RPG odborně

Alnag
3.8.2007 10:07
Jako doušku za mou přednáškou na Gameconu a díky příležitosti, která se naskytla, pár fakt o prodejnosti různých RPG... Nejlépe prodávaná RPG za květen 2007
5.6.2025 21:05 - sirien
Zaprvé nikdo nemluvil o exotech.
Zadruhé paleta preferencí okolo RPG je tak pestrá a různých stylů hry je tolik a přitom množství hráčů VTT je tak relativně malé, že ano, úplně s klidem může být množina hráčů na VTT oproti všem RPG hráčům vychálená.

Už jen základní GDS triáda, která má podle všeho relativně podobné zastoupení - pokud bys měl na VTT 50% všech hráčů (což fakt nemáš, ani zdaleka), tak bys úplně s klidem mohl mít na VTT 90% gamistů, 50% dramatistů a jen 10% simulacionistů, čímž by VTT hráči byli brutálně vychýlení ve prospěch G na úkor S - gamisti by vypadali jako většinová preference (~55% VTT), simulacionisti jako minoritní fringe proud (~5% - tj. desetina proti G, i když v celkové populaci všech hráčů by jich bylo stejných 33%). Prostě protože VTT styl hry se zaměřuje na G aspekt, ale ne na S aspekt. ...a logicky podle toho by pak byly mnohem zastoupenější hry cílící G aspekt (DnD, Shadowrun...) na úkor her cílících S aspekt (Fate).

A to celé stále s tím, že by online klidně mohli hrát všichni - jen větší část bez VTT. Což jak ukázal třeba ten JaD průzkum i mezi DnDčkaři je hodně velká část co hraje online, ale bez VTT.

A, což je důležité, tenhle bias by přetrval bez ohledu na to jak velké absolutní množství hráčů by na VTT bylo - až do momentu kdy by jich tam bylo tolik že by se vyčerpali všichni G v populaci a další hráči které to nasaje by už mohli být jen D a S (tzn. potřeboval bys aspoň 33% všech hráčů na VTT. Což ani omylem nemáš.), což by byl moment kdy by se to teprve začalo pomalu srovnávat.

(A tohle všechno stále za předpokladu, že by lidi na VTT hráli totéž co hrajou naživo, ve stejném poměru - což je taky odvážný tvrzení bez podkladu.)
5.6.2025 21:11 - sirien
dobře, tentokrát si doublepostnu já.

Lethrendis píše:
Proč by někdo, kdo se nějak chová v reálu, se měl jinak chovat na VTT? Kvůli animaci dragonbreathu?

Protože online hraní upozaďuje dost RPG aspektů.

Interakce mezi hráčskými postavami výrazně klesá (protože online hovory focusují jednoho hráče a neumožňují paralelní interakce hráčů/postav co jsou mimo focus), což dost ztěžuje hraní vztahů ve skupině - tím to ubírá hrám které na tom stojí. (Osobně mám takhle špatné zkušenosti s Blades - protože jsme to hráli, resp. chtěli hrát, s důrazem na charaktery a ne na procedurální misi, ale udržovat tam ty interakce postav v průběhu dění v chodu bylo dost náročný a nikdy to nebylo ani zdaleka 100%)

Online hraní taky dost ztěžuje tvorbu atmosféry, takže hry stojící na atmosféře ztrácí. (Osobně mám třeba špatnou zkušenost s Vampire - znovu už bych je online hrát nechtěl, z atmosferické hry se stává urbanfantasy procedurálka),

...takže když budu pak chtít jít hrát něco online, tak se s kamarády domluvím / si vyberu že se přidám ke hře, která se soustředí na aspekty RPG které mě baví, ale o kterých vím, že v online podání "netrpí". Explorační / akční DnDčko, tactical focused Shadowrun, procedurální GUMSHOE...


A jak jsem psal, už kdysi dávno byl běžný počet hraných systémů 3 - i když to neznamenalo 3 naráz, tak to ukazovalo že mezi hráči existuje variabilita a možnost výběru.

Což je něco, co se ti snažíme vysvětlit už nějakou dobu, ale klidně se zeptej znovu :)
5.6.2025 21:26 - Corny
Chce se mi rozepisovat, co všechno je v těch Lethrendisových tvrzeních mimo (včetně dalších asi třech reakcí na tvrzení, která zase jako obvykle nikdo netvrdil a řady dohadů vydávaných za fakta), ale zůstanu jen u stručného: já taky na živo hraju s kamarády třeba deskovky, které, byť jsem na to byl opakovaně zván, s nimi hrát online v tabletop simulátoru nebudu a nechci a naopak jsem s nimi hrál online hry, které jsou v podstatě jen Městečko Palermo s "cool efekty a estetickými bonusy navíc", přestože naživo mě podobné hry už spíš nebaví. A klidně bych s kamarády hrál online například JaD, byl-li k tomu byl prostor a čas, který mě ale na živo tolik neláká. Lidi zkrátka nejsou roboti a mají komplexnější vkus a záliby.
5.6.2025 21:55 - Log 1=0
Lethrendis píše:
Hráčů hrajících online je tolik, že je prostě nemůžete zavřít do škatulky "ti exoti s jinými preferencemi".

Tyvole na kole, Lethendirasi, kolikrát ti máme napsat, že to tu nikdo nedělá? Víš co , já ti to napíšu s Caps Lockem, aby to bylo výraznější: TOHLE TADY NIKDO NEDĚLÁ!

MY tu totiž tvrdíme něco jiného. Vysvětlím na příkladu, který je údajně skutečný, ale nepamatuju si k němu detaily, tak klidně ber to "skutečný" s rezuervou:
Jedny z největších novin v nějaké zemi provedly průzkum volebních preferencí, přičemž se jim podařilo zapojit většinu svých čtenářů. Obrovský vzorek. Zveřejnili výsledky, přišly volby... a byly naprosto odlišné. Protože v tom průzkumu byly samozřejmě nadreprezentovány politické proudy, které konvenovaly redakci.
Znamená to, že těch čtenáčů bylo málo? Ne, bylo jich víc než v kterémkoli jiném průzkumu (a ty ostatní se do výsledku docela trefily). Byli to exoti? Zjevně taky ne. Znamená to, že pro stoupence a voliče jiných proudů nemělo cenu ty noviny číst? Ne, to je docela chytrá věc. Znamená to, že nebyla spousta takových, co to dělali? Ne, těch byla taky hromada.
Problém byl jen v tom, že ten vzorek nebyl reprezentativní, protože v ní byli někteří nadreprezentováni.

Tohle si my myslíme, že děláš s těmi daty. Bereš skupinu, která je nepochybně velká a významná, rohodně žádní exoti, ale není reprezentativní pro celek, a pracuješ s ním, jako by reprezentativní byla. Všechny ty argumenty o tom, proč jsou hráči VTT významnou skupinou v rámci hráčů RPG, které jsi tu předložil, míjí námitku. My netvrdili, že nejsou velká a významná skupina. My tvrdili že není reprezentativní. Z různých důvodů. Například ty síám tu dokládáš, že mají jiné věkové složení než celek. To naprosto podrývá jakékoliv tvrzení, že tato velká a významná skupina je reprezentativní pro celek.
Píše:
a že teda jde člověk hrát na VTT pouze nějaké systémy, které jsou tam vhodné, zatímco srdcovka zůstává v reálu

Další věc, kterou vytrvale rozporuješ, ale nikdo ji netvrdí.
My neříkáme, že někdo nepůjde hrát na VTT hru, kterou má rád, protože na to není úplně vhodná. My tvrdíme, že ti, jejichž oblíbená hra vhodná je, budou na VTT migrovat ochotněji. U všech her budou někteří, co odmigrují, budou hrát hybridně nebo VTT odmítnou. Ale jejich poměr bude jiný.
Píše:
Že raději nepůjde na VTT? Přichází o možnost hrát svou hru a je už zřejmě minoritou.

Předpokládáš, že všichni na VTT přechází ze zoufalé nutnosti. Takoví jistě jsou, a asi jich tam nebude úplně málo (zrovna tohle možná je v těch tvých statistikách, klidně to z nich vytáhni), ale pro mnoho hráčů to znamená prostě jen věnovat hledání druiny víc času nebo slevit z nějakých pohodlí - a to je něco, za co mnoným to reálné hraní stojí.
A ano, lidé, pro které je hledání reálných spoluhráčů těžší budou takézdrojem určitého biasu.
5.6.2025 22:08 - chrochta
Log: Kniha Jak se vyrábí sociologická znalost od Miroslava Dismana, případ volebních průzkumů novin Literary Digest a jejich neúspěch predikce volebních výsledků prezidentské volby v roce 1932 nebo 1933 (vyhrál drtivě Roosevelt, i když "neměl").
6.6.2025 00:19 - LokiB
Corny píše:
Přístup "Nevíme 100% pravdu, takže nevíme nic" nemá nic společného s "objektivním popisem reality".


Přístup "Nevíme ani 50% pravdu, ale suverénně tvrdíme, že víme dost" ovšem s "objektivním popisem reality" nemá společného určitě nic.

BTW: jak asi určuješ, kolik % pravdu asi tak víme? Můžeš říc něco přesnějšího než "nevíme kolik toho nevíme"?

Lethrendis píše:
Coby reprezentantivní sonda do nikoliv malé výseče hráčů dost dobré.


No, stejně jako tě nepřesvědčím, že čáry na obloze nejsou chemtrails, klidně si dál mysli, že je to vzorek reprezentativní. A čím víckrát to zopakuješ, tím víckrát to bude pro tebe pravda. Pro ostatní tedy ne ...

Log ti dal velmi relevantní příklad, který obdobnou situaci dobře reprezentuje.
A dobře zdůraznil, že tu fakt nejde o boj proti hráčům, co hrají na VTT. Ani proti VTT samotnému ... je to relevantní způsob hraní.

Mám zas kamarády, kteří RPGčka od doby Vampírů hrají zásadně v hospodě. Pro ně je hraní RPG hospodská aktivita a hrát to u někoho v bytě pro ně není taková zábava, že radši hru odloží, až bude hraní v hospodě možné. dneska to tedy mají komplikované tím, že se v hospodách už nekouří, protože i na to při hře byli zvyklí.

Ani proti jejich způsobu hraní nic nemám. Ale kdyby se udělal průzkum mezi hráči v hospodách, také bych ho neměl za reprezentativní. Například v hospodě se daleko snáze hraje bez plánků a figurek a klidně bych si od boku tipnul, že DnD bude v hospodských hrách zastoupeno méně, než jaký je jeho podíl v celé hobby komunitě. O kolik? To nevím.
7.6.2025 08:43 - Lethrendis
Sirien: Skupina hráčů na VTT není malá ani relativně. Bude to kolem třetiny (součet odhadů největších VTT vz odhadovaný počet hráčů celkem). To procento navíc rychle roste.

Ohledně preferencí to píšeš sice hezky, ale opět pohledem znalce desítek systémů, ze kterých si lze vybrat dle chuti. Statistiky jak VTT, tak i průzkumů odjinud, naznačují, že tomu tak u valné většiny běžných hráčů fakt není. Předpokládáš dál, že si každý hráč najde svou hru podle svých preferencí a že když někdo jde na VTT, chce jejích výhod naplno využívat. Neplatí ani jedno.

Reálně půlka hráčů hraje DnD a hrajou v něm všechno. Přestav si partu DnDčkářů hrajících na VTT tak, že mají nahraný nějaký obrázek pro atmosféru a na něj vytažených pár tokenů. aby se jim snáze klikalo na dovednosti. Házet si to můžou i reálně. Na nějaké zdi, osvětlení a vidění tokenů dlabou, jedou si svoje sociální drama. Že to není nijak zcestná představa ukazují i statistiky modulů, které mají hráči instalované. Ty automatizační moduly, co opravdu efektně zkracují vypořádávání hlavně bojových scén, jsou hluboko v poli. Vítězí DSN, které jsou naprosto skvělé, animace jakýchkoliv kostiček je nádherná, ale i tak je má nainstalované jen 55 % skupin.

Anebo jiný protipříklad z těch, který jsi sám uvedl: Shadowrun. Je to hra, které automatizace velmi pomáhá, pravidla jsou rozsáhlá a těžkopádná. Ve Foundry mají pěkný modul SR5 a Anarchy, ve fázi dokončování je i modul pro SR6, všechny jsou jsou elegantní, účelné a velmi pomáhají. Stylu hry SR by měly VTT velmi sedět. SR by tedy měl podle té tvé teorie na VTT zářit jako hvězda jasná. Je tomu tak skutečně? Vůbec, neprokousal se ani do první pětadvacítky nad 1,5 %. Chcípe na úbytě úplně stejně jako v reálu.

Napadl mě teď takový pokus na odhalení toho, jak se vlastně hraje online. Mám tu docela podrobné zápisy z té kampaně SW ve Fate. Jestli chceš, tak ti ji pošlu na prolistování. Znalec Fate jistě na první pohled pozná některé mechaniky, kdy kdo odstoupil, kdy vytvářel výhody a tak. Ale myslím si, že nebudeš schopen poznat, co bylo odehrané na Masáči, co reálně, co ve Foundry bez battlemapy, co s battlemapou.

Edit: Jo a ještě k tomu výzkumu JaDu. Byla to jen kusá čísla, kterými jsi tu blýsknul, těžko soudit z toho něco víc. To, že když těch 40 % hraje online, nepoužívá VTT, tam přímo je? Přijde mi to zbytečně obtížné. To by měli daleko snadnější vzít na Rollu nebo Foundry DND5 SRD a dovytvářet si tam ty chybějící itemy. Na bílé tabuli by to měli fakt nepohodlné a kopírovat textů by museli daleko víc, myslím. Získali by ergo na VTT daleko vyšší přidanou hodnotu. Ale jak už píšu, těžko ze tří čísel něco dovozovat.
7.6.2025 09:19 - Lethrendis
Loki: Donutil jsi mě, abych přečetl Loga. Zařekl jsem se, že některé posty prostě nebudu číst a reagovat na ně, jen se tím posiluje zatemnění. Ale nechť, tak znova:

Ten Logův příklad je učebnicový, případ Roosevelt vs Landon se učí v prvních semestrech sociologie. Že to sem tahá je přímo signifikantní ukázkou toho, že vůbec nechápe, o čem tu diskutuju. Viz ten případ s reakcí na Ironsworn.

Zdá se, že největším problémem je to, že on, asi i ty a další stále nerozlišujete mezi statistikou a průzkumem. Průzkum je, když se z omezeného vzorku hádá celá populace. A ne, nemusí být použit jen kvótní výběr. A ano, musí být použity správné statistické metody, aby byl reprezentativní, a při špatném stanovení vzorku žádná kvantita nepomůže, je to pak pouhá anketa. Výstup Foundry (a hlavně Rollu, ten má pod kontrolou všechny své hráče) není průzkum. Říká, že jejich uživatelé takhle hrají, tečka. Je reprezentativní per se.

Možná bych měl začít, pro potřeby téhle podivnodebaty, začít používat pro statistická měření VTTček jiné slovo, co se takhle normálně nepoužívá: "Reprezentující" vz reprezentativní. Tyto výstupy jsou tedy reprezentující pro cca třetinu všech lidí, co hrajou TTRPG. Možná lepší pro pochopení? Edit: Opravovat své starší posty ovšem nebudu.

Logu, ty sis asi oblíbil kapitálky, tak ti to napíšu znova: JÁ NIKDY NETVRDIL, ŽE JE MOŽNÉ VÝSTUP FOUNDRY BRÁT JAKO REPREZENTATIVNÍ VE SMYSLU VÝZKUMů! Chceš-li to potvrdit od siriena, který tu asi jediný opravdu čte, co píšu, tak ten to někde psal, mmt...
sirien píše:
(Což si nutně netvrdil, ale přišlo mi důležité to doplnit - i na základě dřívější zkušenosti s tím, jak často lidi tohle minou a to zevšeobecnění udělaj.)

A zase poruším další pravidlo, které jsem si tu vytyčil, tentokrát to o špatných analogiích:

Výstupy VTT nejsou jako reprezentativní volební průzkumy. Jsou reprezentující. Je to, jako bys měl už před těmi volbami výstupy ze zhruba třetiny států, komplet každý jeden hlas, a ty říkaly, kde vyhraje Roosevelt a přesná procenta k tomu Spekulovat, jestli jsou reprezentující, je kravina. Zajímavé je řešit je pouze ve vztahu k těm zbylým, odkud tvrdá data nemáme, stále jenom průzkumy.

Co já tu řeším je, že se snažím argumentovat, že ten rozdíl mezi hráči VTT a reálnými zdaleka nebude tak zásadní, jak si tu asi někteří myslí. Mám hned několik argumentů: Zaprvé ten počet tvrdých dat, ten počet výstupů, co tu kvůli němu tak řvete. Se vzrůstajícím množství skutečných výstupů se zkrátka zmenšuje počet těch, kteří by mohli ty data VTT otáčet. Ten průzkum trhu, co jsem tam někde výše házel, říká, že v mladších kategoriích hrají alespoň občas elektronicky přes tři čtvrtiny hráčů. Pokud je tomu tak, tak to znamená, že se procento bude do budoucna ještě dále zvyšovat a a rozdíl reprezentativních výzkumů všech hráčů oproti reprezentujícím statistikám VTT se musí matematicky sbližovat. Druhá důležitější linie argumentace je pak taková, že se hráči VTT imho nechovají nijak závratně jinak než hráči offline. Reprezentující výstupy VTT to reflektují, nijak závratně se od reprezentativních výzkumů neliší. Je to v rámci běžných odchylek, které jsou i mezi jinými průzkumy. Ty někdy vyhazují velmi divoká čísla, a to i když jsou udělané metodicky správně.

A tohle rameno debaty opět usekávám, nechci se s tím dál mořit.
7.6.2025 11:39 - sirien
LOL, počet uživatelů VTT fakt není třetina ani smykem. Třetina hráčů není ani hráčů DnD na Beyond, natož někde na VTT.

Tohle ani nemáš jak vědět a jen suverénní tónem plácáš svoje vysněná cucprst čísla: samotný počet hráčů celkem je známý jen v hrubym odhadu (a hlavně podle prodejů, což je podle všeho podstřelené) a VTT svoje čísla taky moc transparentně nezveřejňují.

Stranou toho ze u toho co VTT zveřejní mají jasnou motivaci svoje čísla nafukovat; kdekdo má účty na více VTT, Kdekdo tam má účet který reálně nepoužívá, atd.

Lethrendis píše:
pohledem znalce desítek systémů, ze kterých si lze vybrat dle chuti. Statistiky jak VTT, tak i průzkumů odjinud, naznačují, že tomu tak u valné většiny běžných hráčů fakt není.

VTT jsou jedno protože to je argumentace kruhem - pokud tam ty hráči nejsou nebo to tam nehrají, tak se v těch statistikách logicky neobjeví.

A statistiky "odjinud" právě mluví o pravém opaku - znovu ti zopakuju že už v době kdy RPG nebyly zdaleka tak snadno dostupné byl běžný počet někdy hraných her tři. A to jsou WotC čísla z primárně DnD publika. JaD dotazník btw ukázal prakticky tentýž trend. Pokud dneska VTT ukazují míň, tak to je dost case in point o tom jak moc jsou jejich statistiky ustřelené.

Lethrendis píše:
To, že když těch 40 % hraje online, nepoužívá VTT, tam přímo je?

Ano byly to explicitní otázky jestli dotyčný hraje online a pokud ano co za VTT používá.

Bohužel to nešlo do větší hloubky, pro JaD to nebylo třeba.

Lethrendis píše:
Je to, jako bys měl už před těmi volbami výstupy ze zhruba třetiny států

To je právě tvůj wishful thinking který se snažíš vnutit ale zda se ze to nikdo moc nežere.

Ve skutečnosti to totiž je jako bys ještě před volbami měl výstup z pár specifických společenských bublin - typu lidé s technickým VŠ titulem nebo lidé mezi 18 a 21 lety. Že je máš komplet je moc hezké, ale všichni ví že tyhle skupiny volí jinak než celek.

(a ty je ani nemáš celé - některé hlasy máš víckrát protože se započítaly u rodičů, u babičky i na kolejích - protože VTT mají překryv, další hlasy jsou historické protože dotyčný jednou zkusil jít k volbám a od té doby na to kašle, ale agentura statistiku sledující ho nevyřadila protože se chce chvástat velikostí svého pokrytí...)
7.6.2025 12:51 - Log 1=0
Lethrendis píše:
JÁ NIKDY NETVRDIL, ŽE JE MOŽNÉ VÝSTUP FOUNDRY BRÁT JAKO REPREZENTATIVNÍ VE SMYSLU VÝZKUM

Možná bych se měl omluvit za ten post ohledně blouznění z horka, to bylo nedorozumění, vzniklé chybou na mé straně, a omlouvám se, jestli jsem tě urazil.

Dobře, můžu se teď zeptat na jednu otázku? Ne sarkasticky, i když nevím, jak ji položit, aby tak nezněla, ale fakt mě zajímá odpověď:
O čem se tu teda celou dobu hádáme?
Ty tu uvádíš nějaká tvrzení, které mě, a troufnu si říct i všem ostatním, přijdou jako argumenty na obranu teze X.
Potom tvrzení, které působí jako protiargumenty k námitkám proti tezi X.
A samozřejmě reakce na tyto tvoje "argumenty" a "protiargumenty" (dávám do uvozovek kvůli poslednímu bodu).
Ale zároveď explicitně říkáš, že tvrzení X nezastáváš.
Já jsem zmantený. Co tím vším chceš tedy říct? Můžeš to prosím explicitně napsat? Protože i když tobě možná připadá tvůj postoj z tvých postů jasný, nám ostatním očividně ne.

(Ano, v rámci diskuse zaznělo i několik dalších věcí, u kterých s tebou někdo skutečně nesouhlasí, jako ta pokračující výměna se Sirienem ohledně podílu VTT hráčů v celkovém počtu hráčů, ale to mi přijde jen jako malá část té obrdebaty.)

Kdyžtak někdo Lethendirase trigněte, kdyby mě minul, protože jsem si jistý, že nejsem jediný, koho by odpověď na mou otázku zajímala.
7.6.2025 13:07 - Aegnor
Mimochodem, udělal jsem si vlastní statistiku z veřejně dostupných dat o hraní her na letošním Gameconu. Je to něco kolem tisícovky hráčů, takže to je reprezentující (a nepočítám do toho Vypravěče).

Ano, vede DnD 5e - s krásným ziskem 9% a náskokem tří procentních bodů nad 13th Age (6%). Těsně za tím je Fate se svými 5 procenty (a kdybych byl na Fate stejně hodný jako na DnD a pod Fate nacpal všechny Příběhy Impéria a FAE, tak možná bude i první).

Takže o nějaké dominanci DnD na RPG scéně se rozhodně nedá mluvit.

EDIT: Pardon, blbě koukám do výsledků, na druhém místě se 7 procenty jsou Svitky Hrdinů.
7.6.2025 14:50 - Lethrendis
Sirien: Fakt bych moc poprosil o ten Ironsworn. Chtěl bych tuhle předpremiéru využít jako betatest. Archimedes má IRS rád a chce to vysázet, tak aby byl čas na nějaké výstupy ještě před tím, než dodělá ten SR.

EDIT: Zdaleka ne všichni hráči DnD jsou na Beyond. Beyond jako VTT je primitivní, nabízí fakticky jen deník a jednoduché battlemapky. Možná dobré na hraní reálné kolem stolu, kde se takto řeší mechanické výpočty, ale to jsem nezkoušel. Lepší je si koupit obsah na Beyond a modulem Importer si ho přenést do Foundry, když už. Od letoška má ale Foundry vlastní market a oficiální smlouvu s Wizardy.

Co se týče těch čísel, tak Roll samotný teď hlásí nárusy asi o čtvrtinu každý rok a 15 milionů (Roll20), já jsem nedávno četl 13 aktivních s tím, že pravidelně trhají rekordy ohledně peaků. S Foundry to je horší, ti prodávají licence a nemají od kontrolo všechna hostování (třeba já si to taky hostuju sám), nicméně oficiálně oznamují pouze přírůstky. Třeba na letošní rok to bylo +22 %. Na neoficiálních plkání na Discordu naznačují kolem 5 milionů. Pak je tu Fantasy, nejméně půl mega, podle registrací aktivních na jejich chatech. No a další desítky VTT jako Forge, Arken a další. Plus ty zde oblíbené bílé tabule, které vůbec netuším, jestli někdo eviduje pro potřeby TTRPG.

Dohromady je odhad aktivních hráčů na VTT něco pod dvacet milionů střídmý a uměřený. Vedle toho je tu odhad, že pravidelných hráčů (tj. vícekrát než jednou měsíčně) je kolem 40 až 60 milionů. Když se připočtou lidi, kteří hrajou párkrát za život, tak by to šlo do až 300 milionů lidí, ale ty bych za hráče neoznačoval.

Není to nijak překvapivé. Když jsem tu postoval ty zajímavosti z toho relativně čerstvého průzkumu trhu (detaily bohužel nemám, když jsem si o ně napsal, tak po mě chtěli 3 tiséce dolarů), tak tam v nižších (ale nejpočetnějších) věkových kohortách hrálo suverénně přes 50 % lidí online. Někde ti lidé být musí.

Logu: Fakt netuším, o čem se hádáme. Poctivě dodávám, že jsem fakt mnoho nejen tvých posledních postů přeskákal. Teď zrovna se sirienem tu řeším, jestli je opravdu online hráčů tolik. A s přestávkami, jestli je struktura hráčů na VTT o tolik jiná než u hráčů offline, aby to ospravedlňovalo shození těchto dat ze stolu s tím, že reprezentují jakési lidi s jinými než běžnými preferencemi.
7.6.2025 15:37 - York
Lethrendis: I kdyby na VTT hrála třetina všech hráčů RPGček (což nevíme), tak mít přesný data z VTT a o zbytku nevědět nic ti dává pořád obrovskej rozptyl.

Dejme tomu, že 50% hráčů VTT hraje DnD (pro účely příkladu, aby se to líp počítalo). Pokud by 0% hráčů mimo VTT hrálo DnD, znamenalo by to, že reálně jen 17% všech hráčů hraje DnD. Když by naopak 100% hráčů mimo VTT hrálo DnD, znamenalo by to, že reálně 83% všech hráčů hraje DnD.

Takže tvoje přesný data o třetině hráčů ti dávaj rozptyl někde mezi 17% a 83%.
7.6.2025 16:44 - Log 1=0
Lethrendis píše:
jestli je struktura hráčů na VTT o tolik jiná než u hráčů offline, aby to ospravedlňovalo shození těchto dat ze stolu s tím, že reprezentují jakési lidi s jinými než běžnými preferencemi


Popisuješ to strašně konfrontačně. A pak není divu, že se chceš bránit, ale tu konfrontaci tím sen naopak vnášíš. Tedy... už se mi nechce dohledávat, jestli Sirien tu svou první reakci nenapsal nějak nasertivně, ale i kdyby jo, tak to neznamená nic víc, než že měl zrovna náladu to napsat nasertivně, to přece víš.
Když řeknu:
Hráči VTT jsou natolik specifickou podskupinou, že informace o nich nelze jednoznačně zobecnit na všechny.
tak s tím budeš souhlasit, nebo ne?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.068175077438354 secREMOTE_IP: 18.97.9.175