani teď, když NPC do hry mohou přidávat všichni hráči, jich nemáme moc a hráčům to takhle očividně vyhovuje. Respektive epizodních NPC je docela dost, ale ta si pořádně nepamatuju ani já a často jim vůbec nedáváme jména. To se vlastně týká i těch podstatných - hlavním "antagonistou" nedávno uzavřené kapitoly byl inkvizitor a jeho pomocník a doteď nevím, jak se vlastně jmenovali.
Autorská citace #29
2.6.2014 12:31 - York
QuentinW píše:
Jak nemám pořádnou sandboxovou přípravu, ale motám ty hry mezi víkendama, tak jsou skoro všechny události následkem hráčských akcí a setting nevypadá moc jako solidní svět k escapismu, ale spíš jen jako kulisa ke hře.


Ale to tou přípravou stejně nezajistíš, pokud se ti ji nepodaří vložit do hry. Lepší je si o settingu čas od času společně pokecat metaherně.
Autorská citace #30
2.6.2014 12:36 - Sosáček
QuentinW píše:
Fakt?

Ne, docetl jsem to do konce.

Ale kolem ceho se ta hra ma tocit nez kolem postav? Kolem NPC (-> GMPC), kolem pribehu co pripravil GM (-> railroad)? Kolem ceho jineho, nez kolem postav.

Vlastne mas pravdu v tom, ze je potreba umet udelat ten svet tak, aby z toho hraci nemeli pocit nejake potemkiady.
Autorská citace #31
2.6.2014 12:58 - Gurney
QuentinW píše:
Ale jinak máte pravdu. Na hraní za šlechticů není nic špatného a dnd to určitě unese. Minimálně to unese do tý doby, než někomu přijde trapný, že ty bojový powery na character sheetu šest her nepoužil.

Kdybys hrál OD&D, tak tahle problémy vůbec řešit nemusíš :P
Autorská citace #32
2.6.2014 13:12 - Quentin
gurney píše:
Kdybys hrál OD&D, tak tahle problémy vůbec řešit nemusíš :P

Já odnd hraju. Jde mi o to, že Yasha bude asi hrát 13th age, a bude mít hráče úplně čerstvé začátečníky. Tak jen poukazuju na možný potíže.

sos píše:
Ale kolem ceho se ta hra ma tocit nez kolem postav? Kolem NPC (-> GMPC), kolem pribehu co pripravil GM (-> railroad)? Kolem ceho jineho, nez kolem postav.

Přijde mi, že ten svět by měl být zajímavý sám o sobě i bez postav, aby se v něm někomu chtělo trávit tolik času. Měl by se ... točit kolem sebe. Třeba Nilfgaard útočí na sever.

Příběh postav by se měl točit kolem nich a zároveň ohýbat o svět. Geralt hledá ztracenou Cirri a musí u toho cestovat krajem zmítaným válkou.

Prostě, když si rozjedete bandu žoldnéřů v Dark Sunu, tak by to mělo být jiné než ve Forgotten Realms.

york píše:
Ale to tou přípravou stejně nezajistíš, pokud se ti ji nepodaří vložit do hry. Lepší je si o settingu čas od času společně pokecat metaherně.

Když tuhle přípravu máš, tak z ní pak automaticky čerpáš, i když se s ní hráči nikdy přímo nesetkají. "Před pěti sty lety byl svržen lich king" je pro hráče bezcenná informace. Zatímco ty, když píšeš random encountery, tak si můžeš říct "hmm, tady po těch polích by mohli chodit duchové z bitev proti lich kingovi". Když píšeš dungeon, tak si můžeš říct "Ta jeskyně by mohla vést až do podzemního komplexu, kde lich king vyráběl nemrtvé abominace". A když někomu ve městě padne v DW 6-, tak si jako "Show signs of an approaching threat" můžeš říct třeba "Žebrak se polil olejem a řval, že smrt není konec, pán neživota se vrací".

Hráči tu konzistenci možná pochytí.
Autorská citace #33
2.6.2014 13:32 - York
QuentinW píše:
"Před pěti sty lety byl svržen lich king" je pro hráče bezcenná informace.


Není. Hráči s ní mohou (a když je necháš, tak budou) dělat úplně to samé co ty, tedy stavět na ní.

Kromě toho je rozdíl, když tápou postavy a když tápou hráči. Hrát začínající teenagery v tý nejhorší čtvrti Seattlu v Shadowrunu je fun, když hráči o světě Shadowrunu něco vědí a postavy ne. Snažit se hrát profesionálního runnera zapleteného do vysoké hry, když hráč o světě Shadowrunu nic netuší, nejen že není fun, ale dost dobře to nejde.

To samé platí i pro krytptické poznámky a skryté souvislosti. Když hráči o existenci lich kinga nebudou vědět, tak jim možná někdy časem zpětne dojde, že jsi to průběžně naznačoval, ale možná taky ne. Když to budou metaherně vědět rovnou, tak hráčům většina z těch narážek dojde, hned jak je použiješ. Postavám to ale klidně může trvat dlouho a hráče pak bude bavit, jak se k tomu jejich postavy postupně propracovávají.

Z mé zkušenosti mnohem silněji vyzní odhalení souvislosti s něčím, co hráči celou dobu věděli. Například když na konci kampaně zjistí, že král ve skutečnosti celou dobu přisluhoval lich kingovi. Když by ale o lich kingovi až do té chvíle nevěděli, možná by si řekli: Komu že to přisluhoval?
Autorská citace #34
2.6.2014 13:53 - Quentin
York: Šlo mi spíš o to, že ten Lich King se příběhu postav nemusí ani nijak tejkat. Je to prostě jen color. Stejně jako v Dark Sunu potkáváš písečné bouře, v tomhle světě potkáváš následky války s Lich Kingem.

Je jasný, že když se do toho hráči budou chtít zapojit, tak se to stane jejich příběhem, ale vůbec to není potřeba. Poběží to na pozadí a při troše štěstí přidá světu na uvěřitelnosti.
Autorská citace #35
2.6.2014 13:58 - Sosáček
QuentinW píše:
Přijde mi, že ten svět by měl být zajímavý sám o sobě i bez postav, aby se v něm někomu chtělo trávit tolik času. Měl by se ... točit kolem sebe. Třeba Nilfgaard útočí na sever.

Příběh postav by se měl točit kolem nich a zároveň ohýbat o svět. Geralt hledá ztracenou Cirri a musí u toho cestovat krajem zmítaným válkou.

Prostě, když si rozjedete bandu žoldnéřů v Dark Sunu, tak by to mělo být jiné než ve Forgotten Realms.

Jo. Tak samozrejme.
Autorská citace #36
2.6.2014 15:24 - chrochta
Postavy se nemusí nutně dostat na trůn - stačí, když se dostanou k trůnu. Protože král většinou není autokrat, který má kolem sebe jen a pouze neiniciativní úředníčky, lokaje a poskoky. Funguje tu něco jako "zemská vláda" (soubor nejvyšších zemských hodnostářů - v Českém království byla asi čtrnáctičlenná) a je tu dvůr s dvorskými úřady (komorník, hofmistr - ale i "strůjce drobných radostí"). A do komornického úřadu se může vyšvihnout leckdo. Zvlášť, když to vypadá, že je vše stylizováno do 14.-15. století, kdy vzestup - a pád - byl mnohem snazší než později (Jíra z Roztok, Zikmund Huler, Šlikové, vyslanec k říšským stavům Bořivoj ze Svinař...). A nezapomeňte, že svou roli stále hrají příbuzenské svazky - stačí, aby se tetička vhodně provdala, a hned je přístup na důležitý dvůr (panoš atd.).
Autorská citace #37
2.6.2014 18:50 - Gurney
Tak tomuhle já říkám střet teorie
York píše:
...Ale to imho není dané jejich počtem, jako spíš tím, jak vstupují do hry. ... Dvacet NPC zapojovaných postupně v každém sezení jedno je v pohodě, dvacet prezentovaných najednou je problém a zmatek.

s praktickou zkušeností:
York píše:
Fakt ale je, že ani teď, když NPC do hry mohou přidávat všichni hráči, jich nemáme moc a hráčům to takhle očividně vyhovuje.

:)

chrochta: No tak jasný, ale upřímně, nemá to zdaleka tu šťávu jako zakončit kampaň vlastní korunovací.
Autorská citace #38
2.6.2014 20:31 - Vojtěch
QuentinW: 13th má celkem dost nástrojů na nebojovou činnost. One unique thing může hned z kraje dát celkem konkrétní vazbu na probíhající průšvihy, včetně přístupu k trůnu, nebo konkrétních funkcí u různých stran. Icon relationship dává hráčům možnost nabrat si kontakty a zaparkovat se v mapě vztahů. Backgrounds zase dávají hráčům motivaci profilovat se jako dvorské postavy. Když máš background Kralův paladin, tak tě to samo láká hrnout se do činností, kde by se dal uplatnit, už jen pro to, že mechanicky je to výhodné.

Dál jsou na výběr i talenty, které nejsou jen bojové a často dávají i nějakou příběhovou výhodu a powery jde použít taky mimo boj, ať už přímo, nebo jako hodně free-form rituál.

Neříkám, že to dosahuje komplexnosti RPG hry o trůny, ale totálně marné postavy nutně být nemusejí.
Autorská citace #39
2.6.2014 21:24 - Gurney
Tak mě hlavně přijde, že někteří si kdovíproč "významný postavy" okamžitě spojují s "žádný boje". Což mi přijde jako hrozně zkratkovitý.

Jednak významní lidi obvykle hodně cestují a původ samotný bohužel není důvod k tomu aby se člověku vyhýbaly problémy typu banditi nebo orci. Ve skutečnosti to významný postavení často naopak slouží jako velice dobrá motivace, proč někoho takového přepadnout (ale má to i kladný stránky - když dotyčný neumře při přepadení, je pravděpodobnější že za něj budou chtít výkupný, než že by ho zabili... well, většinou). Teoreticky by sice tohle nebezpečí mohla řešit dostatečně velká ochranka, ale ve skutečnosti dojet nějam na "návštěvu" se stovkou chlapů jednak nevypadá dvakrát důvěryhodně, z vykrmování téhle sebranky asi hostitel taky nebude nijak nadšen a míň lidí taky cestuje podstatně rychleji. Nemluvě o tom, že případní útočníci nepůjdou bojovat se soukromou miniarmádou na férovku.

Čímž se mimochodem dostáváme k plotům a pokusům o vraždu či svržení (Howardův Meč s fénixem je btw pěkný návod na likvidaci někoho fakt nabušenýho pomocí nekalých magických praktik), taky super příležitost si zabojovat. A rytířský turnaje (který sice můžou vypadat jakože jsou jen tak na ukrácení dlouhé chvíle, ale ve skutečnosti se v nich daj vyhrát i sympatie a cenné kontaky). A Boží soudy (aka souboje na smrt), kterými se daji řešit lecjaké rozepře a osobní antipatie.

A samozřejmě vojenská tažení a námořní i pozemní (letecké? hej je to fantasy..) bitvy. Nemluvě o tom, že kdo má koule na to vést svoje lidi do bitvy, může je klidně vést i do dungeonu. Jen si jich asi z praktických důvodů vezme namísto tisícovky deset a bude potřebovat nějaký jiný důvod se tam vydat, než jenom poklady (i když fakt velké poklady, unikátní předměty a artefakty nebo dobrý důvod "vymlátit ty bastardy co tam žijou" můžou totálně fungovat).

A kdyby těch bojů přece jen bylo málo, pořád se dá stříhat skrz ty méně akční části kampaně nebo je prostě vyřešit rychlým popisem nebo jedním hodem, pokud by u toho někomu fakt akutně hrozila smrt nudou.

Btw Cesare Borgia v The Borgias je perfektní příklad akčního a přitom významného muže, který bojuje každou chvíli (resp. akčního kardinála :)
Autorská citace #40
2.6.2014 21:38 - Sosáček
Q jestli myslis, ze to, ze postavy jsou slechtici a ne vesnicani znamena, ze se jim nemuze nic stat, tak jsi zjevne nevidel/necetl Pisen ledu a ohne, a uz uplne urcite jsi nehral Crusader Kings :P
Autorská citace #41
2.6.2014 21:39 - chrochta
Meč s fénixem je o pokusu o státní převrat a ten démon s tím nemá co dělat, to si jen Toth-Amon vyřizoval účty s šéfem spiklenců a lidmi, co budou zrovna okolo něj.

Jinak cestování je nebezpečný i když zrovna neprobíhá občanská ani jiná válka (lokálních válek a osobních sporů řešených nájezdy a pleněním bylo skoro tolik jako nemocí). A tlupa rabijátů si na menší skupinu - tak do tuctu lidí - klidně troufne. Navíc ne každý sluha je nadšený z toho, že se nechá pro svého pána zapíchnout - Ludvíka Orleánského, bratra francouzského krále, roku 1407 přepadli vrazi přímo v Paříži (uvnitř hradeb) a z tuctu sluhů neutekl jen jediný.

A nezapomínejte na "nezaměstnané" žoldnéře! Po skončení stoleté války se regulérně toulali Francií a dělali neuvěřitelný bordel, na počátku 14. století se žoldnéřská Katalaánská kompanie nepohodla se zaměstnavatelem, athénským vévodou, a asi 20 let tam vládla.
Autorská citace #42
2.6.2014 21:46 - Quentin
sos: Hej, to jsem neřekl :) Jen, že v takové hře je těch bojů míň. Srovnej Avatar a Game of Thrones. Ale jak řiká Gurney, určitě se to dá dohnat.
Autorská citace #43
2.6.2014 21:51 - Sosáček
Avatar jako airbender a korra? Hej, tam je tech boju o dost vic proto, ze tam pri nich neumiraji lidi :) A pritom postavy jsou "posledni benderka v kmenu", "100 let starej typek co ma zachranit svet" a "dedic trunu, co se nepohodl s otcem a ted rebeluje", nejsou to vidlaci co sli vykrast kobku.
Autorská citace #44
2.6.2014 21:58 - Gurney
chrochta píše:
Meč s fénixem je o pokusu o státní převrat a ten démon s tím nemá co dělat, to si jen Toth-Amon vyřizoval účty s šéfem spiklenců a lidmi, co budou zrovna okolo něj.

Ajo vidíš, tuhle si tak dobře nepamatuju (mám radši ty později psané jako Věž slona). Ale být to cílený, tak je to hodně dobrej pokus o likvidaci krále.

Sosáček píše:
...Crusader Kings

Jo, tohle je pro GMa nekonečnej zdroj inspirace.
Autorská citace #45
3.6.2014 08:14 - chrochta
Démon se pokusil vyřadit Conana na začátku Hodiny draka (a povedlo se mu to, k nemálému překvapení nemedijského krále, který si myslel, že ho zabije).
Autorská citace #46
3.6.2014 11:44 - Ebon Hand
QuentinW píše:
Ale jinak máte pravdu. Na hraní za šlechticů není nic špatného a dnd to určitě unese. Minimálně to unese do tý doby, než někomu přijde trapný, že ty bojový powery na character sheetu šest her nepoužil.

Tohle patří k OD&D, jak ho mastíme my. :-) Já to řeším tím, že postavám za dobrý backround dávám dodatečnou nebojovou dovednost zdarma vázanou v tomto případě na to šlechtictví. Není pak lepšího překvapení, než když ostatní PC zapomenou, že ten šlechticky s etiketou je taky pořádný bijec a pak tam sám rozseká nějakou potvoru. :-)

Gurney píše:
chrochta: No tak jasný, ale upřímně, nemá to zdaleka tu šťávu jako zakončit kampaň vlastní korunovací.

A rozhodně to nemá takovou šťávu, jako když můžeš korunovat sám sebe a místo toho korunuješ ďábelského upíra (NPC) a pak se všem vysměješ. :D
Autorská citace #47
4.6.2014 12:41 - Element
Gurney píše:
Vrabčák: Vypadá to hrozně dobře a máš fakt promyšlený co a jak, ale upřímně, je to spíš základ pro vydatnou settingovou příručku než pro kampaň. Bál bych se že kdybys to fakt rozjel jako hru, uděláš pro to neuvěřitelný množství práce a v té hře se to buď vůbec nijak neprojeví (protože postavy budou řešit něco úplně jinýho, co se téhle vysoké politiky bude týkat jen velmi vzdáleně) nebo se to budou snažit řešit, ale utopí se v tom množství NPCček a jejich motivací.

Máš pravdu, pravděpodobně je to spousta zbytečné práce. Jen jsem využil toho, že jsem měl náladu udělat si nějakej internet research a něco na základě té inspirace napsat. Doufám, že mi to pomůže v tom, že budu mít trochu jasněji v těchle politických záležitostech, kdybych to náhodou potřeboval při hře. Nicméně hru jako takovou si představuju jako klasický DnD, alespoň ze začátku. Nechám je dělat FedEx questy a do tohodle politického pozadí budu šahat pro inspiraci.
Gurney píše:
počet frakcí se kterýma PC interagují v jedný části kampaně neměl jít přeš čtyři

Tohle mi přijde rozumné, je důležitý informace dávkovat po kousíčkách a nechávat postavy poznávat svět a jeho obyvatele postupně. Zahltit je hned na začátku hromadou informací určitě nechci. Hráči budou mít úplně jiné problémy vzhledem k tomu, že to bude jejich první hraní (a moje ve 13th Age taky).
Gurney píše:
Sosáček píše:
...Crusader Kings
Jo, tohle je pro GMa nekonečnej zdroj inspirace.

V tom případě se na to musím podívat :)
Sparkle píše:
Podle mě by tomu hodně přidalo, kdyby minimálně jedno z PC mělo šanci fakt se na ten trůn samo dostat.

One Unique Thing některé z postav bude pravděpodobně něco tímto směrem. (Má modrou krev? :) ).
Autorská citace #48
4.6.2014 13:20 - Element
Vojtěch píše:
13th má celkem dost nástrojů na nebojovou činnost. One unique thing může hned z kraje dát celkem konkrétní vazbu na probíhající průšvihy, včetně přístupu k trůnu, nebo konkrétních funkcí u různých stran. Icon relationship dává hráčům možnost nabrat si kontakty a zaparkovat se v mapě vztahů. Backgrounds zase dávají hráčům motivaci profilovat se jako dvorské postavy. Když máš background Kralův paladin, tak tě to samo láká hrnout se do činností, kde by se dal uplatnit, už jen pro to, že mechanicky je to výhodné.

Přesně tohle. V podstatě je to část důvodů, proč jsem si nakonec vybral 13th Age. Chtěl bych tyhle věci vidět v praxi.
Gurney píše:
jako zakončit kampaň vlastní korunovací.

To zní dobře.
Ale reálně...Už jen dohrát nějakou kampaň by bylo awesome. Když nad tím přemýšlím, tak jsem ještě nikdy nic nedohrál, vždycky se herní skupina stihla dřív rozpadnout. :(
York píše:
Kromě toho je rozdíl, když tápou postavy a když tápou hráči.

Nééé. Žádný tápání. Tápání není zábava.
York píše:
na konci kampaně zjistí, že král ve skutečnosti celou dobu přisluhoval
lich kingovi.


Ještě víc pletich. Pěkné :)
Autorská citace #49
4.6.2014 13:48 - Element
OK, poradne jsem si to procetl. Podarilo se mi z plodne diskuze vysalvagovat nejake quest seedy :) K necemu jsem se vyjadril, k necemu ne, ale nad vsim jsem se peclive zamyslel :)

Momentalne cekam na pravidla, jakmile je budu mit a budu je moct studovat z pohodli postele, tak prinesu novy material.

Budu potrebovat nejak zaradit ikony a propojit je s materialem co uz mam + mam rozepsane hlavni rody kralovstvi.
Autorská citace #50
4.6.2014 14:26 - Ebon Hand
Vrabčák píše:
Ale reálně...Už jen dohrát nějakou kampaň by bylo awesome. Když nad tím přemýšlím, tak jsem ještě nikdy nic nedohrál, vždycky se herní skupina stihla dřív rozpadnout. :(

Jak dlouho trvala tvá nejdelší kampaň a na jak dlouho jsi plánoval?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Element

Od malicka knihomol, tak trochu zijici ve vlastnim svete a ve svych 26 letech stale vecne dite. Hraju DnD 4e a chystam se prejit na Next. Mezi moje dalsi male poniky patri snowboarding, posilovna, behani, krav maga a historicky serm. Muj nejlepsi kamarad se jmenuje Kiba, je to Shiba Inu a toleruj...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11075615882874 secREMOTE_IP: 3.142.43.206