Kultura

ShadoWWW
29.7.2016 04:33
[D&D 5E] Středozem
Středozem pro D&D 5e od Cubicle 7 Entertainment

Šmak byl poražen, Bitva pěti armád skončila vítězně a Bilbo se vrátil do Kraje. Ale mnohá nebezpečí stále přetrvávají a od skřetích tvrzí v horách až po tmavá, zkažená zákoutí Temného hvozdu vyčkává temnota, nabírá nové síly, spřádá plány a pomalu rozšiřuje svůj stín...

Král Bard v Dolu vysílá výzvy statečným dobrodruhům, aby přišli do Jezerního města a pomohli mu s obnovou slávy Severu.

Přichází dobrodruzi ze všech Svobodných národů Divočiny i z větší dáli a hledají dobrodružství. Mají k tomu různé důvody: vábí je cesta, hlad po pradávných znalostech, nebo jen prostě mají nutkání bránit svůj domov a příbuzné. Dobrodruzi v celé Divočině se připravují na průzkum Středozemě a bitvu se vzrůstající hrozbou Stínu, ať se nalézá kdekoliv.




Datum vydání: PDF: září 2016, kniha: podzim 2016

Příručka obsahuje:
  • 11 specifických kultur Středozemě (něco jako rasy)
  • 6 nových a jedinečných povolání
  • 13 nových zázemí přizpůsobených pro Středozemi
  • Zbraně a zbroje Středozemě
  • Jedinečná pravidla cestování (ala The One Ring)
  • Nová pravidla pro Zkaženost (odolávání Stínu)
  • Nová pravidla Audiencí, pro setkání velkých a dobrých lidí Středozemě s hráčskými postavami (nemám vůbec představu, co to má být)
  • Společenská fáze (jde o pravidlo z The One Ring, něco jako Mezidobí v DnD 5e)
  • Mapa Středozemě pro hráče a mapa Středozemě pro Dějmistry (Loremasters, obdoba Pánů jeskyně - Dungeon Masters - v DnD)
  • 224 stran v tvrdé vazbě

Datum vydání: PDF: do konce roku 2016

Příručka bude obsahovat:
  • Bohaté informace o světě pro Dějmistra
  • Rady pro vedení hry ve Středozemi
  • Pravidla pro poklady
  • Rozšířená pravidla a možnosti pro cestování
  • Bestiář Středozemě
  • 144 stran v tvrdé vazbě

Překlady:
Průvodce hrou (ukázka)

když ShadoWWW napíše "vy víte kde" a vy nevíte...

Podle jakých pravidel hodláte hrát ve Středozemi?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 3 bodů.
Podle pravidel The One Ring (2E)kladné body6
Podle pravidel LotR Roleplaying (aka AiME 2E)kladné body2
Podle jiných pravidel (uveďte)kladné body1
26.2.2021 15:54 - Gergon
V tom případě je to ještě větší nesmysl než tvořit nový systém. Tvořit příručku pro DnD, která bude měnit stávající funkční pravidla a tedy nebude kompatibilní s ostatním co pro DnD je, navíc někým kdo to bude střílet od boku a těžko má možnost rozsáhlého testování balancování pravidel aby jeho změny kostek neměnily rovnováhu různých povolání... No víc asi netřeba psát.
26.2.2021 15:55 - LokiB
Mě k tomu přivedlo to, že zkoumáš, jestli zrovna hraničářům dát d8 nebo d10 ... jsem si říkal, že to asi porovnáváš s jejich knižními předlohami a přijde ti, že by měli hodně vydržet. Ale v knihách vydrželi hodně všichni ... tak jestli se tvé úvahy vydávají tímto směrem, když dáš d12 všem, tak to budeš mít knížkám bližší, a o to ti šlo, mi přišlo ;)
26.2.2021 16:27 - sirien
Nesmysl to není - hromada skupin hraje DnD zhouseruleovaný k nepoznání a takové AiME je přesně to - verze DnD 5e která obětovala kompatibilitu s DnD 5e za vystižení konkrétního prostředí.

ALE.

Je to zbytečná snaha, jak píše Jerson. Tvorba vlastního systému - byť jde o derivát systému, který dotyčný dlouhodobě hraje - vyžaduje rozsáhlou znalost jiných systémů, ideálně funkčně odlišných (ostatně viz), a vhled do nějaké game design teorie na pozadí. Jak to dopadne, když to zkouší někdo, kdo tohle nemá... jsme bohužel viděli už mnohokrát.

Tvorba house-rule verze systému je zase něco co nemá smysl dělat naprázdno - je to něco co by mělo vznikat živelně podle potřeb skupiny (nikoliv jendoho hráče/DMa), jinak to stejně nebude fungovat.

Chápu, že to nutkání jít a začít přetvářet dokáže být velké, zvlášť když je člověk herně deprivovaný, ale tím systémem se pořád probírá (což je v dnešní době kdekdo), ale zase si nemá smysl namlouvat nějaká velká očekávání.
26.2.2021 16:31 - York
Necromancer píše:
Si říkám jestli nevytvořit vlastní systém...


Pokud tě to láká, jdi do toho. Úpravy systémů nebo tvorba vlastních je celkem fajn zábava. Jen moc nepočítej s tím, že ti za to lidi budou trhat ruce. Systémů jsou mraky, takže přesvědčit někoho, aby se zajímal zrovna o ten tvůj, je docela problém.
26.2.2021 16:41 - Gergon
Ano houserule beru v pohodě - pro potřeby jedné skupiny, ale tvořit to jako mi nějakou příručku navíc s takovýmhle úhlem pohledu - tyhle kouzla hodíme na nižší stupně, tomuhle dáme jinou kostku životů - mi přijde jako dost mimo. Je na tom vidět, že tam není širší úhel pohledu ani nějaký hlubší vhled do problému, aby z toho vylezlo něco kloudného.
Ale jinak je mi to v podstatě jedno, ať si každý tvoří co se mu zachce =)
26.2.2021 17:08 - York
Obávám se, že pokud budeš vždycky čekat, až budeš mít hlubší vhled do problému, tak ten hlubší vhled do problému nikdy nezískáš.
26.2.2021 17:22 - ShadoWWW
AiME je dobrý, když máte rádi Tolkiena a DnD 5E a chcete kompromis. Hráčům 5E tam ale brzy začne chybět paleta možností, kterou 5E ve své plnosti nabízí, a taky její heroičnost. Milovníci Tolkiena zas zjistí, že pro hraní ve Středozemi je přece lepší The One Ring, aktuálně na KickStarteru v pompézní 2. edici.
26.2.2021 17:28 - Necromancer
ShadoWWW: Máš k tOR překlad?
26.2.2021 17:38 - LokiB
ShadoWWW: otázka je, čemu kdo říká "hrát Tolkiena". Jestli je to spíše výprava trpaslíků za prstenem, nebo vrchol Války o Prsten. Ono je to AiME samo zasazeno úmyslně do určité epochy, která není pro všechny "hraní Tolkiena" .... aspoň mně to tak přišlo, když jsem si AiME koupil. Ale nehrál.
26.2.2021 18:01 - Gergon
York píše:
Obávám se, že pokud budeš vždycky čekat, až budeš mít hlubší vhled do problému, tak ten hlubší vhled do problému nikdy nezískáš.

To není pravda - na hlubší vhled bych čekal s tím, než začnu sám něco nového tvořit, ale hlubší vzhled získám studováním již vytvořeného.
Já mám poměrně dost praxe s hraním, ale ještě si o sobě ani zdaleka nemyslím, že bych měl dostatek zkušeností abych tvořil nějaký systém, protože nemám zdaleka slušný přehled v různých systémech a různých žánrech a v různých pravidlech. A to myslím, že je potřeba než se člověk do toho vrhne. Obzvláště v době kdy vychází několik různých systémů ročně a aby mělo smysl nějaký nový tvořit, tak je dobré vědět jaké to jsou, jaké jsou jejich klady, zápory, co se na nich povedlo, nepovedlo, mít srovnání a ideálně i odehraný čas v několika z těch systémů. Protože bez toho to bude jen další slepý pokus, který zanikne a bude to škoda času i práce a nedej bože i peněz za nějaké pokusné vydání.
26.2.2021 18:36 - LokiB
Gergon: York má pravdu v tom, že určitou část vhledu nezískáš jinak než tím, že skutečně budeš něco tvořit. i když třeba neúspěšně.
26.2.2021 18:47 - Gergon
Tomu rozumím a souhlasím s tím. Ale připadá mi, že to je až ta poslední část. Když člověk nezná základy, tak začít něco tvořit je spíš kontraproduktivní. Je to stejné jako kdyby někdo chtěl napsat knihu, ale v životě žádnou nepřečetl. Nejdřív bych doporučil hodně knih přečíst, potom nastudovat nějaké základy stavby příběhu, postav atd... a teprve potom začít s psaním něčeho svého vlastního.
26.2.2021 18:59 - York
Gergon píše:
Nejdřív bych doporučil hodně knih přečíst, potom nastudovat nějaké základy stavby příběhu, postav atd... a teprve potom začít s psaním něčeho svého vlastního.


Tohle jsem si shodou okolností vyzkoušel a redaktor mi pak poměrně názorně ukázal, že praktický zkušenosti jsou taky celkem užitečná věc ;-)

Ono je ve výsledku celkem jedno, v jakym pořadí se věci naučíš. Pokud má výsledek za něco stát, tak je potřebuješ všechny. Když budeš tvořit čistě na základě teoretickejch poznatků, dopadne to úplně stejně špatně, jako když se na teorii vybodneš úplně.

Pokud ti vyhovuje nejdřív si věci nastudovat a pak až je začít zkoušet, prosím, nic proti tomu nemám. Většina lidí se ale rychlejš učí, když to zároveň reálně dělaj. Úplně ze všeho nejdůležitější je někde začít a pak vytrvat.
26.2.2021 19:02 - Šaman
Sám nevím, který přístup je lepší, nebo problematičtější.

Tady jsme všichni v oboru ttrpg vysoký nadprůměr, ale hádám, že většina z nás se necítí být kompetentní k tomu napsat vlastní systém od základu. (Dunning-Krugerův efekt)

Naopak když někdo nemá žádné zkušenosti, ale s nadšením se vrhne na "nový super systém" jen se znalostmi z táborového dračáku, sepíše možná naprostý paskvil, ale to dokud jeho a jeho kamarády baví hrát, je na tom líp, než teoretik, který nikdy nic nenapsal.

---
Ale nalejme si čistého vína - každý jsme si vytvořili vlastní systém a kdo tvrdí že ne, ten ho tvoří doteď. :)

---
P.S. Nebavím se samozřejmě o něčem určeném k vydání a prodeji. Pravidla, která má GM v hlavě, něco hodí na web, něco na Fb a zbytek je zvykové právo dané družiny je stále systém pravidel, ačkoliv nepřenosný.
26.2.2021 19:23 - Gergon
Praktické zkušenosti jsou určitě důležité, to nepopírám. Ale to pořadí mi trošku hapruje. Přece jen myslím, že je lepší nejdřív vědět aspoň co a jak než se do toho pustím. Ale to asi záleží taky na oboru. Pokud chce někdo malovat tak si může vzít pastelky a čmárat na papír bez znalosti čehokoliv. Pokud chce někdo skočit salto, je dobré si zjistit kudy do něj, než ho půjde na první pokus skočit na beton.
26.2.2021 19:24 - York
Šaman píše:
Sám nevím, který přístup je lepší, nebo problematičtější.


To je celkem jedno. Jde o to, neříkat lidem, že nejsou dost dobří na to, aby se něco začali učit.


Gergon píše:
Pokud chce někdo malovat tak si může vzít pastelky a čmárat na papír bez znalosti čehokoliv. Pokud chce někdo skočit salto, je dobré si zjistit kudy do něj, než ho půjde na první pokus skočit na beton.


Přesně tak. A RPGčka jsou jako pastelky - v nejhorším případě skončíš se spoustou počmáranýho papíru. No big deal.
26.2.2021 19:29 - Gergon
No jak se to vezme - pokud skončíš se spoustou počmáranýho papíru a po tom se teprve dozvíš že jsi už v základu něco udělal blbě a budeš to muset celé předělávat od základu, tak je to dost kontraproduktivní a často demotivující.
Ale už nemám v úmyslu to dál nějak rozebírat. Já se na nový systém nechystám, myslím že jich je už dost a každý si může najít co mu vyhovuje. Ale pokud se tím někdo mořit chce, tak mu určitě bránit nebudu.
26.2.2021 19:42 - York
Gergon píše:
pokud skončíš se spoustou počmáranýho papíru a po tom se teprve dozvíš že jsi už v základu něco udělal blbě a budeš to muset celé předělávat od základu, tak je to dost kontraproduktivní a často demotivující


To je, no. Pokud ovšem nejsi geniální, tak to je jedinej způsob, jak můžeš vytvořit něco použitelnýho.
26.2.2021 19:47 - sirien
Šaman: já sem nikdy žádnej systém netvořil.


York: ach Tvé nadšení pro tvorbu za každých okolností. Ačkoliv máš pravdu, že je potřeba si vyzkoušet i tvorbu, nejen pořád jen nastudovávat, fakt je, že když tvoříš až potom, co něco nastuduješ, tak to je co do učení o hodně efektivnější a z feedbacku si odneseš o hodně víc. Což je lepší využití jak Tvého času, tak času lidí co Ti ten feedback poskytujou.

York píše:
Jde o to, neříkat lidem, že nejsou dost dobří na to, aby se něco začali učit.

A co když skutečně nejsou?
Chápu, že ta myšlenka samotná totálně boří růžový fluffy svět kde každý dokáže cokoliv, když se dost snaží, ale realita je holt tvrdá.
26.2.2021 19:56 - York
sirien píše:
A co když skutečně nejsou?


Každej se dokáže učit a zlepšovat. A čím míň toho z nějakýho oboru umíš, tím víc máš prostoru pro zlepšování ;)


sirien píše:
Chápu, že ta myšlenka samotná totálně boří růžový fluffy svět kde každý dokáže cokoliv, když se dost snaží, ale realita je holt tvrdá.


Realita je taková, že ti, kteří nakonec vytvořili něco použitelnýho, začínali úplně stejně jako všichni ostatní.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.092577219009399 secREMOTE_IP: 34.200.248.66