Pravidla

sirien
31.12.2021 00:42
[JaD] Druid - Kruh města
Autorská citace #41
1.1.2022 15:48 - York
LokiB píše:
Nosnější? Pročpak?


Město je nabitý obsahem - tajný spolky, zlodějský cechy, intriky vyšší společnosti, kouzelníci a alchymisti provádějící nebezpečný experimenty, kletby, démoni, you name it. Ve hvozdu je o dost těžší něco vymyslet. Ne, že by to nešlo, ale bude to oproti městu dost jednotvárný.


Když bych měl hrát městskýho druida, asi bych se inspiroval historickym předobrazem - tj. primárně by to byl kněz, léčitel a loremaster, jeden z posledních představitelů původně barbarský kultury, která se buď transformovala do městský nebo byla téměř vyhlazená, a zbejvaj z ní jen legendy a umění druidů.
Autorská citace #42
1.1.2022 16:07 - sirien
Obraz městského druida "z venku" se dá IMO dobře odvodit jak z jeho keltského předobrazu, tak z urbanfantasy a urbanlegend.

Magik, ke kterému chodí chudí obyvatelé (co potřebují magickou pomoc, ale nemůžou si dovolit drahé Kouzelníky a nemají přístup k povýšeným Klerikům.

Komunitní osobnost vyhledávaná a uznávaná pro svou moudrost a znalosti - člověk, který dokáže rozhněvaným výkřikem zastavit boj gangů (tak, jako údajně druidé uměli zastavit bitvu kmenů...)

Mudrc ve stínech, někdo, koho je těžké najít, když nepatříte mezi místní, kdo ale drží zapomenuté, ztracené nebo ukryté znalosti o daném místu, jeho historii a obyvatelích.

Vůdce, který spojuje komunity vyvrženců a ustanovuje mír tam, kde by jinak nebyl.

Někdo, kdo překlenuje jinak rigidní a neprůchozí společenské vrstvy, přechází z paláců šlechty do slumů a ze slumů do obchodních čtvrtí a všude je jako doma.

Tajmená hybná síla ve stínech, která uvádí v chod na pohled negativní události ničící životy (požáry čtvrtí, nemoci, cechovní války, nepokoje a povstání...), které ale v důsledku činí město jako celek silnější a mocnější - a ať už si to uvědomují nebo ne, lepší pro jeho obyvatele (...minimálně pro ty, kteří ony události přežijí...)


Žádné Povolání v DnD nebo JaD a žádný Obor v JaD nemají jeden fixní archetyp, jednu možnou roli, jednu funkci napříč settingy. Chrámoví rytíři mohou být stejně tak vstřícnými ochránci potřebných jako brutálními zfanatizovanými křižáky. Druidé Pohromy mohou být eko-šílenými nepřáteli všeho civilizovaného, stejně jako mohou být magickou silou v kmenových armádách a obracet svou moc proti jiným humanoidům stejně jako proti silám přírody, které kmen ohrožují.

Stejně tak druid města je postavený tak, aby obsáhnul všechny možné předlohy, které jsme dokázali najít (od fantasy přes urbanfantasy až po komiksy) a víc, ale zároveň žádné z těchto předloh nejde vstříc na úkor jiných. Hledat univerzální odpověď na to kým městští druidé jsou a jaký je jejich vztah k městu je stejně marné, jako se ptát, jestli je magie Kouzelníků heretická - žádná taková univerzální odpověď neexistuje. Co má smysl je nahazovat možnsosti a hledat inspiraci. (Nebo, samozřejmě, si vymezit konkrétní setting a bavit se v jeho rámci - autoři Asterionu např. určitě můžou tyto otázky definitivně zodpovědět - ale pouze ve vztahu k Asterionu samotnému. Atp.)
Autorská citace #43
1.1.2022 17:35 - Gergon
LokiB píše:
takže zlý lesní druid může být podle tebe zastáncem vymýcení lesa a vysázením Pole?

Ne.
- zlý lesní druid může být zastáncem toho nechat les zarůst trnitým křovím a houštinama a držet lidi od lesa pryč aby prosperovaly přirozený monstra žijící v lese.
- dobrý lesní druid bude klidně pro to, aby se kolem města les vyčistil, udělaly se v něm kamenné cestičky co povedou ke studánkám, aby se vykácely staré stromy a vysázely se nové.
- druid uctívající chaos nebo neutralitu bude pro to aby se les nechal napospas přírodě a přirozeně vyvýjel
- druid vyznávající řád bude chtít absolutní rovnováhu mezi volnou přírodou a zásahem člověka.


jsou to jen příklady, samozřejmě někdo může namítat že rovnováha není aspektem řádu, ale spíš neutrality atd... ale to není pointou toho co píšu, jsou to jen příklady že každý lesní druid bude k lesu přistupovat jinak.
Autorská citace #44
2.1.2022 04:05 - Colombo
Píše:

Colombo: viděl jsi termity, kteří by si zbourali termitiště s tím, že na jeho místě postaví nové, lepší? V tom je ten rozdíl. Že humnoidní společenství tohle dokáží cíleně rozmýšlet, plánovat i realizovat. Viz třeba přestavba Paříže pod vedením barona Haussmanna nebo pražská asanace na konci 19. století, která zcela přetvořila a znovu vystavěla původní Josefov, židovské ghetto a okolí.


Jn, ale většina humanoidních společenství tohoto není schopna. A to včetně současné ČR.

Zpátky k termitům, ani, jsou schopni přestavby termitišť a to v případě poškození či změn podbnebí tak, aby se zachovala cirkulace.
Autorská citace #45
3.1.2022 09:31 - snekoun
Zrovna zlý druid je v dobrodružství - Ponurá citadela. Pro představu.
Autorská citace #46
12.1.2022 10:08 - Efferwyck
ted sem procetl tashu a .....
psionicky bojovnici a roguny? ve fantasy? to je wtf o moc vetsi!
jeste bych zminil toho craft typka co si postavi ironmenuv oblek kterej z strili blesky z diamantu na hrudniku.
tak oproti tomuhle je mestkej druid vlastne jen mala odbocka ze zazitich tradic nic velkyho /timto se omlouvam ze sem prvne nenastudoval jaky kraviny sou oficialni soucasti 5e bych pak drzel hubu.../
Autorská citace #47
12.1.2022 10:12 - Gergon
co je na tom wtf? jak může někdo říct že něco ve fantasy (což je samo o sobě dost širokej pojem) je wtf =).
Zrovna psionickej bojovník je hlavní hrdina trilogie DarkSun, a je to parádní fantasy. A to já mám určitě nastudováno a načteno mnohem méně než mnoho ostatních lidí tady, takže by jistě dokázali přijít s hromadou dalších dobrých příkladů kvalitní fantasy s psionickejma bojovníkama a tulákama.
To že něco neznáš, nebo ses s tím ještě nesetkal neznamená, že to je wtf a kravina ;) vždycky záleží na tom jak se to zpracuje. Mě taky třeba do fantasy jak ho vnímám já nesedí střelný prach a podobné věci, ale ve světě Warcraftu s tím nemám nejmenší problém, je to dobře a fantasy stylově zpracované.
Autorská citace #48
12.1.2022 10:13 - LokiB
Psioničtí bojovníci byli ve fantasy světech DnD ... tak asi od roku 1991, takže více jak 30 let. Že si za tu dobu někdo nevšiml či nezvykl, je zvláštní ...

Gergon píše:
- dobrý lesní druid bude klidně pro to, aby se kolem města les vyčistil, udělaly se v něm kamenné cestičky co povedou ke studánkám, aby se vykácely staré stromy a vysázely se nové.


proč pro toto nebude "zlý lesní druid"? Co je fundamentálního na uklizeném lese a kamenných cestičkách vzhledem k dobrým/špatným druidům?

Jako já ti tvoje klišé neberu, jen úplně nerozumím tomu, co se ti na nich líbí, pardon.
Autorská citace #49
12.1.2022 10:17 - Gergon
LokiB píše:
proč pro toto nebude "zlý lesní druid"? Co je fundamentálního na uklizeném lese a kamenných cestičkách vzhledem k dobrým/špatným druidům?

Já neříkám že zrovna takhle bych to zpracoval, nebo že zrovna tak by se mi to líbilo. Byly to jen příklady co jsem si vycucal z prstu během pěti minut psaní příspěvku jak se dá rozdílně přistupovat k druidům na základě povahy. Nevím proč když tady dá někdo nějaký příklad, musí ho hned ostatní chytat za slovo :/ to vážně čekáte že v internetové diskuzi kde se bavíme o možnostech městského druida, tak budu sedět hodinu nad papírem abych vymyslel originální a zajímavě zpracované druidy abych je pak mohl použít jako příklady a vyjádřil tak myšlenku že není druid jako druid?
Autorská citace #50
12.1.2022 10:20 - Aegnor
Ale ... Gergone ... tys to použil jako příklad rozdílu mezi "dobrým" a "zlým" druidem. A třeba Lokimu není jasné, kde je tam ten rozdíl, tak se zeptal na ujasnění. To není chytání za slovo.
Autorská citace #51
12.1.2022 10:20 - strucky
Efferwyck:Podle mě je používání psioniky stejně fantaskní, jako ta naše obligátní arcane/divine magie. Možná to máš jen z nějakého důvodu v hlavě zarámované jako scifi. Psionici jsou v DnD už od sedmdesátek, jen u 5e to trvalo trochu déle, než je přidali.

Ohledně toho Ironmana, no... máš pravdu. Na druhou stranu schopnosti stvořit jednotlivé komponenty a pak je dát dohromady v té hře prostě jsou - nabití předmětu magií, skutí ho s nějakou zbrojí - takže... Taky tam nevidím nějakou extra odbočku.

Nicméně každý má právo to vidět jinak, samozřejmě. :-)
Autorská citace #52
12.1.2022 10:23 - LokiB
Gergon píše:
Nevím proč když tady dá někdo nějaký příklad, musí ho hned ostatní chytat za slovo :/ to vážně čekáte že v internetové diskuzi kde se bavíme o možnostech městského druida,


Tak zkus nepsat věci, které si jen tak vycucáš z prstu, jako příklady ... protože to pak dost ostatní mate, když se nad takovým vycucaným plácnutím zkusí zamyslet. nebo tam dávej nějaký tag, třeba *kravina-neřešit*

Jestli už ve své reakci každý nesouhlas s tvým projevem máš za chytání za slovo, tak nevím, proč se vlastně účastníš diskusních fór
Autorská citace #53
12.1.2022 10:24 - Efferwyck
uplne ste missnuly ten ironmenuv oblek :P to je zlo psi roguny a wariori mi teda sedi spis do sci-fi jak do fantasy ale ok.
ze je to soucasti dnd 30 let je hezky ale ja znam dnd mesic a urcite nemam v planu procitat to dozadu k verzi 1c.
Autorská citace #54
12.1.2022 10:25 - LokiB
strucky píše:
Ohledně toho Ironmana, no... máš pravdu.


tak on Tolkien či HoT nejsou jediným typem fantasy. Fantasy, kde mocní artificéři tvéří mocné magické předměty, inteligentní zbroje či zbraně, fantaskní technomagické předměty, je zcela rovnocené fantasy a patří i do DND-like her. Ne všech, ale to přeci nevadí.
Autorská citace #55
12.1.2022 10:27 - strucky
Efferwyck píše:
ze je to soucasti dnd 30 let je hezky ale ja znam dnd mesic a urcite nemam v planu procitat to dozadu k verzi 1c.

No vidíš. Sice lépe pozdě, než-li později, ale tím pádem bych úplně nekopal kolem do něčeho, s čím se zatím seznamuješ. :-) A jako obvykle - to všechno můžeš a nemusíš používat. :-)

Gergone ty sis ještě nezvykl? Přesně ten důvod, proč tu ve výsledku diskutuji asi tak 10x méně, než bych býval toužil. :-D

LokiB: A proč jsi z toho mého textu quotnul jen ten kousek, který seděl k tomu, abys vyzdvihl tuhle pointu, když jsem ve své podstatě přesně tu samou pointu v dalších větách taky potvrdil? :-D
Autorská citace #56
12.1.2022 10:37 - cyrasil
Píše:
ze je to soucasti dnd 30 let je hezky ale ja znam dnd mesic a urcite nemam v planu procitat to dozadu k verzi 1c.

Tak pokud chces neco novejsiho, tak Mind Flayeri/Githove jsou i v 5e a obe tyhle rasy jsou zalozene na psionickych schopnostech...

Co se Iron mana tyce, tak Artificer puvodne vysel v 5e jen pro Eberron kam to zapada. Do jinych settingu mi taky moc nezapada (snad az na alchymistu) ale jak uz tu nekolikrat padlo, hrat ho nemusis.
Autorská citace #57
12.1.2022 10:38 - Gergon
Ano použil jsem to jako příklad že se nedá brát přístup městského druida všeobecně, ale že každý druid na základě NAPŘÍKLAD povahy může mít zcela odlišný přístup. Tedy se nedá jednoznačně určitě jestli městský druid všeobecně bude proti něčemu.
A ne nevadí mi nesouhlas, kdybys řekl že nemám pravdu, že městský druid je povolání, které přímo souvisí s nějakým konkrétním přístupem k civilizaci, pak je to v pohodě, ale když začneš řešit *kraviny* tak mi to přijde zbytečné.
Bohužel je to tady běžné, někdo napíše, že nějaká věc má stejnou logiku jako "sáňky v létě" a diskutující mu tady začnou omílat o hlavu, že to je blbost, protože jejich babička zcela běžně na sáňkách v létě vozila dřevo z lesa na topení... to jsou věci co mi vadí. Místo aby lidi diskutovali o těch podstatných myšlenkách co mají přínos, tak se tu většinou zaseknou na pitvání těch nesmyslů okolo. Ale diskuzí se účastním proto, protože občas se tu najdou i ty důležité a zajímavé myšlenky, jen je to hledání zlata v bahnité řece =) (už se těším na reakce o tom, že zlatonosné řeky na Aljašce nebyly bahnité ale kamenité ;) a že se vůbec nenachází na Aljašce)
A jak jsem psal výše - pokud chci poukázat pouze na nějakou myšlenku - není druid jako druid a každý má jiný přístup - tak fakt nehodlám ztrácet hodiny času vymýšlením kreativních a originálních druidů. Počítám s tím, že tu diskutují inteligentní lidé a dokážou pochopit co je pouze příklad pro ilustraci myšlenky a že to není moje skálopevné přesvědčení že nejlepší jsou dobří klišovití druidé a nic jiného nikdy hrát nechci.
Autorská citace #58
12.1.2022 10:41 - LokiB
strucky píše:
A proč jsi z toho mého textu quotnul jen ten kousek, který seděl k tomu, abys vyzdvihl tuhle pointu


protože jsem tě nerozporoval, ale doplňoval?
Autorská citace #59
12.1.2022 10:45 - strucky
Loki: Ok, omlouvám se sáhibe a díky za doplnění. :-)
Autorská citace #60
12.1.2022 10:47 - sirien
Psionika ve fantasy je dost DnD paskvil - psionika je velmi SF koncept z podstaty i historie a vývoje věci. O tom že psionika v DnD původně s "psionikou" původně neměla moc společného a bylo to efektivně jen jiné sesílání běžných kouzel nemluvě. Postupem času to autoři pak začali zkoušet rvát víc a víc zpátky k psionice jak je běžně chápaná, u 5e se tam už skoro dostali... Ale stejně to působí hrozně divně. (V rámci mišmaše se psioniku pokusili narvat kdysi i do Asterionu, ale taky to děsně skřípalo...)

Ještě beru že to jde trochu přestylizovat (z psychic power na soul power, třeba...) a zasadit do konkrétního settingu (dark sun), ale jako obecný fantasy koncept to prostě nesedí.

Psionika se pojí s vědou a celým reálným pozadím snahy o "pochopení"/vytvoření telepatie/ESP na přelomu 19/20. století a během studené války, čímž si našla kdysi cestu do hard scifi (ještě v době kdy to bylo něco úplně jiného než fantasy s hodně rozdílným publikem) a v podstatě to je to co je vidět v Duně nebo Vesmírné pěchotě nebo v zásadě co do projevů (vysvětlení je už tak půl napůl) Síly ve SW filmech (ostatní SW média se už trhají do magie...) nebo co je často v Kingovi nebo Krajních mezích atp. Eleven ve Stranger things. Psionika je v rámci settingu něco vědecky pochopeného nebo pochopitelného, co se řídí restrikcemi fyziky. Ve fantasy to je jen ukradené cool slovíčko.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085020065307617 secREMOTE_IP: 3.238.57.9