Tipy a triky

zwire
11.5.2022 13:23
Peníze a jejich (ne)dostatek
Zdarec.
Mám dilema. Chci připravit svoji družinu o peníze, ale nenapadá mě jak. Respektive obecně když má družina příjem peněz a skoro žádné výdaje, ztratí pro ně peníze hodnotu, neřeší je a nejsou pro ně motivace. Je tedy lepší je "přiškrtit", aby svoje výdaje a příjmy museli více řešit a peníze pro ně měly hodnotu...
Jenomže, teď jsem si hodil obrovský klacek pod nohy v nové kampani. Družinu jsem vytvořil jako členy "rytířského řádu" v jednom království. Dostávají žold, plní úkoly zadané nadřízeným, bydlí v sídle řádu, dostávají tam jídlo, mají tam kovárnu, alchymistu apod... Což ale vlastně způsobilo, že nemají žádné výdaje. Takže klasická tabulka životních nákladů tady nemůže platit. A ikdyž cestují mimo město, za nějakým úkolem pro řád, tak jim náklady vlastně musí stát proplatit, takže ani tyto náklady nejsou "z jejich kapes".
Napadá vás, jak tohle vyřešit? Jaké by mohli mít výdaje?
Autorská citace #1
11.5.2022 13:36 - strucky
Říct si narovinu něco jako: "Hele máte spoustu peněz a nemáte je za co utrácet. Támhle je polorozbořená nemovitost na prodej. Stála by *tolik*, nějaký architekt jen na odhad cen oprav by stál *bůhví (Ty) kolik*, další peníze by si případně bral za organizaci prací na opravách + ceny materiálů."

Nutně bych se nesnažil vymyslet to sám. Zkuste to vyřešit jako skupina.

Dost inspirace, jak oholit dobrodruhy o peníze, bys určitě našel ve Strongholds & Followers od Colvilla. Přecejen, ta kniha v anotaci mluví přesně o tom, co se ty snažíš vyřešit. :)

Ano, trošku sis hodil klacek pod nohy, protože s tím co mají, nemusí mít zájem o něco vlastního, ale jestli jste o tom ještě nezkoušeli mluvit, tak co víš, třeba tě překvapí.
Autorská citace #2
11.5.2022 13:43 - Aegnor
Já bych úplně na začátku udělal krok zpátky a zamyslel se, zda je potřeba tohle řešit.
Je získávání a utrácení peněz pro celou hru nějak důležité?
Co se stane, když budou mít hráčské postavy hodně peněz a budou jim ležet ve skladišti?
Řekněme, že postavy už nebudou mít motivaci dál vyrážet do nebezpečí, "protože už mají dost na pohodlný život" - nemůže to znamenat, že tyto postavy jsou již na konci svého příběhu a je na čase vytvořit postavy nové?
Autorská citace #3
11.5.2022 14:00 - Corny
Vedle toho, co píše Aegnor, bych si taky dával pozor, že přehnaná snaha "holit hráče o peníze" může působit jako docela "GM-bullshit" v situaci, kdy jim na jednu stranu peníze dáš a pak se jim je snažíš sebrat, aby si jich "vážili".

Každopádně k nějakým radám... Byť netuším, co hraješ, tak nešlo by ty "proplacené" výdaje omezit na výdaje nutné a nabídnout jim nějaký luxus, který jim sice "Řád" neproplatí, ale může být pro ně atraktivní? Například kvalitnější vybavení, honosnější oblečení, alkohol, lepší jídlo, společnice/společníci, kvalitnější spaní?

Druhá varianta hodně blízká například Pendragonu je, že takovíto rytíři často nemají Jen sebe, ale mají někde doma statek/panství/rodinu, o kterou se chtějí a musí starat. Tj. třeba pro ně udělat nějak zajímavé, aby peníze používali na zlepšení svého mimo-Řádového postavení, na velebení statku, svého rodu a jeho majetku. Například to pak může mít vliv na jejich další vliv (mají-li zámožné panství, může je předcházet jejich pověst) nebo se to může projevit, pokud rytíř zahyne a bude ho muset nahradit nějaký jeho příbuzný (a pak záleží na tom, jaké měl dětství, výchovu, péči..). Případně si rytíři mohou jednoduše šetřit na odpočinek.
Autorská citace #4
11.5.2022 14:02 - Šaman
Přesně, jak píše Aegnor - dlouho to trvalo, ale podařilo se nám dopracovat k tomu, že peníze nejsou ani motivace a často ani prostředek k řešení problémů.

Nepíšeš, jaký hrajete systém, předpokládám asi DxD. Tam může být problém zásoba lektvarů a jednorázových předmětů. To možná budeš muset nějak vyřešit.

Ale jinak pokud se zápletka ani její řešení netočí okolo peněz, tak vlastně peníze družiny znamenají jen lepší výbavu (jsou o něco silnějí než na své úrovni mají být, ty na to zareaguješ zvýšením hrozeb). A občas podplácení, což je legitimní alternativa k plížení, vyhrožování a získávání informací. Ty jen musíš zajistit, že nepůjde uplatit všechno.

Nevím, co hrajete za kampaň, ale rytíři mají své povinnosti i když jsou zazobaní. Mohou investovat do hradu a vesnic. Případně do armády, pokud by se třeba jednalo o kampaň kde nějací záporáci ohrožují hranice království. Pokud budou mít armádu, mohou nějaké hrozby vyřešit pomocí ní a nechodit tam osobně (klidně bez pravidel, jen odvyprávět, ale v příběhu to je).
Autorská citace #5
11.5.2022 14:13 - Pjotr
Jednak, pro postavy v tomhle postaveni muze byt legitimni, ze pro ne penize proste nejsou motivace. Jde jim o moc, slavu, vliv, postaveni v radu.

Pokud i tak chces aby je penize nejak tlacily, muze byt v tom radu jejich povinnost podilet se na jeho financovani. At uz primo z nejakych vyprav, nebo z vedeni nejakych panstvi/statku, do kterych je zase potreba investovat penize. Z neceho ten rad zit musi a nemuzou vsichni clenove jen ztratove dobyvat slavu.
Autorská citace #6
11.5.2022 15:03 - Šaman
Pjotr: Souhlasím, jen bych připomněl, že platit daně nejsou zábava. Tedy že by postavy musely jen odevzdávat své peníze řádu.

Větší zábava je plnit úkoly, které budou výdaje vyžadovat. Pokud mají opravdu hodně peněz, tak třeba povinnost koupit a vyzbrojit válečnou loď může být velký žrout peněz (nebo hrad, vojenská jednotka). Ale když pak v příběhu bude mít právě tahle investice velký význam, postavy uvidí že to byla potřebná věc a ne jen vyhazování peněz do erární pokladny. Když tomu při velkém střetu budou postavy velet, budou si určitě připadat víc jako rytíř - šlechtic, než jako potulný válečník.

Jen bych z vlastní zkušenosti varoval před tím tvořit pro takovou strategickou záležitost vlastní pravidla. Hra by se měla stále točit hlavně okolo postav a jejich činů, nemělo by se to zvrtnou v tahovu strategii (jak se nám jednou trochu stalo:)
Autorská citace #7
11.5.2022 15:30 - Corny
Šaman: Platit daně zábava být nemusí, ALE zábava může plynout z důsledku jejich neplacení.
Autorská citace #8
11.5.2022 15:45 - strucky
Taky by se dalo tomu řádu přiřadit nějaký "pool" peněz, a pak pěkně odečítat, co všechno řád zaopatřování těch dobrodruhů stojí - a ideálně to vymyslet nějak tak, aby náklady z nich plynoucí byly mnohem vyšší, než co oni řádu vynesou plněním úkolů. :-D
  • Nové vybavení
  • Údržba stávajícího
  • Náklady na cesty
  • Životní náklady
  • ...
Pak by jednoho dne mohl přijít rozmrzelý představený řádu se svitkem výdajů a příjmů oznámit jim, že se budou muset na rozpočtu taky začít podílet. Vždycky je lepší, když dobrodruhy něco tlačí...

Už by to vyžadovalo nějaký micromanagement z tvojí strany, a možná by to začalo připomínat onu tahovou strategii, jak zmiňoval Šaman, ale... co já vím, třeba Vás to tak baví. :-)
Autorská citace #9
11.5.2022 15:57 - sirien
Co třeba vytvořit příběh, kdy ty peníze budou moct použít? Třeba uspořádat někam/za něčím nějakou výpravu, která nebude zadarmo (a Řád jí z nějakých důvodů nepodpoří) a která bude určitě stát nemalý prachy (zásoby, loď, nějaká posádka...) Nebo třeba můžou v rámci Řádu povýšit a získat nějakou speciální pozici, která zahrnuje to, že se mají postarat o vlastní pevnost nebo jednotku nebo území (nebo všechno zmíněné dohromady) - a čeká se, že to Řád nebude dotovat. Nebo třeba vybudování nějakých sítí agentů...

Jakože obecně nevidím moc důvod hráče ždímat. Pokud hra funguje i s tím, že nemusí řešit co si můžou a nemusí dovolit... a pokud si nechtějí platit třeba vysoký životní styl ale touží ty prachy hrabat - tak ať je mají. Jednoho dne s nimi třeba udělají něco zajímavého nebo je na něco použijí. Nebo jimi uplatí draka nebo si na nějaké super vyhlášené aukci koupí nějaký cool magickej předmět (kolem čehož se dá udělat celé dobrodružství).
Autorská citace #10
11.5.2022 19:06 - Tarfill
Ostatní už zmínili krásné nápady, už není třeba tolik dodávat.
Mě osobně se líbí nápad s "restrukturalizací" vedení řádu, kdy jednoho dne k postavám přijde nadřízený a sdělí jim, že vedení udělalo změnu v tom a v tom, což způsobilo omezení výdajů a pro členy bude náležet pouze odměna ve formě "válečné kořisti," kterou si hrdinové musí obstarat sami. Výhodou jejich členství v řádu by pak bylo hlavně v jejich sociálním postavení a všeobecně uznávanou reputací, což by mohlo poměr peněz dříve nebo později vyvážit.
Navíc i sám řád může mít existenční problémy a postavy můžou přispět svým dílem k obnově toku peněz řádu, ať už byl způsoben čímkoliv...
Vyloženě bych je ale neokrádal, rozhodně ne více než jednou...
Autorská citace #11
11.5.2022 20:34 - Necromancer
Tak třeba přijde energetická krize, a prostě bude potřeba zajistit teplo...
Autorská citace #12
11.5.2022 22:26 - ShadoWWW
Je někdo tak nešikovný, že při skládání skříňky Ikea Kallax ji zničí? Jo, já. Dnes večer se mi to povedlo. Sem se měl prve podívat na youtube návod... :-/
Autorská citace #13
11.5.2022 23:06 - crowen
Co ti poviem, inspiruj sa v historii :-)

Rad zrus, peniaze zabav, sprav z nich lovnu zver, a o zabavu a dobrodruzstva maju postarane :-)
Autorská citace #14
11.5.2022 23:40 - sirien
crowen: em... jako ano, i to je cesta, ale ne všichni hráči ji ocení :D
Autorská citace #15
12.5.2022 07:43 - Jerson
Nejvíc se mi líbí doporučení nechat hráče najít pro jejich postavy jinou motivaci než peníze, protože se konečně dostali do bodu, kdy je nemusí řešit, což je vlastně skvělé. Teď se konečně můžou zabývat věcmi, které se za peníze pořídit nedají. Třeba provádět nějaké výzkumy, průzkumy, vymýšlet, konstruovat, zkoušet... V ne-fantasy světě by mohli přemýšlet, jak se dostat na Mars,, udělat použitelné elektroauto, nebo nahrát lidské vědomí do počítače. Ve fantasy se určitě najde nějaká ekvivalentní výzva, pro kterou že třeba mít hromadu peněz, ale přitom samotné peníze ani zdaleka nestačí.

Úkolem GMma v takové chvíli není vymýšlet, za co by měly/musely postavy utrácet, aby se hráči pořád museli o peníze starat. Jeho úkolem je naopak pomoct hráčům (nikoliv "vymyslet za hráče") najít nějaký cíl, do kterého můžou peníze vrážet.

Nicméně podle toho co píšeš, tak hráči vůbec nejsou tak vysoko. Ještě pořád jsou na místě, kdy je někdo platí a zadává jim práci, a předpokládám, že když nebude zadavatel práce spokojen, tak o tyto výhody přijdou.

Jinak to že jsi jim dal zadarmo ubytování, jídlo, možnost vyrábět výbavu, proplacení cestovních nákladů a ještě navíc plat, který zjevně nemají za co utratit, protože jejich práce jim je také zábavou, to moc dobře není.

A ještě bych dodal, že nutit z vlastního rozhodnutí hráče, aby pro ně peníze měly hodnotu (přesněji pro ně byly hlavní motivací, jak jim zadávat úkoly), a přemýšlet o tom, že je o peníze přípravíš, abys vytvořil nějakou páku, není moc dobrý způsob vedení hry.
Autorská citace #16
12.5.2022 09:02 - zwire
Díky moc za rady, něco z toho zkusím.
Nejspíš, že jim zatrhnu luxusní život v řádové budově, dostanou průměrnou výbavu a lepší bydlení, stravu a vybavení si budou muset platit venku.

Přesněji nejde o nějaké zazobané rytíře, ale je to spíš takový řád chránící království, plnící delikátnější úkoly než jen nějaké "tupé vojsko". To království má jak standartní vojsko, tak právě paralelně tenhle řád, který je něco jako kombinace vojska, policie, špionážní služby.

Ty finance hru úplně nerozbijí, ale právě jsme zažili extrém, kdy jsme měli jednoho PJ, co nám na konci každého úkolu rozdal XP a peníze. Ale protože jsme neměli skoro žádné výdaje, tak se nám peníze jenom hromadily a neměly tak pro nás vůbec žádnou hodnotu a nebyla to vůbec žádná odměna.
Když hráč ale musí peníze hlídat, tak je to lepší. Například když se úkol dá vyřešit tím, že úkolový předmět můžete u někoho koupit, ale požadovanou sumu nemáte, tak musíte najít jiné řešení. Nějak rychle vydělat prachy? Ukrást mu to? Nějak to z něho dostat jinak? Tady prostě najednou peníze mají smysl a hodnotu.

Moji hráči ty peníze chtějí řešit, protože jsme právě zažili ten extrém, kdy jsme měli jen příjmy, žádné výdaje a to nás nebavilo.
Autorská citace #17
12.5.2022 09:05 - zwire
Necromancer píše:


Zlato blbě hoří :-(
Autorská citace #18
12.5.2022 11:23 - Šaman
zwire píše:
Ale protože jsme neměli skoro žádné výdaje, tak se nám peníze jenom hromadily a neměly tak pro nás vůbec žádnou hodnotu a nebyla to vůbec žádná odměna.

Tak zase jestli mají postavy vyřešené životní náklady a nějaké kapesné, ale nemají hromady peněz a nejlepší výbavu co se dá široko daleko koupit, pak jim můžeš nabídnout nějaké lepší věci ke koupi. I kdyby t měla být magická hračička ve stylu korbelu s nožičkama, který se umí ráno a večer naplnit libovolným běžným nápojem podle přání majitele (pivo, káva, víno, voda). Nápad je inspirován jednou ilustrací z Xanathara :)

A/nebo si s nimi mimo hru popovídat a explicitně říct, že jejich postavy jsou na poměry světa opravdu bohaté, třeba jako u nás politici. Ne, že by mohli lítat na Mars, ale opravdu jim nehrozí chudoba, ani když budou viditelně utrácet za (nějaký rozumný) luxus. Jíst v nejlepším hostinci ve městě, nechávat dýška. Navštěvovat luxusní bordely. Pokud jsou to spíše asketické postavy, tak obdarovat chudé, kteři jim pomohli tak, že si mohou polepšit o třídu. Vykoupit něčího syna z vojny. Většina toho bude jen roleplay, ale občas družině její pověst může pomoci, nebo se jim nějaký dobrý skutek vrátí.

Anebo, pokud to charakter dobrodružství umožňuje, tak si najmout panoše. Přímo do boje s nimi nepůjde, do podzemí se nehrne, ale pomáhá s udržováním výbavy, nosí věci, stará se o koně a tábor a ti dražší klidně mohou být schopné nějakého základního léčení, nebo lovu apod.


Obecně bych rozlišoval dva stavy - družina powerplayerů má spoustu peněz, škudlí a utrácí jen za lepší zbraně, zbroje a magické alchymistické hračky. To není úplně žádoucí.

A nebo družina prostě má dost peněz a jen není na něco podobného zvyklá. A máte strach, že přicházíte o hlavní motivaci dobrodruhů zvednout se z křesla a vyrazit na dobrodružství a o požitek z nákupů.
Pak je tu spousta nápadů na utrácení. A motivaci čerpat jinde (služební povinnost, osobní motivace, nwco ohrožuje celý stávající stav věcí včetně luxusu postav).
Autorská citace #19
12.5.2022 15:23 - Count
Bacha na druhý extrém, do kterého se ženeš "...zatrhnu luxusní život v řádové budově...". Pokud to tak plánuješ, pak s řádným a příběhovým odůvodněním. Mimo již uvedeného můžeš postavám nabídnout investice (důl, hospoda), nebo možnost rozšířit si budovu a nechat přistavět blok/patro, které ponese jejich jméno jako mecenášů. Potkají se na výpravě s nějakým NPC ke kterému zahoří nákloností? Tak ať má velkou a ubohou rodinu, o kterou je potřeba se postarat. Rozbili něco v minulosti? Možná se majitelé zastaví s požadavkem na náhradu škody a je jedno, zda přijdou s prosíkem, nebo s armádou. Udělej trh u příležitosti nějakého svátku a kupci budou nabízet zajímavé drobnosti za velké ceny. Přítelíčkovi ve formě malého dráčka neodolá nikdo, i když nebude mít reálně využití. Tedy kromě toho, že za něj vysolí slušnou sumu. Nech je budovat si vlastní gardu, nebo mít sluhy, které budou platit. Případně někdo ze dvora přijede s nabídkou povýšení do vyššího stavu za příslušné všimné. Nebo jim nabídni vlastní erb, či erbovní měšťanství s drobnými výhodami (např. při mši sedí v přední lavici).

Nepíšeš kolik mají peněz a jak moc je to nad průměr, ale vymyslet se dá mnoho věcí. Jen jim to neber z ničeho nic a hlavně nedělej měnovou reformu. ;-)
Autorská citace #20
12.5.2022 17:04 - zwire
Právě to hrajeme tak, že to nejsou nějací extra rytíři a nechtějí hned sluhy, zbrojnoše, domy, statky. (Časem možná ano) Ale jsou to pouze řádový členové státního aparátu. Mají střídmé životní náklady, ale ty jim právě zajistí "zaměstnavatel". Mají kasárny-mají kde spát, je tam jídelna-mají jídlo apod. Prostě všechny základní potřeby mají zajištěné.

Takže jako nejschůdnější řešení mi přijde to, že přespání v kasárnách není zas tak pohodlné, jídlo není nic moc, zbraně a vybavení dostanou základní. A je tedy běžné, že si ostatní příslušníci často seženou lepší bydlení ve městě a lepší vybavení sami na svoje náklady.
Což se mi ale právě trochu tluče s tím, že tento řád má být elita (aby měli motivaci do něho stoupit a úkoly mohly být různorodé). Mají být lepší než nějaká obyčejná armáda nebo městské stráže. Takže i jejich zázemí by mělo mít logicky lepší úroveň. No a tak vzniká ten problém, že právě nedává smysl, aby tam měli mizerné ubytování, jídlo a vybavení :D
Autorská citace #21
12.5.2022 19:06 - Log 1=0
Mám pocit, že jsi strašně fixovaný na ten styl: Hrdinové chodí od místa k místu a za úplatu řeší místní problémy. V takovém stylu je skutečně inflace problém, protože qesty jsou pro bohatší postavy méně zajímavé. Leda by rostly odměny, a brzy jsi u kupování království a podobných kravin.

Ale tohle není tvá současná situace. Postavy mají práci, a jejich nadřízení jim dávají úkoly, klteré plní, protože je to jejich práce. V takové situaci by neměli dostávat žádné přímé finanční odměny, a místo toho by měli dělat kariéru, dostávat pochvaly, metály, pocty před nastoupenou jednotkou... a jo, i finanční prémie, ale to fakt jenom někdy, jako něco navíc, co můžou prohýřit, utratit za mimořádnou věc, uložit na důchod, rozdat slavnostně chudým. Zkrátka by to nemělo být tolik, aby to sloužilo jako zdroj pohodlné doživotní renty.
Autorská citace #22
12.5.2022 20:27 - Count
Řád má být elita, ale zase ne nějací extra rytíři. Asi by to potřebovalo víc vysvětlit. Když se ale zamyslím nad vojáky v kasárnách, nabídl bych jim nějaký extra výcvik uvnitř kasáren, nebo ve městě. Něco jako placené kondiční hodiny. Nebo by se objevil nějaký mistr, co naučí jednu dvě finty za plný měšec a přidal bych jim podle pravidel nějakou výhodu nebo finesu. Mají v kasárnách povolené návštěvy žen? Pokud ne, podnikavý hospodský to za pár zlaťáčků dokáže zařídit. Mohou tam chlastat? Pokud ne, opět službička "za šestáček". Nebo jim kněz z některého chrámu nabídne možnost mše nebo obětiny pro zdar jejich další výpravy. Něco jako za XXX peněz jeden opravný hod kostkou. Nebo požehnání zbraně např. +1k4 na deset zásahů, atd.
Autorská citace #23
12.5.2022 21:13 - sirien
zwire: hele, a v jakém systému to vlastně hrajete? (Protože některé systémy mají nástroj jak podobné věci řešit přímo.)
Autorská citace #24
12.5.2022 21:27 - Šaman
zwire píše:
Takže jako nejschůdnější řešení mi přijde to, že přespání v kasárnách není zas tak pohodlné, jídlo není nic moc, zbraně a vybavení dostanou základní. A je tedy běžné, že si ostatní příslušníci často seženou lepší bydlení ve městě a lepší vybavení sami na svoje náklady.
Což se mi ale právě trochu tluče s tím, že tento řád má být elita (aby měli motivaci do něho stoupit a úkoly mohly být různorodé). Mají být lepší než nějaká obyčejná armáda nebo městské stráže.

Tohle mi přesně sedí na Tři mušketýry. Jednalo se o královskou gardu, vstup do ní byl podmíněný šlechtickým titulem a doporučovacím dopisem. Starší mušketýři už jsou za vodou, ale mladý d'Artagnan má jen otcův meč a holou řiť. Zařizuje si podnájem ve městě (i když by asi byla možnost bydlet v nějakých kasárnách).

Obecně se ale příběh okolo peněz vůbec netočí.

Další, který mě napadá (dokonce ze stejné doby) je velitel gaskoňských gardistů Cyrano de Bergerac. Určitě by mohl žít poměrně luxusní život, ale raději bojuje proti všemu co mu přelítne doslova přes nos. Včetně přerušení divadelní hry a furiantskému zaplacení nákladů - celý měsíční žold. Pak žije v relativní chudobě, ale ani tady to nemá na příběh moc vliv. Dokud má zbraň a nepřítele, je to stále Cyrano, ať už bohatý, nebo chudý.


Ten přístup - máte proplacené na vojáky dobré bydlení a slušnou výzbroj a navíc žold, pokud chcete nadstandard, platíte si ho sami, mi přijde zcela ok. Powerplayer se s bydlením asi spokojí a bude investovat jen do výbavy, ale motivace mu zůstává. A kdo chce hrát víc rp, ten oželí nějakou +1 ve zbrani a klidně si může investovat do svých záletnických románků (Porthos).

Ale samozřejmě, ne každý systém takovou hru podporuje. Rozdíly mezi postavami Třech mušketýrů by lépe popsal Fate, než DxD. Včetně toho, že Athos má nejspíš celé panství a d'Artagnan krade svému bytnému víno, když chce přátele pohostit. Během akce jsou si ale zcela rovni.
Autorská citace #25
12.5.2022 22:19 - sirien
Hlavně bych vypíchnul dvě věci:

- zaprvé "platíme vám střechu nad hlavou a jinak se starejte sami" je docela historické. Představa že mi firma platí všechny náklady a ještě cash navíc k tomu je extrémně moderní záležitost - i u mnoha novodobých států platilo, že plat pokrývá nějaké elementární náklady a očekává se, že osoba která věc zastává bude buď skromná, nebo sama z bohatých poměrů (např. gentleman ve službách atd.)

- zadruhé je to dobrý příběhový háček - zaprvé na side-questy, zadruhé očividný prostor pro korupci, od drobné a spíš flavor / otravné po doslova zrádnou.

Šaman píše:
Rozdíly mezi postavami Třech mušketýrů by lépe popsal Fate, než DxD

To jen protože ten systém zjevně moc neznáš. V DnD můžeš použít životní styly, v JaD navíc i věci jako panství nebo mocenské měny.
Autorská citace #26
13.5.2022 14:17 - zwire
Log 1=0 píše:
Mám pocit, že jsi strašně fixovaný na ten styl: Hrdinové chodí od místa k místu a za úplatu řeší místní problémy. V takovém stylu je skutečně inflace problém, protože qesty jsou pro bohatší postavy méně zajímavé. Leda by rostly odměny, a brzy jsi u kupování království a podobných kravin.


Nehrajeme to na to, že peníze jsou to hlavní. Úkoly kolikrát nejsou za žádnou odměnu.
Ale mluvím o tom, aby pro ně peníze měli nějakou hodnotu. Aby museli zvažovat, jestli si ten úkolový předmět koupí nebo ho zkusí získat jinak apod.
Případně mají povinnost nalezené poklady odevzdávat řádu/státu. Ten jim nějaké procento jako odměnu vrátí, ale mohlo by je to i dostávat do dilematu, jestli nález odevzdat nebo ne...
Autorská citace #27
13.5.2022 14:19 - zwire
sirien píše:
hele, a v jakém systému to vlastně hrajete? (Protože některé systémy mají nástroj jak podobné věci řešit přímo.)


DnD 5e. Chtěl bych zkusit Jeskyně a draci, protože mi to připadá smysluplnější, ale hráči se tomu brání, protože se jim to nechce číst :D
Ale přitom mi JaD připadají smysluplnější než DnD 5e...
Autorská citace #28
13.5.2022 14:23 - zwire
Šaman píše:
Tohle mi přesně sedí na Tři mušketýry.



JJ dá se říct že Tři mušketýři jsou tomu nejblíž. Dalo by se to tak popsat.

Ale jak říkáte, tak asi půjdu cestou: Řád vám ve svém chrámu zajistí jen základ, chcete-li víc musíte si připlatit a sehnat si to někde venku.
Autorská citace #29
13.5.2022 15:12 - sirien
zwire: tenhle pohled že "je potřeba, aby hráči museli zvažovat jestli si koupí X" je docela častý a svého času byl promovaný kolem dračáku (což souviselo s fixací DrD autorů/jádra komunity na docela úzký výseč žánrů a stylů), ale... máš k němu důvod? Specificky: je to zábavné omezení postav, které vede k zajímavým akcím a scénám? A to nemyslím teoreticky že v tom vidíš ten možný potenciál, ale skutečně se to ve hře děje?

Jakože jasně, jsou herní styly, kam tohle víc nebo míň patří a kde to skutečně generuje herní obsah nebo se to podílí na atmosféře (různé sword and sorcery, dark fantasy atp.) Ale jsou žánry, a narovinu, já bych argumentoval, že jich je většina, kde to je dost jedno a výdaje na úrovni životního stylu, nákupu běžné (nemagické) výbavy popř. najmutí sluhy v podstatě nikoho nezajímají (otázka začne být "kde vzít peníze na výpravu" nebo "kde a za co sehnat loď" popř. "čím zaplatit žoldáckou armádu" atp.). Podívej se na to takhle: v kolika knížkách, komiksech, filmech nebo seriálech se tohle řeší?


JaD jsou normálně plně kompatibilní s DnD 5e, takže pokud Tvoji hráči znají DnD 5e, tak JaD vůbec nemusí číst ani znát a nic Ti nebrání ve hře používat jejich postupy a mechaniky :) Pomoct by Ti mohl tenhle úvod, můžeš příjem z Řádu vyjádřit nikoliv jako konkrétní příjem, ale jako poskytnutou životní úroveň, nebo můžeš začít využívat celé možnosti Mezidobí (v kontextu Řádu by Tě asi zajímaly zejména tvorba Sítí, budování Sídel, popř. Panství; plus nezávisle na tomhle problému Skupinová zázemí Řád nebo Zástupci moci).
Autorská citace #30
14.5.2022 09:39 - Lethrendis
Btw, Zwire, zeptal ses hráčů, co si o tom myslí? Pokud ne, tak se jich na to zeptej - že máš pocit, goldy ztrácí hodnotu a co s tím. Možná Ti řeknou, že se jim to přesně tak líbí, v tom případě nemusíš řešit nic. Anebo ti dají vlastní návrhy, co by jejich postavy měly s prachama dělat.
Autorská citace #31
14.5.2022 10:36 - Corny
Vykomunikovat to s hráči je samozřejmě úplný základ (až takový, že mi ani nepřišlo podstatné to zmiňovat). Jen samozřejmě nezapomínej, že pokud to není problém pro ostatní hráče ale pro tebe to problém pořád je, že na tvém názoru na to taky záleží (byť můžeš zjistit, že jsi opravdu úplně sám a nikdo jiný na tom nic měnit nechce a máš smůlu).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090743064880371 secREMOTE_IP: 54.243.2.41