Produkty

Autorská citace #1
18.1.2025 10:28 - Przemysl
To je pro DnD 5e (2024)? Tu jsem v životě neviděl, ale přesto mám pár poznámek :-)

(EDIT: Je třeba říct, že jsem rules lawyer, a tady ještě záměrně přeháním, abych upozornil na možné problémy. Takže mě ber trochu s rezervou. Prakticky vzato by spousta toho byla v pohodě, dokud by to do ruky nedostal nějakej nějakej munchkin, což ale platí i o oficiálních pravidlech.)

1.
3. - Fechtbuch píše:

Vyber si, jaký typ zbraně budeš používat. Sečné, Bodné, Drtivé; podle toho budeš dostávat schopnosti.

a) Formulace typ zbraně [který] budeš používat je nějak závazná? Jako třeba že můžu používat jenom ten?

b) Ty schopnosti fungujou jenom pro danej typ zbraní?

c) "Vazba (bonus akce) Navážeš se na nepřátelskou čepel, takže cítíš kdy zaútočí." Znamená to, že to jde použít jenom proti nepřátelům, kteří bojují zbraní s čepelí?

d) " Skuliny ve zbroji (pasivní) ... Při každém tvém útoku má nepřítel proti tobě Oč -1. " Takže to je jako kdybych měl +1 k zásahu, ne? Nebylo by lepší to říct takhle, ať je všechno účetnictví na jedný straně?

e) Funguje to i na střelný zbraně? Protože kdybych si pak vybral bojový styl Archery, tak v kombinaci s tímhle mám efektivně +3 proti základu. To mi přijde už docela dost, zejména v systému kde bonusy k zásahu a obraně nejsou tak častý.

f) Celkově už z týhle úrovně mám takový deja-vu na 3e - přidává relativně dost účetnictví. Což se mě osobně moc nelíbí.
Ale asi furt lepší než většina sesilatelů :-)

g) Když o tom tak přemýšlím, tak nejsou žádne Bodné/Sečné/Drtivé zbraně. jsou jen zbraně co dávají Bodné/Sečné/Drtivé zranění. Taky bych vypíchnul, že střelné zbraně dávají Bodné zranění - nejsem si jistý, jestli jsi s tím počítal.

2.
3- Zkušený bojovník píše:

Kromě lezení na velké tvory jsou všechny manévry bonus akce.

Jsem dost mimo, ale co jsem koukal naposledy, tak manévry byla schopnost Battlemastera (což je jiná subclassa bojovníka), ne?

Nebo to je někde z překladu? Nebo 2024e? Nebo JaD? (Já fakt nevím.)

3.
7. - Fechtbuch píše:

a) "Pirueta (akce) pokud proti tobě stojí 2 a více nepřáte" Co přesně znamená, že proti tobě stojí 2 a více nepřátel? Kdykoli, kdy se moje družina utká s 2 a více nepřáteli? Nebo kdykoli kdy stojí přímo předemnou? (Ale postavy v 5e nemají vepředu a vzadu, ne?)

Z týhle schopnosti mám fakt špatnej pocit, zejména z toho průměrování OČ. OČ je relativně neměnné, a takhle s nám čachrovat se mi nelíbí.

Pro inspiraci bych doporučil schopnost co má Hunter (subclassa Rangera) na 11:
https://dnd5esrd.d20.cz/soupis/hranicar.html#lovec
(Minimálně pro tu formulaci, určitě to není 1:1, už rozdílem úrovní.)

b) " Pirueta (akce) ... pokud ho přehodíš..." Čím házím?

c) "Výpad (akce) Ke svému hodu na útok a i zranění přičteš také svoji obratnost/sílu, pak ale do tvého dalšího kola máš Oč sníženo o obratnost/sílu." Pocitově se mi tohle líbí, ale moc se mi nepozdává to čachrování s OČ, a navíc tam je několik nejasností ve formulacích.

d) Zatímco Pirueta je akce, která popisuje, co se stane, tak tak Výpad říká jen, že si mám k hodu na útok něco přičíst. K jakému hodu na útok? Dělám útok jako součást akce? A dělám jen jeden útok, nebo normálně dva? (To asi ne, protože Výpad je akce, a Extra attack se apklikuje jenom když dělám akci Útok, že?)

e) Jak si mám vybrat, jestli přičtu Sílu nebo Obratnost? Nebo snad Síla děleno obratnost? :-) A pokud přičtu Sílu k útoku, můžu potom odečíst Obratnost od OČ? :-)
Možná bych zvážil, jestli to nenavázat na zdatnostní bonus místo toho.

f) " Zlomenina (akce) Při úspěšném hodu na útok nepříteli zlomíš nohu (pohyb snížen na polovinu) nebo ruku (veškeré jeho útoky jsou z nevýhodou), nepřítel dostane jen poloviční zranění." Jako výše - při jakém hodu na útok? Proti komu?

g) To zlomení ruky mi přijde od oka dost silný. Kdyby to bylo kouzlo, tak si cíl na konci každýho tahu hází záchranu, ne?

h) Jak se rozhodne, jestli se láme ruka nebo noha?

i) Možná bych zvážil, jestli to nepřeformulovat na nějaké cílené zranění, protože si moc nedokážu představit bojovat třeba se zlomenou nohou - to už je celkem brutální zranění. (Ale to je asi trochu otázka nějaké stylizace a je určitě pravda, že cílený zásahy určitě tématicky nepasujou k drtivým zbraním.)

4.
10. - Fechtbuch píše:

a) "Přesná rána (akce) při úspěšném útoku můžeš zasadit plné zranění (pokud je to kritika, tak všemi kostkami)"
Při jakém útoku? Je ten útok součástí té akce Přesná rána? Pokud je tam jenom jeden útok, tak se mi většinou spíš vyplatí zaútočit dvakrát, nebo třikrát (což můžu už od příštího levelu).

b) Co je to plné zranění? Jako bych hodil na kostkách maximální zranění?

c) Kritika je to, co teď píšu, zřejmě myslíš Kritický zásah/Critical hit.

4.
10. – Naučený pohyb píše:

(pasivní) Pokud hodíš kritický úspěch, můžeš nepřítele hodit na zem, nebo jej chytit

Nevím, jestli to v novějších revizích nepřejmenovali/nepřeložili jinak, ale zřejmě máš na myslí kritický zásah, ne kritický úspěch.

5.
10. - Fechtbuch píše:

a) "Udržované ostří (pasivní) při každém úspěšném útoku házíš navíc 1d6 na zranění" To zní hodně silně, ale nedokážu z fleku odhadnout, jestli to je přesílený, nebo ne. Zní to přesíleně na vlastnost subclassy.

b) " Dlouhý distanc (pasivní) můžeš útočit i na nepřítele 1 sáh od tebe." Naopak tohle snad šlo vždycky, ne? Nebo to kouzelníci z pobřeží v té reedici nějak změnili?

c) Vyrazit dech (bonus akce) Házíš jako na útok. Pokud uspěješ, nepřítel ztratí svojí akci. Tady by IMO měl mít soupeř záchraný hod (možná místo útoku?), především proto, aby bossové mohli použít Legendary Resistance a úplně jsi je neodrovnal.

6.
18. - Bezva finta píše:

(bonus akce) dostaneš výhodu na útoky ve svém kole.

Jako bonusovku si dát výhodu ma všechny útoky ve svém kole mi přijde strašně OP. Vím, že v 2024e je nějakej power creep, ale tolik? Co maj ostatní subclassy na 18. levelu?

Ještě jednou se omlouvám, pokud něco z toho je mimo.
Autorská citace #2
18.1.2025 10:50 - Loddfafni
Przemysl píše:
To je pro DnD 5e (2024)?

Podle toho že se to odkazuje na Manévry bych hádal spíše Jeskyně a Draky.
Przemysl píše:
" Dlouhý distanc (pasivní) můžeš útočit i na nepřítele 1 sáh od tebe." Naopak tohle snad šlo vždycky, ne? Nebo to kouzelníci z pobřeží v té reedici nějak změnili?

Tady je podle mě myšlená situace kdy mezi tebou a tvým cílem je jedno volné pole, jako kdybys používal Dlouhou zbraň.
Jinak souhlasím s Przemyslem že některé formulace by chtělo trochu přeformulovat, což je asi vpořádku vzhledem k tomu že píšeš že je to první draft.
K vyváženosti se bohužel vyjádřit nemůžu, ale jak jsem to rychle projel, tak mi to přijde takové... trochu ploché. Velká část schopností vlastně nedělá nic než přidává bonus 1. Ale když se to bude hrát se zaměřením na ty manévry, tak to asi může být v pohodě.
Jen jsem nepochopil, jak je to s tím typem zranění. Řekněme, že moje postava má válečné kladivo a dvě sekery. Nejraději mlátí nepřátele po hlavě kladivem, takže si vezme Tepectví. Ale počítá se jí tahle schopnost i ve chvíli kdy bojuje těma sekerkama?
Autorská citace #3
18.1.2025 16:05 - Log 1=0
Zdravím nadšeného designéra. Předem avizuji, že budu tvrdý, ale rozhodně tím nechci odrazovat od tvorby (s tím bych si nedal takovou práci).

Dále budu předpokládat, že tenhle text je úrčen "kolegům designérům" a ne testerům nebo nedají bohové, normálním hráčům, a projevím vůli pochopit a domyslet si věci, co nejsou přímo řečené, nebudu řešit termíny, atd. S tím, že případná nedorozumění se prostě vysvětlí. Tedy s výjimkou situací, kdy to bude i v tomto módu nejasné nebo jinak otravné.

Fechtbuch
Hm, první výjimku z odstavce o formulacích máme už tady. Dát do názvu schopnosti něco, co spousta hráčů nebude umět napsat, je dost na prd. Ještě víc na prd ale je, mít pomalu na každém relevantním levelu schpnost, která se jmenuje stejně ale dělá něco jiného, byť v určitém ohledu podobného. Podobné sdílení názvu ti projde max u schpností "vezmi si další X ze seznamu" případně "máš další použití X za krátký/dlouhý odpočinek navíc".

Poslední problém Fech... téhle schopnosti je, že 5E2024 bude dávat všem bojovníkům schopnosti závislé na typu zbraně, a to se ti bude s tímhle tlouct. Posuď, jestli je to pro tvou cílovku problém (věřím, že většina hráčů nakonec, dřív nebo později, na novou verzi přejde).

No, popojedem.
F(3)
Velmi se mi nelíbí. Je to +-1 účetnictví ve stylu DrD a DnD3E. Což ne že by se nesmělo používat, ale schopnst, která s těmihle číslíčky tak rychle a rutinně manipuluje už je podlě mě momo designový styl 5E.

Zkušený bojovník
V původní 5E jsou Manévry čistě volitelné pravidlo, a nemyslím, že je dobré, aby si obor vynucoval jeho použití.

F(7)
Pirueta - Průměrovat OČ? WTH? Nedávej GMovi matematické úlohy už tak toho má dost. Stačí že se musí půlit demage. Což... Je ti jasné, že tahle schopnost začne být matematicky výhodná až od 4 protivníků v dosahu výš?

Výpad - Komplikovanější verze barbarovy zuřivosti. Až na to, že předpokládá, že bojovník maxuje oba fyzické staty, což pro spoustu buildů není pravda.

Zlomenina - Další volitelný subsystém, zranění, který to nutně vnáší do hry, a navíc je o dost problematičtější. O designu subsystému zranění a vhodnosti jeho ne/použití se dá mluvit hodiny. Neinvokuj ho takhle mimochodem, nebo si na tom někdo nutně nabije tlamu.

Protiútok
Už z podstaty věci to je Reakce, a ne bonusovka. Půlení demage je nesmyslně defenzivní. 12 způsobí, že ta schopnost bude s postupujícími levely slábnout do neužitečna. "Pokud tě protivník mine útokem na blíízko o víc jak 5, můžeš jako Reakci provést příležitostný útok." dělá v podstatě to samé a funguje lépe a systematičtěji.

F(10)
Přesná rána - tady jsem zmatený, jak jsi to myslel. Fakt Akce- tj. jeden útok s touto vlastností? Pak radši budu dvakrát útočit, a o level později útočím třikrát a tohle nepoužiju nikdy. Zapne mi to tu vlastnost pro příští kolo? To se může stát milion věcí, opět, radši normálně útočím. Mám prostě at will tu vlastnost? To je OP jak prase.
Bleskový výpad - tohle je podle mě OK, možná by to mohlo i dávat víc, to bych se musel podívat, co má kdo na tom levelu za bonusovky. Ale jako koncept dobré.
Vyrazit dech - Sorry, tohle je OP. Hodně.

Naučený pohyb - OK

F(15)
Udržované ostří - musel bych se podívat, jak to je číselně jinde, ale jako v principu OK
Dlouhý distanc - extrémně situační na téhle úrovni neúměrně slabé.
Omračující rána - Jinak co? Bude omráčený(soudě z názvu schopnosti)? Na jak dlouho? Co to je hodit na výdrž? Tady asi tvůj zápis nedostačuje ani pro účely takovéto analýzy.

Úspora pohybu - tohle je ale zajímavé.

F(18)
Vzít si F jiného typu zbraně znamená všechny, nebo jeden z kterékoli úrovně?
U té druhé varianty sttejné výhrady jako u F(3)

Bezva finta - Tahle schopnost znehodnocuje vššechny ostatní věci, kterými může Bojovník získat výhodu, a tím činí boje přímočařeší a plošší - přesný opak toho, co bych od šermíře čekal.

Jak vidíš, našel jsem tu dost výhrad, a to jsem ani nevytáhl pravidla a nezača ho srovnávat s ostatními obory. Což by v situaci, kdy je tu tolik věcí podle mě na přepsání asi nemělo ani smysl. Klidně to udělám nad nějakou další verzí, jestli budeš mít zájem.
Autorská citace #4
18.1.2025 18:08 - sirien
Log: hele, já budu nesouhlasit s tím Fechtbuchem :)
- Jako název mi to přijde ok, protože to je reálná věc v historické západní šermířské tradici. (Je to germánské synonymum pro šermířský manuskript - v podstatě "how to" self-promo knížku té které šermířské školy, resp. toho kterého šermířského mistra.)
- Že to dává různé schopnosti - ano, stejně jako Bojový styl a stejně jako Metamagie. V tomhle případě je to ve skutečnosti duplicitní oborová obdoba Bojového stylu v podstatě ve všech směrech. Což... je asi ok, dokud toho máš příčetné množství ve kterym se dá orientovat.

Větší problém mám s tím že ty boosty Fechtbuchu na lvl 18 jsou na ten level slabý a přijde mi od pohledu jednoznačně lepší vzít si nějakou schopnost z jiného Fechtbuchu. (Osobně to chápu jakože si máš vzít jednu konkrétní.)

Osobně by mi asi přišlo zajímavější, kdyby to nebylo fixně skriptovaný stylem jednou si zvolim typ zbraní a od tý doby beru jen ten, ale kdybych si na každém tom levelu vybral jednu z těch schopností pro daný typ zásahu. Šlo by se pak specializovat na jeden z nich (machr s rapírem co jede jen bodný útoky), nebo na několik různých (nějakej žoldáckej rytíř co má něco bodnýho pro kopí při boji z koně a něco sečnýho pro pěší boj...)

Ono by to šlo udělat úplně jako Bojový styly - jako prostej výčet všeho na jedné hromadě s tím, že na každém levelu si vezmu jednu další.


Ohledně toho zbytku se asi shodnem, já bych byl klidně i přísnější místy:

- vazba je ještě relativně ok, zejména protože si jí sleduje hráč sám. Chybí tu info o tom co vazbu zruší (opuštění Dosahu, nejspíš, ale mělo by to být uvedené).

- ty různý -1 OČ je typ schopnosti co nemám moc rád. Zvlášť v kombinaci s věcma jako "při prvním úspěšném útoku", kdy to začne mířit k overloadu. To be fair jsme to v JaD použili u Odbornosti Mistr Sekerník, ale tam to je vázané na krity - nikdy sem z toho nebyl úplně happy, ale v rámci jedné odbornosti mi to přišlo ještě ok.

- Dávat protivníkovi -1 k OČ má úplně stejej efekt jako dát +1 k útoku, ale s tím rozdílem, že -1 k OČ se o dost hůř vyhodnocuje (+1 k útoku si hráč vyhodnotí sám, -1 k OČ musí komunikovat ke GMovi).

Zároveň plošný nepodmíněný +1 k útoku (dobře, s bodnejma zbraněma, ale pokud si tohle zvolim tak zjevně pojedu v 95+% případech bodný útoky...) mi přijde lehce přestřel - v duchu názvu schopnosti bych to třeba dal jen proti nepřátelům ve zbroji. A klidně bych to dal na +2 v tu chvíli.


Dávat všechny Manévry jako bonusovku mi přijde overkill. Jasně, v JaD to navrhujeme jako volitelné pravidlo v rámečku, ale tam to je stylem všichni-nebo-nikdo. Aby to měla jen jedna postava - ty Plné manévry mají dobrý důvod, proč žerou celou Akci a ne jen jeden z (teoreticky mnoha) Útoků. Plus se mi nelíbí jak to v případě Odpoutání dubluje signature schopnost Mazanky u Tuláka.


- Piruleta - tohle je divnomechanika která vybočuje ze standardu bez většího důvodu, což taky nemám rád. Nechal bych to jako Útok proti všem okolo proti jejich vlastnímu OČ nebo bych to převedl na hod na Záchranu.

- Zlomenina - tohle je divná mechanika, protože zaprvé není vázaná na JaD zranění, zadruhé jedním útokem dosahuje potenciálně velmi silného a dlouhodobého efektu.


Desítkový Fechtbuchy mi přijdou všechny dost přesílený. Jakože fakt hodně, zvlášť při zvážení ekonomiky akcí tam jsou fakt OP comba. Fakt že to je z bonusovky je vražednej - jediným Tahem protivníka Srazím a zároven mu vezmu Akci, všichni moji kamarádi do něj můžou dvě kola solit plnou kanonádu s automatickou Výhodou. Weeeeeeellll...


EDIT: jo a DnD 5e nezná nic takového jako kritický neúspěch, hod 1 na útok (a pouze na útok) je automatické selhání v zásahu, nic víc. /EDIT


Celkově mi to přijde jako případ velmi dobrého konceptu, s velmi rozbitou implementací co do systému fungování a zejména co do vyváženosti.

Ad systém fungování - nevidím jediný důvod používat tady jakékoliv nestandardní mechaniky, všechno bych to převedl na standardní způsoby vyhodnocení.

Ad vyváženost - tohle tu je za čarou pouhého "poštelování" (zvýšení/snížení čísílek atp.), ale potřebovalo by to často tvrdej redesign (někde nechat myšlenku ale dát jinou adekvátní schopnost co do pravidel, někde přidat výrazná omezení popř. vazbu na zdroje atp.)


Jakože kdyby sme se bavili o zařazení věci do vydaného produktu, tak to určitě nevyhodim z okna, ale ani to nepošlu do další fáze vývoje - místo toho to přehodim na hromadu věcí k plnému přepracování.

To be fair, když jsme vydávali JaDčka tak několik Oborů co jsme vytvořili na tom na začátku bylo úplně stejně. Čistě namátkou Bojovník-Gardista, třeba, si pamatuju že ležel dlouho bokem a pak jsme mu dali komplet rewrite při nějakém večerním vývojovém sedánku. Některý Bardi tušim taky tak. A půlka Tuláků, samozřejmě. Takže určitě žádná ostuda tohle, spíš naopak.
Autorská citace #5
18.1.2025 18:26 - sirien
Przemysl:
- "vyber si jaký typ zbraně budeš používat" je v DnD žargonu formulace co omezuje použití schopnosti ke které se váže (tj. můžeš používat i jiné zbraně, ale bez téhle schopnosti).
- ...logicky z toho vyplívá že ano, ty schopnosti fungují jen pro daný ty pzbraní
- -1 OČ = +1 útok - viz post výše, ano, přesně tak a +1 útok je rozhodně lepší
- očividně je to myšlené na zbraně na blízko (i když ano máš pravdu, formálně by to tam v duchu DnD formulací a tradice mělo být uvedeno výslovně)

"Sečné zbraně" jsou i v rámci DnD běžné vyjádření pro zbraně se Sečným zásahem, na tom bych zase nijak nebazíroval.

Píše:
c) "Vazba (bonus akce) Navážeš se na nepřátelskou čepel, takže cítíš kdy zaútočí." Znamená to, že to jde použít jenom proti nepřátelům, kteří bojují zbraní s čepelí?

tricky. Těžko hádat autorský záměr, to si musí Yold obhájit sám, ale obecně v DnD stylu zápisu tohle (bohužel) obvykle nefunguje a nedá se to tak dovozovat - podobné flavor formulace jsou fakt flavor, pokud není výslovně a jednoznačně řečeno jinak. Tj. tady by muselo být psané něco jako "Když bojuješ s nepřítelem který má zbraň s čepelí" nebo tak něco. Tak jak to je bych to osobně vyložil proti libovolnému nepříteli, nebo minimálně proti nepříteli který má aspoň nějakou zbraň ve smyslu drženého předmětu (tj. ne přirozené zbraně jako drápy aj.)

Píše:
Co přesně znamená, že proti tobě stojí 2 a více nepřátel?

Hele Yold zjevně nemá zažitý zkušenosti s DnD zápisem, tak bych zase zbytečně neslovíčkařil (nabízel sem mu že to upravim, ale neodepsal mi tak sem udělal jen základní korektury formátování, překlepů, čárek atp., ale na vůbec nic autorského sem mu nešahal).

Tohle má zjevně znamenat, že ti nepřátelé jsou v tvém Dosahu.


Podobně "jak si mám vybrat jestli obratnost nebo sílu" je spíš tvoje neznalost, v DnD (nebo minimálně DnD 5e) stylu textů to vcelku jasně implikuje, že si sám vybereš co se ti víc hodí/líbí.

Podobně "Plné zranění" znamená (...z kontextu) hodnotu při maximálním hodu kostek.
Autorská citace #6
18.1.2025 22:10 - Przemysl
sirien: Já uznávám, že jsem místama až moc kritickej a omlouvám se, pokud jsme kritickej moc. Nicméně trvám na tom, že formulace pravidel je důležitá.

sirien píše:
- ...logicky z toho vyplívá že ano, ty schopnosti fungují jen pro daný ty pzbraní

To podle mě není vůbecjednoznačné. Stejně tak dobře to může být jenom výběr ze sady schopností.

sirien píše:
podobné flavor formulace jsou fakt flavor, pokud není výslovně a jednoznačně řečeno jinak.

Tady budu nesouhlasit. Ve starý 5e IMO platilo, že název schopnosti je jenom flavor (který nemá pravidlový význam), ale cokoli je řečený v textu je součástí pravidel.

Alespoň taková byla oficiální interpretace od Crawforda. (Přičemž souhlasím, že Crawford je... možná ne to úplně nejlepší co mohlo DnD potkat.)

Typicky se posuzovalo, že ta která schopnost je magická na základě toho, že v textu byla zmíněná magie.

sirien píše:
Podobně "jak si mám vybrat jestli obratnost nebo sílu" je spíš tvoje neznalost, v DnD (nebo minimálně DnD 5e) stylu textů to vcelku jasně implikuje, že si sám vybereš co se ti víc hodí/líbí.

Já vím, že přeháním. Ale kdybych chtěl munchkinovat, tak řeknu, že bonusy budu spouštět podle síly (+5), ale postihy podle obratnosti (+0). A nebude to v rozporu s textem.

Ideálně by tohle měl odchytat autor, aby se pak s náma rules lawyerama nemusel DM hádat, že takhle to myšlený nebylo :-)
Autorská citace #7
18.1.2025 22:50 - sirien
Formulace pravidel určitě je důležitá, ale je dobré mít trochu odstupňované nároky mezi profi high-end produkcí a fan homebrew, zvlášť od přinejmenším ne úplně pravidelných (a tím pádem řemeslně zdokonalených) tvůrců :)

Že jsou ty schopnosti vázané na zbraně s daným typem zásahu jednoznačné docela je, protože kdyby to tak nebylo tak tam ten typ zásahu vůbec nemusí být nikde řešený.

Ohledně toho že cokoliv je řečené v textu je součást pravidel bych ti mohl dohledat nemálo případů, kdy to tak neni. Z hlavy třeba výklad verbálních komponent při kouzlení. (Že generátor náhodných tvrzení Crawford říká něco jiného může být klidně pravda - nebylo by to poprvé co tvrdí prokazatelný nesmysl.)

Ad bonusy - tak zkoušet protlačit že budeš mít bonus z jedné vlastnosti, ale postih z jiné, by byl fakt rule-lawyerský formalismus za hranou munchkinismu. Jako GM bych ti to ihned zaříz a kdybys mě s tim štval tak bych to vyložil tak že to vybírám jako GM já, protože tam není nikde řečené že to si ty - a vybral bych ti horší do obojího jako důležitou lekci o tom že podobné kraviny nemáš vůbec ani zkoušet :)

Na vážnější notu - ano jednoznačný výklad je ke cti autora, ale zároveň autor by se ve skutečnosti neměl ani pokoušet vychytat každou munchkin kravinu která by kdy mohla někoho napadnout, protože a) to je marná snaha a b) to vede k pravidlům která jsou super-defenzivní ve svých formulacích i obsahu, což má za přímý důsledek to že jsou nečitelná a dodatečné "pojistky" do nich vepsané je zbytečně komplikují a nakonec zabíjí tolik zajímavých možností a možných nápadů, že jsou v celkovém součtu víc na škodu než k užitku. Různé přehnaněš defenzivní formulace v kouzlech budiž příkladem, řešili jsme to někde v sousední diskusi s kritikou DnD 5e designu.
Autorská citace #8
19.1.2025 07:19 - Przemysl
sirien píše:

Ohledně toho že cokoliv je řečené v textu je součást pravidel bych ti mohl dohledat nemálo případů, kdy to tak neni. Z hlavy třeba výklad verbálních komponent při kouzlení.

Dej mi prosím dva (2) příklady.
Na popis verbálních komponent při kouzelní koukám, ale asi tam nevidím, co se snažíš říct.
https://dnd5esrd.d20.cz/prirucka-hrace/10-kapitola.html#verbalni-v
Autorská citace #9
19.1.2025 11:20 - sirien
chjo, tahle nedůvěřivost.

Ale dobře, tady máš dva (2, D-V-A) příklady jen od barbara jako první classy v seznamu:

Cit pro nebezpečí - flavour jasně implikuje že bych měl dostat benefit k Vnímání a možná i nějaký warning předem před přepadeními atp. - ve skutečnosti dostanu "jen" výhodu k záchranám na OBR.

Zastrašující vzhled - navzdory názvu i flavour nijak neovlivňuje zastrašování a nedává žádný pasivní benefit (typu odrazování slabších nepřátel od útoku nebo prvního útoku zrovna na tebe atp), funguje to víc jako nějaká psionická sugesce než jako něco vycházející ze vzhledu.

Dál SRDčkem scrolluj a hledej sám ;)


Verbální komponenty - text pravidel jasně mluví o tom že to co je v komponentě důležité nejsou (jen) slova, ale tónina, rezonance a specifické zvuky atd. (což je fluff, ale tváří se to tam prakticky jako znění pravidla) Přesto neexistují a bylo ofiko ujasněno zpětně že existovat nemají žádná omezení kouzlení při chřipce, po vdechnutí helia, pod vodou, během škrcení a ve všech ostatních případech které ovlivňují tvojí výslovnost (a kdy by ani Floor nedokázala zpívat ve správný tónině). viz tahle diskuse.

Což mi připomnělo z hlavy dva další případy spojené s magií:

Bard - navzdory fluff textům u povolání i schopnosti není jeho magie nijak omezena ani podpořená hudbou.

A čaroděj navzdory veškerému fluffu u povolání i schopnosti o tom že on sám je zdrojem magie nemá žádné úlevy např na materiální komponenty.
Autorská citace #10
19.1.2025 21:16 - Przemysl
Díky.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.080956220626831 secREMOTE_IP: 18.97.14.86