Kouzla nemají úrovně, jen Třídu Obtížnosti (TO) na seslání.
Úroveň sesílatele + bonus klíčové vlastnosti + hod 3k6 + ostatní bonusy
Hod 18 je vždy úspěch, hod 3 vždy neúspěch a navíc se něco špatného stane.
Ostatní bonusy: Odbornost Vlohy pro magii (+x), ostatní odbornosti.
Vzdorování kouzlu
TO hodu je 10 + polovina úr. sesilatele + bonus klíčové vlastnosti sesílatele.
Únava ze sesílání
Každý pokus o seslání kouzla stojí 4 body únavy. Jakmile má sesilatel tolik bodů únavy, kolik je jeho Odl nebo současný počet životů, je unaven (mj. postih -2 na sesílání). Jakmile jich má víc, než celkový počet žt, je vyčerpán (mj. postih -6 na sesílání) a jedno další seslání kouzla ho pošle do bezvědomí.
Jeden bod únavy zmizí po 15 minutách(4/hodinu) odpočinku, při lehké činosti mizí únala poloviční rychlostí. Při meditaci či spánku mizí rychlostí 8 bodů za hodinu.
Čím lépe umí sesilatel sesílat kouzla, tím méně ho to unavuje. Slabá kouzla nemusí mocného a zkušeného sesilatele unavit vůbec.
Pokud sesilatel ověří sesílání kouzla natolik dobře, že výsledek je o 5 větší než TO kouzla, seslání ho stojí jen 3 BÚ. Cena kouzla se za každých dalších dosažených 5 bodů nad TO kouzla sníží o 1; pokud sesilatel ověří TO kouzla o 20 a víc jak, seslání daného kouzla ho neunaví vůbec.
Cena kouzla při ověření TO o méně než 5 (či neúspěch) | => | 4 BÚ (body únavy) |
Cena kouzla při ověření TO o 5 či více | => | 3 BÚ |
Cena kouzla při ověření TO o 10 či více | => | 2 BÚ |
Cena kouzla při ověření TO o 15 či více | => | 1 BÚ |
Cena kouzla při ověření TO o 20 či více | => | 0 BÚ |
Soustředění
Při boji nablízko je před sesláním kouzla třeba ověřit Soustředění vůči TO kouzla. V případě neúspěchu se seslání nezdařilo.
Sesílání ve zbroji
K TO kouzla se přičítá obranná kvalita zbroje nebo štítu.
Sesílání ze svitku
Pokud má sesílatel přístup do dané školy magie, může kouzlo seslat ze svitku bez šance na neúspěch.
Doba trvání & | Navýšení TO | Dosah | Navýšení TO | Rozsah # | Navýšení TO | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1/4 | -5 | 1/4 | -5 | 1/2 | -5 | ||
x 2 | +5 | x 2 | +5 | +25% | +5 | ||
x 5 | +10 | x 4 (kategorie) | +10 | +50% | +10 | ||
x 10 | +20 | x 8 | +20 | +100% | +20 | ||
Doba sesílání | Vynechání složek | Navýšení účinku | |||||
x 5 (1/2 min) | -5 | - verbálních | +5 | 1/2 účinky | -5 | ||
celé kolo | 0 | - gest | +5 | + 1k6 životů | +5 | ||
standardní akce | +5 | - materiálních | +5 | + 1 sekundární terč* | +5 | ||
pohybová akce | +10 | + 1 primární terč | +10 | ||||
0-tá akce | +15 | ||||||
okamžitá | +20 |
- & Nelze použít u kouzel s okamžitým trváním
- # Lze použít jen u kouzel s plošným rozsahem
- * sekundární terč je zraněn jen za 1/2, u nezraňujících kouzel má bonus +4 k hodu na záchranu.
Na sesílání kouzel nestačí jen máchat rukama a drmolit tajuplně znějící fráze. Dokonce nestačí ani mít Moc. Aby se Moc plně projevila tak, jak si její vlastník přeje, je k tomu třeba ještě něco navíc. Někdo tomu říká naladění na šum všehomíra, někdo souznění s vlastní duší, jiný zas naslouchání Božskému hlasu. Označení není důležité, co je důležité je soulad. Soulad těla a vaší Moci. No ano, je to tak - tělo má význam! Formuje totiž duši, věřte si tomu nebo ne. A naopak, samozřejmě.
Všechna kouzla náleží do jedné z osmi škol magie. V každé škole je 12 základních kouzel (vyjma Léčení), které lze umocňovat. Škola magie je množina příbuzných kouzel, která pracují podobným způsobem.
Požadavky | ||
Škola | Vlastnost | Body dovedností |
• Evokace | Sil 12+ | Vytrvalost 3+ |
• Léčení | Mdr 12+ | Léčení 3+ |
• Nekromancie | Odl 12+ | Náboženství 3+ |
• Ochrana | Int 12+ | Mystika 3+ |
• Proměna | Odl 12+ | Soustředění 3+ |
• Věštění | Mdr 12+ | Poznej motiv 3+ |
• Vyvolání | Obr 12+ | Mystika 3+ |
• Zaříkání | Cha 12+ | Diplomacie 3+ |
*Došlo ke sloučení školy Iluzí a Zaříkání pod názvem Zaříkání.
*Škola Vyvolání byla rozdělena na Vyvolání a Léčení.
Učení kouzel
Aby postava mohla kouzlit musí mít odbornost Vlohy pro magii, ta zároveň přidá postavě jedno kouzlo a bonus k sesílání kouzel v závislosti na rase. Kdokoli má tuto odbornost, může se naučit kouzlo za cenu jedné odbornosti.
Sesilatel: Na první úrovni má přístup ke 2 školám magie (dle své volby), z každé ovládá jedno kouzlo. Za cenu jedné odbornosti získá přístup do další školy. Na každé další úrovni se naučí 1 kouzlo dle svého výběru.