Sféry, sféry, sféry... kde tenhle pojem vlastně vznikl a jak to vlastně funguje v kontextu příruček pro herní světy? Pravdou je, že tento pojem nabízí už základní příručky pravidel AD&D. V nich je pro úplnost okrajově zmíněno, že existují nějaké sféry principů a elementů, odkud relevantní věci „přišly“, kam relevantní věci „odcházejí“ a kde relevantní věci „jsou“. Je tam uvedeno Limbo, Mechanus i Propast, stejně jako Astrál a sféra ohně. Je to však bráno jako takové „tabu“ a spíše pro účely toho, aby „vypravěč tušil, že tak nějak to celé funguje“. Tato zmínka v dodatcích pravidel je sama o sobě natolik krátká a plytká, že by o ní nešlo příliš více psát – neříká už nic o tom, jak co přesně vypadá, funguje a žije.
Takové stručné povídaní o různých známějších démonech ala fiendech - bytostech, jejichž esenci se mnozí snaží vyvolat a uvěznit; bytostech, které mnozí prosí o pomoc a sílu; bytostech, v něž mnozí věří a uctívají je; bytostech, které mají vlastní světy a vlastní pravidla hry; bytostech, které mají v rukou morální a intelektuální stránku temna a negativních sil...
Fiendi, nebo chcete-li démoni, jsou bytosti poměrně známé a nebál bych se říci, že v některých případech i svým způsobem obehrané. Věnovali jsme se jim v první části průletů a pokud věci vnímáte podobně, šlo v jejich případě spíše o přiblížení toho, co už tak nějak z většiny dobře známe. Ano, fiendi (a obecně záporáci) hrají hlavní role v drtivé většině příběhů. Oni jsou těmi, které dobře známe, protože je hledáme, stopujeme a zabíjíme. Oni jsou těmi, kolem nichž se to všechno motá. A když zmíníme jejich světlé protějšky? To bývají zpravidla ti neschopní, na jejichž místo musí nastoupit hrdinové a velké zlo zahnat místo nich. Maximálně pak bývají vykreslováni jako odpadlíci, z nichž se stali pohůnci temných sil, či tajemné bytosti v pozadí, které se zjeví a zase zmizí. Kolem a kolem se o nich tedy ví zatraceně málo a to je velká škoda, protože jde o velmi pestrou protiváhu fiendů – a to ne jen tak ledajakou...
Úvodní dvě části Průletů sférami byly věnovány fiendům a jejich protějškům. Zevrubně bylo probráno, jaké tyto rasy jsou, co je jejich podstatou a jejich nejrůznější příslušníci. V dnešní části se podíváme na Válku krve – na konflikt, v němž se v praxi projevuje charakter jednotlivých fiendských ras a vztahy, které mezi těmito rasami panují. Závěrem tohoto úvodu je třeba zmínit, že kdo se necítí býti připraven seznámit se s některými tajemstvími Války krve a života démonů, ať raději skončí se čtením, dokud má ještě možnost...
Stříbrná prázdnota… místo tvořené pouze myslí… spojovací cesta mezi sférami… domov prastaré rasy githyanki… místo, kde mrtvé mocnosti splývají se skutečnou nicotou… anebo místo, kterým putuje víra v mocnosti a naopak žehnání mocností svým věřícím. To vše je Astrální sféra. Pro svou imaginární i hmotnou prázdnotu by se dalo říct, že místo věru nezajímavé… Ale nesuďme tak zbrkle, opak se možná ukáže pravdou – a ten, kdo tuto pravdu zjistí až teprve přímo na Astrálu, ten už si nejspíš rezervuje místo v rejstříku Knihy mrtvých. Co to tedy Astrál je a co skrývá? Může božstvo zemřít? Proč se Dak'kon v Planescape:Torment nesnášel s githyanki a co to v Baldur's Gate 2 bylo za zvláštní stříbrný meč? To vše a ještě daleko víc se dozvíme v tomto dílu Průletů sférami...