Tipy a triky

zwire
11.5.2022 13:23
Peníze a jejich (ne)dostatek
Zdarec.
Mám dilema. Chci připravit svoji družinu o peníze, ale nenapadá mě jak. Respektive obecně když má družina příjem peněz a skoro žádné výdaje, ztratí pro ně peníze hodnotu, neřeší je a nejsou pro ně motivace. Je tedy lepší je "přiškrtit", aby svoje výdaje a příjmy museli více řešit a peníze pro ně měly hodnotu...
Jenomže, teď jsem si hodil obrovský klacek pod nohy v nové kampani. Družinu jsem vytvořil jako členy "rytířského řádu" v jednom království. Dostávají žold, plní úkoly zadané nadřízeným, bydlí v sídle řádu, dostávají tam jídlo, mají tam kovárnu, alchymistu apod... Což ale vlastně způsobilo, že nemají žádné výdaje. Takže klasická tabulka životních nákladů tady nemůže platit. A ikdyž cestují mimo město, za nějakým úkolem pro řád, tak jim náklady vlastně musí stát proplatit, takže ani tyto náklady nejsou "z jejich kapes".
Napadá vás, jak tohle vyřešit? Jaké by mohli mít výdaje?
Autorská citace #21
12.5.2022 19:06 - Log 1=0
Mám pocit, že jsi strašně fixovaný na ten styl: Hrdinové chodí od místa k místu a za úplatu řeší místní problémy. V takovém stylu je skutečně inflace problém, protože qesty jsou pro bohatší postavy méně zajímavé. Leda by rostly odměny, a brzy jsi u kupování království a podobných kravin.

Ale tohle není tvá současná situace. Postavy mají práci, a jejich nadřízení jim dávají úkoly, klteré plní, protože je to jejich práce. V takové situaci by neměli dostávat žádné přímé finanční odměny, a místo toho by měli dělat kariéru, dostávat pochvaly, metály, pocty před nastoupenou jednotkou... a jo, i finanční prémie, ale to fakt jenom někdy, jako něco navíc, co můžou prohýřit, utratit za mimořádnou věc, uložit na důchod, rozdat slavnostně chudým. Zkrátka by to nemělo být tolik, aby to sloužilo jako zdroj pohodlné doživotní renty.
Autorská citace #22
12.5.2022 20:27 - Count
Řád má být elita, ale zase ne nějací extra rytíři. Asi by to potřebovalo víc vysvětlit. Když se ale zamyslím nad vojáky v kasárnách, nabídl bych jim nějaký extra výcvik uvnitř kasáren, nebo ve městě. Něco jako placené kondiční hodiny. Nebo by se objevil nějaký mistr, co naučí jednu dvě finty za plný měšec a přidal bych jim podle pravidel nějakou výhodu nebo finesu. Mají v kasárnách povolené návštěvy žen? Pokud ne, podnikavý hospodský to za pár zlaťáčků dokáže zařídit. Mohou tam chlastat? Pokud ne, opět službička "za šestáček". Nebo jim kněz z některého chrámu nabídne možnost mše nebo obětiny pro zdar jejich další výpravy. Něco jako za XXX peněz jeden opravný hod kostkou. Nebo požehnání zbraně např. +1k4 na deset zásahů, atd.
Autorská citace #23
12.5.2022 21:13 - sirien
zwire: hele, a v jakém systému to vlastně hrajete? (Protože některé systémy mají nástroj jak podobné věci řešit přímo.)
Autorská citace #24
12.5.2022 21:27 - Šaman
zwire píše:
Takže jako nejschůdnější řešení mi přijde to, že přespání v kasárnách není zas tak pohodlné, jídlo není nic moc, zbraně a vybavení dostanou základní. A je tedy běžné, že si ostatní příslušníci často seženou lepší bydlení ve městě a lepší vybavení sami na svoje náklady.
Což se mi ale právě trochu tluče s tím, že tento řád má být elita (aby měli motivaci do něho stoupit a úkoly mohly být různorodé). Mají být lepší než nějaká obyčejná armáda nebo městské stráže.

Tohle mi přesně sedí na Tři mušketýry. Jednalo se o královskou gardu, vstup do ní byl podmíněný šlechtickým titulem a doporučovacím dopisem. Starší mušketýři už jsou za vodou, ale mladý d'Artagnan má jen otcův meč a holou řiť. Zařizuje si podnájem ve městě (i když by asi byla možnost bydlet v nějakých kasárnách).

Obecně se ale příběh okolo peněz vůbec netočí.

Další, který mě napadá (dokonce ze stejné doby) je velitel gaskoňských gardistů Cyrano de Bergerac. Určitě by mohl žít poměrně luxusní život, ale raději bojuje proti všemu co mu přelítne doslova přes nos. Včetně přerušení divadelní hry a furiantskému zaplacení nákladů - celý měsíční žold. Pak žije v relativní chudobě, ale ani tady to nemá na příběh moc vliv. Dokud má zbraň a nepřítele, je to stále Cyrano, ať už bohatý, nebo chudý.


Ten přístup - máte proplacené na vojáky dobré bydlení a slušnou výzbroj a navíc žold, pokud chcete nadstandard, platíte si ho sami, mi přijde zcela ok. Powerplayer se s bydlením asi spokojí a bude investovat jen do výbavy, ale motivace mu zůstává. A kdo chce hrát víc rp, ten oželí nějakou +1 ve zbrani a klidně si může investovat do svých záletnických románků (Porthos).

Ale samozřejmě, ne každý systém takovou hru podporuje. Rozdíly mezi postavami Třech mušketýrů by lépe popsal Fate, než DxD. Včetně toho, že Athos má nejspíš celé panství a d'Artagnan krade svému bytnému víno, když chce přátele pohostit. Během akce jsou si ale zcela rovni.
Autorská citace #25
12.5.2022 22:19 - sirien
Hlavně bych vypíchnul dvě věci:

- zaprvé "platíme vám střechu nad hlavou a jinak se starejte sami" je docela historické. Představa že mi firma platí všechny náklady a ještě cash navíc k tomu je extrémně moderní záležitost - i u mnoha novodobých států platilo, že plat pokrývá nějaké elementární náklady a očekává se, že osoba která věc zastává bude buď skromná, nebo sama z bohatých poměrů (např. gentleman ve službách atd.)

- zadruhé je to dobrý příběhový háček - zaprvé na side-questy, zadruhé očividný prostor pro korupci, od drobné a spíš flavor / otravné po doslova zrádnou.

Šaman píše:
Rozdíly mezi postavami Třech mušketýrů by lépe popsal Fate, než DxD

To jen protože ten systém zjevně moc neznáš. V DnD můžeš použít životní styly, v JaD navíc i věci jako panství nebo mocenské měny.
Autorská citace #26
13.5.2022 14:17 - zwire
Log 1=0 píše:
Mám pocit, že jsi strašně fixovaný na ten styl: Hrdinové chodí od místa k místu a za úplatu řeší místní problémy. V takovém stylu je skutečně inflace problém, protože qesty jsou pro bohatší postavy méně zajímavé. Leda by rostly odměny, a brzy jsi u kupování království a podobných kravin.


Nehrajeme to na to, že peníze jsou to hlavní. Úkoly kolikrát nejsou za žádnou odměnu.
Ale mluvím o tom, aby pro ně peníze měli nějakou hodnotu. Aby museli zvažovat, jestli si ten úkolový předmět koupí nebo ho zkusí získat jinak apod.
Případně mají povinnost nalezené poklady odevzdávat řádu/státu. Ten jim nějaké procento jako odměnu vrátí, ale mohlo by je to i dostávat do dilematu, jestli nález odevzdat nebo ne...
Autorská citace #27
13.5.2022 14:19 - zwire
sirien píše:
hele, a v jakém systému to vlastně hrajete? (Protože některé systémy mají nástroj jak podobné věci řešit přímo.)


DnD 5e. Chtěl bych zkusit Jeskyně a draci, protože mi to připadá smysluplnější, ale hráči se tomu brání, protože se jim to nechce číst :D
Ale přitom mi JaD připadají smysluplnější než DnD 5e...
Autorská citace #28
13.5.2022 14:23 - zwire
Šaman píše:
Tohle mi přesně sedí na Tři mušketýry.



JJ dá se říct že Tři mušketýři jsou tomu nejblíž. Dalo by se to tak popsat.

Ale jak říkáte, tak asi půjdu cestou: Řád vám ve svém chrámu zajistí jen základ, chcete-li víc musíte si připlatit a sehnat si to někde venku.
Autorská citace #29
13.5.2022 15:12 - sirien
zwire: tenhle pohled že "je potřeba, aby hráči museli zvažovat jestli si koupí X" je docela častý a svého času byl promovaný kolem dračáku (což souviselo s fixací DrD autorů/jádra komunity na docela úzký výseč žánrů a stylů), ale... máš k němu důvod? Specificky: je to zábavné omezení postav, které vede k zajímavým akcím a scénám? A to nemyslím teoreticky že v tom vidíš ten možný potenciál, ale skutečně se to ve hře děje?

Jakože jasně, jsou herní styly, kam tohle víc nebo míň patří a kde to skutečně generuje herní obsah nebo se to podílí na atmosféře (různé sword and sorcery, dark fantasy atp.) Ale jsou žánry, a narovinu, já bych argumentoval, že jich je většina, kde to je dost jedno a výdaje na úrovni životního stylu, nákupu běžné (nemagické) výbavy popř. najmutí sluhy v podstatě nikoho nezajímají (otázka začne být "kde vzít peníze na výpravu" nebo "kde a za co sehnat loď" popř. "čím zaplatit žoldáckou armádu" atp.). Podívej se na to takhle: v kolika knížkách, komiksech, filmech nebo seriálech se tohle řeší?


JaD jsou normálně plně kompatibilní s DnD 5e, takže pokud Tvoji hráči znají DnD 5e, tak JaD vůbec nemusí číst ani znát a nic Ti nebrání ve hře používat jejich postupy a mechaniky :) Pomoct by Ti mohl tenhle úvod, můžeš příjem z Řádu vyjádřit nikoliv jako konkrétní příjem, ale jako poskytnutou životní úroveň, nebo můžeš začít využívat celé možnosti Mezidobí (v kontextu Řádu by Tě asi zajímaly zejména tvorba Sítí, budování Sídel, popř. Panství; plus nezávisle na tomhle problému Skupinová zázemí Řád nebo Zástupci moci).
Autorská citace #30
14.5.2022 09:39 - Lethrendis
Btw, Zwire, zeptal ses hráčů, co si o tom myslí? Pokud ne, tak se jich na to zeptej - že máš pocit, goldy ztrácí hodnotu a co s tím. Možná Ti řeknou, že se jim to přesně tak líbí, v tom případě nemusíš řešit nic. Anebo ti dají vlastní návrhy, co by jejich postavy měly s prachama dělat.
Autorská citace #31
14.5.2022 10:36 - Corny
Vykomunikovat to s hráči je samozřejmě úplný základ (až takový, že mi ani nepřišlo podstatné to zmiňovat). Jen samozřejmě nezapomínej, že pokud to není problém pro ostatní hráče ale pro tebe to problém pořád je, že na tvém názoru na to taky záleží (byť můžeš zjistit, že jsi opravdu úplně sám a nikdo jiný na tom nic měnit nechce a máš smůlu).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11905789375305 secREMOTE_IP: 18.206.14.36