Pravidla

LokiB
1.10.2016 16:54
Nové a zajímavé RPG systémy a moduly
Doslechli jste se o novém připravovaném RPG systému či modulu? Nové edici existující?
Podpořili jste přípravu nějakého na Kickstarteru či jinde?
Získali jste beta verzi či čerstvě vydanou kopii něčeho, o čem jiní nejspíš nevědí?
Narazili jste třeba na starší zapomenutý a obecně neznámý systém, který vás zaujal?
Podělte se s ostatními o informace!

Kolem se neustále objevují nové a nové RPG projekty, a asi nikdo nemá čas všechny dohledávat a zkoumat.
Budete-li mít pár slov k charakteristice, tím lépe.
18.1.2017 14:12 - Aegnor
LokiB píše:
Ani tobě nebudu rozmlouvat překlady Fate a další tvorbu, kterou si stáhne pár stovek lidí (možná pár tisíc?) a v reálu ji bude hrát možná pár desítek. Stojí ti to z to? Proč to děláš?

Překlad Fate - Protože Fate v češtině nebyl a je to dle Siriena dostatečně odlišný systém od toho, co "na trhu" již je (nevím přesně, jak je to s Rozcestím, ale pro FC a FST to platí).
Fate SW - Protože byla nějaká poptávka po Fate zasazeném do konkrétního settingu.

(Pak je tady teda to, že Sirien je grafoman, ale to je vedlejší a nikoho to nezajímá.:D )

LokiB píše:
co tě motivuje k tomu, se nad tím pozastavovat?.

Asi představa celé té práce, která do toho je/bude investovaná, dle jeho názoru, dost zbytečně. Mohli by vytvořit nějaké pořádné české sci-fi RPG (to mám pocit není, rozhodně ne žádné moc známé). Mohli by udělat nějaké steampunk RPG. Prostě něco, co není heroická fantasy inspirovaná DnD, kterých je prostě v českých končinách spousta.
18.1.2017 14:29 - LokiB
Aegnor píše:
Mohli by vytvořit nějaké pořádné české sci-fi RPG (to mám pocit není, rozhodně ne žádné moc známé). Mohli by udělat nějaké steampunk RPG. Prostě něco, co není heroická fantasy inspirovaná DnD, kterých je prostě v českých končinách spousta.


Hmm, mám osobní nechuť k tomu, aby někdo někomu říkal, co má dělat místo toho, co dělá. Všechny ty debaty typu "proč místo blbosti XYZ nenatočil režisér R pořádně film ABC, o ten by lidé stáli", nebo "proč firma H dělá produkt P, který zjevně nikdo nechce, ale lidi by rádi produkt M, tak snad ten by mohli dělat, jak je možné, že to nechápou" jsou o prdu a naprosto dětinských představách o fungování všehomíra. a byznysu zejména.

Jestli má kdokoli pocit, že na našem trhu chybí steampunk RPG, ať jde a udělá ho. Říkat druhým, že by ho měli dělat oni místo fantasy, které chtějí dělat a dělají, je z mého pohledu drzost a blbost.
Něco jiného je, kdyby autoři nevěděli, co mají dělat a chodili se ptát. Pak je hezké jim poradit podle svého vědomí a svědomí.

Jestli po něčem je, nebo není poptávka, se stejně ukáže až v praxi, podle prodejů.
BTW: Schválně bych chtěl vidět srovnání, kdyby to vydali zdarma elektronicky (jakože asi nevydají), jestli lidí mají větší poptávku po 10. předělávce DrD, nebo po Fate SW či Fate Core v češtině.
Naše osobní odhady toho, po čem je jaká poptávka jsou většinou založené na našich přáních a preferencích.

Tím nijak neshazuju ničí zásluhy a mám úctu ke každé práci, kterou někdo udělá, i když je to třeba jen amatérské divadlo nebo studentská milostná poezie. Stejně tak nebudu tomu studentovi říkat, že místo psaní žvatlavých básniček mohl udělat něco užitečného, třeba ošetřovat staré a nemocné. (ať má sirien radost, že jsem zas dal nějaký extrémní srovnávací příklad :))
18.1.2017 14:34 - Aegnor
LokiB píše:
Hmm, mám osobní nechuť k tomu, aby někdo někomu říkal, co má dělat místo toho, co dělá. Všechny ty debaty typu "proč místo blbosti XYZ nenatočil režisér R pořádně film ABC, o ten by lidé stáli", nebo "proč firma H dělá produkt P, který zjevně nikdo nechce, ale lidi by rádi produkt M, tak snad ten by mohli dělat, jak je možné, že to nechápou" jsou o prdu a naprosto dětinských představách o fungování všehomíra. a byznysu zejména.

Hmm, ale to jsme se nepochopili. Já neříkal že by měli něco udělat, ale že se jejich kreativní energie mohla investovat i někam jinam.
18.1.2017 14:41 - LokiB
Aegnor: jj, já vím, to taky nebylo mířeno hlavně proti tobě a tvojí formulaci.
však i naše kreativní energie, kterou projevujeme tady, by se mohla investovat někam jinam (páč zde je to venkoncem vzato ve výsledku také o ničem). leč přesto nedbáme a píšeme sem
18.1.2017 15:16 - sirien
LokiB píše:
co tě motivuje k tomu, se nad tím pozastavovat?

Bez kritiky a polemiky se nikdy nic nikam neposune a všichni budou navěky začínat znovu ze stejného místa. Možná máš pocit, že svět kde se všichni na všechno usmívají bude hezky fluffy a ňuňu, pro mě to nemá daleko k představě pekla.

LokiB píše:
Ani tobě nebudu rozmlouvat překlady Fate a další tvorbu

A vesele do toho, hořím zvědavostí, s jakými zajímavými argumenty přijdeš.

LokiB píše:
jenže v podstatě nikdo nemá schopnosti, chuť a sílu dotáhnout přípravu settingu do podoby k vydání.

Možná si nejdřív nastuduj něco o pozadí tvorby Asterionu, je to docela zajímavá case study jdoucí přes několik autorských generací.

LokiB píše:
u pravidel máš potřebnou strukturu daleko jasnější, vidíš světlo na konci tunelu, osnovu, kdy je to kompletní.

...a přesto tu máme mrtě nedodělaných nástřelů ale zkompletovaných her ve skutečnosti docela dost málo.


Sparkle píše:
Já řeším to, proč odmítli teďka Shadowwwa, když předtím byli ochotní vydat cizí DrD.

Jednou rozdělaná práce se lidem těžko zahazuje. Kdysi neměli nic a nabízeli někomu že něco udělají. Teď už něco mají a už do toho dost investovali.
18.1.2017 15:50 - ShadoWWW
Věděli o JaD už před rokem, ale přišel jim málo jako DrDo.
18.1.2017 16:28 - LokiB
sirien: tvoje svaté kritické tažení je fajn ... tak mi tedy v krátkosti řekni, co mi pozadí tvorby Asterionu doplní ke slovům"v podstatě nikdo nemá schopnosti, chuť a sílu dotáhnout přípravu settingu do podoby k vydání" ... stačí fakt v krátkosti.
zejména si povšimni části "v podstatě nikdo"

Píše:
...a přesto tu máme mrtě nedodělaných nástřelů ale zkompletovaných her ve skutečnosti docela dost málo.

irelevantní ... řeč je o tom, co psala Sparkle, proč se lidé SNAŽÍ spíše o vydání pravidel než settingu k existujícímu.
. snaha nerovná se dokončený vydaný produkt.

Píše:
Bez kritiky a polemiky se nikdy nic nikam neposune a všichni budou navěky začínat znovu ze stejného místa


Opravdu věříš tomu, že tvoje kritika tady má na snahy daných autorů jakýkoli vliv??
Ty uznáváš jen kritiku, kterou produkuješ sám. Když kritizuju a polemizuju s některými tezemi "moderního designu", tak si ťukáš na čelo a máš potřebu mě mentorovat. Takže asi je dobrá jen tvoje konstruktivní kritika, že? Ale to je normální.

Píše:
A vesele do toho, hořím zvědavostí, s jakými zajímavými argumenty přijdeš.


Moje argumenty by byly stejné, jako tvoje ... že tvoje snaha bude mít stejně minimální dopad, jako snaha autorů Dračí Hlídky.
Vzato Aegnorovým pohledem, mohl bys svoji energii věnovat někam jinam ...
18.1.2017 16:40 - York
Sparkle píše:
Já řeším to, proč odmítli teďka Shadowwwa, když předtím byli ochotní vydat cizí DrD.


Protože chtěli resuscitovat Dračí doupě, ne Dungeons and Dragons.

Proč myslíš, že celkem dost lidí poměrně nadšeně "remakuje" (nechme teď stranou, jestli to k něčemu je), ale až na jednu výjimku nikoho z nich absolutně nezajímalo to, co jsem se snažil dělat já, přestože to asi většina lidí považuje za prakticky totéž jako Dračák*?

Hráči DrD nechtějí dělat na "nějakém" fantasy RPGčku, chtějí dělat na Dračáku, ke kterýmu mají nostalgický vztah**. Až si JaD vybudují podobnou hráčskou a fanouškovskou základnu, budou lidi chtít dělat na JaD.

* A to ani poté, co jsem udělal port na DrD content.
** Nebo na něčem svém.
18.1.2017 16:48 - Gurney
Přiznám se že tahle diskuze ve mě vyvolává fakt velké dilema - hrozně rád bych napsal něco na téma, že ta skepse je dost předčasná a každá nová hra by měla být posuzována sama o sobě (na což zatím není dost infa). Jenže na druhou stranu tu skepsi úplně chápu, protože po předchozích zkušenostech je fakt těžké věřit že to může dopadnout lépe než přinejlepším další generickou hrou, jakých je drivethrurpg plné, a nikdo je nechce ani zadarmo. Ostatně sám jsem kdysi psal to o předčasných soudech u Končiny...

Aegnor píše:
Hmm, ale to jsme se nepochopili. Já neříkal že by měli něco udělat, ale že se jejich kreativní energie mohla investovat i někam jinam.

Chyba není na tvé straně, experimentálně vyzkoušeno :)
18.1.2017 17:09 - sirien
LokiB píše:
co mi pozadí tvorby Asterionu doplní ke slovům"v podstatě nikdo nemá schopnosti, chuť a sílu dotáhnout přípravu settingu do podoby k vydání"

Asterionem prošlo už několik generací autorů a každá tato generace byla poměrně dost početná (není to práce dvou max tří lidí naráz - spíš tak osmi až deseti). Neměli problém vydávat věci pravidelně (tempo vydávání jim pokud vím později zkrouhnul až vydavatel z ekonomických důvodů - ale tohle mám z druhé ruky) v termínu a v poměrně vysoké úrovni finálního zpracování.

Tvrdit, že něco takového "v podstatě nikdo nedokáže" je dost silné tvrzení. Kdybys řek, že to "v podstatě nikdo nedělá", tak ok, to by byla nejspíš přijatelná věta.

Ono totiž to co lidi nakonec udělají je mnohdy dané ani ne tak tím, čeho sou schopní, jako spíš kontextem věci. Třeba znám dost lidí u kterých bych řekl, že by nejspíš dokázali s klidem napsat RPG systém - většina z nich nic podobného dělat ani nezačala, ať už protože neviděli potřebu (mají svoje systémy) nebo zájem (mají jiné preference).

Hodně taky dělá komunita okolo - když vidíš, že tu tvorbu někdo příjimá a reflektuje už při procesu té tvorby, tak to je hodně jiné, než když jí tvoříš sám a nějakou reflexi potkáš až když to dokončíš.

LokiB píše:
Ty uznáváš jen kritiku, kterou produkuješ sám. Když kritizuju a polemizuju s některými tezemi "moderního designu", tak si ťukáš na čelo a máš potřebu mě mentorovat.

ale ale to zní hrozně uraženě.

To, že rozporuju Tvojí kritiku, protože podle mě střílí totálně mimo a je zcestná, rozhodně nelze zobecnit na to, že bych neuznával cizí kritiku obecně.

LokiB píše:
Moje argumenty by byly stejné, jako tvoje ... že tvoje snaha bude mít stejně minimální dopad, jako snaha autorů Dračí Hlídky.

Tak ze zájmu... pro kolik lidí myslíš, že sem ten překlad původně dělal?
18.1.2017 17:29 - LokiB
Píše:
Tak ze zájmu... pro kolik lidí myslíš, že sem ten překlad původně dělal?


Jako kolik lidí tě o to přímo požádalo? Přiznávám, nevím. Něco mezi 0 a 100? Ale tak dobře, abys měl šanci říc, jak moc se mýlím ... bylo to třeba ... 12 lidí.

Píše:
To, že rozporuju Tvojí kritiku, protože podle mě střílí totálně mimo a je zcestná, rozhodně nelze zobecnit na to, že bych neuznával cizí kritiku obecně.


No však tady děláme to samé ... já tu rozporuju tvoji kritiku jejich snahy, protože mi přijde zcestná. Stejně jako by mi přišlo zcestné, kdybys kritizoval sportovního rybáře u vody, který chytí rubu a zas ji pustí. Že je jeho snaha k ničemu. Protože ten hlavní smysl pro autory i sportovního rybáře je ta samotná činnost ... aspoň tak to vidím.

Jestli se to nakonec vydá, jestli to bude mít masový úspěch je imho nežene. Potěšilo by to, nějaká naděje vzadu v hlavě třeba je, ale není to podstatné.
Což nemusí být případ všech tvůrců, někdo chce masový úspěch a dělá to třeba pro peníze, to je taky fakt, ale nejsou to všichni. U těhle fan-projektů se s tím nedá počítat vůbec.

Jako neznám tyhle konkrétní lidi, může to být úplně jinak.

ad:
Píše:
Tvrdit, že něco takového "v podstatě nikdo nedokáže" je dost silné tvrzení. Kdybys řek, že to "v podstatě nikdo nedělá", tak ok, to by byla nejspíš přijatelná věta.


O věci, kterou u nás zvládne mížná pár stovek lidí (a to spíš nadsazuju), říkám, že ji v podstatě nikdo nedokáže. 100 z 10 milionů.
a tvářit se, že ochota danou věc dělat, nepatří do kritérií výběru, není moc košer. Taky bys mohl říc, že je u nás hodně lidí, kteří by mohli zaběhnout 100ku pod 10 vteřin, jen vlastně nikdo z nich k tomu nemá motivaci, takže se to neprojeví.

člověka, který setting "může potenciální dělat, protože na to má", ale v reálu nedělá a asi nikdy ani dělat nebude, mezi tvůrce settingů s dovolením nepočítám, resp. dokud není nějaký hmatatelný výsledek, je v sekci "nedokáže".
18.1.2017 17:45 - sirien
LokiB píše:
12 lidí

Hm. To seš docela blíž, než sem čekal, že budeš.

Nicméně spíš sem tím myslel jakože "kolik lidí sem myslel, že to nakonec využije".

LokiB píše:
Protože ten hlavní smysl pro autory i sportovního rybáře je ta samotná činnost ... aspoň tak to vidím.

V tom případě pleteš dohomady dvě různé věci a to tvorbu systému pro sebe sama (svojí skupinu) a tvorbu systému pro ostatní. Zrovna tenhle projekt nicméně ze všech stran vypadá, že patří do té druhé skupiny.

Ten rozdíl je docela dost důležitý, protože se promítá jak do nároků které se na ten systém kladou tak do očekávání, která pak má okolí vůči výsledku té snahy.

LokiB píše:
100 z 10 milionů.

Hm.

Používat jako vztažnou soustavu celou populaci a nikoliv tu část populace, která se o věc aspoň trochu zajímá, mi přijde zvláštní.

LokiB píše:
a tvářit se, že ochota danou věc dělat, nepatří do kritérií výběru, není moc košer.

Proč? Všude jinde to je naprosto normální - hodněkrát už za mnou někdo přišel s tím, jestli něco udělám a já mu řek že sorry, ale za daných podmínek ne. Dotyčný věděl (tušil) že bych to zvládnul, oslovil mě, já zhodnotil, že odměna nestojí za to nebo že to nebude mít přínos, který bych si představoval, tak sme se rozloučili a dotyčný šel za někým dalším. A nejspíš takhle oslovil X lidí, než někoho našel (nebo to vzdal). Rozhodně bys neřekl, že "to udělat nedokážu" jen protože sem třeba řek že "za 20k na 8to5 fulltime? Nope." nebo "Sorry, tohle je 200 hodin práce a impact bude kolem 50 lidí, do toho nejdu.".

Pokud se chceš bavit o lidech co něco udělají a ne o těch co to udělat dokáží/mohli by, pak to je legit, ale zvolil si k tomu trochu nejasné vyjádření. Spousta lidí se do něčeho sama nepustí, protože se v tom přímo sami nerealizují, ale když je někdo osloví s něčím zajímavým, tak na to třeba kývnou.
18.1.2017 18:01 - York
LokiB píše:
O věci, kterou u nás zvládne mížná pár stovek lidí (a to spíš nadsazuju), říkám, že ji v podstatě nikdo nedokáže.


Tohle je poměrně oblíbené tvrzení a není zrovna moc přesné - dost totiž záleží, o jakém "dokáže" mluvíš.

Když bys mě před pár týdny posadil k počítači, na kterém by byl jen notepad, a chtěl po mě, abych ti napsal webovou aplikaci, tak bych řekl "no way". To mi ale rozhodně nebrání v tom, abych si osvěžil a doplnil znalosti css a html, nastudoval jquery, trochu s tím experimentoval a dogooglil, co jsem z tutoriálů nepobral - a prostě se to naučil.

Ostatně v práci nedělám prakticky nic jinýho, než že se učím věci za pochodu a případně vymýšlím řešení na požádání. Kdybych měl dělat jen to, co jsem uměl při vstupním pohovoru, tak už mě dávno vyhodili ;)
18.1.2017 18:39 - Šaman
To je ta relativita počtů :)
"Neustále propadá u zkoušek! Jedenáctkrát podle mě není "neustále"! Když jíte roast beef jedenáctkrát za život, sotva se řekne: "Ten člověk jí neustále roast beef." Ne, šlo by o vzácnou, přímo výjimečnou událost."
~ Rimmer
18.1.2017 19:04 - LokiB
York: ta myšlenka byla, že počítat lidi "kteří by to asi uměli, ale nikdy to dělat nebudou,protože jim je to odporný, nezajímá je a nenávidí to", je trochu zbytečný a je to jen hra na "máme tu potenciálně dost lidí". Úplně stejné je to pak s hráči ... máme tu potenciálně hoooodně hráčů, kteří by si klidně daný systém zahráli ... ale v praxi to nikdy neudělají, protože se jim do toho při lámání chleba nechce investovat peněz/času/energie.

+ ten příklad s webovou aplikací... na webu je v praxi vidět, že takových autorů je mnoho :) a je to vidět zejména na kvalitě a použitelnosti těch aplikací. to říkám s tím, že se projektama s webovými a mobilními aplikacemi živým (doslova, žeru je)

sirien: mnoho těchto systémů vzniká u vlastní skupiny a v určitém momentu se lidi zamyslí, jestli to není možné "rozšířit". někteří si řeknou, že ano.
neříkám, že to takto dělají všichni autoři systémů, zdaleka ne ... imho jich ale dost takových bude. statistiku nemám.

ohledně očekávání autorů Dračí Hlídky nevím nic. z webu jsem nepochopil, jestli budou šťastní, když to vůbec vydají, nebo je iim to jedno, nebo se tím chtějí zabezpečit do konce života a sázejí na to

+ dotaz: máš silnou averzi k plnému tvaru slova "jsi"? :) mně to jen vždycky praští do oka, po to, co jsem opravoval úkoly doma dětem1
18.1.2017 19:20 - York
LokiB píše:
a webu je v praxi vidět, že takových autorů je mnoho


Podle čeho poznáš, jestli danou aplikaci psal někdo, kdo se to učil za pochodu (a třeba dělal něco, na čem mu fakt záleželo, takže si s tím vyhrál), nebo někdo, kdo takových věcí sází hromady a naprosto neřeší kvalitu, protože placen je za kvantitu?

Pro konkrétní příklad bych vůbec nemusel chodit daleko. Zrovna nedávno v práci padlo rozhodnutí použít webovou aplikaci, kterou napsal jeden člověk doma po večerech, protože se chtěl naučit novou technologii a přišlo mu fajn udělat při tom něco užitečného, místo za (relativně) velké peníze "profesionálně" napsané aplikace, která dělá v podstatě to samé, je uživatelsky absolutně zoufalá, ale zato asi tak 20x pomalejší...
18.1.2017 21:58 - sirien
LokiB píše:
York: ta myšlenka byla, že počítat lidi "kteří by to asi uměli, ale nikdy to dělat nebudou,protože jim je to odporný, nezajímá je a nenávidí to"

Prosím vrať se v diskusi zpátky a dohledej a odcituj mi kde se vzal tenhle předpoklad, protože co se mě týče, tak o něm do tohoto okamžiku od nikoho včetně Tebe nepadlo ani slovo - doteď byla řeč čistě o schopnosti / zájmu, rozhodně ne o nějaké averzi.

LokiB píše:
máš silnou averzi k plnému tvaru slova "jsi"? :) mně to jen vždycky praští do oka, po to, co jsem opravoval úkoly doma dětem1

si si jistej, že chceš řešit mojí psanou pražštinu? Já jako nechci bejt jízlivej, ale...
LokiB píše:
[já] se ... mobilními aplikacemi živým
19.1.2017 12:14 - Pastýř
Kdyz uz resite potencialni mnozstvi schopnych tvurcu, resila se tady v nejakem vlakne potencialni velikost trhu?
Z kraje devadesatych let kdy jsme zacali hrat, to byla novinka a docela fenomen. Teoreticky odhad byl 100 az 150 tisic hracu. To byl trh tak pro 40tis vytisku. Anglicky tehdy skoro nikdo neumel a cely trh ovladlo DrD a lehce sekundoval Shadowrun.z
Dnes jsou slabsi rocniky. Spousta potencialnich hracu si vystaci s pocitacem a trh je rozmelneny spoustou titulu.
Na druhou stranu dnes hraji Rpg i jine rocniky nez jen nactileti.
19.1.2017 13:56 - LokiB
sirien: vidiš, my, rodilÝ pražani, křtěnÝ Vltavou, říkáme: "seš si jistej?" :)
ad živým ... hmm, na automatické opravy bych to asi neuhádal, že ne? :D ...

York: podle čeho to poznám? tak v první řadě to poznám podle kvality napsaného kódu té aplikace. když se tím živíš (s měkkým "í"), tak ten kód podle toho vypadá.
oproti tomu "neškolená ruka", různé nezažité návyky atd. se projeví, věř mi.
a i když budeš slepovat aplikaci z kusů kódu, co posbíráš po netu, tak to v tom bude poznat.

sirien: ok ... je tedy v ČR hodně schopných lidí, kteří by to zvládli ... ať je po tvém.
pohříchu bohužel z nich zatím nic moc nevypadlo. Žádný setting, který by mě oslovil, měl jsem chuť si v něm zahrát. Třeba Asterion měl zajímavá rozšíření pro hru, samotný setting byl ale takový dětský.

Celá tahle část diskuse, kde ty si vždycky vybereš jednu část příspěvku, kterou trháš, byla za mě o tom, že:

1. tvoje snaha říkat lidem "nepište 10tou verzi DrD, nikdo o ni nestojí a je zbytečná" je bláhová a zbytečná (ale nebráním ti v ní, abys nemyslel)
2. lidi píšou svoje pravidla, protože je to baví a chtějí je psát, i když je třeba nikdo nevydá, nebo to (skoro) nikdo nekoupí
3. lidi, kteří píšou pravidla, nelze jako kuličky jen tak převést na užitečnější práci, například psaní settingů, jak tu někdo navrhoval ... kvality, potřebné k psaní pravidel nejsou stejné jako kvality k psaní settingu. představa, že autora, píšícího pravidla, někdo přesvědčí, aby místo toho šel psát setting, je také bláhová a zbytečná (ale ani v tom nikomu nebráním)
4. roztříštěnost RPG her u nás nevidím jako problém, a nemyslím, že by něčemu prospělo, kdyby tu byl jen jeden systém pro generic fantasy, jeden pro detektivky, jeden pro superhero atd. a k těm by lidé psali už jen specifické settingy a moduly.

to je jistě sen některých tvůrců a příznivců, že by vyhrál zrovna ten jejich / jejich oblíbený a bylo by to fajn. většinou sami od takové myšlenky ustoupí v případě, že se ukáže, že by vyhrál jiný, například jimi neoblíbený systém (což je jen takový doplněk a ne hlavní myšlenka, kdybys hledal nějakou část k cupování, tuhle přeskoč)

snažil jsem se v tomhle příspěvku zdržet nesmyslných přirovnání a nadsázek ....
19.1.2017 14:03 - ShadoWWW
Pastýř příběhů: To je docela ošemetná otázka. Na rovinu: nikdo netuší, jaký je potenciál trhu u té které hry.

Prve pár faktů ze světa:
- Z celosvětového pohledu se stolní RPGčka hrají téměř výhradně v USA a tam je taky téměř 100% trhu. I největší RPGčkové neUSA trhy jako UK, Německo, Itálie, Brazílie a Japonsko jsou dohromady oproti USA nula nula nic. Proč to tak je? Proč se mimo USA nepodařilo proniknout na cizí trhy, když deskovkám nebo počítačovým hrám se to podařilo (eurodeskovky už dnes tuším dokonce tvoří větší trh než americké deskovky)? Vlastně nikdo neví. Ani Wizardi, kteří raději opustili zahraniční trhy a přenechali je konkurentům (v Evropě hlavně Paizu).

- Zlatá éra stolních RPG byla v 80. letech minulého století. Od té doby trh upadal. Jeden pozitivní větší výkyv přišel ještě na začátku 20. století při vydání DnD 3E. Pak to šlo dolů a mělo se za to, že stolní RPGčka pomalu ale jistě nahrazuje počítačová interaktivní zábava.

- Zlom přišel s DnD 5E, která dokonce porazila prodeje třetí edice, v což už nikdo nevěřil (podle Mikea Mearlse ani Wizardi). Nevím, jestli příčinu znají ve WotC, já ji neznám.

- Když se daří dominantní hře na trhu, daří se i ostatním, včetně indies her. Když se nedaří dominantní hře na trhu, upadá i trh s RPG jako celek. S velikostí trhu je úzce spjat i počet aktivně hrajících hráčů. Z toho plyne, že když trh upadá, tak hráči přestávají hrát. Když trh roste, tak začíná hrát více hráčů a staří se vrací. (Není to tedy tak, že by si je kupovali hlavně do knihovny, ale nehráli.) Je to taky poměrně zajímavé, protože ještě před dvaceti lety se věřilo, že když se na trh dostane více RPGček, tak DnD postupně oslabí svou roli a stane se jen jedním z mnoha (třeba jako Ford u aut) a trh jako celek díky své rozmanitosti vzroste.

- Co se týče hraní, za nejkompetentnější ukazatel se dnes bere online hraní na Roll20, v závěsu s Fantasy Grounds.

EDIT: Tím nechci říct, že "Jedna hra vládne všem" je něco dokonalého, jen úspěšný tahoun táhne k většímu úspěchu i ostatní hráče na trhu.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.079216003417969 secREMOTE_IP: 18.191.132.194