Pravidla

sirien
31.12.2021 00:42
[JaD] Druid - Kruh města
Autorská citace #1
31.12.2021 00:42 - sirien
Efferwyck píše:
veci co mi uplne nesedi
...
mestkej druid? wtf? to dava asi tolik smysl jako topic a palubni nastenkar na palube sovetskeho raketoplanu...


Jerson píše:
To mě zajímá, proč by to nedávalo smysl?


Efferwyck píše:
druid patri do lesa, jeste ho dokazu dat na savanu do tundry proste do prirody ale ne do mesta mezi baraky a lidi. Tim nezhazuju zadnej skill jeho /na to tomu urcite nerozumim dost/ jen mi to proste prijde uhozeny a nesedi mi to, DnD nemam moc nacteny takze nerikam ze do nejakyho sveta co je toho soucasti to nedava perfektne smysl ale v jakekoliv fantasy kterou sem cetl /si dokazu predstavit/ ja to proste je divny.


Corny píše:
A přitom ve městě žije hrozná spousta zvířat, a to i třeba v tom moderním, a určitě i ve fantasy městě. Spousta ptáků, hlodavci, domácí zvířena, hospodářská zvěř, koně, atd. I ta zeleň tam je, tráva mezi dlažebními kostkami, keře, popínavé rostliny, plíseň, zeleně v parku, okrasné stromy, zahradní květiny...materiálu na zajímavou postavu tam je spousta. Nenechávej se svazovat stereotypem.
Autorská citace #2
31.12.2021 00:42 - sirien
Jerson píše:
To že druidi patří do lesa je (u nás) dračákovský výmysl. Možná je to původně výmysl z DnD, ale pořád je to výmysl.

Druidi v první řadě patří mezi lidi. Jejich starostí není příroda, ale lidé.
A když z této myšlenky vyjdeš a upravíš ji do "klasického" fantasy výkladu, že se nějakým způsobem starají o "přírodu", tak tu najdeš všude, kde najdeš lidi. I kdybys měl sci-fi drudi na vesmírných stanicích, tak pořád budou existovat nějaké hydroponické farmy, které by mohly být doménou druidů.

Kde jsou lidé, tam je i "příroda", ať už si pod tím představíme cokoliv. Takže pokud jsi přijal myšlenku druida v lesní doméně, a nevadí ti druid na savaně, tak z důvodů vypsaných Cornym je městský druid naprosto logickým rozšířením.

A když bys někdy viděl stromy rostoucí z domu přímo na hlavní třídě Glasgow, tak ve městě uvidíš i toho naprosto archetypálního dračákovského druida - objímače stromů :-)
Autorská citace #3
31.12.2021 00:42 - sirien
LokiB píše:
Druida můžeš brát jako "ochránce prostředí" nebo "spojeného s prostředím" a ta prostředí mohou být různá. I město je prostředí, stejně jako les, tundra, poušť nebo velehory.


Jerson píše:
Druid jako "správce různých prostředí" byl vytvořený v rámci Asterionu a aplikacemi pro DrD, včetně městského druida. Nevím kdy přesně vyšel, ale už to bude minimálně patnáct let, a celkem běžně na tenhle koncept narážím - už jen proto, že původní myšlenka druida jako správce hvozdu z DrD byla prakticky nepoužitelná a nehratelná.
Autorská citace #4
31.12.2021 00:43 - sirien
ShadoWWW píše:
Druidi jako lesní mágové (ala Krakonoš) a silně připoutaní ke hvozdu jsou výmysl DrD 1. V DnD to tak nikdy nebylo.

V ODnD se objevují jen jako nehráčské postavy. V 1E a 2E jsou to obory klerika zpracované jako něco mezi klasickým klerikem a mágem (magic-user). Druid jako samostatné povolání je až od 3E (rok 2000), ale i tam je to stále něco mezi bojovým klerikem a zvěromágem.

Ale i DrD odešlo od konceptu druida jako správce hvozdu. Už v Asterionu byl rozšířen na více prostředí, v DrD+ druid vůbec nebyl a v DrD II je něco mezi lovcem a čarodějem, ale nijak zvlášť svázaný s lesem.
Autorská citace #5
31.12.2021 00:43 - sirien
Lethrendis píše:
Třeba v SR jsou šamani městských totemů už od samého počátku, cca 30 let.


Gergon píše:
Druid patří do lesa je stejné tvrzení, jako že země je placatá, nebo že žena léčící pomocí bylinek je čarodějnice =) kdysi tomu někteří věřili, ale dnes už je to dávno překonané klišé, kterému ale stále někteří jedinci věří =)


malkav píše:
Gergon: Tak ono těch jedinců asi nebude úplně málo :) I když je mi známo, co/kdo druidové byli, tak v rámci RPG je mám tendenci vnímat jako s přírodou spojené "čaroděje" a přiznávám, že je to v mém případě klišé zanesené DrDem.

Jerson: To prakticky nehratelné povolání hrálo několik mých spoluhráčů v našich hrách celkem obstojně. Ne ve všech, samozřejmě. Že to s sebou pro ně neslo limitace, to samozřejmě popírat nejde.

Takže pokud jsem zaznamenal, že se tvůrci JaD odkazují na to, že jsou tato pravidla určena i pro hráče původního DrD, tak se podobným klišé nemohou divit. Je to o zvyku.


Gergon píše:
Lidí co ještě dnes věří na placatou zemi také není málo ;)
Autorská citace #6
31.12.2021 00:43 - LokiB
ShadoWWW píše:
V ODnD se objevují jen jako nehráčské postavy. V 1E a 2E jsou to obory klerika zpracované jako něco mezi klasickým klerikem a mágem (magic-user).


Nemáš pravdu ShadoWWWe: v ADND 2E byl Druid samostatné povolání, stejně jako třeba Ranger nebo Paladin. Tedy patřil do určité skupiny (spolu s klerikem). Nebyl to obor klerika ... byl to obor Priesta, stejně jako Cleric.
A pak tu byla Complete Druid's Handbook (měli jsme a hráli jsme s ní od brzkých 90. let, protože spoluhráč měl slabost pro druidy).
Tam byly podobory:
Arctic Druid, Desert Druid, Forest Druid, Jungle Druid, Mountain Druid, Plains Druid, Swamp Druid


A co k němu psali přímo v ADND 2E?

Píše:
The druid is an example of a priest designed for a specific mythos. His powers and beliefs are different from those of the cleric. The druid is a priest of nature and guardian of the wildemess, be it forest, plains, or jungle.


Takže spojení s Divočinou ... a obecně s Přírodou (koneckonců byl to Priest of Nature).
Že to DrD omezilo jenom na Hvozd a nedalo na výběr ... ten záměr chápu, ale pro nelesení kampaně to byla pruda. Na což možná naráží Jerson ve svém hodnocení nehratelnosti.

My si ostatně Městského druida vytvořili ještě před Asterionem, i když pravověrný spoluhráč druida prskal, že je to nesmysl, že přeci divočina :)

Každopádně ... pro JaD je velmi dobře, že dává hráčům a GMům na výběr, aby si našli takovou postavu, jakou chtějí hrát. Že ne každá spadne do stereotypů jiných, vůbec nevadí.
Autorská citace #7
31.12.2021 00:43 - sirien
MarkyParky píše:
Druid Krakonoš. Tak to mě ShadoWWW dobře rozbil.


sirien píše:
Městský druid vybočuje z určitého českého archetypu, ale ve skutečnosti odpovídá mnoha předlohám v moderní fantasy. Když se někomu nelíbí, tak jako u ostatních oborů platí, že ho nemusí hrát.

Ono když se podíváš na prapůvodní vzor druidů, tzn keltské kněží, tak tomu obrazu milovníků lesa také moc neodpovídají.


malkav píše:
Gergon: Že je druid velice často stylizovaný do přírodního klerika není můj výmysl. Budeš dělat blba i ze všech ilustrátorů, kteří spojují druidy primárně s přírodou a divokou zvěří? :) Odkaz na obrázky na google

EDIT: Abych předešel nějakému nedorozumění, tak mě osobně se myšlenka městského druida líbí. I když jak jsem psal výše, spíš bych si ho představoval jako krysaře apod., ale to je tak nějak má osobní stylizace.


Gergon píše:
Nedělám z nikoho blba, jen říkám, že představa druida, který patří POUZE do lesa je přežitek.
Autorská citace #8
31.12.2021 00:43 - sirien
malkav píše:
Gergon: Jenže celá ta debata se odvinula od pozastavení se nad městským druidem. Samozřejmě i ve městě jsou zvířata, ale ne vždy si je člověk spojuje s přírodním prostředím. Sám jsi v předešlé diskusi poukazoval na stáčení diskuse a vkládání do úst něčeho, co člověk nenapsal. Říkám pouze, že může být pro hráče z některých kruhů zvlástní/neobvyklé nazývat někoho, jehož doménou je město, druidem ... a nemusíš takového člověka přirovnávat k vyznavačům placaté země ;)


Gergon píše:
Já jsem taky vůbec nemluvil o tobě, ale o druhém kolegovi, který psal, že "druid patří do lesa a hotovo". Navíc já si ani o lidech s placatou zemí nemyslím že jsou blbci, pouze že mají zvláštní pohled na svět, který je trošku mimo moje chápání.


malkav píše:
Gergon: Jenže pak jsi zbytečně vytěsnil druhou polovinu jeho věty.


LokiB píše:
Ale tak druid obecně patří do přírody. JaD možnost pak říká "hele, město je TAKY příroda, koukněte se na něj takhle". Což je cool.
Jasně, že typický druid to není, ale i když sirien šíří teorie, že pro DND jsou klišé a stereotypy důležité a nemají se bořit, tak ve skutečnosti má potěšení s každého porušení zažitých kolejí :) (a pak říká, že přeci rozeznává ta podstatná klišé, která je třeba dodržovat, od těch nepodstatných ;))


Gergon píše:
Nevytěsnil, jen se mi nechce citovat celé odstavce, když myšlenka je jasná.


malkav píše:
Gergon: Jo, nechceš citovat pár slov navíc, ale svá vlastní, abys dosáhl té jasné myšlenky, sis tam dodal :) V rámci tebou uváděné citace je podtržená část tebou dopsána: "druid patří do lesa a hotovo"
Autorská citace #9
31.12.2021 00:43 - sirien
LokiB píše:
GERGON: Když nechceš aby ti lidi odpovídali a rozebírali to, co píšeš, tak nepiš věci kontroverzní :) Jakmile použiješ "to a to je zastaralé", tedy typický subjektivní výkřik, tak se nediv, že ti to pak lidi omáltí o hlavu, když se snažíš brátnit, že "tys jen chtěl říc svoje stanovisko"

Když si přečteš DND 5E část o Druidovi, tak ten je plný toho, že Druid a přírod a síla přírody a zachování přírody atd.
Čili tvrzení, že druid patří do přírody není rozhodně zastaralé.
Zastaralé se ale může někomu zdát tvrzení, že "město není příroda". A o tom pak celá debata je. Někteří hráči mají v dichotomii civilizaci vs divočina klidně zaměněné divočina za příroda. A městský park nebo biozóna čističky odpadních vod pro ně není dost "příroda".
Autorská citace #10
31.12.2021 00:43 - sirien
ano, DnD je o archetypech a klišé - ale i o fantasy a představivosti. Městský druid je o tom vidět za městem víc než jen domy - proudící životní síly, ekosystém různých zvířat a rostlin, mýty o aligátorech ve stokách, genii loci a duši města (jako obdobu nějaké duše lesa)...
Autorská citace #11
31.12.2021 00:56 - sirien
todor píše:
Kdyz uz se tedy bavime o predstavivosti, druidech jako ochranich divokych mist a mame i toho mestskeho druida... tak mam taky par otazek nad kteryma jsem se diky vam zamyslek :) - jak takova "mestska" divokost tedy vypada? Jakou by ji chtel udrzoval? Pro sebe jsem si rikal, ze takove pekne hucici trziste, nebo nejake bocni ulicky plne neresti, nasili, atd... by pro toho druida bylo to prave :D. Snazil by se tim balancovat "lepsi" ctvrti? Snazil by se je rozkladat, aby se vratili k te puvodni "mestske" divokosti? Jeho zaprisahly nepritel by byl mestsky planovac ulic... Jak vy vidite typickou "agendu" takoveho druida? EDIT: meli by druidi ve svych organizacich odvozenou svoji prestiz od podle toho jak divoke by slumy maji? Ooo jak jsi klesnul, v tve casti ti postavili luxusni dum.... /EDIT
Autorská citace #12
31.12.2021 00:56 - sirien
shari píše:
Nevím, jak moc je to s "divočinou", ale napadá mě pár věcí, co by druidi mohli dělat ve městě:
- starat se o krysy, ještěrky, žáby, chaluhy (a aligátory) v kanálech (minimálně tohle by docela divočina byla) :D
- udržovat parky, aby se tam dařilo drobným hlodavcům, ptákům a hmyzu a rostliny, aby prospívaly
- "vyhánět" krysy z domů a vodit je na "bezpečnější" místa
- dohlížet na to, aby holubi káleli jen na ty, kdo se druidům nelíbí :)
- prodávat domácí mazlíčky bohatým rodinám a starat se o jejich zdraví (těch mazlíčků)
- dohlížet, aby obyvatelé zacházeli se svými zvířaty ohleduplně
- hippie druidi by mohli sedět v parku a pozorovat kytičky
Autorská citace #13
31.12.2021 00:56 - sirien
todor píše:
me prave zajima ta predstava co je teda divokost (ve smyslu nespoutanost) pro mesto. jo je to jen takove mentalni cviceni, ale treba pro toho mestskeho druida mi to prijde docela zajimavy


Gergon píše:
No - tohle je zase zajímavé téma k diskuzi =) díky =)
mě přijde že tady by záleželo na povaze druida a podle toho by každý mohl fungovat - nějaký temný druid by se snažil právě o rozvrat té civilizace, aby se víc probudila příroda, aby parky rostly divoce, aby bylo víc krys a plísní kolem a dokázal by je využívat, jiný druid by se snažil o nastolení rovnováhy, tedy aby ty "lepší" i "horší " čtvrti byly v rovnováze, jiný druid by měl rád řád a zasluhoval by se o pěstěné parky a zelené chodníčky podél cest, přesně vyměřené. pro jistotu dodávám
- jsou to jen nástřely příkladů úplně od boku a neberte tedy doslova, že by zákonně zlý druid musel podle mně nutně pěstovat plísně a krysy ve městech =)
Autorská citace #14
31.12.2021 00:57 - silik
Já bych si představoval, že by městští druidi mohli dělat totéž co ti “lesní”, což v mém chápání není zachovávat divokost. Spíše zachovat diverzitu a rovnováhu. Když je na louce moc kopretin a žádný sedmikrásky (ve městě moc vil a žádný slumy), nějaký tam vysázet. Pokud se mu v rajónu přemnoží vlci na úkor vysoký (ať už si za vlky dosadíte stráže nebo zločince), bude se s tim snažit něco dělat…
Taky by se mu asi nelíbylo, kdyby někdo ničil takový ty houštiny na nevyužívanejch pozemcích (viz vágní terén, nevim jak sem nacpat funkční odkaz), to je vlastně ta městská divočina.


+by mohl vytvářet útočiště a prostředí pro všechny ty holuby, sokoly, krysy, vrabce, ibisy, mývaly, lišky, šakaly, hyeny atd.
Autorská citace #15
31.12.2021 00:58 - ShadoWWW
Autorská citace #16
31.12.2021 00:58 - todor
silik píše:
+by mohl vytvářet útočiště a prostředí pro všechny ty holuby, sokoly, krysy, vrabce, ibisy, mývaly, lišky, šakaly, hyeny atd.


...<rychtar> zatraceny holuby, proc to delaj, zase nam pokaleli vevodu...
...<mestsky druid si vesele mne ruce>...

ShadoWWW píše:
jo, kdyby to byl neutralne-neutralnej druid, tak by v tech vozitkach jeste zili bezdaci :D
Autorská citace #17
31.12.2021 01:07 - sirien
Já bych si roli Druida ve městě předtavil prostě stejně jako roli Druida všude jinde v daném světě.

Pokud se Druidé starají o rovnováhu ekologie, bude se starat o rovnováhu městské ekologie. Pokud se starají o prosperitu prostředí, bude se starat o prosperitu města. Pokud umožňují lidem překlenout propast k přirozenosti, tak jim budou pomáhat být lidmi i ve městě (co např. do udržení důstojnosti, udržitelnosti života atp.) Pokud fungují jako kněží primitivnějších skupin, budou tak fungovat i ve městě (ghetta, gangy, ale třeba i sociální verstvy, služebnictvo...)

Aby město fungovalo, musí fungovat v mnoha rovinách - z nichž spousta lidem prostě není zřejmá. Nobilita utlačuje chudinu aniž by ji doceňovala. Různí hlodavci a drobná zvěř odklízí odpad, přitom se jí měšťané snaží vyhubit. Rovnováha cechů může být podobná jako rovnováha mezi predátory v divočině. Čistota řeky, plochy parků, ale i kanály a stoky, stejně jako paláce a divadla nebo promenády jsou všechno, co dělá město městem. Druidé jsou ti, kteří vnímají celek jako víc než souhrn částí - město jako žijící ekosystém, jak doslova, tak společensky.

Můžou fungovat jako nějaký tajný spolek v pozadí. Ale můžou fungovat i tak že se různí druidé starají o "svou" část města, k níž osobně tíhnou. Mohou mít odstup od lidí a nazírat na ně jen jako na součásti celku - nebo mohou sloužit jako městští šamani, léčitelé, rozhodčí sporů tam kam nedosáhnou běžné soudy a spravedlnost.
Autorská citace #18
31.12.2021 01:17 - York
Sirien: To mi všechno přijde jako super náměty pro NPCčka. Pro PC jsi ale vyměnil omezení na jedno prostředí za jiný. Pokud se bude hrát městská kampaň, tak super - a je to samozřejmě nosnější než kampaň ve hvozdu, ale i tak mi to nepřijde jako typická DnD kampaň.
Autorská citace #19
31.12.2021 01:33 - todor
kdyz premyslim nad tim co psal York, tak ono by to slo tu koncepci Mestkeho druida i rozsirit a udelat z nej civilizacniho druida. kde mesto je jenom projev civilizace, tak uz to vypada zajimavejs. Samozrejme ze na zacatku budes resit vesnicky a mestysi. Pak se trochu vypracujes a uz muzes resit kraj nebo oblast, pak kralovstvi. atd. Samozrejme vsechno z pohledu civilizace, chaosu a radu, atd. vsechno co psal Sirien. Vlastne je to takovej Sicco, ale jinej :)

Mestkej druid by byla jenom podmnozina civilizacniho druida, ale zase chapu ze by ty ruzny skilly bylo treba nacpat do tech cca 20 levelu, takze by to nakonec asi bylo moc :)
Autorská citace #20
31.12.2021 01:43 - LokiB
todor: a přesně v okamžiku, kdy do toho pustíš civilizaci, jakožto fenomén (rozvíjející se, upadající, ...), tak mi to přestává sedět s druidem :)
Když to bude čerpat z civilizace, mělo by to být něco jiného než druid.

York píše:
a je to samozřejmě nosnější než kampaň ve hvozdu, ale i tak mi to nepřijde jako typická DnD kampaň.


Nosnější? Pročpak?
Autorská citace #21
31.12.2021 01:51 - sirien
todor: ...A díval ses, co má vlastně za schopnosti?

York: to je jako Šedá eminence. Do příběhů v civilizaci se hodí víc - mimo ní má stále k dispozici všechen základ z Povolání.
Autorská citace #22
31.12.2021 04:02 - todor
sirien píše:
.A díval ses, co má vlastně za schopnosti?


jj, dival. dobre, mozna jsem to napsal neuplne. rekneme spodni pulka schopnosti mest. druida je perfektni pro civ. druida. ta horni je bezva pro mest. druida, ale k nejakemu ovlivnovani kralovstvi a obyvatel v nem, mi vhodna neprijde. tam by to chtelo neco od Sede eminence nebo tak neco. Proste makro uroven. (Neresim hratelnost, uzitelnost, atd... jen schopnosti v ramci konceptu)
Autorská citace #23
31.12.2021 04:20 - todor
LokiB píše:
civilizaci, jakožto fenomén (rozvíjející se, upadající, ...), tak mi to přestává sedět s druidem :)


zajimavy, procpak? druid preci funguje jako prirodni knez. priroda je nejakej ekosystem na sobe zavisejicich druhu ktery funguji v nejakem prostredi a nejak spolu interaguji. jestli chces, udelejme experiment:

v prirode mas nejakou zavislost, rostlina vyroste, musi mit pudu svetlo, neco co ji rostliny ji sezere (vyuzije) aby to nemelo hlad, namnozi se to, ma to potomky, atd. neco co zere to co zere rostliny sere to rostlino zravy, namnozi se to a ma potomky. vznika nejaka pyramida zavislosti, atd...

civilizace funguje stejne... at uz z pohledu vesnice -> mesto -> nizko urovnovy spravni celek -> vysoko urovnovy spravni celek. kdyz nejaka cast nefunguje, zhrouti se to stejne jako prirodni ekosystem.
nebo z pohledu funkci ve spolecnosti, aby spolecnost/civilizace zila, musi ji nekdo zivit. kdyz je prebytek jidla, muzou se nejaky casti civilizace specializovat na nastroje, atd. pokud ma spolecnost dostatek casu a zdroju, postupne se stava slozitejsi a slozitejsi, stejne jako ekosystem, treba prales. vznikaji slozky, ktere by bez jinych, nemohly fungovat. pokud se ti zmizi/zhrouti... opet ti ekosystem/civilizace zkolabuje.

z pohledu tohodle experimentu (teda jestli jsi ho udelal se mnou), nevidim moc rozdil mezi prirodou a civilizaci. to ze civilizace je (eko)system tvorenej myslicima organizmama je pravda, ale ty vztahy a zavislosti mezi slozkama musi fungovat at uz jeji casti mysli (civilizace) nebo ne (nemyslici ekosystem). protoze jsme nakonec opice s mozkem (zakrsle rozlozite opice s mozkem, etericke usate opice s mozkem, ... :D)
Autorská citace #24
31.12.2021 04:54 - LokiB
Ne, tvoje paralela ekosystem - civilizace je neco, na co nehraju :) Je to vycucane z prstu, podobnosti umele, prani otcem myslenky.

Civilizace je cilene organizovana (nekdy uspesneji jindy mene) a to je ten zasadni rozdil. Priroda, ani ekosystem organizovan neni, leda bys chtel hrat na koncept Gaia. Ale i pri nem se jedna o jiny druh organizace. Proto paralely, byt libive, nefunguji.

Vetsina odborniku vidi, ze jsme vic nez opice s mozkem. Lidska schopnost sebeorganizace, pretvareni prostredi v globalnim meritku a s tim spojene rizeni je neco, co nedelaji ani houby, ani dreviny, ani jeleni, ani termiti, ani cely ekosystem destneho pralase. Gaia neco z toho dela, ale i tam je podobnost vnejsi, nikoli vnitrni

Ale jestli tak mestskeho druida chces hrat, protoze ti to tak vyhovuje, jdi do toho, mas na to svate pravo :)
Autorská citace #25
31.12.2021 09:18 - MarkyParky
LokiB: Ale dělají, rozšířený fenotyp i nad ním vznikající jevy jsou celkem běžná věc.

Rozdíl je jen v míře, měřítku, případně v tom, že člověk toho dokáže hodně a vědomě zkombinovat.
Autorská citace #26
31.12.2021 09:48 - silik
Ono co se týče podobnosti ekosystému a civilizace, tak ano, lze říct, že to tam neni, že jsou to jenom umělý příklady, ale podle mě si ty příklady a tu podobnost bude hledat i ten městskej druid.
Možná, že právě tu lidskou organizaci nebude mít rád, že za tim, kde kdo bydlí, bude chtít vidět vztahy (kdo koho má/nemá rád) a ekologický niky (tady chybí švec, tak se tam nějakej usadí), ne tu organizaci (rychtář, kterej tam dá postavit dům a do něj najít ševce)…

Možná že právě proto na toho rychtáře posílá ty holuby :)
Autorská citace #27
31.12.2021 09:52 - silik
A možná právě proto, že se na město dívá optikou ekosystému a hledá si tam ty paralely, to je obor druida a ne tuláka
Autorská citace #28
31.12.2021 11:34 - LokiB
Marky: ne "jen v meritku". Rozdil je kvalitativni. Lidska spolecnost neni jen "takove makro mraveniste"
Autorská citace #29
31.12.2021 12:00 - todor
LokiB píše:
ne "jen v meritku". Rozdil je kvalitativni. Lidska spolecnost neni jen "takove makro mraveniste"


Takze cviceni se mnou delat nechces, neva, mas na to svate pravo ;)
Jinak chapu, nelibi se ti byti mravencem, me taky moc ne. No nicmene z pohledu treba plneho nebestana/desa/besa civilizace je mraveniste, at se to dotcene civilizaci libi nebo nebo ne. Zminenou kvalitou ten nebestan/bes/des urcite stoji nad civilizaci normalu. A jeste by mohlo byt hezke je specilizovat podle ras. Planetar - Civ. Druid - specializace na Trpaslictvo :). Vlastne by to mohla byt zajimava epicka kampan :D
Autorská citace #30
31.12.2021 12:14 - todor
druid pro me je nekdo komu zalezi aby ten ekosystem fungoval a prosperoval jako celek. to ze se tam nejakej jednotlivec sezere jinyho, to je proste zakon prirody. dokud se neco nepremnozi nebo uplne nevyhyne, tak ten druid je asi celkem v pohode. Podle toho jestli je vic radnej nebo chaotickej, se bude snazit kontrolovat uplne vsechno nebo skoro nic. urcite by se snazil pusobit na prostredi mimo u druidu tradicni faunu a floru, taky skrze emoce a nalady pripadne nevedomi obyvatelstva. takze by tam mozna byl nejaky prekryv s bardem, ale tak ve vetsim. sem tam by treba vyvolal povstani, nebo podivny narust porodnosti, atd :)
Autorská citace #31
31.12.2021 13:01 - LokiB
Todor: to neni o tom, jestli se mi to libi nebo ne, mne je to celkem jedno.
Jen dukaz upornym tvrzenim proste neni dukaz :)
Ani z hlediska nebestana neni lidska / trpaslici / ... civilizace jen takove vetsi mraveniste, pokud neni nebestan prilis ... hmm, jak neurazit.
Proto take ty muzes vymyslet pribeh o nebestanovi, druidovi a trpaslicich.
Nejde o velikost, nejde ani o slozitost, jde o kvalitativni rozdily. Tvrdit, ze nejsou, pouzivat nesedici metafory, posadi diskusi na mimobezne urovne, ktere se nemohou potkat :)

Ad keltsti drudi ... Ono i 5e pise, ze druid v DnD tam bere cast puvodni inspirace, ale neni to to same.
V DND to byl puvodne hlavne priest of Nature deity. To melo ke keltum trochu bliz (v necem). Tomu se DrD vyhnulo, protoze autori nemeli radi nabozenske vlivy. Misto toho je tam spojeni s Hvozdem. Resp s prostredim.
V 5e mi to prijde uz podobne smerovane. I v JaD (ale mozna je to jen moje videni, to je jasne). Proto tam dava mestsky druid perfektni smysl. V oDnD/ADND by to bylo slozitejsi. I tam mohl zit druid ve meste, ale obtizne ziskaval moc primo z mesta sameho :)
Autorská citace #32
31.12.2021 13:04 - MarkyParky
LokiB: Kvalitativní i kvantitativní ano, principiální ne.
Autorská citace #33
31.12.2021 13:27 - sirien
Osobně mi trochu uniká jaké mají paralely k realitě vztah k JaD fantasy.

V realitě nejsou ve městech krysodlaci, kteří by zabíjením nemocných bránili propuknutí moru (nebo kteří by mor způsobili, když by se rozzuřili), prastaré rozcestí okolo kterého město vzniklo a které je dnes zapomenuté a zahrabané pod zemí ve spleti sklepů, katakomb a kanálů si nezachovává magický potenciál a vliv nad osudem města, městské parky na opačných stranách města nejsou provázané kořeny magických keřů, město nemá vlastní vůli kterou by si šlo podřídit, naklonit nebo znepřátelit, nemůže vytvořit svého avatara nebo být spojené s bytostmi které ho obývají (tak jako např hvozd s jednorožci a dryádami), nemá svůj stín ve vílí divočině v níž by stály paláce a parky městských víl, ke kterým by šlo dojít jen pokud projdete konkrétní uličky konkrétním způsobem v konkrétní čas, nemá ve stínopádu svůj odraz v němž by stále stála místa dávno zbořená nebo vypálená, která ale stále mohou svým stínem z minulosti ovlivňovat současný svět (např uličky postavené na místě dřívějšího tržiště které jeho vlivem jsou centrem černého trhu, z něhož lze do onoho stínu projít a obchodovat s mrtvými)...

Tohle osobně vnímám jako koncepty pojící se s městskými druidy. A všechny mají nějaké obdoby ve hvozdech a divočině u tradičních druidů.
Autorská citace #34
1.1.2022 01:20 - Colombo
IMHO to dělení mezi "civilizaci" a "přírodu" je čistě egoistické lidské dělení. Z pohledu ekologie je město/vesnice prostě jiný ekotyp od bažiny, močálů, různých typů lesů, či různých typů teplých či studených ekosystémů, kterým vévodí různé traviny.

Z tohoto hlediska může být druid doma kdekoliv, všechno a všichni jsme provázaní různými typy ekologických vztahů. Koloběh života, respektive koloběh živin, chcete-li.

Vemte si například termitiště, zas takový rozdíl od paneláků to není. Plánovaná komplikovaná stavba vytvořená z nepřírodních kompozitních materiálů. Nebo, jak jsou obydlí různých snovačů, vytvořená z propojených vrstev stébel trav či klacíků, jiná od různých středověkých obydlí?
Autorská citace #35
1.1.2022 12:00 - LokiB
sirien: mluvíš o městě jako prostředí. o tom (mi přišlo) ta diskuse nebyla. to, že město jako prostředí je v podstatě ekvivalentem lesa, pláně či velehor se tu většina shodla (tedy až na úplný začátek, kdy někdo městského druida odmítal).
ale všimni si, že tam vůbec nepíšeš o "lidech" (obyvatelích města). A o tom právě, zase podle mě, ta diskuse byla.

Jestli když se "lesní druid" stará o "les a obyvatele lesa" (jak to někteří vykládají), tak jestli se "městský druid" stará o "město a jeho obyvatele" ... nebo "jen" o "město, jakožto prostředí, entitu ..." tak, jak ho barvitě popisuješ.

Tedy bude městského druida zajímat, že vypukne mor mezi lidmi? bude ho zajímat "jak se obyvatelům města daří", nebo se bude zajímat spíš o "travičku v parku, potkany v kanálech a holuby na střechách" NAVZDORY lidem ... stejně jako lesní druid často brání les proti lidem (v určitých klišé už z dob oDND). Bude městský druid vítat rozšiřování města, boření starých čtvrtí a výstavbu nových (protože to "prospívá městu a jeho obyvatelům"), nebo tomu bude bránit? (protože to "ničí ducha města, jeho energii a podstatu").

Tak jsem tu debatu o pojetí městského druida chápal.

Colombo: viděl jsi termity, kteří by si zbourali termitiště s tím, že na jeho místě postaví nové, lepší? V tom je ten rozdíl. Že humnoidní společenství tohle dokáží cíleně rozmýšlet, plánovat i realizovat. Viz třeba přestavba Paříže pod vedením barona Haussmanna nebo pražská asanace na konci 19. století, která zcela přetvořila a znovu vystavěla původní Josefov, židovské ghetto a okolí.
Byl by tohoto městský druid spíše příznivcem nebo odpůrcem?
Autorská citace #36
1.1.2022 13:43 - Gergon
LokiB píše:
Byl by tohoto městský druid spíše příznivcem nebo odpůrcem?

To je podle mě špatně položená otázka. To přece záleží na druidovi, ne? Jestli je dobrý nebo zlý, jestli má rád řád nebo chaos ... podle toho se pak nejspíš určuje čeho je zastánce a čeho odpůrce. Ne protože je městský druid, ale podle toho jakou má povahu.
To je jako kdyby ses ptal, jestli starosta města bude pro novou kašnu nebo proti ní. To není určeno funkcí, ale povahou člověka (a samozřejmě mnoha dalšími okolnostmi).
Autorská citace #37
1.1.2022 13:53 - Jerson
A nemohlo by se to lišit podle jednotlivých městských druidů?
Tedy dovedu si představit, že jeden druid se ve městě stará jen o rostliny, další o rostliny a zvířata, zatímco jiný řeší, že pro soužití lidí a zvířat ve městě je treba nechat část zvířat vyhubit, a čímž nebude souhlasit druid, který by raději nechal umřít nějaké lidi. Jeden druid bude obhajovat zachování původního města a opravdu starých rozpadajících se budov, a jiný zase bude preferovat zbourání nebo přestavbu, protože podle jeho filosofie mají budovy sloužit lidem a nikoliv naopak.

Je to podobná otázka, zda bojovník bude spíše pro řešení sporů soubojem velitelů, nebo naopak dobře připraveným přepadem, který zdecimuje všechny nepřátele. Taky se nedá říct, jaký názor by měl zastávat.
Autorská citace #38
1.1.2022 14:12 - sirien
Loki: takhle položená ta otázka nedává smysl, protože nejde zodpovědět odděleně od settingu - nemluvě o konkrétních druidech, co se o tom můžou sami hádat.
Autorská citace #39
1.1.2022 15:25 - LokiB
Gergon: takže zlý lesní druid může být podle tebe zastáncem vymýcení lesa a vysázením Pole?
Autorská citace #40
1.1.2022 15:47 - Log 1=0
Nevím, jak pole, ale jiného lesa klidně.
Autorská citace #41
1.1.2022 15:48 - York
LokiB píše:
Nosnější? Pročpak?


Město je nabitý obsahem - tajný spolky, zlodějský cechy, intriky vyšší společnosti, kouzelníci a alchymisti provádějící nebezpečný experimenty, kletby, démoni, you name it. Ve hvozdu je o dost těžší něco vymyslet. Ne, že by to nešlo, ale bude to oproti městu dost jednotvárný.


Když bych měl hrát městskýho druida, asi bych se inspiroval historickym předobrazem - tj. primárně by to byl kněz, léčitel a loremaster, jeden z posledních představitelů původně barbarský kultury, která se buď transformovala do městský nebo byla téměř vyhlazená, a zbejvaj z ní jen legendy a umění druidů.
Autorská citace #42
1.1.2022 16:07 - sirien
Obraz městského druida "z venku" se dá IMO dobře odvodit jak z jeho keltského předobrazu, tak z urbanfantasy a urbanlegend.

Magik, ke kterému chodí chudí obyvatelé (co potřebují magickou pomoc, ale nemůžou si dovolit drahé Kouzelníky a nemají přístup k povýšeným Klerikům.

Komunitní osobnost vyhledávaná a uznávaná pro svou moudrost a znalosti - člověk, který dokáže rozhněvaným výkřikem zastavit boj gangů (tak, jako údajně druidé uměli zastavit bitvu kmenů...)

Mudrc ve stínech, někdo, koho je těžké najít, když nepatříte mezi místní, kdo ale drží zapomenuté, ztracené nebo ukryté znalosti o daném místu, jeho historii a obyvatelích.

Vůdce, který spojuje komunity vyvrženců a ustanovuje mír tam, kde by jinak nebyl.

Někdo, kdo překlenuje jinak rigidní a neprůchozí společenské vrstvy, přechází z paláců šlechty do slumů a ze slumů do obchodních čtvrtí a všude je jako doma.

Tajmená hybná síla ve stínech, která uvádí v chod na pohled negativní události ničící životy (požáry čtvrtí, nemoci, cechovní války, nepokoje a povstání...), které ale v důsledku činí město jako celek silnější a mocnější - a ať už si to uvědomují nebo ne, lepší pro jeho obyvatele (...minimálně pro ty, kteří ony události přežijí...)


Žádné Povolání v DnD nebo JaD a žádný Obor v JaD nemají jeden fixní archetyp, jednu možnou roli, jednu funkci napříč settingy. Chrámoví rytíři mohou být stejně tak vstřícnými ochránci potřebných jako brutálními zfanatizovanými křižáky. Druidé Pohromy mohou být eko-šílenými nepřáteli všeho civilizovaného, stejně jako mohou být magickou silou v kmenových armádách a obracet svou moc proti jiným humanoidům stejně jako proti silám přírody, které kmen ohrožují.

Stejně tak druid města je postavený tak, aby obsáhnul všechny možné předlohy, které jsme dokázali najít (od fantasy přes urbanfantasy až po komiksy) a víc, ale zároveň žádné z těchto předloh nejde vstříc na úkor jiných. Hledat univerzální odpověď na to kým městští druidé jsou a jaký je jejich vztah k městu je stejně marné, jako se ptát, jestli je magie Kouzelníků heretická - žádná taková univerzální odpověď neexistuje. Co má smysl je nahazovat možnsosti a hledat inspiraci. (Nebo, samozřejmě, si vymezit konkrétní setting a bavit se v jeho rámci - autoři Asterionu např. určitě můžou tyto otázky definitivně zodpovědět - ale pouze ve vztahu k Asterionu samotnému. Atp.)
Autorská citace #43
1.1.2022 17:35 - Gergon
LokiB píše:
takže zlý lesní druid může být podle tebe zastáncem vymýcení lesa a vysázením Pole?

Ne.
- zlý lesní druid může být zastáncem toho nechat les zarůst trnitým křovím a houštinama a držet lidi od lesa pryč aby prosperovaly přirozený monstra žijící v lese.
- dobrý lesní druid bude klidně pro to, aby se kolem města les vyčistil, udělaly se v něm kamenné cestičky co povedou ke studánkám, aby se vykácely staré stromy a vysázely se nové.
- druid uctívající chaos nebo neutralitu bude pro to aby se les nechal napospas přírodě a přirozeně vyvýjel
- druid vyznávající řád bude chtít absolutní rovnováhu mezi volnou přírodou a zásahem člověka.


jsou to jen příklady, samozřejmě někdo může namítat že rovnováha není aspektem řádu, ale spíš neutrality atd... ale to není pointou toho co píšu, jsou to jen příklady že každý lesní druid bude k lesu přistupovat jinak.
Autorská citace #44
2.1.2022 04:05 - Colombo
Píše:

Colombo: viděl jsi termity, kteří by si zbourali termitiště s tím, že na jeho místě postaví nové, lepší? V tom je ten rozdíl. Že humnoidní společenství tohle dokáží cíleně rozmýšlet, plánovat i realizovat. Viz třeba přestavba Paříže pod vedením barona Haussmanna nebo pražská asanace na konci 19. století, která zcela přetvořila a znovu vystavěla původní Josefov, židovské ghetto a okolí.


Jn, ale většina humanoidních společenství tohoto není schopna. A to včetně současné ČR.

Zpátky k termitům, ani, jsou schopni přestavby termitišť a to v případě poškození či změn podbnebí tak, aby se zachovala cirkulace.
Autorská citace #45
3.1.2022 09:31 - snekoun
Zrovna zlý druid je v dobrodružství - Ponurá citadela. Pro představu.
Autorská citace #46
12.1.2022 10:08 - Efferwyck
ted sem procetl tashu a .....
psionicky bojovnici a roguny? ve fantasy? to je wtf o moc vetsi!
jeste bych zminil toho craft typka co si postavi ironmenuv oblek kterej z strili blesky z diamantu na hrudniku.
tak oproti tomuhle je mestkej druid vlastne jen mala odbocka ze zazitich tradic nic velkyho /timto se omlouvam ze sem prvne nenastudoval jaky kraviny sou oficialni soucasti 5e bych pak drzel hubu.../
Autorská citace #47
12.1.2022 10:12 - Gergon
co je na tom wtf? jak může někdo říct že něco ve fantasy (což je samo o sobě dost širokej pojem) je wtf =).
Zrovna psionickej bojovník je hlavní hrdina trilogie DarkSun, a je to parádní fantasy. A to já mám určitě nastudováno a načteno mnohem méně než mnoho ostatních lidí tady, takže by jistě dokázali přijít s hromadou dalších dobrých příkladů kvalitní fantasy s psionickejma bojovníkama a tulákama.
To že něco neznáš, nebo ses s tím ještě nesetkal neznamená, že to je wtf a kravina ;) vždycky záleží na tom jak se to zpracuje. Mě taky třeba do fantasy jak ho vnímám já nesedí střelný prach a podobné věci, ale ve světě Warcraftu s tím nemám nejmenší problém, je to dobře a fantasy stylově zpracované.
Autorská citace #48
12.1.2022 10:13 - LokiB
Psioničtí bojovníci byli ve fantasy světech DnD ... tak asi od roku 1991, takže více jak 30 let. Že si za tu dobu někdo nevšiml či nezvykl, je zvláštní ...

Gergon píše:
- dobrý lesní druid bude klidně pro to, aby se kolem města les vyčistil, udělaly se v něm kamenné cestičky co povedou ke studánkám, aby se vykácely staré stromy a vysázely se nové.


proč pro toto nebude "zlý lesní druid"? Co je fundamentálního na uklizeném lese a kamenných cestičkách vzhledem k dobrým/špatným druidům?

Jako já ti tvoje klišé neberu, jen úplně nerozumím tomu, co se ti na nich líbí, pardon.
Autorská citace #49
12.1.2022 10:17 - Gergon
LokiB píše:
proč pro toto nebude "zlý lesní druid"? Co je fundamentálního na uklizeném lese a kamenných cestičkách vzhledem k dobrým/špatným druidům?

Já neříkám že zrovna takhle bych to zpracoval, nebo že zrovna tak by se mi to líbilo. Byly to jen příklady co jsem si vycucal z prstu během pěti minut psaní příspěvku jak se dá rozdílně přistupovat k druidům na základě povahy. Nevím proč když tady dá někdo nějaký příklad, musí ho hned ostatní chytat za slovo :/ to vážně čekáte že v internetové diskuzi kde se bavíme o možnostech městského druida, tak budu sedět hodinu nad papírem abych vymyslel originální a zajímavě zpracované druidy abych je pak mohl použít jako příklady a vyjádřil tak myšlenku že není druid jako druid?
Autorská citace #50
12.1.2022 10:20 - Aegnor
Ale ... Gergone ... tys to použil jako příklad rozdílu mezi "dobrým" a "zlým" druidem. A třeba Lokimu není jasné, kde je tam ten rozdíl, tak se zeptal na ujasnění. To není chytání za slovo.
Autorská citace #51
12.1.2022 10:20 - strucky
Efferwyck:Podle mě je používání psioniky stejně fantaskní, jako ta naše obligátní arcane/divine magie. Možná to máš jen z nějakého důvodu v hlavě zarámované jako scifi. Psionici jsou v DnD už od sedmdesátek, jen u 5e to trvalo trochu déle, než je přidali.

Ohledně toho Ironmana, no... máš pravdu. Na druhou stranu schopnosti stvořit jednotlivé komponenty a pak je dát dohromady v té hře prostě jsou - nabití předmětu magií, skutí ho s nějakou zbrojí - takže... Taky tam nevidím nějakou extra odbočku.

Nicméně každý má právo to vidět jinak, samozřejmě. :-)
Autorská citace #52
12.1.2022 10:23 - LokiB
Gergon píše:
Nevím proč když tady dá někdo nějaký příklad, musí ho hned ostatní chytat za slovo :/ to vážně čekáte že v internetové diskuzi kde se bavíme o možnostech městského druida,


Tak zkus nepsat věci, které si jen tak vycucáš z prstu, jako příklady ... protože to pak dost ostatní mate, když se nad takovým vycucaným plácnutím zkusí zamyslet. nebo tam dávej nějaký tag, třeba *kravina-neřešit*

Jestli už ve své reakci každý nesouhlas s tvým projevem máš za chytání za slovo, tak nevím, proč se vlastně účastníš diskusních fór
Autorská citace #53
12.1.2022 10:24 - Efferwyck
uplne ste missnuly ten ironmenuv oblek :P to je zlo psi roguny a wariori mi teda sedi spis do sci-fi jak do fantasy ale ok.
ze je to soucasti dnd 30 let je hezky ale ja znam dnd mesic a urcite nemam v planu procitat to dozadu k verzi 1c.
Autorská citace #54
12.1.2022 10:25 - LokiB
strucky píše:
Ohledně toho Ironmana, no... máš pravdu.


tak on Tolkien či HoT nejsou jediným typem fantasy. Fantasy, kde mocní artificéři tvéří mocné magické předměty, inteligentní zbroje či zbraně, fantaskní technomagické předměty, je zcela rovnocené fantasy a patří i do DND-like her. Ne všech, ale to přeci nevadí.
Autorská citace #55
12.1.2022 10:27 - strucky
Efferwyck píše:
ze je to soucasti dnd 30 let je hezky ale ja znam dnd mesic a urcite nemam v planu procitat to dozadu k verzi 1c.

No vidíš. Sice lépe pozdě, než-li později, ale tím pádem bych úplně nekopal kolem do něčeho, s čím se zatím seznamuješ. :-) A jako obvykle - to všechno můžeš a nemusíš používat. :-)

Gergone ty sis ještě nezvykl? Přesně ten důvod, proč tu ve výsledku diskutuji asi tak 10x méně, než bych býval toužil. :-D

LokiB: A proč jsi z toho mého textu quotnul jen ten kousek, který seděl k tomu, abys vyzdvihl tuhle pointu, když jsem ve své podstatě přesně tu samou pointu v dalších větách taky potvrdil? :-D
Autorská citace #56
12.1.2022 10:37 - cyrasil
Píše:
ze je to soucasti dnd 30 let je hezky ale ja znam dnd mesic a urcite nemam v planu procitat to dozadu k verzi 1c.

Tak pokud chces neco novejsiho, tak Mind Flayeri/Githove jsou i v 5e a obe tyhle rasy jsou zalozene na psionickych schopnostech...

Co se Iron mana tyce, tak Artificer puvodne vysel v 5e jen pro Eberron kam to zapada. Do jinych settingu mi taky moc nezapada (snad az na alchymistu) ale jak uz tu nekolikrat padlo, hrat ho nemusis.
Autorská citace #57
12.1.2022 10:38 - Gergon
Ano použil jsem to jako příklad že se nedá brát přístup městského druida všeobecně, ale že každý druid na základě NAPŘÍKLAD povahy může mít zcela odlišný přístup. Tedy se nedá jednoznačně určitě jestli městský druid všeobecně bude proti něčemu.
A ne nevadí mi nesouhlas, kdybys řekl že nemám pravdu, že městský druid je povolání, které přímo souvisí s nějakým konkrétním přístupem k civilizaci, pak je to v pohodě, ale když začneš řešit *kraviny* tak mi to přijde zbytečné.
Bohužel je to tady běžné, někdo napíše, že nějaká věc má stejnou logiku jako "sáňky v létě" a diskutující mu tady začnou omílat o hlavu, že to je blbost, protože jejich babička zcela běžně na sáňkách v létě vozila dřevo z lesa na topení... to jsou věci co mi vadí. Místo aby lidi diskutovali o těch podstatných myšlenkách co mají přínos, tak se tu většinou zaseknou na pitvání těch nesmyslů okolo. Ale diskuzí se účastním proto, protože občas se tu najdou i ty důležité a zajímavé myšlenky, jen je to hledání zlata v bahnité řece =) (už se těším na reakce o tom, že zlatonosné řeky na Aljašce nebyly bahnité ale kamenité ;) a že se vůbec nenachází na Aljašce)
A jak jsem psal výše - pokud chci poukázat pouze na nějakou myšlenku - není druid jako druid a každý má jiný přístup - tak fakt nehodlám ztrácet hodiny času vymýšlením kreativních a originálních druidů. Počítám s tím, že tu diskutují inteligentní lidé a dokážou pochopit co je pouze příklad pro ilustraci myšlenky a že to není moje skálopevné přesvědčení že nejlepší jsou dobří klišovití druidé a nic jiného nikdy hrát nechci.
Autorská citace #58
12.1.2022 10:41 - LokiB
strucky píše:
A proč jsi z toho mého textu quotnul jen ten kousek, který seděl k tomu, abys vyzdvihl tuhle pointu


protože jsem tě nerozporoval, ale doplňoval?
Autorská citace #59
12.1.2022 10:45 - strucky
Loki: Ok, omlouvám se sáhibe a díky za doplnění. :-)
Autorská citace #60
12.1.2022 10:47 - sirien
Psionika ve fantasy je dost DnD paskvil - psionika je velmi SF koncept z podstaty i historie a vývoje věci. O tom že psionika v DnD původně s "psionikou" původně neměla moc společného a bylo to efektivně jen jiné sesílání běžných kouzel nemluvě. Postupem času to autoři pak začali zkoušet rvát víc a víc zpátky k psionice jak je běžně chápaná, u 5e se tam už skoro dostali... Ale stejně to působí hrozně divně. (V rámci mišmaše se psioniku pokusili narvat kdysi i do Asterionu, ale taky to děsně skřípalo...)

Ještě beru že to jde trochu přestylizovat (z psychic power na soul power, třeba...) a zasadit do konkrétního settingu (dark sun), ale jako obecný fantasy koncept to prostě nesedí.

Psionika se pojí s vědou a celým reálným pozadím snahy o "pochopení"/vytvoření telepatie/ESP na přelomu 19/20. století a během studené války, čímž si našla kdysi cestu do hard scifi (ještě v době kdy to bylo něco úplně jiného než fantasy s hodně rozdílným publikem) a v podstatě to je to co je vidět v Duně nebo Vesmírné pěchotě nebo v zásadě co do projevů (vysvětlení je už tak půl napůl) Síly ve SW filmech (ostatní SW média se už trhají do magie...) nebo co je často v Kingovi nebo Krajních mezích atp. Eleven ve Stranger things. Psionika je v rámci settingu něco vědecky pochopeného nebo pochopitelného, co se řídí restrikcemi fyziky. Ve fantasy to je jen ukradené cool slovíčko.
Autorská citace #61
12.1.2022 10:52 - strucky
Ona ta psionika v _současném_ (doplněno) DnD mi stejně přijde jen jako flavor, protože to dokáže stvořit úplně stejné efekty, jaké by zvládla jiná, tam konvenční magie, jen jinými prostředky.
Autorská citace #62
12.1.2022 10:57 - LokiB
sirien píše:
O tom že psionika v DnD původně s "psionikou" původně neměla moc společného a bylo to efektivně jen jiné sesílání běžných kouzel nemluvě.


O čem přesně mluvíš? Protože Dark Sun původní psionika právě neměla se sesílán běžných kouzel vůbec nic společného. Powers byly dost jiné, mentální boj bylo úplně něco jiného ... vlastně to nemělo společného nic.
Až postupně to DND designéři začali víc a víc spojovat, aby z toho udělali jen různé způsoby, jak provést to samé "kouzlo".

Psionika není o vědě, ale Vůli, o schopnostech lidského těla, které zatím lidé většinově neumí čerpat, o tom, jak to studovat podobně jako bojová umění.
Ostatní zcela původní The Will and The Way je toho důkazem.
Autorská citace #63
12.1.2022 13:45 - York
sirien píše:
Ještě beru že to jde trochu přestylizovat (z psychic power na soul power, třeba...)


Proč by psychic power nemohla bejt jako jeden z druhů magie ve fantasy? Nevidim na tom nic paskviloidního. Relativně nezvyklý to je, ale přebírání nezvyklejch prvků je jedním z hlavních prostředků, jak žánr posunout.
Autorská citace #64
12.1.2022 14:01 - sirien
York: dort pejska a kočičky, proto.
Autorská citace #65
12.1.2022 14:20 - LokiB
sirien: seš si jist, že původní psioniku DND opravdu znáš? protože byla od magie, efektů kouzel a hlavně způsobu použití dost odlišná
Autorská citace #66
12.1.2022 14:31 - York
sirien píše:
dort pejska a kočičky, proto.


To je ale vlastnost DnD, ne nutně psioniky ve fantasy. Kdybys například napsal fantasy, kde by byla jenom psionika, přeplácaný by to nebylo.
Autorská citace #67
12.1.2022 16:01 - Šaman
sirien píše:
dort pejska a kočičky, proto.

York píše:
To je ale vlastnost DnD … Kdyby například … byla jenom psionika, přeplácaný by to nebylo.

cyrasil píše:
Do jinych settingu mi taky moc nezapada (snad az na alchymistu) ale jak uz tu nekolikrat padlo, hrat ho nemusis.


Tohle opakovat a tesat do kamene. Když se použije všechno, co různé DnD světy a pravidla nabízejí, bude to strašný mišmaš bez ladu a skladu a bez konzistence.

Imho by kampaně měly začínat tím upřesnit si setting a domluvit se, které rasy/povolání/předměty do něho zapadají a které ne.
Autorská citace #68
12.1.2022 16:37 - Gergon
Tak já myslím že DnD není dort pejska a kočičky, že by spatlali všechno dohromady, ale naopak, že to je kuchyně plná věcí a jaký dort si z toho kdo uplácá už je na něm. Je super že takové věci v příručce najdu, a kdo hraje eberron najde tam jiné věci, než ten kdo hraje středozem, jiný zase využije psioniku, další má rád orient tak využije povolání mnicha, jinému se do evropského středověku nehodí tak ho nepoužije ... dort pejska a kočičky z toho udělá PJ, který narve všechno z pravidel do svého světa. ale ne DnD, ti dávají pouze možnosti ale sami je nervou do jednoho světa.
Autorská citace #69
12.1.2022 16:48 - LokiB
Gergon: jakože "tvoje metafora nefunguje, moje je lepší" ... to mi přijde jako dost to, cos mi vyčítal ... just saying.

sirien: vlastně nerozumím tomu, co na psionice v DND (ať už původní, nebo té pozdější až k 5E) neoblibuješ, obzvlášť, když to řešíme ve vláknu k městskému druidovi. Jakože "dort pejska a kočičky" se dá přeci napsat na mnoho věcí, někomu (jak se vlastně objevilo v tomhle vláknu), připadá jako splácanina už "městský druid", někomu zas různé fantasy rasy v DND, atd. Že by v tomhle byla psionika jiná mi nepřijde. A argumentace tím, že psionika vznikla v literatuře sci-fi, kam směřuje? Upíři vznikli v hororech. příběhy rytířů v dobové heroické literatuře a písních atd.

Psionika může být určitě špatně do fantasy zapojená nějakou konkrétní implementací, ale aby vadila obecně, to je spíš nějaký osobní blok, ne?
Autorská citace #70
12.1.2022 17:11 - Šaman
Gergon píše:
Tak já myslím že DnD není dort pejska a kočičky, že by spatlali všechno dohromady, ale naopak, že to je kuchyně plná věcí a jaký dort si z toho kdo uplácá už je na něm.

Jop, ale spousta lidí (prakticky všichni co znám?) to hrají tak, že co je v příručkách (základních, nebo domluvených rozířeních), to je k dispozici a ten svět se tomu přizpůsobuje.
A takhle pak ten dort Pejska a Kočičky vzniká…

Proto je fajn opakovat, že ne všechno koření v kuchyni je vhodné do právě připravovaného jídla :)
Autorská citace #71
12.1.2022 17:23 - Aegnor
Šaman: ale ... to je poměrně logické, že v příručce jsou kompatibilní věci, abych mohl všechno vzít tak jak je a ronou hrát ...
Autorská citace #72
12.1.2022 17:29 - LokiB
Aegnor: a on právě říká, že jsou tam i věci nekompatibilní (mi přijde), že teda není dobré všechno vzít a rovnou hrát
Autorská citace #73
12.1.2022 18:11 - Necromancer
Well, takže radši nebudeš mít skoro žádné koření, to sis teda pomohl...
Autorská citace #74
12.1.2022 18:21 - Gergon
LokiB píše:
to mi přijde jako dost to, cos mi vyčítal

Asi už se ztrácím v tom co vlastně řešíš. já ted reagoval na to že jsi označoval moje příklady druidů za klišé a divil ses co by mě na nich mohlo bavit a já ti jen říkal že to nebyly příklady dobře vymyšleného druida, ale pouze příklady pro zachycení myšlenky o přístupu druidů vzhledem k jejich povaze. Netuším o jaké tvé metafoře zase mluvíš a popravdě už se v tom ani dál nehodlám hrabat.
Autorská citace #75
12.1.2022 21:01 - Colombo
jak tohle všechno souvisí s městským druidem?
Autorská citace #76
12.1.2022 23:44 - todor
Colombo píše:
jak tohle všechno souvisí s městským druidem?


nejspis vubec :).

LokiB píše:
Viz třeba přestavba Paříže pod vedením barona Haussmanna nebo pražská asanace na konci 19. století, která zcela přetvořila a znovu vystavěla původní Josefov, židovské ghetto a okolí.


vida, nasel jsi moje civilizacni druidy :)
Autorská citace #77
13.1.2022 00:10 - LokiB
Já vím :). Pro mě toto není DND "druidství", tedy to, co bych chtěl v případě městského druida aplikovat na "městské prostředí". podstatu druidství, jakožto fenoménu, vidím jinde ... což neznamená, že pojetí, které se líbí tobě, nechápu. jestli ti vyhovuje a máš za to, že je to druidství, fajn.

V DND hrách (což není jediný možný přístup), tak nějak ctím jeho premisu:

Píše:
Whether calling on the elemental forces of nature or
emulating the creatures of the animal world, druids are
an embodiment of nature’s resilience, cunning, and fury.
They claim no mastery over nature. Instead, they see
themselves as extensions of nature’s indomitable will.


Pochopitelně nic nebrání tomu, aby si někdo vytvořil třeba "Druidy Neživota (a nemrtvých)", protože mu to přijde cool koncept. Pro mě je to proti "duchu DND druidů", takže mi to nesedí ... ale určitě existuje možnost, jak to celé promyslet, aby to drželo pohromadě, a napsat o tom třeba i fantasy knihu, založenou na světě, kde to takto bude fungovat.
Fantasy má ten aspekt, že se dá obtížně říc, že je něco "proti duchu fantasy" (leda snad u mixování psioniky a kouzlení? :-P) a cokoli fantasie aspoň rámcově konzistentního stvoří, může fungovat.

Tedy i "civilizační druidi" ve světě, kde "civilizace je integrální součástí a další větví Přírody". pro mě je to twist, který mě pro potřeby DND her (a to zdůrazňuji! je rozdíl, jestli bych si o tom četl knihu, nebo jestli bych to chtěl hrát v DND) neláká :)

proto si myslím, že "městští druidi" fungují v JaD jinak, než ty, kterým říkáš civilizační
Autorská citace #78
13.1.2022 00:34 - todor
Hele, jestli si vzpominas jsem v tom prvnim postu psal, ze jestli si chces se mnou mind-twistit o civ-druidech (nebo tak neco, nechce se mi to hledat) tak se pridej. Pokud jsi mi chtel jen napsat... ne to neni druid, pricemz ja mel v postu napsat pojd si mind-twistit o druidovi, jestli chces... tak jsi se minul zadanim a vlastne vsechno co jsi napsal bylo uplne navic a zbytecny ... a co se tyce me jsi to vubec ani psat nemusel :). Ja to chcel rozvijet, ne popirat.
Autorská citace #79
13.1.2022 00:42 - Aegnor
LokiB píše:
Aegnor: a on právě říká, že jsou tam i věci nekompatibilní (mi přijde), že teda není dobré všechno vzít a rovnou hrát

No ... to právě rozporuju. Sorry, nenapsal jsem to srozumitelně.

Když si koupím RPG hru, tak automaticky předpokládám, že můžu vzít všechno co v té knize je (pokud to není jasně označené jako "tohle je tady kdybyste to chtěli posunout do X"), začít hrát a bude to fungovat, nebude z toho dort Pejska a Kočičky.

Proto mi nedává smysl, že Šaman bere jako správný přístup "dávej si pozor co všechno z příručky povolíte".
Autorská citace #80
24.1.2022 18:11 - VedúciZávozu
Ja by som sa osobne ešte ako nováčik možno rád vrátil k prvotnej myšlienke tohoto threadu. Mne osobne sa koncept urbanistického druida strašne páči, už pri prvých recenziách a pri prvom čítaní sa mi v hlave odohrala presne scéna, ktorá podľa mňa celú ideu mestského druida pekne vystihuje https://www.youtube.com/watch?v=7CVucJBrliI.
Aj sémanticky ak považujeme úľ alebo mravenisko za produkt prírody, tak prečo nevnímať tak aj "ľudský úľ". Tak ako v prírode je cyklus života a smrti jasný, v meste sa asi bude musieť viac zameriavať na tú smrť. Alebo chodiť po stokách a prežívať na zbytkoch obyvateľov mesta. Taktiež v MtG settingu na jednom z mnohých svetov bolo v príbehu pekné sledovať druidov na "planéte", ktorá bola sama jedným obrovským nekončiacim mestom, ako fungovali a ako vnímali mesto ako také.
Každopádne aby som veľmi neodbáčal - príde mi to ako zaujímavý koncept (asi ako barbar právnik) a som úprimne rád, že tu nie je len klasický "milovník koreňov" - samozrejme ako spomenul Gergon - "není druid jako druid". Určite aj osobne sa plánujem do tohoto oboru aj pustiť.
Autorská citace #81
9.2.2022 19:45 - cyrasil
LokiB píše:
Pochopitelně nic nebrání tomu, aby si někdo vytvořil třeba "Druidy Neživota (a nemrtvých)", protože mu to přijde cool koncept.


Sorry za necro (pun intended), ale pokud chces druida postaveneho kolem smrti (a podle me docela povedeneho, alespon co se lore/rp stranky tyce), zkus se podivat na Circle of Spores z Ravnicy.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.14617705345154 secREMOTE_IP: 18.189.145.20