Kultura

ShadoWWW
29.7.2016 04:33
[D&D 5E] Středozem
Středozem pro D&D 5e od Cubicle 7 Entertainment

Šmak byl poražen, Bitva pěti armád skončila vítězně a Bilbo se vrátil do Kraje. Ale mnohá nebezpečí stále přetrvávají a od skřetích tvrzí v horách až po tmavá, zkažená zákoutí Temného hvozdu vyčkává temnota, nabírá nové síly, spřádá plány a pomalu rozšiřuje svůj stín...

Král Bard v Dolu vysílá výzvy statečným dobrodruhům, aby přišli do Jezerního města a pomohli mu s obnovou slávy Severu.

Přichází dobrodruzi ze všech Svobodných národů Divočiny i z větší dáli a hledají dobrodružství. Mají k tomu různé důvody: vábí je cesta, hlad po pradávných znalostech, nebo jen prostě mají nutkání bránit svůj domov a příbuzné. Dobrodruzi v celé Divočině se připravují na průzkum Středozemě a bitvu se vzrůstající hrozbou Stínu, ať se nalézá kdekoliv.




Datum vydání: PDF: září 2016, kniha: podzim 2016

Příručka obsahuje:
  • 11 specifických kultur Středozemě (něco jako rasy)
  • 6 nových a jedinečných povolání
  • 13 nových zázemí přizpůsobených pro Středozemi
  • Zbraně a zbroje Středozemě
  • Jedinečná pravidla cestování (ala The One Ring)
  • Nová pravidla pro Zkaženost (odolávání Stínu)
  • Nová pravidla Audiencí, pro setkání velkých a dobrých lidí Středozemě s hráčskými postavami (nemám vůbec představu, co to má být)
  • Společenská fáze (jde o pravidlo z The One Ring, něco jako Mezidobí v DnD 5e)
  • Mapa Středozemě pro hráče a mapa Středozemě pro Dějmistry (Loremasters, obdoba Pánů jeskyně - Dungeon Masters - v DnD)
  • 224 stran v tvrdé vazbě

Datum vydání: PDF: do konce roku 2016

Příručka bude obsahovat:
  • Bohaté informace o světě pro Dějmistra
  • Rady pro vedení hry ve Středozemi
  • Pravidla pro poklady
  • Rozšířená pravidla a možnosti pro cestování
  • Bestiář Středozemě
  • 144 stran v tvrdé vazbě

Překlady:
Průvodce hrou (ukázka)

když ShadoWWW napíše "vy víte kde" a vy nevíte...

Podle jakých pravidel hodláte hrát ve Středozemi?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 3 bodů.
Podle pravidel The One Ring (2E)kladné body6
Podle pravidel LotR Roleplaying (aka AiME 2E)kladné body2
Podle jiných pravidel (uveďte)kladné body1
12.5.2018 16:43 - sirien
AIME u nás asi ani nikdy nemohlo být perspektivní a překládat ho... maximálně kdyby byl někdo Tolkien fan jak Valun a dělal si to sám pro sebe pro radost, pak by to bylo cool (a klidně bych mu to pak vysázel a tak), ale pokud tu máme nějakého přkladatele co je ochotný překládat "něco", tak ho radši nasměruju na něco plošně perspektivnějšího (v současnosti další knížky hlavní 5e linie, nejspíš... osobně sem měl sem o tom že by se dalo přeložit třeba GUMSHOE, ale bohužel ty hry tu nejsou rozjetý a já pro ně nevidim cílovku - udělal sem aspoň ty články GUMSHOE v Kostce, ale víc teď podle mě nemá smysl. Fate je hotovej tak jak je a z podstaty jeho místního publika k němu nemá moc smysl překládat nic moc dalšího, mám k němu rozdělanou ještě jednu věc ale tu mám separátně jako vlastní tvorbu. A další hry teď podle mě nejsou moc relevantní)

Ono tohle je třeba výhoda toho vydat česky JaD, resp. to je ta hlavní výhoda - základní DnDčko v češtině, ale takřka nekonečnej support dalších věcí v angličtině.
12.5.2018 17:32 - ShadoWWW
A kdyby Bouchi nebyl hloupý, tak už DrD kdysi dávno (rok 2000) vydal s OGL a SRD 3.0 a DrD komunita mohla vzkvétat úplně jinak. Ale to je tu těžce off-topic, omlouvám se.
12.5.2018 17:34 - York
ShadoWWW píše:
A kdyby Bouchi už dávno DrD vydal s OGL a SRD 3.0, DrD komunita mohla vzkvétat úplně jinak.


Jo, no :\


edit: Na druhou stranu pak bych asi neudělal to, co zrovna dělám, což by byla škoda ;)
12.5.2018 17:45 - sirien
ShadoWWW: abysme nebyli zlí tak mám tušení že v roce 2000 to ještě nebyl úplně jen Bouchiho call.
12.5.2018 17:58 - ShadoWWW
Já jsu zas za tu dvojici DnD 5E a Fate Core/FAE fakt rád. Děti mají zas v češtině možnost hrát suprové hry a odtrhnout se na chviíli od mobilů a tabletů. Ty dvě hry mají potenciál oslovit všechny hráče, co si to chtějí vyzkoušet. A JaD tomu dá punc oficiální, tištěné knižky. A ještě tu budem mít Dračí hlídku... zkrátka zlatá doba.

V tomto jsem vděčný Altaru, že mé generaci na začátku devadesátek dal Dračí doupě. Sice s již obstarožním designem, ale na tu dobu v rámci bývalého Východního bloku to bylo požehnání. Kde v té době byli Slováci, Maďaři, Rumuni nebo Srbové...
12.5.2018 18:18 - sirien
ShadoWWW píše:
Kde v té době byli Slováci

Měli od Altaru Dračí doupě, přeci.

Co to je za nesmyslnou otázku? Dodneska pořádně neexistuje žádná "slovenská" nebo "česká" RPG stránka - sice maj v dnešní době všechny doménu .CZ, ale na všech máš jak čechy tak slováky. Naši sousedi maj slováka i mezi adminama... a mám takové tušení, že Fate a DnDčko už do slovenštiny taky neni moc potřeba překládat.

(A jestli mi chceš tvrdit, že někdo neumí slovensky... ono dost čechů ani neumí česky, takže...)
12.5.2018 18:49 - York
sirien píše:
sice maj v dnešní době všechny doménu .CZ, ale na všech máš jak čechy tak slováky. Naši sousedi maj slováka i mezi adminama...


RPG fórum má teď doménu cz, ale slovenskej hosting ;)
12.5.2018 19:28 - Šaman
ShadoWWW píše:
Kde v té době byli Slováci, Maďaři, Rumuni nebo Srbové...

Srbové přeskočili Pen&Paper formát a dali si realtimově docela vostrej válečnej larp. Zlatý DrDko.
23.5.2018 20:17 - ShadoWWW
Dobrodružství Eriadoru jsou venku v PDF. Vy-víte-kde
6.6.2018 15:20 - ShadoWWW
V překladu dál pokračuje Paul z RPG Fóra.
6.6.2018 16:32 - sirien
Ale? RPG F zase nějak ožilo ve vztahu k reálné RPG tvorbě? To by bylo moc milé...

EDIT: dělá to i s grafikou nebo s ní bude potřebovat pomoct?
8.6.2018 15:31 - ShadoWWW
Spíš to na mě působí jako čistě Paulova aktivita. Neznám podrobnosti, ale myslím, že dělá jen textovou podobu, takže kdyby chtěl někdo udělat grafiku, asi by se nezlobil. ;) Já když tak mohu poskytnout v ID to, co mám.
20.12.2018 00:10 - ShadoWWW
Vychází nová příručka pro AiME. PDF by mělo vyjít už v pátek!


Welcome to Bree and The Inn of the Prancing Pony!

Nestled at the foot of the ancient landmark of the Bree-hill, Bree and The Prancing Pony provide a welcome respite from the trials of the road. With a wisdom all its own, Bree has endured for centuries, minding its own business and serving passing travellers with good food and better beer.

Surrounded by deserted and dangerous lands, and watched over by the mysterious Rangers of the North, Bree is the ideal place to begin a new journey or take a rest from a wearying one!

Bree-land Region Guide includes:
  • Details of the Bree-land, including Bree itself, Archet, Combe and Staddle
  • Things to do in Bree: new undertakings and suggested adventure seeds
    Maps of the Bree-land, Bree and The Prancing Pony
  • A complete set of customised journey tables for the Bree-land
  • A new playable culture, The Dwarves of the Blue Mountains
  • Three exciting adventures that begin at level 1 and carry the heroes to 4th level or beyond: Old Bones and Skin, Strange Men, Strange Roads and Holed Up in Staddle.
Bree-land Region Guide contains the information and adventures previously released as Bree for The One Ring Roleplaying Game, fully converted to be compatible with Adventures in Middle-earth and the 5 OGL rules.
20.12.2018 00:39 - ShadoWWW
U této hry mě docela mrzí, že se tady v Česku víc nechytla. Kdysi jsem dokonce přeložil i začátek knihy až po válečníka. Kdyby někdy někdo chtěl v překladu pokračovat, na GD podnos jsem přidal zdrojové soubory v InDesignu.

Výhodou je, že všechny ty motto texty jsou přímé citace z knih Pána prstenů nebo Hobita, takže to stačí jen převzít (pro tyto účely je dobré mít PDF verze knih v ČJ i AJ). Úplně z toho čiší ten Tolkienův duch.
20.12.2018 07:24 - Jerson
Před lety jsme tohle rozebrali - proč prakticky všichni hrajou pseudo-Tolkienovské fantasy světy, ale prakticky nikdo nehraje skutečnou Tolkienovskou fantasy. Můj názor byl - a stále je - že Středozem a vůbec celý jeho svět je skvělé vybudovaný na vyprávění epických příběhů, ale je zcela nevhodný k normálnímu "žití" a dobrodruhování od první úrovně. Samotná Středozem vycházející z knih je zoufale prázdná, z lidských světů má víc rozpracovaných asi pět měst a vesnic, elfí sídliště jsou tři a trpasličí dvě, z toho jedno prázdné. Děj by se dal zasadit do různých časových období, ale po celá staletí se ten svět nezměnil, nebo jen strašně pomalu na pozadí. Středozem je na hraní RPG příliš řídká, jako máslo namazané na příliš velký krajíc. Ostatně nebyla zamýšlena jako místo, kde by se dalo žít, nebo kde by se měly odehrávat malé příběhy, ale jako místo pro epické příběhy z mýtů a hlavně u ako nosič pro různé vymyšlené jazyky. V té době docela dost mezi fantasáky letěly runy a elfí i trpasličí jazyky, které se někteří PJjové snažili dostat do hry. Vlastně chtěli to, co by mi mělo být blízké, totiž hrát v ucelené a smysluplném světě... problém je v tom, že Středozem takovým světem od začátku být neměla a nejspíš ani fungujícím světem být nemůže.
Další věc je, že Středozem je předobraz všech klasických fantasy map, které jsou cool na pohled, ale neukazují fungující zemi, protože jsou vytvořené kvůli příběhu. Z hlediska příběhu Pána prstenů na tom samozřejmě není nic špatného, nehodlám Tolkienovi vyčítat, že neudělal funkční fantasy RPG svět. Ale dopracování na fungující zemi je hodně náročné, zejména pokud tvůrce chce dodržet celkový feeling toho světa. Prostě je to svět pro zapálené fanoušky Pána Prstenů, Silmarilionu a/nebo Hobita, kteří zároveň nechtějí hrát jiné světy.

Možná kdyby tenhle styl příruček u nás vycházel v polovině či na konci 90. let a zaplnil bílá místa na mapě Středozemě, tak by se Středozem jako setting rozšířil mnohem víc, což by ještě umocnily následné filmy, wargamingové hry a další věci.
20.12.2018 08:32 - malkav
Jerson: A nedává ta řídkost popisu naopak prostor k dobarvení a dopracování těch "hluchých" míst tak, aby to vyhovovalo vkusu toho daného soudruha? Znám mnoho jiných knižních děl, která jsou zasazena do nějakého světa (pravda většinou reálného) a popisují jen jeho úzkou část. Nemusí být ambicí autora tvořit svět pro hraní RPG a přesto se jeho dílo jako základ/šablona dá použít.

Že není popsáno osídlení v nějaké části světa ještě neznamená, že tam žádné není. Nebo bys potom řadil takovou hru do pseudo-Tolkienovské fantasy? To se vážně myšlená otázka, ať se vyjasní tebou použitý termín.
20.12.2018 09:10 - Jerson
Já nevím. V Pánovi Prstenů je popsalá cesta z Hůrky do Roklinky, tak že hobiti s Aragornem jdou prakticky prázdnou krajinou, podle mapy je to prakticky rovná cesta na východ. Už si ty debaty moc nepamatuju, ale přidávat fungující osídlení je pro řadu milovníků Tolkiena "proti kánonu".
Když začal vycházet LotR jako figurková hra, tak v něm třeba dopracovávali Harad, který je v Tolkienovi jen nastíněn, a vypadalo to celkem dobře, takže ne že by nešlo - prostoru je na to dost. Ostatně právě takové příručky ten svět zaplňují. Reagoval jsem spíše na Shadowwův povzdech, že se Středozem jako setting víc nerozšířila v RPG, a jaké k tomu podle mě vedly důvody.

Ono taky dost záleží na popisovaném období, které je pro lidi strašně dlouhé, ale elfové nebo i trpaslíci můžou prožít mnoho z nich (což není pro levelovací RPG zrovna dobré). Prostě Středozem má svá specifika, se kterými je nutné se poprat. A věřím tomu, že třeba mapa zaplněná různými vesničkami a městy by v mnoha ctitelích Tolkiena i dnes vyvolala reakci "tohle není Jim Beam (tedy pravá Středozem)".
20.12.2018 09:18 - ShadoWWW
Jerson píše:
celý jeho svět je skvělé vybudovaný na vyprávění epických příběhů, ale je zcela nevhodný k normálnímu "žití" a dobrodruhování od první úrovně.

To v Adventures in the Middle Earth a The One Ring neplatí. Všechna předpřipravená dobodružství jsou mnohem víc umírněná a "všední" než klasické DnD. Stylově jsou asi někde na úrovni dobrodružství Tarie. Podobně všechny aplikace (úpravy a rozšíření) pravidel AiME pro 5E jsou udělaná pro low-heroic hraní. Používání magických předmětů je za cenu spotřebovávání Kostek životů a kouzlící postavy jsou pouze cizí postavy. Takže i když by skupina hrála vlastní dobrodružství (ne ta předpřipravená) jen na základě základních příruček pro hráče a DM, tak to bude low-magic, low-fantasy hraní.

Jerson píše:
Samotná Středozem vycházející z knih je zoufale prázdná, z lidských světů má víc rozpracovaných asi pět měst a vesnic, elfí sídliště jsou tři a trpasličí dvě, z toho jedno prázdné.

Základní výchozí bod pro AiME i TOR je Dol, kde se po pádu Šmaka schází Jezerní lidé, trpaslíci i elfové, hobiti z hůrecka a logicky tam jde umístit i nějakého zatoulaného Dúnadana.

Jerson píše:
Děj by se dal zasadit do různých časových období, ale po celá staletí se ten svět nezměnil, nebo jen strašně pomalu na pozadí.

AiME i TOR jsou zasazeny do období mezi Hobitem a Pánem prstenů, což je dostatek místa a času relativně neepického období (vždyť ani Saruman tehdy netušil, že už se našel Prsten). Je to období, kdy je Zlo na vzestupu.

AiME i TOR vychází ve stylu Asterionu, kdy existuje základní obecný modul popisující Středozem v tom období a styl možných dobrodružství, a pak vychází doplňkové moduly, vždy ve dvojici, kdy jeden popisuje nějakou konkrétní oblast Středozemě (Divočinu, Rhovanion, Hůrecko, Kraj, Roklinku, Rohan, Erebor...) a druhý do ní zasazuje sérii předpřipravených dobrodružství. Ty regionální moduly dodávají krajům více detailů, než jsou v knihách (mapky měst, pevností, popisy cizích postav, význačných míst nebo třeba i hospod), i nejrůznější souvislosti, aby bylo snazší podle toho hrát.

Výchozím krajem je Divočina, kde o příležitosti k dobrodružství není nouze. Právě kvůlii sílícímu Zlu můžeš narazit na pavouky, skřety, Trolly, vlky, ježibaby, později i třeba přízraky, vrrky nebo dlaky a upíry a další havěť, ale i obyčejnější zloduchy jako různé lapky a padouchy. AiME i TOR ukazují, že těch možností příležitostí je tam hafo.
20.12.2018 09:29 - ShadoWWW
Jerson píše:
A věřím tomu, že třeba mapa zaplněná různými vesničkami a městy by v mnoha ctitelích Tolkiena i dnes vyvolala reakci "tohle není Jim Beam (tedy pravá Středozem)".

Vtip je v tom, že nemusíš přidávat žádné vesničky ani města. Z toho pak vyznívá ta odlišnost třeba od Asterionu nebo Zapomenutých říší, kdy dostat se z jedné osady do druhé zpravidla trvá řady měsíců. (A jen v přátelské osadě lze důkladně odpočívat, což má taky svá specifika, včetně toho, že různé rasy jsou k sobě navzájem různě nedůvěřivé, obzvlášť k cizíncům a je velký rozdíl, když někam přijdeš poprvé, nebo se tam vracíš.) Jedno dobrodružství není otázkou hodin nebo dnů, ale spíš týdnů, a tažení je pak otázkou měsíců (kdy se dobrodruhuje od jara do podzimu a přes zimu je zpravidla mezidobí).

Přesto, nebo možná právě proto, na svých cestách potkáváš nejrůznější cizí postavy, havěť a jiné příležitosti, se kterými si družina musí obvykle poradit sama za sebe.
A není o ně nouze.

Ale těch malých osad je i v Tolkienově popisu víc, než je na té slavné mapě Středozemě. Sám Tolkien třeba popisuje, že Lesní lidé měli mezi řekou a Temným hvozdem své osady. Jsou však tak malé a pro Hobita i Pána prstenů tak bezvýznamné, že je do mapy nekreslil. (A jsme zase u toho, co všechno zakreslíš do mapy pro román a pro hraní RPG a že to nemusí být snímek ze satelitu. :-D)

V tom je taky AiME i TOR tak úžasné. Že se Cubicle 7 podařilo vytvořit živý svět, kde přidali množství detailů a kde družina jede po svých vlastních liniích. A je to vytvořeno tak, že všechno nové a navíc vychází z různých náznaků a vět přímo z Tolkienova díla. (Vše je taky ověnčeno citacemi z jeho knih.)

TOR ani AiME nemají problém s fanoušky Tolkiena (ani těmi pravověrnými). Spíš v tom, že klasické DnD světy nabízí high-fantasy high-magic zážitky, což je pro většinu hráčů RPG zajímavější a víc cool než low-fantasy low-magic svět, co nabízí Cubicle 7.
20.12.2018 10:20 - LokiB
Jerson píše:
Už si ty debaty moc nepamatuju, ale přidávat fungující osídlení je pro řadu milovníků Tolkiena "proti kánonu".


Tak jako v který době ... po LOTRovi, proč ne? trolly, skřety, lidi, hobity ... dle libosti. v době LOTRa? nepřidávat nic, leda featury "divočiny" ... to není jen osídlení

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.081573009490967 secREMOTE_IP: 3.237.91.98