Pravidla

LokiB
1.10.2016 16:54
Nové a zajímavé RPG systémy a moduly
Doslechli jste se o novém připravovaném RPG systému či modulu? Nové edici existující?
Podpořili jste přípravu nějakého na Kickstarteru či jinde?
Získali jste beta verzi či čerstvě vydanou kopii něčeho, o čem jiní nejspíš nevědí?
Narazili jste třeba na starší zapomenutý a obecně neznámý systém, který vás zaujal?
Podělte se s ostatními o informace!

Kolem se neustále objevují nové a nové RPG projekty, a asi nikdo nemá čas všechny dohledávat a zkoumat.
Budete-li mít pár slov k charakteristice, tím lépe.
Autorská citace #41
16.1.2017 16:56 - sirien
ShadoWWW píše:
tak by se mohli trefit do vkusu minimálně hráčů DrD na GC

s tim bych byl opatrnej.

Část DrD hráčů z GC nehraje už nikde jinde než na GC
Další velká část jich ve skutečnosti nehraje DrD jinde než na GC (a přes rok hrají DnD, 13th Age, Fate)
...a ta poslední hraje přes rok svoje variace DrD na mnoho způsobů.

ShadoWWW píše:
hobita a krolla

hobit tam je, vyhazov dostal kudůk.

Protože se silně vyhýbají tomu použít cokoliv co by bylo DrD-specific aby nešáhli na původní Altaří tvorbu - a kudůci a krollové jsou hodně DrD-specific.

(Na druhou stranu jim to nebrání používat paskvilní překlad "pán jeskyně" za kterej by si někdo pořád zpětně zasloužil přes tlamu nebo definovat atribut charisma v ženském rodě.)
Autorská citace #42
16.1.2017 17:07 - York
ShadoWWW píše:
Taky mi je ten jejich přístup tak nějak sympatičtější než nekonečná diskuze o Remaku DrD na RPG F, kde z toho nakonec reálně nic nebylo.


Nekonečná debata je prostě jen debata, asi jako takhle. Není účelem debat, aby z nich něco reálně vzniklo :-) Mimo tu debatu ostatně reálně něco skutečně vzniklo.

Zato, aspoň z mého pohledu, bylo účelem debat najít nějaké spoluautory - a to teda totálně selhalo (a to ostatně i tady).
Autorská citace #43
16.1.2017 17:10 - ShadoWWW
Sirien píše:
charisma v ženském rodě

Jo, toto mi taky trhá uši. A nejhorší je, že to tak používají i čeští vývojáři počítačových her.

Sirien píše:
hobit tam je, vyhazov dostal kudůk.

Mea culpa, to jsem přehlédl. Tak hlavně jestli to má být přímý následník DrD (i když neofiko), tak je tam měli dát. Jsou to obecné názvy, Altar na ně nemá trademark. To už by víc dostal za uši Altar za použití hobita, kdyby něco. Problém je, že tyto dvě rasy nikdy oficiálně nedostaly pořádný fluff. Ten kroll ještě možná jo, v Asterionu, kde je i podrasa, co má regeneraci, ale kudůk nikdy. Největší pokus o fluff kukdůka jsem viděl ve Vukogvazdu, kde z nich dělali středověké židy. ;)
Autorská citace #44
16.1.2017 17:16 - ShadoWWW
York: Nemuselo jít jen o najití spoluautorů, navíc těžko získáš spoluautory na něco nehmatatelného. Vždycky je to o tom, že někdo musí reálně něco vytvořit a přednést a pak se o tom dá debatovat a hledat spoluautoři. A pak zas další iterace, o které se dá debatovat atd. Něco jako ty a Dakara nebo tady ta Dračí hlídka nebo DnD překlady.
Autorská citace #45
16.1.2017 17:26 - York
ShadoWWW píše:
Vždycky je to o tom, že někdo musí reálně něco vytvořit a přednést a pak se o tom dá debatovat a hledat spoluautoři.


Však to jsem přesně udělal.

Kdo ví, třeba jim to vyjde. Nakročeno na to mají celkem dobře - kdybych měl aspoň trochu výtvarného talentu, tak bych rozhodně jakýkoliv další projekt takdy začínal prezentací místo obsahem.
Autorská citace #46
16.1.2017 17:41 - LokiB
sirien: :P

ani jedno ... resp. částečně obojí, vyber si.
že si z těch zapálených věrozvěstů dělám občas legraci přiznávám. Občas.
že si nemyslím, že "jedna mechanika vládne všem, jedna všechny sváže" je jediné, ultimátní, správné řešení pro oblast RPG her, to je taky fakt. jestli je to pro tebe trolling, budiž.

není fakt, že bych vyžadoval na každou činnost různou mechaniku.
není fakt, že bych si myslel, že více mechanik, více adidas.
není fakt, že bych souhlasil s tvůrci DrD+ a spol.

leč:
Mít v systému 2 různé typy hodů (například 2d6 a d100) mi obecně prostě nevadí. není to automaticky znak nedobrého systému. Ani dobrého.
Uznávám některé výhody sjednocených mechanik ... pro naučení se, pohodlí zúčastněných a plynulost hry.
Vnímám za sebe nevýhody sjednocených mechanik ... nemožnost různých statistických rozložení výsledků, nevěrohodnost, resp. nereálnost v některých situacích atd.

mám tedy za mýlící se ty, kteří se tváří, že jak je v systému víc jak jedna mechanika, je něco fundamentálně špatně.
O těch, kteří to vehementně tvrdí, si myslím to samé, co o všech ostatních zvěstovatelích jedné jediné pravé poznané pravdy.

+

Píše:
K prastarému originálu Dungeons and Dragons.
sirien: ...nestačí si vzít překlad 5e?


ne, nestačí.
1 ad překlad - uznávám tu práci, co na tom lidi udělali, ale když aspoň trochu smysluplně vládnu daným jazykem, tak překlad používat nebudu.

2. ad 5E ... nechci to zobecňovat, abych neurazil nevinné, jen mi přijde zajímavé, navrhovat DnD 5E jako náhradu čehokoli aspoň trochu DnD like.

proč myslíš, že i dneska někteří lidé sáhnou po ADND? Prostě si chtějí zahrát danou hru. Stejně jako někdo hraje pool a někdo snooker, někdo karambol. Někdo má rád kuželky a někdo bowling. A přitom jsou lidé, kteří si občas zahrají to a občas ono.
To, že tobě to všechno splývá do jedné stejné hry, kterou bys klidně vzal jako náhradu všeho ostatního a nic bys netratil, je ok.
Autorská citace #47
16.1.2017 17:45 - LokiB
ShadoWWW: co jsem letmo kouknul na jejich FB, tak se na podzim tvářili, že to dělá jeden člověk po nocích a víkendech s tím, že si najímá na grafiku externisty. takže jestli ve výsledku není uvedený tým trochu vábnička "dělalo nás to víc" ... ale nevím, to je jen dojem z těch FB příspěvků, co tam mají v komentářích z podzimu
Autorská citace #48
16.1.2017 17:53 - sirien
Loki: někdy (často) střílíš do terčů, které sis sám vymyslel a ve svém zápalu bojovat s věrozvěsty už vidíš věrozvěsty i tam, kde žádní nejsou.

Prozačátek nikdo netvrdí, že hra musí mít nutně jednu mechaniku a že míň mechanik dělá lepší hru - o tom to "sjednocení" neni. Ostatně mnoho her využívá mechanik několik, jen je jasně vidět, že k tomu je nějaký jasný důvod (např. GUMSHOE hry mají dvě dost rozdílné centrální mechaniky pro různé účely atp.)

A taky se pleteš v dalších věcech - např. různé rozložení výsledků můžeš mít i při využití jedné mechaniky, záleží, do jakých kontextů ji zasazuješ; triviální příklad je dicepool WoD kdy máš tentýž hod, ale pro různé věci různé kontexty, takže někdy Ti stačí 1 úspěch, jindy sou 3 sotva dost - to dost mění profil toho co ten hod znamená v té nebo oné situaci; samozřejmě je obvykle nějaký limit toho kam až se to takhle dá "roztahovat", ale ty možnosti nejsou až tak malé.

Detaily bych kdyžtak probral někde jinde...


LokiB píše:
jen mi přijde zajímavé, navrhovat DnD 5E jako náhradu čehokoli aspoň trochu DnD like.

Ta hra byla záměrně navržená tak, aby dokázala obsáhnout širokou paletu čehokoliv DnD-like a naprosto nečekaně v tom fakt uspěla (jakože doslova skoro nikdo nečekal, že se to fakt povede, ale povedlo se).

Má spoustu volitelných modulů a je snadno hackovatelná, takže si dokázala získat stoupence original DnD, ADnD i 3.Xe DnD a elegantně zvládá pojmout i různé další deriváty (např. One Ring, jak můžeš vidět na Adventures of Middle Earth nebo jak přesně se to menuje).

LokiB píše:
proč myslíš, že i dneska někteří lidé sáhnou po ADND?

podle všeho co sem viděl u nás i na zahraničních fórech (a průzkumech WotC) hlavně kvůli tomu, že se přidají k hráčům, kteří mají ADnD zajeté a nemají chuť ho měnit.

LokiB píše:
To, že tobě to všechno splývá do jedné stejné hry, kterou bys klidně vzal jako náhradu všeho ostatního a nic bys netratil, je ok.

Hráči těch systémů byly cílová skupina 5e (autoři 5e chtěli tyto hráče přetáhnout na 5e). Komerční úspěch u těchto skupin a nadšené přijetí a kladné ohlasy 5e mezi těmito lidmi napovídají, že to nebudu jen já.
Autorská citace #49
16.1.2017 18:13 - LokiB
sirien: mechnaiky tu nechme, to byla takové žertovní diskuse, případně jinde.

že je 5E úspěšné, je fakt. že mělo zasáhnout širokou paletu, je fakt.
že by to museli hrát všichni, kdo chtějí hrát cokoli DnD-like ... není fakt.

když vezmeš jako skupinu všechny hráče, kteří hrají nějaký DnD-like systém ... kolik myslíš, že přešlo na 5E? 20 %, 50 %? 80%?

A teď abys nemyslel, já hraní 5E u nás prosadil (než jsem přešli zase jinam, na SW, ale tam důvody byly právě ty, že jsem chtěl něco ne úplně DnD-like). Takže mně se 5E líbí. Přijde mi to jako fajn nástupce série, sám bych se už k ADND či 3.x kór moc vracet nechtěl.

Na FB i jinde sleduju/jsem členem několika skupin, co mají v oblibě oldschool fantasy hry. Penetrace 5E je slušná. Ale nepřešli prostě všichni.
Stejně jako nepřešli zdaleka všichni hráči PF ... protože PF jim umožňuje ne snad jiné typy hry, ale hlavně jiné typy postav. Pro lidi, kteří mají rádi namakané postavy, postavy přesně stavěné na míru, optimalizované buildy atd nedává 5E snadné nástroje, aby se v něm realizovali.

Což nám může přijít dobře, protože takovým stylem třeba (už) nehrajeme.
Přesto, kdybych měl chuť si zahrát postavu, která má přesně dané vlastnosti, jejichž synergie by mi dávala ten pocit, který od postavy chci (protože by mě ten styl bavil), tak po 5E nesáhnu a radši vezmi 3.x

A i když si WoTC budou dělat svoje průzkumy ... tak ve výsledku třeba:

http://blog.roll20.net/post/143493281735/the-orr-group-industry-report-q1-2016


Torchu starší:
http://www.enworld.org/forum/content.php?3385-Fantasy-Grounds-Usage-Stats-Are-In-5E-Pathfinder-3-5-Savage-Worlds-then-Star-Wars!#.WHz95n1yyBc


Nepopíratelný úspěch 5E ... přejde (už přešlo) zbylých 30% DnD-like na 5E? možné to je.

když to srovnáš ... máš Fate Core, FAE, Rozcestí, starší edice Fate ... a taky to žije nějak "vedle sebe". Třeba už nebude nějaké novější 5E edice Fate, nevím.

Jsou lidé rigidní a flexibilní. Co je na tom divného?
Autorská citace #50
16.1.2017 22:18 - sirien
Loki: zase si konstruuješ extrémy, které tu nikdo neobhajuje a navíc k tomu mícháš dvě věci dohromady.

První věc je, že nikdo nečekal, že by 5e vysála všechny hráče dřívějších edic - to by byla fakt hodně ustřelená představa. Nicméně 5e nasála opravdu hodně hráčů dřívějších edic a to i těch velmi starých, kteří byli obecně dost konzervativní a všechny ostatní edice a DnD-like hry (PF...) ignorovali. To docela dobře ukazuje, že ten potenciál vytvářet obdobný herní zážitek lepším způsobem v ní rozhodně je (tj. mnoha i konzervativním hráčům se vyplatilo přejít ze svého dlouhodobého systému na 5e).

Druhá věc je, že mícháš dohromady lidi co překonvertují ze systému A na systém B (protože tento je najednou k dispozici) s lidmi, kteří se rozhodnou systém změnit a hledají něco nového (protože jim ten starý nevyhovuje nebo začínají novou hru).

Můj point byl o těch druhých - pokud se někdo rozhodne dělat si novej systém, tak zjevně hledá něco, co mu ten stávající nedává. Pokud se někdo rozhodne fanouškovat nově vytvářený systém, tak taky hledá něco, co mu stávající systém nedává. A v tu chvíli je na stole moje otázka: proč se sakra patlat s dalším generickým systémem na téma X, když tu je k dispozici systém, který je:
a) funkční, kvalitní a ověřený
b) prokazatelně pokrývající širokou paletu generik z daného žánru
c) snadno hackovatelný a upravovatelný

Neříkám, že máš nutně vzít vanilla 5e, ale že by bylo přinejmenším o hodně snazší vzít 5e a upravit si ho aby sedělo.

Neříkám, že nemá point dělat nějaký nový systém, ale jak sem napsal už dřív, základní otázka je, v čem je ten systém lepší/jiný, než ty, co jsou už k dispozici - co přináší nového nebo co dělá líp, než ty stávající. A bohužel upřímně - u Dračí Hlídky nevidím potenciál ani na jedno z toho, bude to prostě další DnD (DrD) generikum a rozhodně nepoběží hladčejc, než 5e nebo něco co bys na 5e postavil (naopak tam budou nižší kompatibility s dalšími doplňky atd.)

LokiB píše:
Pro lidi, kteří mají rádi namakané postavy, postavy přesně stavěné na míru, optimalizované buildy atd nedává 5E snadné nástroje, aby se v něm realizovali.

Jenže když už tvoříš nový systém, tak 5e snadno twistneš tak, aby to dělala, ten systém na to je připravený, takže to půjde dost snadno (všechny nástroje máš předpřipravené) a je tak robustní že se ani nezatřese (možná budeš muset trochu posunout challenge ratingy potvor).


LokiB píše:
když to srovnáš ... máš Fate Core, FAE, Rozcestí, starší edice Fate ... a taky to žije nějak "vedle sebe". Třeba už nebude nějaké novější 5E edice Fate, nevím.

Tohle je divný srovnání.

Zaprvé - Rozcestí je FAE, právě FAE a nic víc, než FAE (resp. je to FAE přeříkané Sparklinými slovy)

Zadruhé - Fate Core je iterace systému. 2e už prakticky nikdo nehraje co vim (vyjma hipsterů z RPG F) a s 3e to je složitější, protože 3e nikdy nevyšla ve formě core systému, ale pouze ve formě herních implementací - lidi co hrají 3e nehrají ani tak 3e pro 3e jako spíš 3e protože hrají Diasporu, SotE, Dresden Files atd - přitom co sem sledoval diskuse tak spousta z nich ve skutečnosti přešla z 3e pravidel na 4e pravidla (což je ve skutečnosti dost jednoduchý, 4e nejsou oproti 3e ani tak nový systém jako spíš sjednocení a streamlining původních mechanik do celistvějšího a přehlednějšího balíčku).

Zároveň rozdíl mezi 2e, 3e a 4e Fate rozhodně není stejný jako rozdíl mezi ADnD, DnD 3e a DnD 5e - je to spíš jako edice GURPS. Nebo ještě líp - 2e je jako GURPS Lite, 3e je jako GURPS Lite nahackovaná věcma z náhodných hardcore rozšíření a 4e jsou pak když tohle vezmeš a přejdeš na GURPS Core aby sis v tom udělal pořádek.
Autorská citace #51
16.1.2017 23:02 - Gurney
ShadoWWW píše:
Tak hlavně jestli to má být přímý následník DrD (i když neofiko), tak je tam měli dát. Jsou to obecné názvy, Altar na ně nemá trademark.

Já si naopak myslím že nadešel čas, kdy už není nutné žít ve stínu Dračího doupěte a tuplem ne už prakticky neexistujícího Altaru. Že kdysi někdo potřeboval rasu co by kombinovala obratnost a odolnost protože povolání alchymista neznamená, že to od té doby musejí všichni opisovat.

Ta debata o remaku co jsi ji zmiňoval byla (nebo možná dokonce pořád ještě je) tak marná i proto, že z "to v dračáku nebylo/musí být" se stal univerzální způsob jak do jakéhokoli náznaku snažení hodit vidle pokaždé, když se někomu něco nelíbilo.
Autorská citace #52
17.1.2017 00:17 - LokiB
sirien píše:
Tohle je divný srovnání.


a vzal sis z něj ty divnější části :) srovnání Fate Core a FAE ses v tom přehledu "odlišnosti" vyhnul. Vybral sis ty, kdes mohl líp ukázat, že ty příklady nebyly vhodné. Ok.


Píše:
Neříkám, že nemá point dělat nějaký nový systém, ale jak sem napsal už dřív, základní otázka je, v čem je ten systém lepší/jiný, než ty, co jsou už k dispozici - co přináší nového nebo co dělá líp, než ty stávající.


Tak pro autory je ten systém většinou lepší v tom, že je jejich. Pro potenciální hráče je to často pocit, který v nich daná hra vyvolá. Existuje dost lidí, kteří si pořídí nový systém, nový modul či novou deskovku pro ten závislácký pocit, který v nich vyvolává ... nesnadno se to popisuje, je to spíš psychologická věc. Koukáš na obálku nebo si přečteš úvodní kapitoly a vyvolá to v tobě pocit "chtěl bych si prožít hraní příběhů, které tohle (možná) nabízí" ... budou trochu odlišné od XYZ, bude to něco NOVÉHO.
Nakolik jsou pak skuteční hráči zklamaní je druhá věc. Nakolik mnoho takto zakoupených příruček/modulů/her nikdy neopustí knihovnu/harddisk a nejsou ve skutečnosti kupci hrány je třetí věc. Často prostě stojí za to vypláznout 20 euro, pro těch 30 minut, kdy se budu těšit, že by to mohlo být dobré. Neznáš takový pocit, nestalo se ti to někdy?
Ta tvoje otázka původní se totiž opravdu dá odpovědět tak, že sice nová hra nenabízí nic lepšího/nového, ale dává hráčům na chvíli pocit, že mohou něco nového mít. není třeba žádného jiného důvodu, který by vznik nové hry ospravedlňoval.
Důvody k vyzkoušení či přechod na jiný systém nejsou jednotné, z 10 skupin můžeš mít 10 různých důvodů. A třeba z mojí zkušenosti, co jsme zkoušeli nové systémy za ta léta, tak nebylo hlavním důvodem "současný systém nám nevyhovuje, chceme pryč", ale opravdu hlavně "zkusme něco nového, třeba to bude v něčem zajímavé, nějak nás to obohatí/inspiruje/dá nám odstrašující příklad/..."

Nejsem nijak zainteresován do komenrční části české RPG scény. Zcela upřímně říkám, že když vyjde každý měsíc nová verze DrD, klidně zcela odlišná, tak mi to vadit nebude. Jestli nakonec bude v malém českém rybníčku 160 různých her, z nichž bude každou hrát 15 hráčů ... nevadí mi to. Rozhodně nejsem příznivcem teze "v českém prostředí by měla být jedna hra - hegemon - která by pod sebou soustředila velkou část komunity". Nepřineslo by mi to něco, po čem bych toužil. Nepřineslo to nic ani v době, kdy to byla pravda s oDrD

Píše:
Nicméně 5e nasála opravdu hodně hráčů dřívějších edic a to i těch velmi starých, kteří byli obecně dost konzervativní a všechny ostatní edice a DnD-like hry (PF...) ignorovali. To docela dobře ukazuje, že ten potenciál vytvářet obdobný herní zážitek lepším způsobem v ní rozhodně je (tj. mnoha i konzervativním hráčům se vyplatilo přejít ze svého dlouhodobého systému na 5e).


Určitě nasála. Ale velmi mnoho z nich nepřestalo kvůli tomu původní systémy zcela hrát. Přibrali další systém, kterej je fajn, kterej jim není nepříjemnej, jako pro ně byla 4E ... a přesto si mnozí paralelně dál hrají i ty oDnD/ADND jako dřív.
Což by, mohlo znamenat, že 5E, přes všechny své kvality, starší editace plně nenahradilo.

Navíc vždycky budeš mít sice malou, ale ne zcela zanedbatelnou skupinu lidí, kteří prostě z podstaty nechtějí hrát mainstream.
Autorská citace #53
17.1.2017 00:41 - Aegnor
LokiB píše:
Ale velmi mnoho z nich nepřestalo kvůli tomu původní systémy zcela hrát. Přibrali další systém, kterej je fajn, kterej jim není nepříjemnej, jako pro ně byla 4E ... a přesto si mnozí paralelně dál hrají i ty oDnD/ADND jako dřív.

Vycházíš z nějakého průzkumu? Protože mi to bohužel přijde jako docela... nereálná varianta, že opravdu většina hráčů DnD 5e k tomu paralelně hraje i starší edice.
Autorská citace #54
17.1.2017 00:51 - LokiB
Aegnor: máš pravdu, vycházím jen z internetových diskusí, fór a FB skupin, ve kterých jsem už nějakou dobu. tedy nejde o statistiku či průzkum.

je dost dobře možné, že ti co tam píší "5E je fajn, líbí se nám, hrajeme v něm, ale k tomu si občas dáme i náš původní systém" nejsou tak četní, jak se zdá a většina přešla, původní systém opustila a nemá potřebu v něm dál hrát a psát o tom.
jen pro přesnost ... psal jsem velmi mnoho, ne snad přímo většina. je fakt, že ten můj pojem je relativní, pro někoho může být velmi mnoho 15 % pro jiného 50 % a pro dalšího jen přes 80 %.
nahradil bych tedy "velmi mnoho" korektnějším spojením "v internetových fórech a diskusích jsou také slyšet lidé, kteří ..."

jestli má někdo lepší průzkum, ok
Autorská citace #55
17.1.2017 01:38 - Sparkle
sirien píše:
TLDR: je to DrD 1.8 s gnómama místo hobitů a obrama místo krollů, s přidanym knězem a s trochu větší pestrostí class díky zvláštním schopnostem podle DrDII.


Tahle banda se tím ale netají, otevřeně tu hru takto prezentuje, to je přece jenom upgrade oproti jiným pokusům tímto směrem.
Autorská citace #56
17.1.2017 10:29 - Jerson
Mě pobavily ty "nekonečné možnosti kombinací". Sedm ras a sedm povolání dává přesně 49 kombinací, navíc u obrů se jasně říká, že to jsou jen válečníci, a výběr speciálních schopností to moc nerozetne, protože mezi nimi bude určitě spousta "must have".
Na druhou stranu otevřené financování jasně ukáže, jak moc to potenciální hráče bude zajímat.
Autorská citace #57
17.1.2017 10:39 - LokiB
Spakle: trochu se dle jejich FB obávám, že je to one-man-band ....

Jerson: v DrD se následně povolání dělila na dvě specializace ... když to zachovají, mají těch kombinací, no o něco víc ;)
Autorská citace #58
17.1.2017 10:43 - Jarik
LokiB: ja to spocitam za tebe... 98
Autorská citace #59
17.1.2017 10:48 - Colombo
ale za každé povolání můžeš mít jiné (nahozené) staty!
Autorská citace #60
17.1.2017 10:52 - Vojtěch
Pořád daleko nekonečnu :D

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090126037597656 secREMOTE_IP: 44.210.103.233