Kultura

Markus
13.7.2020 21:59
Pozvání do databáze RPG
Zdravím sousedy z Kostky!

Možná jste postřehli, že jsme vedle na RPG fóru rozjeli projekt nazvaný Databáze RPG. Je to v zásadě něco jako ČSFD pro RPGčka - částečně wiki s informacemi, částečně server na recenze a doporučení. Je možné zadávat tam postupně různé RPG produkty a potom je hodnotit a komentovat. Asi nemám ambici budovat kompletní databázi celého RPG světa (to už dělá RPGgeek), ale strašně rád bych zmapoval aspoň celou scénu českých produktů (jak tištěných, tak fanovských) a hlavně amatérských překladů, což je u nás dlouhodobě velmi plodná komunita.

Databáze umí pár šikovných věcí. Když si to proklikáte, zjistíte že si můžete např. vyfiltrovat jen věci dostupné v češtině a slovenštině. Nebo se různě proklikávat vzájemnými vazbami mezi systémy, autory, světy, žánry... Výhoda taky je, že z databáze můžete odkazovat přímo na různé servery, kde jsou překlady (nebo materiály) hostované, a databáze tak může sloužit jako centrální evidence, která odkazuje návštěvníky na jednotlivé stránky česko-slovenského internetu.

Je tam ještě spousta práce a hodně toho chybí, ale po dvou měsících se konečně dostáváme do fáze, kdy je tam toho dost a začíná to být k něčemu dobré.
  • Já jsem prošel a zadal do databáze všechny překlady, které vznikly na RPG Fóru, takže jsou konečně dobře dohledatelné. Viz například AD&D 2e, kde je toho dost. Tímto zdravím Rytíře, Merlina a další pamětníky téhle překadatelské generace, kteří dnes žijí tady!
  • Sirien zadal komplet Fate 4e a svoje Star Wars
  • ShadoWWWa jsem chudáka umotal na to, aby tam zadal produkty pro 5e (zrovna začal, hodně toho zbývá). Chudáka proto, že i když se omezí jen na přeložené věci, čeká ho spousta práce. Vyprodukovali jste toho tady hodně!
No a vás tímto chci pozvat, abyste se taky zapojili, jestli chcete. Nemyslím nutně zadáváním nových položek (byť to by bylo super!), ale třeba tím, že ohodnotíte hry, které znáte, nebo jednotlivé příručky/dobrodružství pro 5e. Byl bych rád, kdyby se podařilo udělat z toho nástroj na vyhledávání/doporučování zajímavých produktů. Například můžete hodnotit dobrodružství, která jste odehráli, a potom se podívat, jak je hodnotí ostatní a která jsou nejlépe hodnocená, až budete hledat další dobrodružství pro svoji hru.

Jak jsem říkal - práce je tam ještě hodně, ale teď je to ve stavu, kdy už se nestydím vás pozvat. Momentálně je nutné vytvořit si v databázi uživatelský účet, abyste mohli přispívat a hodnotit. Výhledově chci zprovoznit možnost loginu přes Facebook.

Ocením i jakékoli komentáře nebo připomínky.

A kdybyste se rozhodli začít tam sami zadávat obsah hostovaný tady na d20, budu moc rád! Klidně to tam naflákejte nějak nahrubo, já si to pak přeberu a doladím to. Nebo sem pište dotazy, nejasnosti, cokoli.

Těším se na vaše hodnocení ;)
Autorská citace #21
14.7.2020 12:05 - sirien
York: protože jako autor si biased jak svině na všech frontách. Tohle se prostě nedělá obecně - když si zainteresovaný do rozhodnutí, tak se zdržíš hlasování, když něco vytvoříš (nebo s tím i jen víc pomáháš), tak tomu nedáváš hodnocení - A neděláš to ani u věcí co udělal někdo Tobě blízký (aneb jeden ze dvou nejslavnějších komentářů na larpové databázi).

Protože jsi zainteresovaný a i pokud se cítíš objektivně a máš odstup, tak ostatní si tím nikdy nemůžou být jistí.

Asi by se sneslo kdybys napsal komentář (A zdůraznil v něm, že jsi autor), ale abys tomu naklik i hvězdičky by bylo chucpe.

Markus: well, ehm, no... Astrální doupě no, co dodat :D
Autorská citace #22
14.7.2020 12:06 - Jezus
York: Titul "Nejlepší rpg".

(Ale jinak máš vážně pocit, že dokážeš "objektivně" hodnotit vlastní dílo? Zdůraznit jeho slabiny, nepřechválit klady? Samozřejmě fanouškovskému zkreslení se asi nevyhne většina recenzentů/hráčů, ale psát si hodnocení na vlastní produkt? To je vyloženě recenze od best fan a má stejnou vypovídací hodnotu).
Autorská citace #23
14.7.2020 12:24 - Colombo
Hodnotit si vlastní dílo je jako masturbace. Tak doma je to super, ale na veřejnosti se to nedělá.
Autorská citace #24
14.7.2020 14:47 - York
Jezus píše:
Ale jinak máš vážně pocit, že dokážeš "objektivně" hodnotit vlastní dílo?


Proč bych měl mít? Hodnocení přece nejsou objektivní.
Autorská citace #25
14.7.2020 15:01 - Zarahel
York píše:
Proč bych měl mít? Hodnocení přece nejsou objektivní.


Asi řečnická, ale tohle je vážně míněná argumentace?

Edit: Z této logiky mi vyplývá, že pokud o lidech víme, že je pro ně obvykle velmi těžké oprostit se od zatížení emocemi a biasem, který ovlivňuje jejich chování, ale zároveň víme, že jsou těchto činností poměrně dobře schopni, je v pořádku potenciální neobjektivitu dále hájit, i když víme, že je vyloženě nežádoucí - resp. Přijde mi to jako takové předelegování odpovědnosti (Tvé "Proč bych měl mít"), protože přeci jen, je snazší říci: Nejsem objektivní protože, než se o objektivitu reálně alespoň pokusit - což je třeba u některých profesí v podstatě dost zásadní.
Autorská citace #26
14.7.2020 15:16 - sirien
York: řekni holce po sexu "teda já byl dneska fakt dobrej" a pochopíš.
Autorská citace #27
14.7.2020 15:20 - Zarahel
sirien píše:
řekni holce po sexu "teda já byl dneska fakt dobrej" a pochopíš.


+1 :D
Autorská citace #28
14.7.2020 15:25 - York
Zarahel: Nemyslím si, že snažit se o objektivitu je v případě osobních hodnocení žádoucí. Když si čtu hodnocení nějakýho produktu, zajímají mě subjektivní postoje a informace - "tohle se mi na tom líbilo", "tohle nám při hře trochu dřelo", "normálně hrajeme hru X a tohle nám přišlo podobný, takže jsme hned pochopili pravidla" a pododobně. Nic z toho není objektivní hodnocení (pokud něco takovýho vůbec existuje, přijde mi to trochu jako protimluv).

Asi bych považoval za užitečný na úvod hodnocení zmínit, že jsem autor, ale nevidím důvod, proč bych nemohl psát subjektivní informace jako třeba že mám ve skupině powergamera a dost to dře, nebo třeba že nám tahle hra sedne, protože máme rádi téměř freeform hru s minimem házení.
Autorská citace #29
14.7.2020 15:26 - Markus
Jakkoli se mi taky nelíbí, když si autor hodnotí vlastní věc, tak z hlediska databáze to zas takový problém není. Jakmile se tam těch hodnocení nastřádá víc, tak to autorovo hodnocení rychle ztratí váhu a bude ubito průměrem. Takže si tam Yorku klidně hodnoť vlastní věci, pokud jsi v pohodě s tím, že na tebe ostatní budou koukat skrz prsty. :)
Autorská citace #30
14.7.2020 15:32 - York
Markus: Já a něco hodnotit? Neblázni ;)
Autorská citace #31
14.7.2020 15:32 - Šaman
sirien píše:
řekni holce po sexu "teda já byl dneska fakt dobrej" a pochopíš.

Takže je lepší si to natočit a video nasdílet s komentářem "Zhodnoť!"? :D
Autorská citace #32
14.7.2020 15:38 - sirien
Šaman: no, rozhodně lepší než autorská sebechvála dotažená k dokonalosti ;)
Autorská citace #33
14.7.2020 15:59 - Jezus
York: Je fakt, že u hodnocení filmů nebo her, když nepíšeš přímo recenzi, určitá subjektivita nevadí (proto jsem tam taky psal uvozovky). Počet hvězdiček je pak jakýsi ukazatel spokojenosti "průměrného diváka".

Zároveň ale nechceš, aby ti taková hodnocení plevelili fanové, kteří dají vždycky 5* čemukoli od Wizardů a hejtři, do dají DrD 1.6 1* jaksi automaticky bez přemýšlení. Sice tomu nemůžeš zabránit, ale nechceš to.

A podobně nechceš, aby hodnocení vychylovalo to, že Ty sám Sobě dáš o hvězdičku víc, než bys dal stejné hře, kdyby ji ti dal někdo jinej. Uděláš to kolikrát podvědomě (mnohdy vědomě) a rozhodně je vždycky podezření.

Je to podobné, jako když domluvíš kamarády (nebo lidi se kterými spíš nebo oni chtějí spát s tebou etc.), aby ti naklikali like, 5 hvězdiček, nebo super recenze. Dělá se to, ale je to chucpe, protože tam není ani snaha o "objektivní subjektivitu" tedy "upřímnost" (nebo minimálně hrozí kvůli sebeklamu).

Pokud jde o popis produktu nebo "recenzi" bez hodnocení, kde v úvodu napíšeš v jakém vztahu jsi s autorem a prostě to chceš jen doboručit nebo vypíchnout klady a zajímavosti (nebo i možné slabiny a nástrahy), je to v pořádku. Autor obyčejně zná svůj produkt a tohle "může" a vlastně je to často dobré vědět, co na tom autor vidí a proč to dal dohromady... Jen by neměl "hlasovat" a mělo by být jasné, že není nestranným, hlasem z lidu...
Autorská citace #34
14.7.2020 16:05 - York
Jezus: Hodnocení, o kterých se bavíme, jsou písemná.

edit: Ale popravdě nevím, co vás tak rajcuje na hvězdičkování. Když má někdo nějakou hru rád, tak jí dá hodně bodů - smyslem hvězd je snad zjistit, jaký hry jsou oblíbený, ne?
Autorská citace #35
14.7.2020 16:11 - LokiB
Možná různí lidé chápou různě význam slova "Hodnocení" :)
Autorská citace #36
14.7.2020 16:15 - Log 1=0
York píše:
Jezus: Hodnocení, o kterých se bavíme, jsou písemná.

Ne, hodnocení, o kterém se baví ostatní, je 1-5 hvězdiček. Pokud ty ne, tak mluvíš o něčem jiném.
Autorská citace #37
14.7.2020 16:30 - Jezus
York: Já ti nevím. Já má rád hodně filmů, hodně PC her a nějaká "papírová" RPGčka (bylo by jich jistě víc, ale s kým to všechno zkoušet a jsem línej :-)). Všem bych ale prostě nedal po pěti hvězdičkách.

Stejně tak cílem hvězdičkování je zjistit, kolik lidí má ty hry rádo a jak moc. Ne jak moc je autor schopen si honit ego (nadsázka, ne nutně o tobě, ale prostě podezření tím hlasováním pro vlastní produkt vznikne :-)).

Edit: Že se máš rád a baví tě hrát, co sis udělal, tak nějak každej tuší, nepotřebuje to vidět ve hvězdičkách ;-) Plus databáze RPG není nějaká pokroková firma, abys tam dával svoje sebehodnocení a bodoval si sám svoje klady a zápory :-)
Autorská citace #38
14.7.2020 16:35 - Markus
York píše:
Jezus: Hodnocení, o kterých se bavíme, jsou písemná.


Ne. Hvězdičky jsou povinné. Text naopak nepovinný.
Autorská citace #39
14.7.2020 16:38 - Jerson
Yorku, pokud je své hře napíšeš komentář, tak to ničemu nevadí. Pokud dáš svému výtvoru pět hvězdiček, je to zbytečná sebechvála. A pokud ní dáš méně nec pět z pěti, naskýtá se otázka, co jsi na něm udělal nedobře?

A bavíme se tu o hodnocení hvězdičkami.
Autorská citace #40
14.7.2020 16:59 - York
Čtete něco jinýho než píšu:

York píše:
Pokud jsi tu hru napsal a dlouhodobě ji hraješ, tak jsi naopak jeden z nejpovolanějších o ní měl něco napsat, ne?



Ad hvězdy: Ty imho říkají, jak se komu hra líbí. Autorovi se jeho hra líbí, tak proč by neměl dát 5 hvězd? Nevidím na tom nic neobjektivního ani nečestnýho, dává svoje subjektivní hodnocení jako kdokoliv jinej.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090636014938354 secREMOTE_IP: 3.236.55.137