RPG odborně

Bajo
15.4.2008 11:03
Postavy hráčů bývají obvykle protagonisty příběhu nebo tak by to (podle mě) ve většině her mělo být. Nejenže hráč tím, jakou si postavu udělá, nepřímo říká, co jej ve hře zajímá, ale postava je většinou hlavní element hry, kterým hráč ovlivňuje, co se v příběhu stane. Postava je zároveň nejen hlavní nástroj, kterým hráč příběh ovlivňuje, ale je to také ve většině her primární oblast hráčova autorství. Tedy ta složka hry, za kterou je plně zodpovědný hráč. V tomto článku se budu snažit věnovat nejen tomu, jak na vztah hráče, postavy a příběhu ve hře pohlížet, ale i jak s nimi lze různě pracovat nebo tyto vztahy ovlivňovat, protože někdy bývají velmi křehké.
Autorská citace #21
16.4.2008 11:37 - Bajo
Tesat do kamene:
Jerson píše:
Ale stejně tak je zavádím kvůli hráčům, aby se nemuseli smiřovat s tím, že se jim dané sezení moc nelíbí a mohli s tím něco dělat - a měli i jak něco dělat.
Autorská citace #22
16.4.2008 14:37 - Alnag
Bajo: Ano, myslím si, že obava z potenciálního selhání nebo dokonce spíš i zkušenost reálného selhání je to, co tě vůbec k takovým úvahám obvykle přivede. (Protože si myslím, že kdyby ti všechno skvěle šlapalo tak bys to vůbec neřešil.) A ano, je to náročné a ano může to věci ulehčit - i když to dost záleží na naturelu vypravěče i ochotě hráčů. Nic z toho nepopírám.
Jerson píše:
Hm, a co když jsi ho jen špatně nasvítil?
To je taky možné. Ale věřím i své intuici, že to po určité době dokážu rozpoznat. Nevím, co ti na to mám říct. Moje vypravěčské rozhodování je směs vědomých informovaných rozhodnutí a nevědomých intuitivních soudů a dělám to prostě tak, jak to v danou chvíli nejlíp dokážu. Někdy to funguje a někdy to třeba nefunguje tak dobře, jak bych si přál. Nicméně v celkovém posouzení zůstávám se svými současnými zkušenostmi na straně klasického schématu, kde hráči iniciují akci a vypravěč interpretuje výsledky, protože mi to tak vyhovuje.
Jerson píše:
Hráči chtějí zábavu, často s minimálním vlastním vkladem a odpovědností, chtějí, aby většinu práce (myšlenkové) udělal někdo jiný.
A mně to nevadí, vyhovuje mi to.
Jerson píše:
Třeba proto, že ve hře nechci být v roli jejich protivníka.
Tenhle pocit jsem snad nikdy neměl a to ani ve chvíli, kdy jsem třeba vyhodnotil nějakou akci jako smrt postavy (což je vždycky dost truchlivá záležitost). Přiznávám, že kdybych měl pocit, že jsem protivníkem hráčů, tak by mne to taky asi nebavilo a snažil bych se to změnit.
Autorská citace #23
23.12.2018 21:44 - ShadoWWW
To jako vážně může být bakalářka?
Autorská citace #24
23.12.2018 23:49 - sirien
ShadoWWW píše:
To jako vážně může být bakalářka?

proč ne - technicky téma stejně dobrý jako jakýkoliv jiný. Problém je že u podobnejch témat lidi často narazej protože si myslej že jen protože je něco baví tak to bude snadné popsat v odborné práci. For fun Piroshova (oproti práci pozdější) glosa na dané téma: Proč nepsat akademickou práci o larpu

(Chtěl sem říct že sem dotčenej, že mi nebyla daná oponentura nebo odborné vyjádření, ale uznávám že v roce 2006 by tu na to byli mnozí lepší kandidáti...)

LOL - úplně na konci, přílohy 1 a 5.


Nicméně pokud by někoho zajímalo co za práci to je...

Literatura...
- Krajhanzl: RPG jako sociální fenomén a Janeček: Paralelní světy, samozřejmě, tyhle dva sme k tématu tehdy používali všichni...
- Nakonečný, samozřejmě, nějakou reálnou literaturu tam narvat musela... (i když rvát tam zrovna Nakonečnýho v jeho nekonečné nečitelnosti je myslim trochu masochismus, osobně bych šáhnul spíš po Říčanovi nebo Plhákový, ty de taky naroubovat na jakýkoliv téma, uznávaný sou obdobně a IMO se s nima pracuje o dost snáz)
- hromada webů, wikipedií, článků z normálních časopisů (Týden...)
- několik málo dalších obecných knížek...

...jako spíš nic moc, ale zase ono kde nic neni ani student nic nevyškrábe a má tam toho aspoň hodně. A má korektní citace podle standardu, dokonce, což je velmi milé překvapení v naší akademii. (I když podle standardu za kterej bych osobně vraždil, ale za to ona asi úplně nemůže...)

Na druhou stranu tam je absolutně všechno v češtině, což je vcelku fail - 06 už byly normálně online dostupný databáze skutečně odborných výzkumů RPG od FASA i CAR-PGa (který naopak už sou občas těžko k sehnání dneska, což je trochu vopruz).


Kapitola 2.2 - aha? aha? Kobky a draci! Aspoň někdo to umí přeložit správně!


Jinak je ta práce roztomilá, bohužel zejména tím, jak strašně zastarala. V oné době stále řešené "rozdělení" systémů na skill based a C&L jako "velká dělící čára", nějaké chybné informace (zjevně minula některá původní česká RPG co nebyla moc profláklá), ta část o larpu je zjevně hodně zasažená tím, že komorní larpy v oné době prakticky ještě neexistovaly (ve vztahu k tématu práce to znamená především absenci informací o "bleedu" - larpové označení toho čemu my říkáme "deep immersion")...

...na druhou stranu v kontextu doby vzniku a všech z toho vyplvajících (brutálně rozsáhlých) omezení je ta její práce myslim až nečekaně dobře psaná, celá deskripce RPG a související historické okénko sou vpohodě (i když popis DrD a kapitola o souvsejících aktivitách sou pak už trochu moc detailní a rozkecané a dou zbytečně offtopic - nevim proč, stran má na Bc práci dost, nahánět nic nemusela, spíš naopak rozsah Bc práce dost brutálně přestřelila... i když ok, má tam věci které se běžně dávají do dodatků...), část o typech her (obecně) je slušná, část o stylech hraní RPG (kapitola 4.4) je... ve skutečnosti dobově velmi slušné zpracování preferencí...

Má to praktickou výzkumnou část. Rád bych tohle zdůraznil ještě jednou, protože to je v našich krajích na humanitních a sociálních fakultách velmi nečekané pozitivum: má to praktickou výzkumnou část. A popravdě i docela rozumně postavenou, pro Bc určitě minimálně adekvátní. Teda... v roce 2006 bych osobnost už rozhodně hodnotil podle pětifaktorového OCEAN (cz NEOPS) systému, ale ok, pokud to touží dělat podle třífaktorovýho Nakonečnýho... a na Soc-pedu nejspíš nebyli ještě tak aktualizovaný vůči trendům v psychologii, tak asi dobrý. ALE - dotazníky jí vyplnilo ŠEST osob? Chjo. U bc. bych nečekal n>100, ale aspoň dvacet třicet jich sehnat mohla. Metodologie zpracování je možná trochu neohrabaná a bylo by asi lepší jít strukturovanějc (takhle volná forma asi je možná, ale do Bc práce se nehodí), ale to je spíš otázka nějaké praxe...


...hele ve skutečnosti u mě by to jako bakalářka obstálo ve skutečnosti vcelku vpohodě a to mám na práce většinou docela nadstandardní nároky. Co bych tomu osobně dal za známku by asi dost záleželo na obhajobě některejch věcí okolo struktury práce a použité metodologie, ale k ničemu hroznýmu to nepadá a žádnej důvod nenechat to projít nevidim. Docela příjemný překvapení.
Autorská citace #25
23.12.2018 23:53 - LokiB
Jé, Nakonečný jako zdroj ... to mi připomnělo, jak jsme se s jeho Lexikonem Magie svého času vyblbli ... tedy jako zdroj do hraní RPG, ne při praktikování magie ;)
Autorská citace #26
24.12.2018 01:58 - sirien
To je ve skutečnosti (bohužel) jedna z jeho čtivějších prací. Jeho Psychologie osobnosti a další odborný publikace sou něco čemu se chceš vyhnout (byť sou co vim odborně zpracované velmi dobře). Paradoxně co sem slyšel je prej naživo dobrej a poutavej přednášející. Což teda znám víc lidí, co sou super když mluvěj, ale číst jejich texty je utrpení (popř. naopak). Ale to sme vcelku dost offtopic :D

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.074151992797852 secREMOTE_IP: 52.55.55.239