Pravidla

LokiB
1.10.2016 16:54
Nové a zajímavé RPG systémy a moduly
Doslechli jste se o novém připravovaném RPG systému či modulu? Nové edici existující?
Podpořili jste přípravu nějakého na Kickstarteru či jinde?
Získali jste beta verzi či čerstvě vydanou kopii něčeho, o čem jiní nejspíš nevědí?
Narazili jste třeba na starší zapomenutý a obecně neznámý systém, který vás zaujal?
Podělte se s ostatními o informace!

Kolem se neustále objevují nové a nové RPG projekty, a asi nikdo nemá čas všechny dohledávat a zkoumat.
Budete-li mít pár slov k charakteristice, tím lépe.
Autorská citace #81
17.1.2017 16:45 - ShadoWWW
Sparkle píše:
Tak je zkus zkontaktovat, třeba o JaD nevědí.

To je vlastně docela dobrý nápad. Díky.
Autorská citace #82
17.1.2017 16:53 - York
ShadoWWW píše:
na to v ČR nejsou kapacity


Tohle bych si dovolil zpochybnit. Prakticky bez výhrad to platilo v devadesátých letech, kdy prakticky jediná rozumná možnost, jak něco distribuovat, byla vydat to tiskem a prodávat to v obchodech. Nehledě na to, kolik tvůrčího úsilí do toho lidi vloží, je v takovém případě výstup omezen tím, co se dá reálně prodat, protože ten tisk a distribuci a marži obchodníků musí prostě někdo zaplatit.

Ty teď ale mluvíš o tom, že někdo přeloží nějaké dobrodružství k 5e - a předpokládám, že tím míníš, že ho vyvěsí na netu (a nebude řešit autorská práva, licenční poplatky a tak). Když stejné podmínky vztáhneš na vlastní tvorbu, tak kompletně odpadá bariéra s vydáváním tiskem.

Samotný tvůrčí potenciál hráčů je mnohem větší, než si myslíš. Mám s tím celkem velké osobní zkušenosti u hry, která je postavená na tvorbu vlastního conentu. Samozřejmě ne všechno, co hráči vytvořili, je v plně "vydatelné" kvalitě, ale velká část ano a dohromady je toho za těch dvacet let tolik, že i kdybych z toho vybral jen to nejlepší, vydá to na obsah slušné Ačkové hry. A to se bavíme o práci řádově dvou desítek lidí z komunity zhruba o velikosti sto hráčů. Hráčská komunita DrD byla řádově tisíckrát větší...

Proč se to u téhle hry děje a u DrD ne, je čistě o tom, jakou podporu tomu autoři/admini/vydavatelé dávají a jaké nástroje na to vytvořili. Potenciál tu rozhodně je, ale musíš něco aktivně dělat, abys ho vytěžil.
Autorská citace #83
17.1.2017 17:03 - ShadoWWW
York: Myslel jsem tím knižní produkci.
Autorská citace #84
17.1.2017 17:16 - York
ShadoWWW píše:
York: Myslel jsem tím knižní produkci.


Tam právě až tak moc nevidím tu výhodu, o které mluvíš. Určitě by to tak bylo, pokud bys celou hru psal a vydal v angličtině. Když ale cílíš na zákazníky, kteří chtějí produkty v češtině, tak pořád musí někdo udělat překlad v profesionální kvalitě, musíš zaplatit licenci, musíš zaplatit tisk, distribuci, atd.

Jako jasně, smysl to pořád má, protože hodně hráčů je schopno a ochotno ty materiály v angličtině použít (a u dobrodružství ti navíc stačí, když to zvládne DM), myslím si ale, že ta výhoda není až tak velká, jak říkáš.

Druhá věc je, jestli by nemělo smysl se na tu elektronickou formu zaměřit. Dneska už drtivá většina hráčů určitě má k dispozici zařízení, na kterém to mohou při hře zobrazit. Když navíc zdůrazníš výhody elektronického média (hypertextové odkazy uvnitř dobrodružství, aplikaci, která bude přehledně držet hráčské deníky, statistiky potvor, a podobně, ...), tak by to mohlo mít celkem slušný úspěch.
Autorská citace #85
17.1.2017 17:31 - LokiB
ShadoWWW: popravdě, můj pocit je, že kdokoli to u nás myslí s komerční produkcí RPG stuffu vážně, tedy ve smyslu, že by se tím chtěl živit, měl by daleko spíše mířit na překlady do cizích jazyků a distribuci přes portály jako drivethrurpg či jiné.
to má (opět podle mě, nemám na to statistiky) lepší potenciál, než se snažit prodat v čechách tištěnou českou hru. just sayin.

druhá věc je ... můžeš vytvořit něco pod otevřenou licencí, ale mnoho lidí prostě nesrovnatelně více láká vytvořit něco zcela vlastního. jsou do toho ochotní vkládat svůj čas a energii, což by do modifikace licencovaného systému třeba nebyli. ne každé rozhodnutí je chladný kalkul. taky bys mohl říc, že scénáristé nemusí psát vlastní scénáře, ale mohou brát z nepřeberného množství úspěšných knížek a předělávat je pro film. Někdo to dělá a prodá pak studiu scénář třeba na Enderovu hru (neber mě za slovo, prostě scénář podle knihy) ... ale jiný nechce a sedí a píše svůj vlastní scénář, se kterým chce prorazit. a třeba neuspěje a nebude to dobré, nebo to bude dobré, ale nevydělá na tom. přesto to dělá.

a s těmi RPG hrami je to v mnohém podobné.

+ hrál jsem více jak 20 let paralelní ADND a DrD ... a vlastně nikdy za celou dobu jsme neměli potřebu přemýšlet, že přejdeme na jeden systém se vším. ani jsme nevedli pře o to jestli je jeden systém lepši než druhý.

jestli někdo chce hrát hlavně kupované moduly, pak určitě podporu řeší ... nakolik je to majorita, nevím. nepřišlo mi nikdy jako problém vzít zajímavý modul ADND a hrát ho v DrD.
Autorská citace #86
17.1.2017 18:02 - sirien
LokiB píše:
taky bys mohl říc, že scénáristé nemusí psát vlastní scénáře

Ty se v těch demagogicky nekorektních srovnáních snad normálně vyžíváš...

...nemusím snad přímo vysvětlovat, co je na tomhle jednom dokonale mimo, že ne?
Autorská citace #87
17.1.2017 18:28 - LokiB
sirien: nemusíš. a klidně tě o to i požádám, abys to nedělal. mně by to stejně nic nedalo.
místo toho se můžeš rozepsat jak ti přijde pro všechny zcela a dostatečně naplňující rozvíjet cizí a free systémy

EDIT: jde o návrat k tezi:
Píše:
Nějak mám pochybnost o smysluplnosti takové koncentrace generických hero-fantasy pravidel na jednu republiku (s tím, že ostatní žánry a styly sou pokryté dost pochybně).


která imho svědčí o tvém nepochopení toho, proč to ti lidé dělají. resp. tvojí neochoty se smířit s tím, že jiní mají odlišné vidění světa, než ty.

neexistuje něco jako smysluplná koncentrace generických hero-fantasy pravidel na jednu republiku. To bys na to musel mít Centrální plánovací komisi, jako tu měli komunisti za socialismu. a říkali lidem, jaké je smysluplné množství aut k prodeji a bytů k výstavbě. no, nefungovalo to ani jim.
CPK by pak stanovila jednotlivým autorům, co mají psát pro fantasy, co pro další žánry na základě jejich odhadů poptávky a možností výroby
Autorská citace #88
17.1.2017 20:05 - sirien
Tak můžeš se rochnit v tom, jak jsou staré nápady dobré navždy a jak úžasné je tvořit pro nic než dobrý pocit z tvorby a jak super je mít hry co skončí nikým nehrané jako součást sbírky pár geeků a můžeš dělat roztleskávačku lidem co vyhazují čas a energii (a naděje... a v tomhle případě i peníze) na to udělat další variaci téhož, pokud chceš.

Já říkám, že věci mají vývoj, který má smysl, že dobrý pocit z tvorby je hezký, ale tvorba samotná by měla být smysluplná i svým výsledkem a že je lepší navazovat na věci, které jsou už rozšířené a kvalitní, protože to usnadní ostatním navazovat na Tebe dál další tvorbou.


Řeči o centrálním plánování jsou sice roztomilé a v našem prostředí hezky úderné, ale obávám se, že kdokoliv s elementárními základy ekonomie pochopí, že si totálně mimo, protože tenhle problém není o centrálním plánování, ale o tvorbě založené na dokonalejší* informaci o stávajícím prostoru**.

(krok tímhle směrem si udělal Ty, doufám, že se pořád ještě chytáš - ostatně ten odstavec výše je sotva 101, klidně Tě ve zkratkách provedu celým prvním semestrem...)

___________
* ve smyslu bližší dokonalosti, nikoliv ve smyslu nuceného druhého stupně superlativa, samozřejmě

** slovo "trhu" se v tomhle kontextu nějak nehodí...
Autorská citace #89
17.1.2017 20:45 - Šaman
Já v tom mám jasno. Nejlepší je DrD 1.5 s mnoha modifikacemi z Dechu Draka a snad ještě i z Šavlozubé veverky, tedy systém nazývaný Dračák. Proč? Protože tehdy do toho hráči dávali celé to srdíčko, scházeli jsme se na kolejích ve společence a nevadila nám sezení na 18 hodin.
Dneska je to samej faté pojnt, dramatizmus, psychológie postav, úspěch v neúspěchu, ale na poctivý hod 6+6+4 halapartnou proti obrům nic nemá. Na objevování patnáctého podlaží Karaku, což byl *opravdickej velkej* dungeon, ne nějaká zřicenina s pár místnostma. Dneska se domluvíme na šestou, sejdem se po sedmé a okolo jedenácté chtěj všichni pracující domů…

<konec trolení :>

Siriene, možná to lidi prostě baví, dělat nová a nová pravidla. Nezapomeň, že každý si tvoří vlastní pravidla a kdo říká, že ne, ten je tvoří dodnes.
Ale taky souhlas s tím, že vydělat na jejich knižním vydávání se už asi moc nedá.
"Trh" opravdu není ten správný výraz pro cílovku.
Autorská citace #90
17.1.2017 21:31 - Aegnor
Šaman píše:
<konec trolení :>

snad krollení, ne?
Autorská citace #91
17.1.2017 22:30 - Šaman
Pravda. Kroll s halapartnou byl ještě lepší! :D
Autorská citace #92
18.1.2017 07:13 - ShadoWWW
Sparkle: Odpověděli, že jejich cílem je vydat si své vlastní RPGčko.
Autorská citace #93
18.1.2017 08:06 - Gurney
Já nechci soudit předem, počkám si co tam bude navíc oproti hrám co tlačí systém a nic dalšího už nenabízejí (a přitom nejsou zatraceně geniální, ale to od hry, co se hlásí k odkazu DrD zrovna nečekám). A snad to 'navíc' nebude bizarní vkus autorů jako u Končiny, ale to se asi zas nějakou dobu nikomu zopakovat (doufám) nepodaří.

Aegnor píše:
snad krollení, ne?

lol, good one
Autorská citace #94
18.1.2017 09:57 - Jerson
ShadoWWW píše:
Odpověděli, že jejich cílem je vydat si své vlastní RPGčko.

Opravdu odpověděli "vydat si"? Protože to zní jak Astrální doupě - je jedno kolik lidí to bude hrát, prostě to chceme vydat. V tom se tedy nijak neliší od hromady dalších tvůrců, takže ne že bych to považoval za špatný přístup.

Na druhou stranu nechat hlasovat lidi pomocí peněženek je hezky přímočaré, to se musí nechat :-)
Autorská citace #95
18.1.2017 12:05 - Sparkle
ShadoWWW píše:
Sparkle: Odpověděli, že jejich cílem je vydat si své vlastní RPGčko.


:(

Z jejich webu: "První z nich byla schůzka se zástupcem firmy Altar, která vlastní práva na původní DrD. V roce 2015 byla tato skvělá hra už několik let mrtvá. Pravidla se netiskly a nešly nikde sehnat. Zajímalo mně, zda se to ještě změní. Bohužel, odpověď byla negativní. Nevzdal jsem to a zeptal se na možnost odkoupit licenci a hru znovu vydat."

Evidentně tam kdysi byla doba, kdy byli ochotný vydat cizí pravidla. Zajímalo by mě, proč už není.
Autorská citace #96
18.1.2017 12:15 - York
Sparkle píše:
Evidentně tam kdysi byla doba, kdy byli ochotný vydat cizí pravidla. Zajímalo by mě, proč už není.


Tipnul bych si, že proto, že Bouchi obojí odmítnul.
Autorská citace #97
18.1.2017 13:01 - Log 1=0
sparkle píše:
kolik lidí nechápe ani tohle, a snaží se marně vzbudit zájem o svoje systémy, ke kterým ale nejsou ochotný nic dalšího dodat, protože je přece baví dělat systém a nic jinýho,

Takoví lidé jsou? A proč se nespárují s těmi, kteří by uměli napsat setting, ale systém ne? Takových budou určitě mraky.
Autorská citace #98
18.1.2017 13:17 - LokiB
sirien: proveď mě všemi semestry, však už je to dlouho co na diplom padá prach a jistě se mezi tím objevily nové, progresivní teorie, které jsem z důvodů prachsprostého vydělávání peněz a jejich ještě prachsprostšího utrácení za blbosti neměl čas ani sílu sledovat.
jsem otevřen všem novým nápadům.

hele já to nechávám na nich, ať si vydají co chtějí, když na to mají čas a chuť. co tě motivuje k tomu, se nad tím pozastavovat? že to nebude rentabilní ... no to asi určitě nebude.
Ani tobě nebudu rozmlouvat překlady Fate a další tvorbu, kterou si stáhne pár stovek lidí (možná pár tisíc?) a v reálu ji bude hrát možná pár desítek. Stojí ti to z to? Proč to děláš?

Šaman píše:
Dneska se domluvíme na šestou, sejdem se po sedmé a okolo jedenácté chtěj všichni pracující domů…


Kdybys věděl, jak bolestivě jsi přesný :( ... domluvili jsme se dneska na šestou a už se ozvali dva hráči, že to nestíhají, že dorazí tak asi na sedmou. Jediný rozdíl je v tom, že snad vydrží do půl jedné ... víc ale těžko, rodiny, práce, věk ...
A budeme hrát Savage Worlds, protože Doupě ani DnD nás už nebaví. Nostalgie musí stranou :)
Autorská citace #99
18.1.2017 13:33 - Sparkle
Log 1=0 píše:
Takoví lidé jsou? A proč se nespárují s těmi, kteří by uměli napsat setting, ale systém ne? Takových budou určitě mraky.


Mraky jich nejsou :( Z nějakýho důvodu lidi baví vymýšlet vlastní herní systémy, klidně bych řekla, že na 1 člověka, co chce psát jen setting a systém ne, je 10 takových, co chtějí psát svůj systém.

York píše:


Já řeším to, proč odmítli teďka Shadowwwa, když předtím byli ochotní vydat cizí DrD.
18.1.2017 13:42 - LokiB
Sparkle: a určitě chtěli vydat cizí DrD? nebylo to myšleno tak, že by koupili DrD licenci a pak vydali "svoji modifikaci"?
z toho popisu to není jasné, jen mi přijde divné, že by opravdu vydávali původní verzi.

Já bych to tak černě s autory settingů neviděl. dokonce bych řekl, že je víc lidí, vymýšlejících settingy, než systémy.

jenže v podstatě nikdo nemá schopnosti, chuť a sílu dotáhnout přípravu settingu do podoby k vydání. Oproti psaní pravidel je to imho daleko větší piplačka a je tam víc té "nezábavné práce", aby to mohlo jít ven.
že si to hraješ doma, s tunou poznámek, maličkých překreslovaných mapek je fajn, ale sepsat to do podoby publikovatelného dobrého a dotaženého settingu ... tam se lidi zaseknou.

u pravidel máš potřebnou strukturu daleko jasnější, vidíš světlo na konci tunelu, osnovu, kdy je to kompletní.
setting si můžeš dodělávat do alelujá a pořád na něm bude co dalšího dělat. atd.

ale možná to z praxe vidíš jinak, když s těmi lidmi pak mluvíš.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.079377889633179 secREMOTE_IP: 13.58.244.216