Pravidla

Autorská citace #1
12.10.2022 16:30 - sirien
jo no, tuším že tohle sem kritizoval už ve své recenzi.

Já se bojím, že tady se fluffová úvaha minula s gamistickou. Řeněme, že stranou příběhu, prostě jako "pozadí světa", odpovídá 1 exp třeba měsíci života (ehm... neživota). To hodí 12 expů na rok, takže stoletý upír má 1200 expů - což je... fakt hrozně moc. Z hlavy to teď asi nedám úplně přesně, ale pro představu to je třeba:
- všech 9 atributů na 5 (~450 exp pro začínající postavu)
- 10 dovedností na 5 (~350, s tím že něco de z nuly a něco z trojky nebo čtyřky)
- 6 disciplín na 5 (~ 400, něco z nuly, něco z počátečních dvojek)
(pro představu - reálně by asi musel oželet nějaké atributy na 5 aby pro ty disciplíny nabral Sílu krve... musel bych se fakt podívat jak přesně sou ty limity a koeficienty)

Pokud ale budeme počítat 1 exp na rok, tak stoletý upír bude mít 100 exp. Což... je docela nic, moje hunterská postava měla na konci první kampaně "hodnotu" cca 125 exp (regulerní expy + expová hodnota pár fikčních free gainů v meritech), co se tak pamatuju - a šla z kompetentního mortála na fakt smrtícího "T profile" huntera (enormní expertíza v oboru, solidní základ ve všem ostatním potřebném) Musel bych se podívat do zápisu, ale tuším že něco jako rok fikčního času - což je zase extrém, co fikčně nedává smysl.

Ta snaha provázat gamistické expení s konzistencí světa tu je prostě dysfunkční a designovej fail - IMAO je potřeba prostě přijmout, že Hráčské postavy jsou jakožto protagonisté výjimeční a rostou rychleji, než je standard světa. A to i v případných downtimech (např. padesátiletá prodleva mezi dvěma kronikami se stejnými postavami).


Ironie je, že tímhle problémem trpěl už oWoD (kde se to teda ztratilo, protože začátečnické postavy byly naprosto brutálně a legendary OP, jakože OP jak svině...) - ale trpěl na to i nWoD (kde to ale velmi rychle fixnuli tím že templatey dostaly vlastní specializované expy s omezeným užitím - team expy u hunterů, arcane expy u mageů... které to efektivně dvojnásobily).

Point is - za mě je i ten 5Hunter popř. tenhle hack pořád málo a jako ST bych s ledovym klidem rozdával dvojnásobky (3-8 za session). Pro long-downtime bych s klidem rozdával 4 expy za rok, což hodí 400 na stoletého upíra, což not bad - ono se to zase poztrácí případně torporama.

Jinak tenhle BitD styl expení je dobrej, jen bych ho trochu boostnul. (ref. i můj remake expů pro AWčko)


EDIT: pro NPCčka bych ten long-downtime udělal asi degresivní - 4 exp / rok pro prvních 100 let, 3 pro dalších 100, 2 pro všechny další století... pro představu ono skill z 0 na 1 jsou 3 expy - a to je fakt nic, je to obdoba třeba měsíčního učení se. Během roku se mortál s klidem dostane na skill 2, což je 9 expů... možná se bude muset snažit, ale zase ne že by tím ztratil všechen ostatní osobní a další život. Problém samozřejmě je, že pro vyšší levely všeho (skillů zejména, ale i atributů) tenhle přepočet přestane fungovat, protože skill ze 4 na 5 je 15 expů... jenže to je level kterého 99% populace nikdy nedosáhne a experti co ho maj se tam dostávali deset let minimálně - ten systém prostě neni určenej pro fikční simulaci)
Autorská citace #2
12.10.2022 23:31 - Aegnor
Tak ono v 5e jsou třeba merity (oproti starším edicím/nWoD) dost levné - 3xp za tečku (místo 3x tečka). Takže třeba trojkový spojenci stojí "jenom" 9 expů.
A zatímco u starších edic máš spoustu gamistických voleb, kam ty expy cpát (spousty a spousty meritů), tak u 5e těch voleb zas tolik není (můj pocit, z několika desítek odehraných sessions).

Ale ano, uznávám, že ty průměrně tři expy za sezení jsou taková ta nižší hranice. Chvíli jsem pracoval i s myšlenkou dát tam 1xp za sezení, zbytek po dvou a ten příběhový milník za 4-8. Ale přišlo mi to (pro tempo, kterým hrajeme v naší skupině) už příliš rychlé.

EDIT: Doplněna informace k tvorbě starších upírů jako hráčských postav.
Autorská citace #3
13.10.2022 00:03 - sirien
Protože V5 merity ve svém přechodu z gamismu na drama/naraci těžce sesekala, půlku věcí co merity v o/nWoD řešily V5 naprosto ignoruje a v podsatě řeší jen "big deals".

Že to do nich nemůžeš rvát je pravda, otázka ale je, jak moc si to do nich mohl rvát předtim - půlku věcí postavy získávaly ingame a přes merity se to neřešilo, popř. se dotečkovaly spíš pro forma zadarmo než že by za ně někdo platil expy (minimálně u všech skupin, co znám - když si někdo odroleplayuje vztah s policajtem nebo dealerům ukradne hromadu zbraní, tak nedává moc smysl po něm chtít aby za to ještě platil expy.) - většinu expů požraly nadpřirozený schopnosti, většinu zbytku si rozdělily plus mínus rovnym dílem atributy a dovednosti, do meritů šlo to, co zbylo (dlouhodobě tak pětina? jestli vůbec?)
Autorská citace #4
14.10.2022 08:06 - malkav
Nečetl jsem to nijak pozorně a do hloubky, ale objevila se tu před X měsíci zmínka o hře Tisíciletý upír. Tam se pracuje s myšlenkou (snad jsem to nepochopil špatně), že s věkem a přílivem nových znalostí a dovednosti odchází ty staré, zaprášené. Takže vzpomenout si a užívat v dnešní době aramejštinu, kterou jako kluk mluvil upír zcela běžně a plynule, je pro upíra prostě problém. Stejně tak si vzpomenout. Otázka samozřejmě je, jak šikovně popsat ztrátu/oslabování nepoužívané dovednosti, aby to bylo herně zajímavé a nedrhlo to ... nad tím jsem se nezamýšlel. Ale já dnes po 20 letech a 20 kilech stoupnout na lyže, asi by to byla pro lidi kolem zajímavá podívaná :)
Autorská citace #5
14.10.2022 10:56 - Necromancer
Hmm... není tu někde pdf?
Autorská citace #6
14.10.2022 12:17 - Aegnor
Malkav: tak mě jde fakt jenom o to, že upíří postavy jsou v základním nastavení ... neměnné. Jakože si vytvořím postavu, začnu hrát ... a po deseti sessions mi mechanicky přibyla někde jedna tečka, na víc ty expy moc nevychází.
Hráli jsme staré upíry (Ancinealle, narozeni zhruba od půlky devatenáctého století do půlky dvacátého) v ne úplně krátké kronice, ale stejně se nikdo z nás nedostal ke čtvrté tečce v disciplíně, nebo k vyšší blood potency, nebo tak. A to je něco, co mě prostě nevyhovuje.

sirien: tak jako ... ty si ty merity nemusíš kupovat nikdy. Ale když si odroleplayuju vztah s policajtem a prostě ho jenom RPím, tak můžu po pár sezeních zjistit, že si ho na svoji stranu přetáhl nějakej upír a že je to vlastně jenom špeh v mém okolí. A já proti tomu (jako hráč, na metagame úrovni) nemám moc co říct.
Kdybych si toho policajta "pokryl" tím, že si ho zaplatím jako merit (contact/ally/retainer, whatever), tak by mi s ním ST neměl tak vyjebávat. U CofD se tomuhle věnuje odstavec nadepsaný "Sanctity of Merits", ve V:tM 5e je na to hezký sidebar:
V:tM strana 180, Gaining and Losing advantages píše:

The basic rule is this: a character should be able to get back, or at least replace, lost Advantages that have been gained by spending experience points or during character creation. If something is gained without the equivalent expenditure of experience points, it should be temporary at best.

(Zvýrazněno mnou.)

Necromancer: pdf čeho?
Autorská citace #7
14.10.2022 12:30 - malkav
Aegnor: Jo to chápu. Má reakce byla spíš mířena na siriena a jeho úvahu o obrovském množství bodů pro skutečně staré upíry. Podle mě, pokud bych právě přihlédnul k tomu zmíněnému zapomínání, by od určitého věku mohlo spíš už docházet k přelévání bodů odněkud někam.

Necromancer: Jestli myslíš PDF Tisíciletého upíra, tak se mi povedlo ho kdesi ukořistit a mám k dispozici ... pokud by tedy byl zájem, mohu nějakou formou poskytnout. Má to ovšem 130 MB, tak to jen tak mailem nepošlu. PS: kdyby se někomu chtělo to přeložit, tak by mě to celkem zajímalo :)
Autorská citace #8
14.10.2022 12:47 - sirien
malkav: zapomínání je myšlenka, se kterou WoD pracuje minimálně od doby nWoDu, ve V5 je taky - pravidla jsou dost nedotažená, ale obecně k tomuhle zapomínání dochází především v průběhu dlouhého torporu, který mnoho upírů podstupuje za účelem snížení Síly krve (nicméně některé texty okolo naznačují, že by tam pravidlově klidně mělo dojít k nahrazení starých jazyků novějšími atp., kvůli tomu divnému resetovacímu snění, které se s torporem pojí).
Autorská citace #9
14.10.2022 16:26 - malkav
sirien: Díky, očividně bych si měl nová pravidla pozorněji přečíst :) Já jsem měl ale namysli zapomínání i mimo torpor, prostě tím, že se daná dovednost roky a desetiletí třeba nepoužívá. I upír tak může vyjít ze cviku.
Autorská citace #10
14.10.2022 18:10 - sirien
nemusíš, aspoň budou Tvoje posty k tématu autenticky mimo :)
Autorská citace #11
16.10.2022 15:07 - Necromancer
Aegnor: Páté edice Maškarády :-)

Malkav: Díky, to bych rád. Napíšu ti do PM.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.070169925689697 secREMOTE_IP: 35.175.112.61